Începând cu anul şcolar 2004 - 2005 au fost stabilite prin Legea nr 269/2004 unele măsuri pentru stimularea achiziţionării de calculatoare, prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, pentru crearea de competenţe în utilizarea tehnicii de calcul.
Ajutorul financiar reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro pentru achiziţionarea unui calculator personal nou.
Configuraţia minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziţionarea cărora se acordă ajutor financiar este următoarea:
a) pentru desktop - procesor Dual Core sau echivalent; FSB minimum 800 MHz; frecvenţă procesor minimum 2.300 MHz; HDD minimum 250 GB; RAM tip DDR3 minimum 4 GB; unitate DVD; monitor LCD minimum 17“; tastatură, mouse optic;
b) pentru laptop - procesor minimum Dual Core sau echivalent; frecvenţă procesor minimum 2.000 MHz; RAM tip DDR3 minimum 4 GB; HDD minimum 250 GB; diagonală minimum 15“; rezoluţie minimum 1.366 x 768; DVD;
c) pentru netbook sau echivalent - procesor Intel Atom sau echivalent; tip procesor minimum N450 sau echivalent; HDD SATA minimum 250 GB; RAM DDR3 minimum 1 GB; diagonală minimum 10“.
Calculatoarele achiziţionate prin ajutor financiar potrivit Legii nr. 269/2004 vor cuprinde în mod obligatoriu şi software de bază licenţiat, incluzând un sistem de operare şi un program antivirus. Sunt considerate calculatoare personale şi dispozitivele mobile de tip calculator personal cum ar fi laptopul, notebookul, netbookul sau dispozitivele echivalente.
Beneficiarii acestei legi pot fi familiile[1] cu elevi şi/sau studenţi ai învăţământului de stat sau particular acreditat, care au un venit brut pe membru de familie mai mic sau egal cu 250 lei[2]. Ajutorul se acordă o singură dată în cadrul unei familii.
Pentru obţinerea ajutorului aferent achiziţionării unui calculator în baza Legii nr. 269/2004, beneficiarii[3] întocmesc o cerere pe care o depun la unitatea/instituţia de învăţământ la care este înscris elevul/studentul. Cererea va fi completată de studentul care solicită acest ajutor ori, în cazul elevilor, de un părinte, tutore sau curator, după caz.
Cererea însoţită de documentele prevăzute în lege se depune până la data de 1 septembrie şi până la data de 31 martie anul scolar la comisia din unitatea/instituţia de învăţământ la care este înscris elevul/studentul care solicită ajutorul financiar.
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar se constituie o comisie formată din 4 persoane.
Componenţa comisiei este următoarea:
a) directorul unităţii de învăţământ - preşedinte;
b) profesorul responsabil de burse - membru;
c) secretarul unităţii de învăţământ - membru.
d) contabilul unităţii de învăţământ - membru.
Comisia constituită are următoarele atribuţii:
a) afişează la loc vizibil în unitatea de învăţământ Legea nr. 269/2004 normele metodologice şi lista documentelor necesare pentru întocmirea dosarului;
b) verifică existenţa tuturor documentelor necesare prevăzute de prezentele norme metodologice şi certifică conformitatea copiilor cu documentele în original;
c) înregistrează dosarele cuprinzând cererile şi documentele care dovedesc eligibilitatea, cu număr şi dată;
d) după verificarea documentelor eliberează persoanelor beneficiare un document care să ateste primirea dosarului;
e) verifică eligibilitatea solicitanţilor şi transmite comisiei judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, situaţia centralizatoare a dosarelor înregistrate;
f) după aprobarea cererilor de ajutor conform art. 10 din prezentele norme metodologice, eliberează beneficiarilor Legii nr. 269/2004 bonuri valorice pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare şi înregistrează eliberarea acestora.
Fiecare bon valoric este identificat unic la nivel naţional prin serie şi număr. Bonurile valorice sunt valabile numai pentru anul calendaristic în curs;
g) după achiziţionarea calculatorului de către fiecare elev beneficiar al prevederilor Legii nr. 269/2004, comisia primeşte de la acesta dovezile achiziţiei (factura sau factura fiscală, după caz, şi procesul-verbal de predare-primire a calculatorului) şi le înaintează comisiei judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Cele două documente se vor depune de către elev în copie, cu condiţia ca la depunerea lor solicitantul să prezinte şi actele în original.
Comisia şi solicitantul vor semna copiile depuse pe fiecare pagină pentru conformitate cu originalul.
Astfel, Cererea pentru acordarea unui ajutor financiar, din partea statului în vederea achiziţionării unui calculator personal nou, va fi însoţită de următoarele documente:
a) copie a certificatului de naştere sau a actului de identitate al elevului/studentului, iar în cazul elevilor, împreună cu o copie a actului de identitate al părintelui/ocrotitorului legal, precum şi a actului care să dovedească calitatea de ocrotitor legal, după caz;
b) copii ale certificatelor de naştere sau ale actelor de identitate, după caz, ale celorlalţi membri ai familiei;
c) adeverinţă de la instituţiile de învăţământ/unităţile din care să rezulte calitatea de elev sau student a celorlalţi fraţi/surori;
d) acte doveditoare, în original, privind veniturile membrilor familiei.
e) declaraţie pe propria răspundere a părintelui, tutorelui, reprezentantului legal sau a ocrotitorului legal, după caz, sau dată personal de către persoanele cu vârsta mai mare sau egală cu 18 ani, în sensul că venitul brut lunar pe membru de familie se încadrează în plafonul prevăzut de lege şi că dispun de diferenţa de bani pentru achiziţionarea unui calculator cu o configuraţie minimă standard.
f) adeverinţă eliberată de către unitatea de învăţământ din care să rezulte media generală/calificativul din anul şcolar anterior depunerii cererii pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, pentru toţi elevii, cu excepţia elevilor clasei I;
g) adeverinţă eliberată de către unitatea de învăţământ din care să rezulte numărul de absenţe nemotivate din anul şcolar anterior depunerii cererii pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, pentru toţi elevii, cu excepţia elevilor clasei I;
h) adeverinţă eliberată de către instituţia de învăţământ din care să rezulte că studentul a promovat minimum 45 de credite în anul universitar anterior depunerii cererii pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, pentru toţi studenţii, cu excepţia studenţilor din anul I.
Documentele se depun în copie, cu condiţia ca, la depunerea cererii, solicitantul să prezinte şi actele în original.
Persoanele din cadrul unităţii/instituţiei de învăţământ, desemnate de către preşedintele comisiei din unitatea/instituţia de învăţământ, vor confrunta actele originale cu copiile, iar pe acestea din urmă vor trece menţiunea "conform cu originalul" pe fiecare pagină, sub care vor semna atât primitorul, cât şi solicitantul.
Modelul cererii prevăzut în Normele metodologice conţine următoarele date:
Nr. înreg./data: ................
Unitatea/instituţia de învăţământ (nume, localitate, judeţ, cod SIRUES):....................
Cerere pentru acordarea unui ajutor financiar din partea statului în
vederea achiziţionării unui calculator personal nou
(1) Subsemnatul (numele, iniţiala tatălui, prenumele) .......................... ............................................, fiul/fiica lui .....................şi al ............................, domiciliat în (str. nr. bl. sc. et. ap. jud. sect. localitate) ........................................................................ .................................................................................... cod poştal nr. ................, cod numeric personal..................., CI/BI ..............................., telefon/fax: ....................., e-mail: ....................., ocupaţie ....................., venit (în lei, conform ade- verinţei ataşate): ...................
(2) în calitate de părinte [] / ocrotitor legal [] / altă calitate []: ......... al ..........................., cod numeric personal: ....................., CI/ BI ..................., elev la (unitatea de învăţământ) ......................... ....................... din localitatea ..................., judeţul ..........,
Solicit acordarea unui ajutor financiar din partea statului în vederea achizi- ţionării unui calculator personal nou, reprezentând echivalentul în lei a 200 de EURO pentru un calculator.
Mă angajez să fac dovada achiziţiei unui calculator nou în termen de 30 de zile de la primirea bonului valoric şi să nu-l înstrăinez înainte de expirarea perioadei de 3 ani de la cumpărare. Sunt de acord ca în cazul nerespectării angajamentului să restitui echivalentul în lei a ajutorului financiar acordat, calculat la cursul de schimb de la data constatării abaterii.
Declar pe proprie răspundere că familia mea nu a beneficiat de un ajutor din partea statului pentru achiziţionarea unui calculator personal şi că aceasta este singura cerere pentru acordarea ajutorului depusă de familia mea.
Sunt de acord ca datele cu caracter personal să fie folosite la întocmirea bazelor de date care vor cuprinde beneficiarii ajutorului financiar acordat în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare şi să fie parţial publicate, inclusiv pe internet, cu minim de expunere publică necesară.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, confirm pe proprie răspundere că toate informaţiile prezentate sunt corecte, exacte şi complete şi susţinute de actele autentice depuse. Mă angajez ca în cazul schimbării validităţii informaţiilor înainte de termenul legal pentru depunerea cererilor, să informez Comisia de aceste schimbări.
Semnătura ...............
Rezervat pentru comisie:
Informaţiile sunt corecte şi conforme cu actele doveditoare prezentate. Cererea se încadrează în prevederile legale pentru acordarea ajutorului.
L.S.
Nr. înreg / data: ...................
(3) Toţi ceilalţi membri ai familiei care se încadrează în prevederile pentru acordarea ajutorului (fie aceştia elevi sau studenţi, minori sau majori) sunt:
┌─────────────┬────────┬──┬───────────┬────────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ │Unitatea/ │
│ │ │ │ │ │instituţia│
│ │ │ │Relaţia │ │de │
│ │ │CI│faţă de │Venit(în lei│învăţământ│
│Nume,iniţiala│Cod │/ │declarant │conf. │(denumire,│
│tatălui, │numeric │BI│în cadrul │actelor │adresă, │
│prenume │personal│/ │familiei │doveditoare)│cod │
│ │ │CN│(fiu,fiică,│ │poştal, │
│ │ │ │frate, etc)│ │telefon, │
│ │ │ │ │ │fax, │
│ │ │ │ │ │email) │
├─────────────┼────────┼──┼───────────┼────────────┼──────────┤
├─────────────┼────────┼──┼───────────┼────────────┼──────────┤
├─────────────┼────────┼──┼───────────┼────────────┼──────────┤
└─────────────┴────────┴──┴───────────┴────────────┴──────────┘
(4) Toţi ceilalţi membri ai familiei care nu se încadrează în prevederile pentru acordarea ajutorului sunt:
┌─────────────┬────────┬──┬─────────┬────────────┐
│ │ │ │Relaţia │ │
│ │ │ │faţă de │ │
│ │ │CI│declarant│Venit (în │
│Nume,iniţiala│Cod │/ │(părinte,│lei, conf. │
│tatălui, │numeric │BI│ocrotitor│actelor │
│prenume │personal│/ │legal, │doveditoare)│
│ │ │CN│fiu, │ │
│ │ │ │frate, │ │
│ │ │ │etc.) │ │
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
├─────────────┼────────┼──┼─────────┼────────────┤
│ │ │ │Venit │ │
│ │ │ │TOTAL: │ │
├─────────────┴────────┴──┴─────────┴────────────┤
│ │
├─────────────┬────────┬──┬─────────┬────────────┤
│ │ │ │Venit pe │ │
│ │ │ │membru de│ │
│ │ │ │familie: │ │
└─────────────┴────────┴──┴─────────┴────────────┘
Secţiunea 2 se completează numai în cazul elevilor/studenţilor minori.
Secţiunile 1, 3 şi 4 se completează obligatoriu.
Nr. de înregistrare al cererii şi denumirea unităţii/instituţiei se completează de către comisia din unitatea/instituţia de învăţămînt.
Legea mai prevede faptul că în termen de 5 zile de la data publicării listei nominale a beneficiarilor pe portalul Ministerului Educaţiei şi Cercetării se pot depune contestaţii la comisia de contestaţii din cadrul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, respectiv din cadrul instituţiei de învăţământ superior.
Beneficiarii Legii nr. 269/2004 se pot prezenta la oricare agent economic care comercializează calculatoare şi pot achiziţiona calculatoare în baza bonului valoric în original, achitând diferenţa de preţ care depăşeşte contravaloarea ajutorului financiar.
În situaţia în care furnizorul acceptă, diferenţa de preţ poate fi plătită de beneficiar şi în rate. În aceste cazuri, bonul valoric obţinut de către beneficiarii Legii nr. 269/2004 de la unităţile/instituţiile de învăţământ poate constitui avans pentru achiziţionarea calculatoarelor. De asemenea, legea prevede că înstrăinarea calculatoarelor înainte de expirarea perioadei de 3 ani de la cumpărarea acestora este interzisă. Nerespectarea acestei obligaţii atrage răspunderea celor vinovaţi şi se sancţionează cu restituirea echivalentului în lei al ajutorului financiar acordat, calculat la cursul de schimb de la data constatării.
Constatarea nerespectării prevederilor legii se efectuează de persoane împuternicite în acest scop de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul pentru Societatea Informaţională şi de alte instituţii abilitate de lege pentru a efectua controale în domeniul financiar-bugetar.
Astfel, pentru anul 2020, Lista nominală a beneficiarilor Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, cuprinde 7.225 de beneficiari si se aproba prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării.
Spre exemplificare vom prezenta ultima poziţie aprobata prin Ordinul MEC nr. 4460/2020, astfel:
Nr crt |
Judetul |
Localitate unit de în văţamant |
Unitatea de învatamant |
Numele solicitant-ului |
Localita-tea de domiciliu |
Localitatea superioară |
Numele elevului |
Iniţiala tatalui |
Prenumele elevului |
7225 |
Vrancea |
Foscani |
Centrul Şcolar pentru educaţie incluzivă “Elena Doamna” |
Paraschiv I. Ioana |
Focşani |
Focşani |
Postolache |
L. |
Adelin Viorel |
Legea incumbă şi obligatii agenţilor economici care vând calculatore.
Astfel, bunul va fi predate numai după verificarea autenticităţii bonului valoric şi a identităţii persoanei solicitante, în raport cu lista publicată în Monitorul Oficial al României şi prin intermediul portalului pentru achiziţii PC cu ajutor financiar şi între agentul economic şi beneficiar se va încheia un proces-verbal de predare-primire.
Agentul economic vânzător va elibera elevului/studentului beneficiar o factură fiscală, corespunzătoare valorii calculatorului achiziţionat, pe care se va nota faptul că inspectoratul şcolar/instituţia de învăţământ superior va achita echivalentul în lei al sumei de 200 de euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României pentru ultima zi a lunii precedente achiziţiei.
Ulterior, în termen de 5 zile de la data primirii facturii fiscale şi semnării procesului-verbal de predare-primire persoanele beneficiare ale prevederilor Legii nr. 269/2004 au obligaţia ca să predea o copie a acestora la unitatea/instituţia de învăţământ care i-a eliberat bonul valoric.
Concluzie: în condiţiile învaţământului on-line actual aceste ajutoare financiare pentru elevii şi studenţii care pot avea calitatea de beneficiari sunt foarte importante însă ţinând cont de valoarea de piaţă a acestor calculatoare noi în cele mai multe cazuri diferenţă este greu de asigurat şi de aceea se pot integra prevederile legii prin asigurarea fondurilor prin bugetul de stat al Ministerului Educaţiei şi Cercetării si suplimentate print-un un proiect naţional cu finanţare externă nerambursabilă din Fondul Social European gestionat de Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020.
Bibliografie:
- Legea Educației Naționale nr.1/2011
- Legea nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare
- Norme Metodologice din 13 august 2004 pentru aplicarea Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare
- Ordinul MEC nr. 4.660/2020 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.495/2020 pentru aprobarea Listei nominale a beneficiarilor Legii nr. 269/2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, pentru anul 2020.
[1] În sensul legii, termenul familie desemnează soţul şi soţia sau soţul, soţia şi copiii lor necăsătoriţi, care locuiesc şi gospodăresc împreună. Poate fi asimilată termenului "familie" şi situaţia persoanei necăsătorite care locuieşte împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa, ori bărbatul şi femeia necăsătoriţi, cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc şi gospodăresc împreună. Prin termenul copil se înţelege copilul provenit din căsătoria soţilor, copilul unuia dintre soţi, copilul adoptat, precum şi copilul încredinţat unuia sau ambilor soţi ori dat în plasament familial ori pentru care s-a instituit tutela sau curatela potrivit legii.
[2] La stabilirea venitului brut lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile realizate de membrii familiei în luna precedentă depunerii cererii, cu excepţia: alocaţiei de stat, alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de susţinere pentru familia monoparentală, bugetului personal complementar acordat persoanelor cu handicap, burselor de studii şi burselor sociale, precum şi a tuturor drepturilor sociale care, potrivit legii, sunt exceptate de la stabilirea altor drepturi şi obligaţii. În cazul în care familia are în proprietate bunuri mobile şi imobile care ar putea fi valorificate, se iau în considerare veniturile potenţiale provenite din valorificarea acestora, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2)-(4) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a categoriilor de bunuri şi criteriilor prevăzute în anexele nr. 4-6 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat
[3] În situaţia în care beneficiarii eligibili au venituri egale, criteriile de departajare vor fi în ordine: pentru elevi - media generală/calificativul şi numărul de absenţe nemotivate din anul şcolar anterior depunerii cererii pentru acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare, iar pentru studenţi - obţinerea a minimum 50 de credite în anul universitar anterior depunerii cererii.