–  Partea I –

           

            Domenii de competență:

®    Valori și viziune.

®    Conducerea/Leadership-ul și managementul strategic.

®    Conducerea/Leadership-ul și managementul procesului de predare învățare.

Domenii de competență

Unități de competență

Domenii de intervenție și capacități/abilități asociate acestora

Valori și viziune

Principii

Valori

Viziune

­    Articularea principiilor sau standardelor importane care ghidează acțiunile personalului cu funcții manageriale.

­    Crearea imaginii a ceea ce se dorește ca unitatea/instituția de învățământ să realizeze. Articularea viziunii instituției/unității de învățământ.

­    Motivarea și inspirarea celorlalți în împărtășirea viziunii.

­    Conducerea/Leadership-ul prin puterea propriului exemplu.

­    Crearea unei culturi pozitive, împărtășite și a unui climat incluziv în unitățile instituțiile de învățământ.

­    Crearea unui set de valori la nivel instituțional acceptate și asumate de membrii organizației. Demonstrarea valorilor prin comportament și activitatea prestată.

Conducerea/

Leadership-ul și managementul strategic

Gândirea și proiectarea strategică.

Diagnoza mediului intern și extern.

Managementul informației. Proiectare/planificare. Managementul inovării. Managementul schimbării și al riscului.

­    Capacitatea de a avea o imagine instituțională și de sistem completă, pe termen scurt, cât și pe termen lung.

­    Cunoașterea și informarea privind dezvoltările și evoluțiile educaționale la nivel local, național și internațional și luarea acestora în considerare în cadrul procesului de planificare.

­    Anticiparea, conducerea și managerierea schimbării.

­    Analiza mediului intern și extern.

­    Analiza de nevoi.

­    Diagnoza mediului intern și extern.

­    Planificarea bazată pe viziunea agreată. Implicarea celorlalți în procesul de proiectare și implementare a planurilor.

­    Utilizarea datelor locale și naționale și a evidențelor produse de inspecții și cercetare, ca bază pentru elaborarea planurilor.

­    Transpunerea viziunii în obiective clare și planuri care susțin îmbunătățirea/creșterea performanței. Implementarea planurilor, monitorizarea și evaluarea acestora și revizuirea.

­    Utilizarea evidențelor produse de implementarea planurilor și a experienței dobândite, ca bază pentru luarea deciziilor de ameliorare și planficare viitoare.

­    Învățarea din experiența elaborării, implementării, monitorizării, evaluării planurilor.

Conducerea/

Leadership-ul și managementul procesului de predare învățare

Managementul organizației. Management operațional. Cultura organizațională. Team building.

Delegarea.

Comunicare și relaționare interpersonală.

Comunicare și relaționare instituțională. Managementul resurselor

­    Focalizarea pe scopul primordial al instituției: asigurarea unei educații de înaltă calitate pentru toți copiii/elevii/tinerii și a egalității de șanse.

­    Asigurarea unui curriculum adecvat și a standardelor îmbunătățite de predare, învățare, evaluare.

­    Crearea unei culturi a învățării pentru ca elevii să devină persoane care învață pe tot parcursul vieții.

­    Crearea unei atmosfere în care să se deruleze învățarea efectivă.

­    Promovarea prezenței, nonabsenteismului și a comportamentului adecvat.

­    Managerierea informațiilor despre curriculum și evoluțiile curriculare naționale.

­    Valorizarea competenţelor cheie şi a asigurării transferabilităţii la nivelul activităţii educaţionale.

­    Monitorizarea satisfacerii nevoilor de învățare. Monitorizarea și evaluarea, sistematic, a nivelului atingerii standardelor de învățare și a calității predării, stabilirea țintelor și obiectivelor realiste de îmbunătățire și oferirea suportului necesar pentru asigurarea atingerii acestora.

            SURSE BIBLIOGRAFICE:

Anexa 1 la OMECTS nr.3638/2012. Standard de formare continuă în domeniul leadership-ului/ conducerii pentru personalul cu funcții manageriale din sistemul de învățământ preuniversitar.

Legea Educației Naționale  nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.