Potrivit Constituției României și a legii educației naționale, învățământul primar este învățământ obligatoriu. În aceste condiții, numărul de locuri care se alocă, prin cifra de școlarizare, pentru clasa pregătitoare, în învățământul de stat, este mai mare sau egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învățământul primar, asigurând astfel fiecărui copil un loc.

Părinții/tutorii/împuterniciții legali au putut înscrie la clasa pregătitoare în anul școlar 2018/2019:

- Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2018 inclusiv,

- Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie- 31 decembrie 2018 inclusiv, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare,

- Copiii care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2018, după ce inspectoratele școlare/unitățile de învățământ au consiliat părinții/tutorii/împuterniciții legali ai copilului privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și dacă dezvoltarea psihosomatică a copiilor este corespunzătoare.

 

Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor se efectuează sub coordonarea Centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE).

CJRAE/CMBRAE realizează evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor la solicitarea prin depunerea unei cereri-tip de către părinții/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor.

Rezultatul evaluărilor dezvoltării psihosomatice a copiilor din județ/municipiul București este înscris într-un proces-verbal, semnat de specialiștii care au efectuat evaluarea. CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei județene/a municipiului București, care asigură păstrarea sa la dosarul comisiei.

De asemena, la încheierea evaluării dezvoltării psihosomatice a fiecărui copil, rezultatul evaluării este comunicat, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea. Trebuie enționat faptul că rezultatul evaluării nu poate fi contestat.

În vederea înscrierii în clasa pregătitoare a tuturor copiilor care au vârsta corespunzătoare, inspectoratele școlare iau în considerare propunerile conducerilor unităților de învățământ referitoare la numărul de clase pregătitoare rezultate în urma recensământului copiilor realizat, pentru fiecare circumscripție școlară, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale.

Considerăm că o atenție deosebită trebuie acordată stabilirii numărului de locuri în școlilecu predare în limbile minorităților naționale, în sensul dimensionării optime a numărului de clase, ținându-se cont de cererea existentă

Numărul de clase pregătitoare cuprins în planul de școlarizare alocat de inspectoratul școlar fiecărei unități de învățământ ține cont de capacitatea de cuprindere a acesteia, determinată de numărul sălilor de clasă în care poate fi organizat, în mod corespunzător, procesul de învățământ la clasa pregătitoare, dar și la celelalte clase ale școlii, și de obligativitatea cuprinderii în unitatea de învățământ a tuturor copiilor din circumscripția școlară. La alocarea numărului de clase pregătitoare se ține cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învățământul primar, de arondarea străzilor la unitățile de învățământ sau de cea mai bună oportunitate educațională identificată, precum și de efectivul maxim de 25 de elevi la clasă.

Din practică se constată că, de multe ori, numărul maxim de elevi (25) prevăzut de prevederile art. 63 alin. (1) lit. c) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare nu este respectat.

În anul școlar 2018-2019, înscrierea în învățământul primar s-a făcut pe baza următoarelor acte normative:

- Legea nr 1/2011 privind educația națională, cu modificările și completările ulterioare

- Hotărârea Guvernului nr 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările ulterioare

- Ordinului ministrului educației naționale nr. 3242/2018 privind aprobarea calendarului și metodologiei de șnscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018/2019

Următoarele structuri au avut sarcina de a duce la îndeplinire prevederile Ordinului Ministrului nr 3242/2018:

-          Direcția generală educație timpurie, învățământ primar și gimnazial,

-          Direcția generală învățământ secundar superior și educație permanentă,

-          Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul,

-          Direcția generală management strategic și politici publice,

-          Direcția tehnologia informației și comunicației,

-          inspectoratele școlare

-          unitățile de învățământ preuniversitar.

O etapă importantă în procesul de înscriere în învățământul primar o reprezintă etapa de informare a publicului.

Comisiile județene și a municipiului București au obligația să asigure afișarea tuturor informațiilor referitoare la înscrierea în învățământul primar, inclusiv circumscripțiile școlare și planul de școlarizare, la fiecare unitate de învățământ din județ, precum și pe site-ul inspectoratului școlar.

De asemenea, toate unitățile de învățământ în care se desfășoară activitatea clasei pregătitoare în anul școlar 2018-2019 au organizat o "Zi a porților deschise", în perioada prevăzută de calendarul înscrierii, zi în care părinții, copiii și alte persoane interesate au putut vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și au avut discuții cu personalul unității de învățământ implicat în această activitate.

Pentru a facilita comunicarea dintre părinți și personalul didactic și informarea familiilor privind oferta educațională, la evenimentul o "Zi a porților deschise" au participat directorul/directorul-adjunct al unității de învățământ, cadre didactice care predau la clasa pregătitoare, reprezentanți ai părinților elevilor care frecventează clasa pregătitoare în anul școlar 2017-2018, precum și alte persoane desemnate de conducerea unității de învățământ.

De asemenea, ispectoratele școlare au avut obligația de a postape site-ul instituției, pe prima pagină, la rubrica "Înscrierea în învățământul primar 2018", următoarele date:

a)informații cu privire la circumscripțiile școlare, pentru fiecare unitate de învățământ: denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate unității de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate, adresa site-ului unității de învățământ (pentru unitățile care au site), în format standard;

b)informații cu privire la telverde instituit la nivelul inspectoratului școlar: numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcțional, programul de funcționare etc.;

c)Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018-2019 și calendarul înscrierii.

Și unitățile de învățământ au avut obligația de a încarca pe site-ul propriu, pe lângă denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate unității de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate și alte informații care să permită părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala, posibilitatea organizării programului "Școala după școală", fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare[1].

Cererea-tip de înscriere în clasa pregătitoare se poate completa online sau la secretariatul unității de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului.

Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la unitatea de învățământ la care părintele dorește înscrierea, în prezența părintelui și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere, conform programării realizate de către unitatea de învățământ, zilnic, în intervalul orar 8,00-18,00 (luni-vineri).[2]

În situația în care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unității de învățământ la care se dorește înmatricularea copilului, completarea datelor în aplicația informatică se face în prezența părintelui, de către un membru al comisiei de înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisia de înscriere din fiecare unitate de învățământ asigură imprimarea unui număr de cereri-tip de înscriere, care să fie completate de mână de către părinți, în situația în care completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplicația informatică, din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentării cu energie electrică, imposibilitatea temporară a conectării la internet și altele asemenea. În aceste cazuri, comisia informează părinții care se prezintă pentru înscriere despre situația apărută și le solicită acestora să completeze manual cererea-tip de înscriere și să o semneze. Părinții sunt informați că, după remedierea situației speciale, vor fi invitați din nou la unitatea de învățământ pentru a verifica datele introduse în aplicația informatică, pe baza cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip tipărit din calculator.

În momentul completării cererii-tip de înscriere la unitatea de învățământ sau, după caz, în momentul validării acesteia, părintele va depune o fotocopie a actului de identitate propriu și o fotocopie a certificatului de naștere al copilului.[3]

În cazul în care cererea-tip de înscriere este completată pentru un copil care împlinește vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie 2018 inclusiv, părintele depune și o copie a documentului prin care CJRAE/CMBRAE comunică rezultatul pozitiv al evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului.

În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, părintele menționează, prin bifarea acestei opțiuni în cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului la școala de circumscripție, în situația în care acesta nu este admis la școala solicitată, din lipsă de locuri libere.

Aplicația informatică nu permite înscrierea copilului la mai multe unități de învățământ, astfel că, în cazul în care aplicația informatică semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost depusă o cerere de înscriere la altă unitate de învățământ, înscrisă în baza de date, întrucât a fost validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne valabilă opțiunea deja asumată pentru altă unitate de învățământ.

După încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:

a)prima etapă, în care repartizarea copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, folosind aplicația informatică și pe baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii din alte circumscripții școlare;

b)a doua etapă, în care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat la prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive.

Prima etapâ de înscriere în clasa pregătitoare

În data de 27 martie 2018 a avut loc procesarea, de către comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia națională), a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere.

În perioada 27-28 mrtie 2018 a avut loc procesarea, la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, a cererilor părinților care solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere.

Tot în această perioadă s-a realizat admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază Marcarea, în aplicația informatică, a cererilor-tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.

În situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere primite de la părinții al căror domiciliu se află în afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, se aplică criterii de departajare generale și specific, precum:

a)existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;

b)existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;

c)existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;

d)existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă.

În cazul în care numărul cererilor de înscriere primite de la părinți din afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menționate,  apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criteriile menționate.

La stabilirea numărului maxim de criterii generale de departajare pe care le poate îndeplini un copil s-a ținut seama de faptul că un copil poate îndeplini cel mult 3 criterii generale, întrucât criteriul menționat la lit. b) nu poate fi îndeplinit simultan cu criteriul menționat la  lit. c).

Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ și nu pot fi discriminatorii, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările ulterioare, și trebuie să țină cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație, indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, confesiune.

Procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice, și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție a avut loc în data de 29 martie 2018.

Afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar și al unităților de învățământ a candidaților înmatriculați, a numărului de locuri rămase libere și a listei copiilor neînscriși după prima etapă s-a realizat în data de 30 martie 2018.

Se consideră locuri disponibile, pe lângă locurile rămase neocupate după a doua fază de repartizare, și locurile copiilor din circumscripția școlară respectivă care au fost înmatriculați la o altă școală, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate de învățământ în această etapă.

De exemplu, dacă la unitatea de învățământ de circumscripție au rămas neocupate după a doua fază de repartizare din cadrul primei etape de înscriere 5 din cele 10 locuri libere, iar din cei 40 de copii din circumscripția școlară care trebuiau înscriși în clasa pregătitoare 36 au fost înscriși, 34 la unitatea respectivă și 2 la alte unități de învățământ, atunci la această unitate de învățământ există în total 11 locuri disponibile pentru a doua etapă de înscriere. Cele 11 locuri se compun din cele 5 locuri rămase libere, 4 locuri neocupate de copiii din circumscripție încă nedistribuiți și din cele 2 locuri lăsate neocupate de copiii din circumscripție care sunt înscriși la alte unități de învățământ.

A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare

În data de 11 aprilie 2018 s-a realizat comunicarea, prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar Informarea Ministerului Educației Naționale de către comisia județeană/a municipiului București cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua.

În perioda 12-18 aprilie 2018 s-au depus cererile-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

Procesarea, la nivelul unităților de învățământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile Completarea, în aplicația informatică, a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidații admiși în această etapă s-a realizat în perioada 18-20 aprilie 2018.

A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare  s-a încheiat în data de 23 aprilie 2018, odată cu afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

În situația în care mai există copii care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de învățământ, inspectoratul școlar centralizează și soluționează cererile părinților acestor copii.

Comisia județeană/a municipiului București asigură cuprinderea în clasa pregătitoare a copiilor care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de învățământ, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, în funcție de opțiunile părinților, de numărul de locuri disponibile și de criteriile de departajare anunțate conform prezentei metodologii.

În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, la solicitarea unităților de învățământ, consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot aproba, în situații excepționale, depășirea efectivelor maxime stabilite de lege pentru clasele pregătitoare la care numărul solicitărilor de înscriere ale părinților proveniți din alte circumscripții școlare este mare. Este recomandat a nu se depăși numărul de 30 de elevi pe clasă.

BIBLIOGRAFIE

- Legea nr 1/2011 privind educația națională, cu modificările și completările ulterioare

- Hotărârea Guvernului nr 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările ulterioare

- Ordinului ministrului educației naționale nr. 3242/2018 privind aprobarea calendarului și metodologiei de șnscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2018/2019

- Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările ulterioare

 

 



[1] Pentru asigurarea protecției datelor personale, în fotografiile care sunt postate pe site nu trebuie să apară persoane (copii sau cadre didactice).

[2] Validarea cererii-tip de înscriere constă în compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele depuse de către părinte, tipărirea, verificarea și semnarea de către părinte a fișei tipărite.

[3] Copiile sunt certificate conform cu originalul de către secretariatul unității de învățământ, pe baza documentelor originale.