– Partea a II-a –

Domenii de competență:

®    Conducerea/Leadership-ul și managementul organizației.

®    Conducerea/leadership-ul și managerierea resurselor umane/oamenilor

®    Conducerea/Leadership-ul și managementul în comunitate.

 

Domenii de competență

Unități de competență

Domenii de intervenție și capacități/abilități asociate acestora

Conducerea/

Leadership-ul și managementul organizației

Managementul organizației. Management operațional. Cultura organizațională.

Team building.

Delegarea.

Comunicare și relaționare interpersonală.

Comunicare și relaționare instituțională.

Managementul resurselor.

­    Asigurarea conducerii eficiente și eficace de zi cu zi a instituției/unității de învățământ.

­    Utilizarea TIC pentru realizarea sarcinilor administrative.

­    Crearea și implementarea, prin munca în colaborare, de structuri organizaționale în cadrul cărora, atât inta-instituțional, cât și cu orice entitate sau persoană individuală asociată cu instituția, să se poată lucra în cooperare; structuri în care toate energiile să se dedice procesului de predare învățare într-un mediu care încurajează standardele înalte de învățare.

­    Inițierea, elaborarea și implementarea planurilor de acțiune clare și adecvate.

­    Obținerea și mobilizarea resurselor în mod eficient și eficace pentru a obține maximum de beneficii educaționale pentru copii/elevi/tineri. Organizarea propriei munci astfel încât aceasta să fie eficientă și eficace și să ducă la o viață personală sănătoasă și echilibrată.

­    Administrarea instituției/unității de învățământ.

­    Delegarea adecvată.

­    Managerierea echipelor.

­    Prioritizarea, reconcilierea și managerierea timpului.

­    Mobilizarea tuturor resursele – umane, financiare, materiale, de timp și informaționale - corect, eficient și eficace.

­    Monitorizarea și feedback-ul permanent pentru îmbunătățirea deciziei și redimensionarea procesului instructiv

­    în vederea atingerii scopurilor și obiectivelor organizaționale.

Conducerea/

leadership-

ul și managerierea resurselor umane

Managementul carierei/al dezvoltării personale .

TIC în scop managerial.

TIC în scop de informare, comunicare.

Comunicare și relaționare. Managementul indivizilor și al echipelor de lucru. Managementul stresului. Managementul participativ. Responsabilitate și asumare .

­    Asigurarea unui mediu în care ideile sunt acceptate. Înfluențarea, atragerea, motivarea celorlalți și munca împreună cu ei, pentru atingerea obiectivelor și finalităților stabilite de comun acord.

­    Recunoașterea și dezvoltarea potențialului și a capacităților latente ale celorlalți.

­    Realizarea acordului dintre potențialul personal și responsabilitățile individuale.

­    Identificarea factorilor și mecanismelor motivaționale la nivel individual.

­    Recunoașterea realizărilor.

­    Construirea și susținerea relațiilor de muncă puternice, productive, cu toți cei asociați cu instituția/unitatea de învățământ, atât din interiorul, cât și din afara acesteia.

­    Înțelegerea preocupărilor celorlalți.

­    Identificarea factorilor de stres și a mecanismelor de contracarare.

­    Crearea unei culturi care încurajează ideile, contribuțiile tuturor și asumarea responsabilității. Planificarea, alocarea, susținerea și evaluarea muncii echipelor și a fiecărei persoane în parte.

­    Dezvoltarea echipelor și capacitatea de a da forță acestora și indivizilor și sprijinirea acestora în atingerea obiectivelor propuse.

­    Recunoașterea și sărbătorirea succesului.

­    Valorizarea fiecărui individ din cadrul organizației. Încurajarea performanței și asigurarea îmbunătățirii și a deschiderii față de nou.

­    Motivarea și susținerea celorlalți să învețe. Susținerea dezvoltării profesionale proprii și a tuturor membrilor personalului.

­    Dezvoltarea și implementarea sistemelor riguroase de management al performanței pentru tot personalul.

­    Furnizarea de feedback constructiv.

­    Elaborarea de criterii de evaluare a indivizilor și echipelor raportate la obiectivele și prioritățile instituției/unității de învățământ.

­    Evaluarea obiectivă și constructivă.

Managementul informației

­    Analiza și interpretarea informației.

­    Căutarea informației din surse adecvate. Identificarea conținuturilor semnificative din informația disponibilă.

­    Identificarea legăturilor, modelelor și a aspectelor semnificative .

­    Organizarea unui sistem de transmitere a informației.

­    Eliminarea barierelor din fluxul informațional.

­    Asigurarea accesului la informație, monitorizarea și feedback-ul informației.

Folosirea judecăților de valoare profesională

­   Luarea deciziilor adecvate, bazate pe principii clare.

­    Luarea deciziilor adecvate, bazate pe interpretarea cu acuratețe a evidențelor relevante disponibile.

­    Gândirea globală și creativă în rezolvarea problemelor.

­    Păstrarea focalizării pe ceea ce contează cel mai mult/ pe esență.

­    Luarea în considerare a implicațiilor/ consecințelor pe termen scurt și lung.

Comunicarea

­    Elaborarea strategiei de comunicare intra și extra instituțională. Implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea strategiei de comunicare.

­    Comunicarea clară, orală și scrisă.

­    Ascultarea activă și demonstrarea că mesajul a fost înțeles.

­    Asigurarea feedback-ului.

­    Orientarea către cooperare, acord, consens. Negocierea, facilitarea, medierea.

­    Managerierea calitativă și pozitivă a conflictelor.

Relaționarea cu alții

­    Înțelegerea punctelor de vedere ale celorlalți și luarea lor în considerare.

­    Tratarea celorlalți cu

­    respect și sensibilitate.

­    Recunoașterea și managerierea propriilor emoții, motivații și nevoi.

­    Cunoașterea și managerierea emoțiilor, motivațiilor și nevoilor celorlalți.

Conducerea/

Leadership-ul și managementul în comunitate

Managementul parteneriatelor educaționale.

Managementul proiectelor.

Comunicare și relaționare inter-instituțională.

Colaborare/Cooperare.

Marketing educațional Comunicare multimedia.

Școala  incluzivă.

­    Colaborarea şi munca împreună cu comunitatea pentru ca unitatea / instituţia de învăţământ să îşi aducă contribuţia la îmbunătăţirea bunăstării elevilor şi la înlăturarea oricărei bariere în calea învăţării, sănătăţii şi fericirii copiilor/elevilor/tinerilor.

­    Colaborarea şi munca împreună cu părinţii şi cu toţi cei interasaţi în educaţie pentru a se asigura că elevii/copiii sunt sănătoşi, fericiţi şi pot să înveţe.

­    Crearea unui climat incluziv care ajută la înlăturarea discriminării şi a prejudecăţilor şi care promovează echitatea.

­    Realizarea de parteneriate care întăresc valoarea instituţiei pentru întreaga comunitate şi care implică comunitatea în îmbunătăţirea experienţelor de învăţare ale copiilor/elevilor/tinerilor şi a calităţii educaţiei.

­    Colaborarea cu toţi actorii interesaţi în educaţie şi cu alte instituţii educaţionale pentru creşterea calităţii educaţiei.

­    Dezvoltarea simţului apartenenţei la sistemul educaţional naţional şi asumarea responsabilităţii.

­    Promovarea imaginii unităţii/instituţiei de învăţământ şi marketing proeficient.

­    Oferirea oportunităţilor pentru ca toţi copiii/elevii/tinerii să aibă oportunitatea să își dezvolte întregul lor potențial. Inițierea și susținerea parteneriatelor cu comunitatea, care să fie atât în beneficiul educației copiilor/elevilor/tinerilor, cât și al comunității.

­    Aducerea contribuției la dezvoltarea sistemului educațional național.

         SURSE BIBLIOGRAFICE:

Anexa 1 la OMECTS nr.3638/2012. Standard de formare continuă în domeniul leadership-ului/ conducerii pentru personalul cu funcții manageriale din sistemul de învățământ preuniversitar.

Legea Educației Naționale  nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.