– Partea I –
Domenii de competență:
® Valori și viziune.
® Conducerea/Leadership-ul și managementul strategic.
® Conducerea/Leadership-ul și managementul procesului de predare învățare.
Domenii de competență
|
Unități de competență
|
Domenii de intervenție și capacități/abilități asociate acestora |
Valori și viziune
|
Principii Valori Viziune
|
Articularea principiilor sau standardelor importane care ghidează acțiunile personalului cu funcții manageriale. Crearea imaginii a ceea ce se dorește ca unitatea/instituția de învățământ să realizeze. Articularea viziunii instituției/unității de învățământ. Motivarea și inspirarea celorlalți în împărtășirea viziunii. Conducerea/Leadership-ul prin puterea propriului exemplu. Crearea unei culturi pozitive, împărtășite și a unui climat incluziv în unitățile instituțiile de învățământ. Crearea unui set de valori la nivel instituțional acceptate și asumate de membrii organizației. Demonstrarea valorilor prin comportament și activitatea prestată. |
Conducerea/ Leadership-ul și managementul strategic
|
Gândirea și proiectarea strategică. Diagnoza mediului intern și extern. Managementul informației. Proiectare/planificare. Managementul inovării. Managementul schimbării și al riscului.
|
Capacitatea de a avea o imagine instituțională și de sistem completă, pe termen scurt, cât și pe termen lung. Cunoașterea și informarea privind dezvoltările și evoluțiile educaționale la nivel local, național și internațional și luarea acestora în considerare în cadrul procesului de planificare. Anticiparea, conducerea și managerierea schimbării. Analiza mediului intern și extern. Analiza de nevoi. Diagnoza mediului intern și extern. Planificarea bazată pe viziunea agreată. Implicarea celorlalți în procesul de proiectare și implementare a planurilor. Utilizarea datelor locale și naționale și a evidențelor produse de inspecții și cercetare, ca bază pentru elaborarea planurilor. Transpunerea viziunii în obiective clare și planuri care susțin îmbunătățirea/creșterea performanței. Implementarea planurilor, monitorizarea și evaluarea acestora și revizuirea. Utilizarea evidențelor produse de implementarea planurilor și a experienței dobândite, ca bază pentru luarea deciziilor de ameliorare și planficare viitoare. Învățarea din experiența elaborării, implementării, monitorizării, evaluării planurilor. |
Conducerea/ Leadership-ul și managementul procesului de predare învățare
|
Managementul organizației. Management operațional. Cultura organizațională. Team building. Delegarea. Comunicare și relaționare interpersonală. Comunicare și relaționare instituțională. Managementul resurselor
|
Focalizarea pe scopul primordial al instituției: asigurarea unei educații de înaltă calitate pentru toți copiii/elevii/tinerii și a egalității de șanse. Asigurarea unui curriculum adecvat și a standardelor îmbunătățite de predare, învățare, evaluare. Crearea unei culturi a învățării pentru ca elevii să devină persoane care învață pe tot parcursul vieții. Crearea unei atmosfere în care să se deruleze învățarea efectivă. Promovarea prezenței, nonabsenteismului și a comportamentului adecvat. Managerierea informațiilor despre curriculum și evoluțiile curriculare naționale. Valorizarea competenţelor cheie şi a asigurării transferabilităţii la nivelul activităţii educaţionale. Monitorizarea satisfacerii nevoilor de învățare. Monitorizarea și evaluarea, sistematic, a nivelului atingerii standardelor de învățare și a calității predării, stabilirea țintelor și obiectivelor realiste de îmbunătățire și oferirea suportului necesar pentru asigurarea atingerii acestora. |
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Anexa 1 la OMECTS nr.3638/2012. Standard de formare continuă în domeniul leadership-ului/ conducerii pentru personalul cu funcții manageriale din sistemul de învățământ preuniversitar.
Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.