(Partea I)
Orientarea şi consilierea în carieră a elevilor este asigurată de două categorii de specialişti: psihologul şcolar şi consilierul şcolar.
Psihologul şcolar este un specialist în psihologie educaţională şi/sau consiliere psihologică, care:
- investighează problemele de natură psihologică specifice mediului şcolar; explică şi promovează înţelegerea procesului de dezvoltare a copilului/adolescentului şi a relaţiilor dintre acest proces, comportament şi învăţare;
- selectează, administrează şi interpretează instrumente standardizate de evaluare psihologică; stabileşte şi comunică diagnosticul;
- elaborează şi implementează planuri individualizate/de grup cu caracter preventiv şi/sau de intervenţie;
- oferă consiliere psihologică specializată în domeniul educaţional;
§ desfăşoară activităţi de cercetare psihologică.
Psihologul şcolar este licenţiat în psihologie, formarea profesională iniţială a acestuia realizându-se prin forme specifice sistemului naţional de învăţământ care asigură dobândirea competenţelor profesionale minime necesare exercitării profesiei de psiholog.
Competenţele specifice necesare psihologului şcolar sunt formate şi dezvoltate prin programe de pregătire profesională complementară şi/sau programe de formare profesională continuă realizate prin forme specifice sau altele decât cele specifice sistemului naţional de învăţământ.
Conform standardului ocupaţional, competenţele profesionale ale psihologului şcolar sunt grupate în:
v Competenţe generale - necesare tuturor specialiştilor care îşi desfăşoară activitatea în sistemul de educaţie;
v Competenţe specifice - aplicabile doar acestei calificări (psiholog școlar)
Competenţe generale:
§ Managementul carierei
§ Implementarea standardelor de calitate specifice domeniului
§ Integrarea TIC în educaţie şi formare
§ Respectarea deontologiei şi standardelor profesionale
Competenţe specifice:
§ Definirea problemelor şi adoptarea deciziei de intervenţie
§ Evaluarea psihologică
§ Stabilirea şi comunicarea diagnosticului
§ Intervenţia psihologică
§ Consilierea psihologică în domeniul educaţional
§ Consilierea în carieră
§ Cercetarea psihologică
Aceste competențe cuprind toate activităţile solicitate de mediul în care psihologul şcolar îşi desfăşoară activitatea.
Pentru realizarea activităţilor specifice procesului de orientare şi consiliere în carieră, psihologul şcolar trebuie să îşi formeze şi să-şi dezvolte acele competenţe profesionale care au ca obiectiv:
Ø Definirea problemelor de carieră ale elevilor
Ø Evaluarea intereselor, abilităţilor, valorilor şi caracteristicilor de personalitate
Ø Întocmirea profilului vocaţional
Ø Explorarea lumii ocupaţiilor
Ø Asistarea elevilor în elaborarea şi implementarea planului de carieră
Ø Soluţionarea problemelor de carieră şi/sau a problemelor psihologice asociate
Ø Formarea abilităţilor de management al carierei
În conformitate cu cerinţele specifice ocupaţiei, psihologul şcolar are următoarele sarcini:
→ evaluează nevoile de consiliere în carieră ale elevilor;
→ identifică şi analizează problemele de carieră cu care se confruntă elevii: indecizie de carieră, anxietate generată de luarea unei decizii de carieră, conflicte între opţiunile elevilor şi cele ale părinţilor etc.;
→ stabileşte resursele necesare soluţionării problemelor identificate şi adoptă decizia de intervenţie;
→ evaluează interesele, abilităţile şi valorile elevilor;
→ întocmeşte profilul vocaţional al elevilor;
→ prezintă şi explică profesorilor, părinţilor şi elevilor rezultatele evaluării psihologice;
→ consiliază elevii în luarea deciziilor legate de carieră şi oferă suport în elaborarea şi implementarea planurilor individualizate de carieră
→ oferă intervenţie psihologică specializată în scopul optimizării autocunoaşterii şi dezvoltării personale;
→ asistă părinţii în orientarea în carieră a copiilor lor;
→ asistă profesorii în parcurgerea etapelor specifice procesului de orientare în carieră a elevilor;
→ dezvoltă programe de consiliere psihologică destinate elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor / aparţinătorilor elevilor.
Realizarea sarcinilor profesionale necesită:
a) cunoştinţe teoretice şi practice de: psihologie, consiliere şi terapie educaţională, ştiinţele educaţiei, limbă şi comunicare, sociologie şi antropologie, servicii clienţi şi personal, calculatoare şi software
b) deprinderi sociale şi deprinderi de rezolvare de probleme
c) un nivel foarte bun de dezvoltare a abilităţii generale de învăţare, o bună capacitate de procesare rapidă a informaţiei şi o abilitate crescută de a lua decizii corecte, cât mai raţionale
Beneficiarii serviciilor oferite de psihologul şcolar sunt:
elevii;
cadrele didactice şi personalul instituţiei de învăţământ;
părinţii / aparţinătorii elevilor.
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Normele privind competențele profesionale ale psihologilor cu drept de liberă practică (2019). București: Colegiul Psihologilor din România.
Competențe necesare consilierului de orientare în carieră (2013). Cluj-Napoca: S.C. Cognitrom.