În România, copiii cu dizabilităţi au acces la diferite forme de educaţie şi pot fi înscrişi, în funcţie de gradul de dizabilitate, în sistemul de învăţământ special sau în învăţământul de masă. Copiii cu deficienţe medii, cu dificultăţi de învăţare şi tulburări de limbaj, cu tulburări socio-afective sau de comportament sunt integraţi în şcolile de masă unde pot beneficia de servicii educaţionale de sprijin.
Educaţia incluzivă constituie o adevărată provocare pentru şcolile de masă, cadrele didactice fiind în faţa unor noi experienţe şi practici, atât privind strategiile de lucru/planificare/evaluare cât şi privind relaţionarea cu cadrele didactice de sprijin/itinerante- cadre didactice specializate în integrarea elevilor cu CES.
Componenta socială a școlii reprezintă o etapă importantă în procesul realizării obiectivelor UE și strategiei de dezvoltare a învațământului. În aceste condiții CJRAE/CMBRAE desfășoară o activitate care se află sub semnul asigurării calității serviciilor de orientare și consiliere a carierei și accesului neîngrădit al elevilor, părinților și profesorilor la acestea.
La baza serviciilor educaționale de sprijin se regăsesc valori, precum:
- Servicii în folosul educației și comunității
- Punerea nevoilor copilului pe primul plan în învățare și comunicare/exprimare
- Dezvoltarea personală și integrare socio-profesională a elevilor
- Difuzarea cunoștințelor și experienței privind managementul succesului
- Acceptarea diferențelor individuale
- Comunicarea deschisă și asertivă.
Una dintre cerinţele integrării eficiente a copiilor cu cerinţe educative speciale este crearea unor servicii de sprijin, specializate în asistenţă educaţională, de care să beneficieze atât copiii/elevii integraţi, cât şi cadrele didactice din şcoala incluzivă, ceilalţi elevi, familie şi comunitate.
Pentru integrarea eficientă a persoanelor cu CES este necesară crearea unor servicii de sprijin specializate în asistența psihopedagogică de care să beneficieze copiii/elevii/tinerii integrați, precum și a unor servicii de consultanță pentru cadrele didactice din școala incluzivă, ceilalți elevi, familie și comunitate.
În fiecare județ funcționează Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), iar în municipiul București funcționează Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), unități conexe ale învățământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonate Ministerului Educației Naționale, coordonate metodologic de inspectoratele școlare județene (ISJ)/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB)
Obiectivele principale ale activității CJRAE/CMBRAE sunt:
a) cuprinderea și menținerea în sistemul de învățământ obligatoriu a tuturor copiilor/tinerilor, indiferent de particularitățile lor psihoindividuale și sociale;
b) asigurarea suporturilor suplimentare necesare desfășurării educației de calitate în funcție de potențialul biopsihosocial al fiecărui copil/tânăr;
c) informarea și consilierea cadrelor didactice în spiritul optimizării activității didactico-educative;
d) colaborarea cu factorii educaționali implicați în dezvoltarea personalității elevilor/tinerilor în scopul integrării optime a acestora în viața școlară, socială și profesională;
e) implicarea părinților în activități specifice unei relații eficiente școală-familie-comunitate, ca bază a adaptării școlare și a integrării sociale a copiilor/tinerilor;
f) organizarea elaborării de studii privind abandonul școlar, comportamentul deviant juvenil, anturajul negativ, activitățile extrașcolare/timpul liber;
g) organizarea de programe și proiecte antiviolență în mediul educațional.
Responsabilitățile CJRAE/CMBRAE sunt următoarele:
a) coordonează, monitorizează și evaluează metodologic și științific serviciile educaționale realizate de către CJAP/CMBAP, cabinetele de asistență psihopedagogică, centrele și cabinetele logopedice;
b) colaborează din punct de vedere metodologic cu centrele școlare pentru educație incluzivă în vederea furnizării serviciilor specializate;
c) constituie echipe multidisciplinare de intervenție timpurie, menite să realizeze evaluarea tuturor copiilor, monitorizarea, depistarea și asistența precoce corespunzătoare a celor cu cerințe educaționale speciale sau cu risc în dezvoltarea competențelor personale;
d)propune ISJ/ISMB școlarizarea la domiciliu pentru copiii nedeplasabili, respectiv înființarea de clase sau de grupe în spitale conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în baza prevederilorart. 52alin. (3) din Legea nr. 1/2011;
e)oferă servicii de evaluare complexă și diagnosticare a gradului de deficiență pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale din învățământul special, special integrat și din învățământul de masă, prin intermediul serviciului de evaluare și orientare școlară și profesională și al centrelor școlare pentru educație incluzivă, pe baza colaborării dintre comisiile din cadrul CJRAE/CMBRAE și comisiile pentru protecția copilului din cadrul direcțiilor generale județene/a municipiului București de asistență socială și protecția copilului, colaborarea între comisii realizându-se conform unui protocol de colaborare, în baza prevederilor art. 50 alin. (1) și (2) și art. 51 alin. 1 din Legea nr. 1/2011;
f)participă la formarea inițială a cadrelor didactice, prin asigurarea practicii pedagogice în unități de învățământ preuniversitar din județ/municipiu, în baza acordurilor/ parteneriatelor;
g)participă la formarea continuă prin identificarea nevoii de formare și furnizează servicii în domeniu în baza prevederilor art. 239 și 240 din Legea nr. 1/2011;
h)colaborează cu instituțiile acreditate în scopul formării inițiale și continue, cu casa corpului didactic, instituții de învățământ superior, organizații neguvernamentale etc., în baza unor acorduri-cadru/parteneriate;
i)informează și consiliază cadrele didactice în domeniul educației incluzive;
j)informează beneficiarii în domeniul consilierii privind cariera;
k)realizează materiale și mijloace de învățământ cu valoare de suport metodico-științific pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar;
l)evaluează specialiștii care oferă servicii educaționale din centrele de asistență psihopedagogică și din centrele logopedice, precum și mediatorii școlari;
m)realizează o bază de date care centralizează toate serviciile oferite beneficiarilor și semnează/aprobă documentele elaborate de profesioniștii din subordine, planuri de activitate, rapoarte de activitate etc.;
n)gestionează registrul de evidență a salariaților din subordine, cu excepția personalului din centrele școlare pentru educație incluzivă;
o)analizează și gestionează propunerile venite din partea unităților din învățământul preuniversitar privind înființarea de cabinete de asistență psihopedagogică și cabinete logopedice, pentru a oferi servicii educaționale specifice direct beneficiarilor, cu avizul/sprijinul consiliului județean și al ISJ/ISMB;
p)realizează studii și cercetări pe baza unei analize de nevoi și la solicitarea partenerilor educaționali;
q)facilitează relaționarea unităților și instituțiilor din învățământul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte și programe.
Serviciile de sprijin se referă la acele servicii care asigură independenţa în viaţa de zi cu zi a persoanei cu dizabilităţi şi exercitarea drepturilor ei. Oferirea de suport individual copiilor reprezintă doar o parte din încercările de a creşte participarea lor şcolară. Suportul este de asemenea oferit atunci când profesorii planifică lecţiile ţinând cont de toţi elevii, recunoscând diferenţele existente iniţial între ei, experienţele şi stilurile diferite de învăţare, sau atunci când elevii se ajută unii pe alţii.
În vederea realizării atribuțiilor specifice în domeniul educației integrate, CJRAE/CMBRAE organizează următoarele activități și servicii:
a)evaluează și orientează școlar și profesional, în colaborare cu specialiștii din unitățile școlare, toți copiii/elevii cu CES;
b)emite certificatul de orientare școlară și profesională;
c)identifică unitățile de învățământ de masă de pe raza județului/municipiului București care asigură cele mai bune condiții de dezvoltare psihoindividuală în funcție de tipul și gradul deficienței;
d)oferă consultanță de specialitate tuturor unităților de învățământ în vederea îndeplinirii condițiilor optime pentru asigurarea serviciilor educaționale de sprijin;
e)oferă consultanță de specialitate pentru părinți și elevi;
f)organizează echipe multidisciplinare pentru depistarea tuturor copiilor/elevilor cu CES și pentru aplicarea planurilor de servicii individualizate;
g)asigură servicii de orientare a formării continue prin parteneriate cu instituții abilitate;
h)organizează întâlniri de lucru, simpozioane etc. în vederea diseminării exemplelor de bune practici în domeniul educației incluzive;
i) identifică, în colaborare cu specialiștii unităților școlare, copii/elevi cu dificultăți de învățare, dezvoltare sau de adaptare școlară care se găsesc la un moment dat în situație de eșec școlar ori în risc de abandon școlar și organizează echipe multidisciplinare care să asigure servicii de educație remedială, consiliere psihopedagogică în funcție de nevoile pe termen lung sau scurt ale acestora;
j) orientare/reorientare dinspre şcoala specială spre şcoala de masă şi invers, prin intermediul comisiei de orientare şcolară şi profesională, la propunerea serviciului de evaluare şi orientare şcolară şi profesională din cadrul CJRAE, în baza prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea nr. 1/2011;
k) mediere şcolară, furnizată de mediatorul şcolar;
l) consiliere şi prevenire a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile.
Bibliografie:
- M. Cornea, Modalități de promovare și diseminare a „serviciilor educaționale de sprijin pentru elevii cu C.E.S. în contexul educaţiei incluzive”, Revista EDICT, ian. 2019
- Metodologia privind organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă din 07.10.2011
- Regulamentul privind organizarea și funcționarea centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională din 07.10.2011
- Hotărârea de Guvern nr. 1251/2005 privind măsurile de îmbunătățire a activității de învățare, compensare, recuperare şi protecție socială a copiilor, elevilor, tinerilor cu cerințe educative speciale din cadrul sistemului de învățămant special şi special integrat
- Ordinul MECTS nr. 5575/7.10.2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind școlarizarea la domiciliu, respectiv înființarea de grupe/clase în spitale;
- Ordinul MECTS nr. 6552/19.01.2012 pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea, asistența psihoeducațională, orientarea școlara și orientarea profesională a copiilor, a elevilor și a tinerilor cu cerințe educaționale speciale;