(Partea a II-a)
Orientarea şi consilierea în carieră a elevilor este asigurată de două categorii de specialişti: psihologul şcolar şi consilierul şcolar.
Consilierul şcolar este un specialist în educaţie care:
- planifică şi desfăşoară activităţi de consiliere educaţională individuală sau de grup care au drept obiectiv adaptarea elevului la probleme specifice mediului şcolar;
- implementează programele de educaţie pentru carieră în scopul formării de competenţe în domeniile vizate prin aria curriculară „Consiliere şi orientare”;
- organizează programe extracurriculare de orientare vocaţională;
- promovează şi implementează programele de educaţie pentru sănătate care vizează formarea şi dezvoltarea la elevi a abilităţilor de management al stilului de viaţă.
Calificarea de consilier şcolar este necesară cadrelor didactice licenţiate în psihologie, ştiinţele educaţiei sau ştiinţe socio-umane care doresc să se specializeze în consiliere educaţională şi consiliere şi orientare. De asemenea, o altă categorie de cadre didactice care sunt abilitate să intervină în orientarea în carieră a elevilor, sunt profesorii-diriginţi (profesori-consilieri) responsabili cu implementarea curriculum-ului „Consiliere şi orientare”.
Competenţele specifice necesare consilierului şcolar sunt formate şi dezvoltate prin programe de formare continuă organizate prin structuri (centre / departamente) aparţinând sistemului naţional de învăţământ specializate în pregătirea cadrelor didactice.
Conform standardului ocupaţional, competenţele profesionale ale consilierului şcolar sunt grupate în competenţe generale, necesare tuturor specialiştilor care îşi desfăşoară activitatea în sistemul de educaţie, şi competenţe specifice, aplicabile doar acestei calificări (consilier școlar).
Competenţele generale:
ü Managementul carierei
ü Implementarea standardelor de calitate specifice domeniului
ü Integrarea TIC în educaţie şi formare
Competenţe specifice:
ü Analiza problemelor specifice mediului şcolar (inclusiv a nevoilor de orientare în carieră ale elevilor)
ü Organizarea activităţilor de consiliere educaţională/ orientare vocaţională
ü Orientarea vocaţională
ü Educaţia pentru carieră
ü Promovarea programelor de educaţie pentru sănătate
ü Aplicarea principiilor, metodelor, şi tehnicilor de consiliere educaţională/ orientare vocaţională
În conformitate cu cerinţele specifice ocupaţiei, consilierul şcolar realizează următoarele sarcini:
→ analizează şi identifică nevoile de orientare în carieră ale elevilor;
→ planifică şi organizează activităţi de orientare vocaţională individuală şi/sau de grup adresate elevilor;
→ implică elevii în activităţi de autocunoaştere şi dezvoltare personală şi îi asistă elevii în formarea şi dezvoltarea deprinderilor şi atitudinilor utile în luarea deciziilor legate de carieră;
→ investighează caracteristicile personale relevante pentru orientarea vocaţională şi le analizează în raport cu opţiunile şi oportunităţile educaţionale şi profesionale ale elevilor;
→ întocmeşte profilul vocaţional şi recomandă elevilor programe de studiu adecvate aptitudinilor, intereselor şi scopurilor educaţionale;
→ organizează activităţi extracurriculare care facilitează accesul elevilor la informaţii relevante pentru deciziile legate de alegerea carierei (zilele carierei, vizite în instituţii/ organizaţii, invitaţi din diferite domenii de activitate);
→ recomandă şi încurajează elevii şi părinţii acestora să solicite ajutorul psihologului şcolar în cazul în care se confruntă cu probleme psihologice care necesită intervenţie specializată;
→ selectează şi aplică principii, metode şi tehnici de consiliere educaţională;
→ colaborează cu părinţii, tutorii legali şi alţi specialişti în educaţie (cadre didactice, psiholog şcolar) în activităţi care au ca obiectiv orientarea vocaţională a elevilor.
Realizarea sarcinilor de muncă necesită:
a) cunoştinţe teoretice şi practice de consiliere şi terapie educaţională, ştiinţele educaţiei, psihologie, limbă şi comunicare, servicii clienţi şi personal, calculatoare şi software
b) deprinderi sociale, deprinderi utilizate în învăţare şi deprinderi de rezolvare de probleme
c) un nivel bun de dezvoltare a abilităţii generale de învăţare, o bună capacitate de procesare rapidă a informaţiei şi o abilitate crescută de a lua decizii corecte, cât mai raţionale.
Activitatea profesională a psihologului şcolar şi a consilierului şcolar (profesor-consilier) se desfăşoară în conformitate cu reglementările legislative emise de Ministerul Educaţiei și Cercetării.
Specialişti implicaţi în procesul de orientare şi consiliere în carieră a elevilor:
|
Psiholog şcolar |
Consilier şcolar |
Profesor-consilier |
|
||||
Studii |
Licenţă în psihologie Master în psihologie educaţională sau consiliere psihologică |
Licenţă în psihologie, ştiinţele educaţiei sau ştiinţe socio-umane |
Licenţă |
|
||||
Tip de intervenţie |
Consiliere psihologică Consiliere educaţională |
Consiliere psihologică (consilierii şcolari licenţiaţi în psihologie) Consiliere educaţională (toţi consilierii şcolari) |
Consiliere educaţională |
|
||||
Competenţe specifice |
Evaluare psihologică Intervenţie psihologică primară Consiliere în carieră |
Investigarea caracteristicilor personale relevante pentru orientarea vocaţională Orientarea vocaţională Educaţie pentru carieră |
Investigarea caracteristicilor personale relevante pentru orientarea vocaţională Orientarea vocaţională Educaţie pentru carieră
|
|
||||
Activităţi de orientare şi consiliere în carieră |
Informare Orientare vocaţională Consiliere în carieră |
Informare Orientare vocaţională (toţi consilierii şcolari) Consiliere în carieră (consilierii şcolari licenţiaţi în psihologie) |
Informare Orientare vocaţională |
|
||||
Instrumente utilizate |
Instrumente standardizate de evaluare psihologică Instrumente alternative de evaluare şi investigare a caracteristicilor relevante pentru orientarea vocaţională |
Instrumente standardizate de evaluare psihologică (consilierii şcolari licenţiaţi în psihologie) Instrumente alternative de evaluare şi investigare a caracteristicilor relevante pentru orientarea vocaţională (toţi consilierii şcolari)
|
Instrumente alternative de evaluare şi investigare a caracteristicilor relevante pentru orientarea vocaţională
|
|
||||
|
Beneficiari |
Elevi Părinţi Profesori-consilieri |
Elevi Părinţi Profesori-consilieri |
Elevi Părinţi |
||||
SURSA BIBLIOGRAFICĂ:
Competențe necesare consilierului de orientare în carieră (2013). Cluj-Napoca: S.C. Cognitrom.