– Partea a II-a –
Domenii de competență:
® Conducerea/Leadership-ul și managementul organizației.
® Conducerea/leadership-ul și managerierea resurselor umane/oamenilor
® Conducerea/Leadership-ul și managementul în comunitate.
Domenii de competență
|
Unități de competență
|
Domenii de intervenție și capacități/abilități asociate acestora |
Conducerea/ Leadership-ul și managementul organizației
|
Managementul organizației. Management operațional. Cultura organizațională. Team building. Delegarea. Comunicare și relaționare interpersonală. Comunicare și relaționare instituțională. Managementul resurselor.
|
Asigurarea conducerii eficiente și eficace de zi cu zi a instituției/unității de învățământ. Utilizarea TIC pentru realizarea sarcinilor administrative. Crearea și implementarea, prin munca în colaborare, de structuri organizaționale în cadrul cărora, atât inta-instituțional, cât și cu orice entitate sau persoană individuală asociată cu instituția, să se poată lucra în cooperare; structuri în care toate energiile să se dedice procesului de predare învățare într-un mediu care încurajează standardele înalte de învățare. Inițierea, elaborarea și implementarea planurilor de acțiune clare și adecvate. Obținerea și mobilizarea resurselor în mod eficient și eficace pentru a obține maximum de beneficii educaționale pentru copii/elevi/tineri. Organizarea propriei munci astfel încât aceasta să fie eficientă și eficace și să ducă la o viață personală sănătoasă și echilibrată. Administrarea instituției/unității de învățământ. Delegarea adecvată. Managerierea echipelor. Prioritizarea, reconcilierea și managerierea timpului. Mobilizarea tuturor resursele – umane, financiare, materiale, de timp și informaționale - corect, eficient și eficace. Monitorizarea și feedback-ul permanent pentru îmbunătățirea deciziei și redimensionarea procesului instructiv în vederea atingerii scopurilor și obiectivelor organizaționale. |
Conducerea/ leadership- ul și managerierea resurselor umane
|
Managementul carierei/al dezvoltării personale . TIC în scop managerial. TIC în scop de informare, comunicare. Comunicare și relaționare. Managementul indivizilor și al echipelor de lucru. Managementul stresului. Managementul participativ. Responsabilitate și asumare .
|
Asigurarea unui mediu în care ideile sunt acceptate. Înfluențarea, atragerea, motivarea celorlalți și munca împreună cu ei, pentru atingerea obiectivelor și finalităților stabilite de comun acord. Recunoașterea și dezvoltarea potențialului și a capacităților latente ale celorlalți. Realizarea acordului dintre potențialul personal și responsabilitățile individuale. Identificarea factorilor și mecanismelor motivaționale la nivel individual. Recunoașterea realizărilor. Construirea și susținerea relațiilor de muncă puternice, productive, cu toți cei asociați cu instituția/unitatea de învățământ, atât din interiorul, cât și din afara acesteia. Înțelegerea preocupărilor celorlalți. Identificarea factorilor de stres și a mecanismelor de contracarare. Crearea unei culturi care încurajează ideile, contribuțiile tuturor și asumarea responsabilității. Planificarea, alocarea, susținerea și evaluarea muncii echipelor și a fiecărei persoane în parte. Dezvoltarea echipelor și capacitatea de a da forță acestora și indivizilor și sprijinirea acestora în atingerea obiectivelor propuse. Recunoașterea și sărbătorirea succesului. Valorizarea fiecărui individ din cadrul organizației. Încurajarea performanței și asigurarea îmbunătățirii și a deschiderii față de nou. Motivarea și susținerea celorlalți să învețe. Susținerea dezvoltării profesionale proprii și a tuturor membrilor personalului. Dezvoltarea și implementarea sistemelor riguroase de management al performanței pentru tot personalul. Furnizarea de feedback constructiv. Elaborarea de criterii de evaluare a indivizilor și echipelor raportate la obiectivele și prioritățile instituției/unității de învățământ. Evaluarea obiectivă și constructivă. Managementul informației Analiza și interpretarea informației. Căutarea informației din surse adecvate. Identificarea conținuturilor semnificative din informația disponibilă. Identificarea legăturilor, modelelor și a aspectelor semnificative . Organizarea unui sistem de transmitere a informației. Eliminarea barierelor din fluxul informațional. Asigurarea accesului la informație, monitorizarea și feedback-ul informației. Folosirea judecăților de valoare profesională Luarea deciziilor adecvate, bazate pe principii clare. Luarea deciziilor adecvate, bazate pe interpretarea cu acuratețe a evidențelor relevante disponibile. Gândirea globală și creativă în rezolvarea problemelor. Păstrarea focalizării pe ceea ce contează cel mai mult/ pe esență. Luarea în considerare a implicațiilor/ consecințelor pe termen scurt și lung. Comunicarea Elaborarea strategiei de comunicare intra și extra instituțională. Implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea strategiei de comunicare. Comunicarea clară, orală și scrisă. Ascultarea activă și demonstrarea că mesajul a fost înțeles. Asigurarea feedback-ului. Orientarea către cooperare, acord, consens. Negocierea, facilitarea, medierea. Managerierea calitativă și pozitivă a conflictelor. Relaționarea cu alții Înțelegerea punctelor de vedere ale celorlalți și luarea lor în considerare. Tratarea celorlalți cu respect și sensibilitate. Recunoașterea și managerierea propriilor emoții, motivații și nevoi. Cunoașterea și managerierea emoțiilor, motivațiilor și nevoilor celorlalți.
|
Conducerea/ Leadership-ul și managementul în comunitate
|
Managementul parteneriatelor educaționale. Managementul proiectelor. Comunicare și relaționare inter-instituțională. Colaborare/Cooperare. Marketing educațional Comunicare multimedia. Școala incluzivă. |
Colaborarea şi munca împreună cu comunitatea pentru ca unitatea / instituţia de învăţământ să îşi aducă contribuţia la îmbunătăţirea bunăstării elevilor şi la înlăturarea oricărei bariere în calea învăţării, sănătăţii şi fericirii copiilor/elevilor/tinerilor. Colaborarea şi munca împreună cu părinţii şi cu toţi cei interasaţi în educaţie pentru a se asigura că elevii/copiii sunt sănătoşi, fericiţi şi pot să înveţe. Crearea unui climat incluziv care ajută la înlăturarea discriminării şi a prejudecăţilor şi care promovează echitatea. Realizarea de parteneriate care întăresc valoarea instituţiei pentru întreaga comunitate şi care implică comunitatea în îmbunătăţirea experienţelor de învăţare ale copiilor/elevilor/tinerilor şi a calităţii educaţiei. Colaborarea cu toţi actorii interesaţi în educaţie şi cu alte instituţii educaţionale pentru creşterea calităţii educaţiei. Dezvoltarea simţului apartenenţei la sistemul educaţional naţional şi asumarea responsabilităţii. Promovarea imaginii unităţii/instituţiei de învăţământ şi marketing proeficient. Oferirea oportunităţilor pentru ca toţi copiii/elevii/tinerii să aibă oportunitatea să își dezvolte întregul lor potențial. Inițierea și susținerea parteneriatelor cu comunitatea, care să fie atât în beneficiul educației copiilor/elevilor/tinerilor, cât și al comunității. Aducerea contribuției la dezvoltarea sistemului educațional național. |
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Anexa 1 la OMECTS nr.3638/2012. Standard de formare continuă în domeniul leadership-ului/ conducerii pentru personalul cu funcții manageriale din sistemul de învățământ preuniversitar.
Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.