Calitatea educației reprezintă ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu și ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite așteptările beneficiarilor, precum și standardele de calitate.

          Evaluarea calității educației constă în examinarea multicriterială a măsurii în care o organizație furnizoare de educație și programele acesteia îndeplinesc standardele și standardele de referință.

 

          Atunci când evaluarea calității este efectuată de însăși organizația furnizoare de educație, aceasta ia forma evaluării interne.

          Atunci când evaluarea calității este efectuată de o agenție națională sau internațională specializată, aceasta ia forma evaluării externe.

          Asigurarea calității educației este realizată printr-un ansamblu de acțiuni de dezvoltare a capacității instituționale de elaborare, planificare și implementare de programe de studiu, prin care se formează încrederea beneficiarilor că organizația furnizoare de educație îndeplinește standardele de calitate.

          Asigurarea calității exprimă capacitatea unei organizații furnizoare de a oferi programe de educație în conformitate cu standardele anunțate. Aceasta este astfel promovată încât să conducă la îmbunătățirea continuă a calității educației.

          Controlul calității educației în unitățile de învățământ preșcolar, primar, gimnazial, profesional, liceal și postliceal presupune activități și tehnici cu caracter operațional, aplicate sistematic de o autoritate de inspecție desemnată pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.

          Îmbunătățirea calității educației presupune evaluare, analiză și acțiune corectivă continuă din partea organizației furnizoare de educație, bazată pe selectarea și adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum și pe alegerea și aplicarea standardelor de referință.

          Calitatea educației reprezintă o prioritate permanentă pentru orice organizație furnizoare de educație, precum și pentru angajații acesteia.

          Furnizorii de educație trebuie să funcționeze astfel încât prin calitatea activității lor să satisfacă încrederea publică, iar învățământul să se afirme ca bun public.

          Politicile de asigurare a calității educației din România sunt permanent corelate cu acțiunile promovate la nivel internațional. 

Calitatea în educație este asigurată prin următoarele procese:

a.     planificarea și realizarea efectivă a rezultatelor așteptate ale învățării;

b.     monitorizarea rezultatelor;

c.      evaluarea internă a rezultatelor;

d.     evaluarea externă a rezultatelor.

          Componentele și procesele de asigurare a calității și relațiile dintre ele se diferențiază în funcție de:

a.     nivelul de învățământ și, după caz, al calificării;

b.     tipul organizației furnizoare de educație;

c.      tipul programului de studii.

          Evaluarea internă a calității educației

          La nivelul fiecărei organizații furnizoare de educație din România se înființează Comisia pentru evaluarea și asigurarea calității (CEAC).

          Organizația furnizoare de educație elaborează și adoptă strategia și regulamentul de funcționare ale comisiei.

          Conducerea operativă a comisiei este asigurată de conducătorul organizației sau de un coordonator desemnat de acesta.

          Conducătorul organizației este direct responsabil de calitatea educației furnizate.

          Componența Comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității în unitățile din învățământul preuniversitar cuprinde:

·        1-3 reprezentanți ai corpului profesoral, aleși prin vot secret de consiliul profesoral;

·        un reprezentant al sindicatului reprezentativ, desemnat de acesta;

·        un reprezentant al părinților, în cazul învățământului preșcolar, primar, gimnazial sau liceal;

·        un reprezentant al elevilor, în cazul învățământului profesional, liceal și postliceal;

·        un reprezentant al consiliului local;

·        un reprezentant al minorităților naționale, după caz, provenind din corpul profesoral, reprezentanții părinților sau ai elevilor.

·        din comisie mai poate face parte: un reprezentant al angajatorilor; un reprezentant al minorităților din rândul cadrelor didactice sau al studenților.

          Membrii comisiei nu pot îndeplini funcții de conducere în instituția de învățământ sau în organizația respectivă, cu excepția persoanei care asigură conducerea operativă a acesteia.

          Atribuțiile comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității sunt:

a.     coordonează aplicarea procedurilor și activităților de evaluare și asigurare a calității, aprobate de conducerea organizației furnizoare de educație;

b.     elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educației în organizația respectivă. Raportul este adus la cunoștință tuturor beneficiarilor prin afișare sau publicare;

c.      formulează propuneri de îmbunătățire a calității educației.

Evaluarea externă a calității educației

Evaluarea externă a calității educației cuprinde:

a.     evaluarea capacității instituționale a organizației furnizoare de educație;

b.     evaluarea eficacității educaționale a organizației furnizoare de educație;

c.      evaluarea managementului calității la nivel instituțional;

d.     evaluarea calității programelor de studiu oferite;

e.      evaluarea concordanței dintre evaluarea internă și situația reală;

f.       evaluarea comparativă interinstituțională a aceluiași tip de program de studiu oferit de diferite organizații furnizoare de educație.

          Pentru evaluarea calității educației se înființează Agenția Română pentru Asigurarea Calității Educației în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).

          ARACIP este instituție publică, de interes național, în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, cu personalitate juridică și cu buget propriu de venituri și cheltuieli.

          ARACIP are următoarele atribuții:

a.     elaborează, actualizează periodic și propune ministrului educației și cercetării standardele, standardele de referință și indicatorii de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;

b.     elaborează și propune ministrului educației și cercetării metodologia de evaluare instituțională și de acreditare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;

c.      realizează activitatea de evaluare și acreditare a furnizorilor de educație din învățământul preuniversitar;

d.     propune Ministerului Educației Naționale înființarea și acreditarea instituțiilor de învățământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învățământ, program de studii și calificare profesională, după caz. Înființarea și acreditarea se fac prin ordin al ministrului educației naționale;

e.      efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educației și cercetării, evaluarea calității educației din învățământul preuniversitar;

f.       propune ministrului educației naționale acreditarea organizațiilor care oferă programe de formare profesională;

g.     realizează împreună cu inspectoratele școlare și direcțiile de resort din Ministerul Educației Naționale activitatea de monitorizare și control al calității;

h.     efectuează, cel puțin o dată la 3 ani, evaluarea organizațiilor furnizoare de educație acreditate;

i.       face publice rezultatele evaluărilor externe;

j.       elaborează manuale de evaluare internă a calității educației;

k.     elaborează ghiduri de bune practici;

l.       publică un raport anual cu privire la propria activitate;

m.  elaborează periodic, cel puțin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra calității învățământului preuniversitar din România;

n.     elaborează recomandări de îmbunătățire a calității învățământului preuniversitar;

o.     elaborează Codul de etică profesională a experților în evaluare și acreditare.