Dinamica și provocările din ce în ce mai diverse ale societății contemporane europene se răsfrâng și asupra României, și totdată asupra sistemului de învățământ și educațional actual, asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar dobândind noi valenţe şi roluri instituţionale.

 

          Legea nr. 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei a creat cadrul instituţional legal pentru dezvoltarea şi implementarea mecanismelor de asigurare a calităţii în educaţie, ceea ce permis extinderea cadrului legislativ spre cel operaţional, prin crearea unor instrumente în domeniul evaluării şi asigurării calităţii.

          La nivelul unităţilor de învăţământ, precum și cel preuniversitar, se dezvoltă o „cultură a calităţii”, concretizată în numeroase exemple de bune practică în domeniul activităţilor educaţionale preuniversitare, care vor putea fi adaptate/ dezvoltate în funcție de contextul instituţional specific, și care pot facilita cooperarea între instituțiile de învăţământ preuniversitar, pe diferite arii de interes.

          Îmbunătățirea calității educației presupune evaluare, analiză și acțiune corectivă continuă din partea organizației furnizoare de educație, bazată pe selectarea și adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum și pe alegerea și aplicarea standardelor de referință.

  1. I. Standarde de referință și indicatori de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar

          Standardul de referință (de calitate) reprezintă, conform legii, descrierea cerințelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activități de către o organizație furnizoare de educație, pe baza bunelor practici existente la nivel național, european sau mondial.

          Standardele de referință se aplică domeniilor prevăzute de art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare. Pentru fiecare domeniu sunt definite subdomenii, pentru fiecare subdomeniu sunt formulați indicatori, iar la fiecare indicator sunt definiți descriptori. Descriptorii sunt enunțuri care stabilesc, pentru fiecare indicator în parte cerințele efective pentru ca serviciile educaționale oferite de către organizația furnizoare de educație să fie considerate ca optime.

          Având în vedere prevederile art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare, în procesul de evaluare a calității vor fi folosite atât standardele de acreditare și evaluare periodică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcționare provizorie a unităților de învățământ preuniversitar, precum și a Standardelor de acreditare și de evaluare periodică a unităților de învățământ preuniversitar care reprezintă, conform art. 9 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare, menționată anterior, nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activități de educație.

          Asigurarea calității educației se referă la următoarele domenii și criterii: capacitatea instituțională, eficacitatea educațională și managementul calității.

  1. II. Bune practici în asigurarea capacității instituționale în învățământul preuniversitar

          Capacitatea instituțională, care rezultă din organizarea internă din infrastructura disponibilă, este definită prin următoarele criterii:

  1. a) structurile instituționale, administrative și manageriale;
  2. b) baza materială și optimizarea utilizării bazei materiale;
  3. c) resursele umane și capacitatea instituției de atragere a resurselor umane externe instituției și din afara țării, în condițiile legii.

Criterii

Subdomenii

Indicatori de performanță

Descriptori de calitate

a) structurile instituționale, administrative și manageriale

1. Management strategic

1.1. Existența, structura și conținutul documentelor proiective (proiectul de dezvoltare și planul de implementare)

* Scopurile, obiectivele și programele rezultate din politicile și strategiile europene, naționale, regionale și locale privind educația și formarea profesională sunt cuprinse în proiectul de dezvoltare și în planurile de implementare (operaționale).

* Scopurile, obiectivele și programele stabilite la solicitarea beneficiarilor sunt cuprinse în proiectul de dezvoltare și în planurile de implementare (operaționale).

* Scopurile și obiectivele stabilite în proiectul de dezvoltare și în planurile de implementare (operaționale) sunt realizate integral.

1.2. Organizarea internă a unității de învățământ

* Organizarea internă a furnizorului de educație este stabilă și asigură realizarea fără perturbări a proceselor fundamentale.

* Organismele consultative ale beneficiarilor relevanți pentru unitatea școlară se întrunesc periodic.

* Personalul școlii demonstrează un nivel ridicat de cunoaștere a reglementărilor interne, a modului de organizare, de luare a deciziilor, de comunicare și de raportare.

1.3. Existența și funcționarea sistemului de comunicare internă și externă

* Furnizorul de educație comunică sistematic cu părinții și cu ceilalți beneficiari din comunitate.

* Furnizorul de educație utilizează feedbackul obținut de la educabili și de la părinți pentru optimizarea circulației informației în organizație.

2. Management operațional

2.1. Funcționarea curentă a unității de învățământ

* Cadrele didactice și categoriile de beneficiari relevante pentru unitatea școlară demonstrează un nivel ridicat de cunoaștere a activității școlii.

2.2. Existența și funcționarea sistemului de gestionare a informației; înregistrarea, prelucrarea și utilizarea datelor și informațiilor

* Informațiile specifice unității școlare și contextului în care aceasta funcționează sunt incluse în baza de date existentă și difuzate în comunitate.

* Categoriile de beneficiari relevante pentru unitatea școlară demonstrează un nivel ridicat de cunoaștere a informațiilor privind curriculumul național, procesul de învățământ și viața școlară.

2.3. Asigurarea serviciilor medicale pentru educabili

* Furnizorul de educație asigură accesul permanent al educabililor la servicii medicale prin cabinet propriu sau pe baza unor acorduri de asistență cu unități sanitare.

* Personalul școlii, educabilii și, după caz, părinții sunt implicați sistematic în campaniile de prevenire a comportamentelor dăunătoare sănătății.

2.4. Asigurarea securității tuturor celor implicați în activitatea școlară, în timpul desfășurării programului

* Educabilii, părinții și cadrele didactice se simt în siguranță în incinta școlii (inclusiv curtea, terenurile de sport și celelalte spații școlare) și în vecinătatea școlii.

* Personalul școlii, elevii și, după caz, părinții demonstrează un nivel ridicat de cunoaștere a procedurilor de gestionare a situațiilor de criză.

2.5. Asigurarea serviciilor de orientare și consiliere pentru educabili

* Furnizorul de educație asigură accesul beneficiarilor și al personalului școlii la servicii de orientare și consiliere.

* Furnizorul de educație aplică programe și măsuri de diminuare a violenței în școală.

* Rezultatele activităților de orientare și consiliere sunt utilizate pentru îmbunătățirea documentelor programatice, a activității curente și a ofertei educaționale.

b) baza materială

1. Spații școlare

1.1. Existența și caracteristicile spațiilor școlare

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în construirea amenajarea, dotarea și întreținerea spațiilor școlare, administrative și auxiliare.

* Furnizorul de educație asigură sprijinul individual, privind accesul în spațiile școlare, pentru persoanele cu c.e.s. identificate la nivelul educabililor și al personalului școlii.

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, la indicatorii privind utilizarea spațiilor școlare și auxiliare.

1.2. Dotarea spațiilor școlare

1.3. Accesibilitatea spațiilor școlare

1.4. Utilizarea spațiilor școlare

2. Spații administrative

2.1. Existența, caracteristicile și funcționalitatea spațiilor administrative

3. Spații auxiliare

3.1. Existența, caracteristicile și funcționalitatea spațiilor auxiliare

3.2. Accesibilitatea spațiilor auxiliare

3.3. Utilizarea spațiilor auxiliare

4. Materialele și mijloacele de învățământ, auxiliarele curriculare

4.1. Dotarea cu mijloace de învățământ și cu auxiliare curriculare

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, la indicatorii privind dotarea cu mijloace de învățământ și auxiliare.

4.2. Existența și dezvoltarea fondului bibliotecii școlare/centrului de documentare și informare

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în privința dotării cu fond de carte/cu fond de material informatic și audio-video.

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în utilizarea bibliotecii școlare/centrului de documentare și informare, de către elevi și cadre didactice.

4.3. Dotarea cu tehnologie informatică și de comunicare

* Furnizorul de educație demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în dotarea și în utilizarea TIC (hardware și software).

4.4. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învățământ și auxiliarelor curriculare

* Echipamentele, materialele, mijloacele de învățământ și auxiliarele curriculare sunt adaptate la nevoile speciale identificate.

5. Documente școlare

5.1. Procurarea și utilizarea documentelor școlare și a actelor de studii

Nu există/a scăzut numărul erorilor în completarea documentelor școlare și a actelor de studii.

c) resurse umane

1.Managementul personalului

1.1. Managementul personalului didactic și de conducere

* Politicile de personal privind personalul de conducere, didactic, didactic auxiliar și nedidactic sunt definite, aplicate și revizuite periodic.

1.2. Managementul personalului didactic auxiliar și personalului nedidactic