I. Pe timpul crizei provocate după data de 11 martie 2020 din cauza virusului COVID 19 Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), a operaţionalizat portalul Digital educred.ro (pe adresa https://digital.educred.ro) ca totalitatea platformelor de e-learning şi a resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

            Portalul Digital pe educred.ro conţine o secţiune cu tutoriale şi alte materiale de învăţare, destinată formării şi susţinerii cadrelor didactice, în vederea proiectării, realizării, evaluării activităţilor de învăţare on-line şi gestionării activităţilor elevilor pe platforme de învăţare on-line.

 

            Ministerul Educaţiei şi Cercetării dezvoltă în continuare instrumente pentru toţi actorii din sistemul de învăţământ: preşcolari, elevi, cadre didactice, directori ai unităţilor de învăţământ, inspectori şcolari, consilieri şcolari, părinţi/reprezentanţi legali etc., în vederea monitorizării, susţinerii şi îmbunătăţirii accesului la învăţare.

            Informaţiile relevante pentru monitorizarea, susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare au fost completate în Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) de unităţile de învăţământ, în conformitate cu solicitările Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

            CNPEE, pe baza datelor preluate din SIIIR, elaborează şi publică, semestrial, analize privind accesul unităţilor de învăţământ, al cadrelor didactice şi al elevilor la resurse pentru învăţarea on-line, precum şi referitoare la pregătirea cadrelor didactice pentru utilizarea platformelor de e-learning şi a resurselor de învăţare on-line asigurate şi, după caz, validate şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

  Analizele vor evidenţia pentru fiecare unitate de învăţământ şi pentru fiecare structură subordonată:

  a) dotarea cu terminale de tip desktop, laptop, tabletă funcţionale;

  b) conectarea la internet;

  c) gradul de acces al unităţilor de învăţământ la platforme de învăţare, instrumente şi resurse necesare desfăşurării activităţilor de învăţare on-line;

  d) numărul şi procentajul cadrelor didactice care dispun de terminale de tip desktop, laptop, tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă exclusivă şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;

  e) numărul şi procentajul elevilor care dispun de terminale de tip desktop, laptop, tabletă şi telefon inteligent, conectate la internet, în folosinţă exclusivă şi/sau partajată cu alţi membri ai familiei;

  f) aspecte privind calitatea procesului didactic on-line prin valorificarea rezultatelor din instrumentele de feedback.

            Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti realizează următoarele activităţi:

         Măsuri la nivelul ISJ/ ISMB

 a) elaborează planul judeţean/al municipiului Bucureşti de intervenţie educaţională pentru situaţia suspendării cursurilor prin adaptare la specificul regional şi local în concordanţă cu planul naţional

  b) monitorizează organizarea şi desfăşurarea activităţilor-suport pentru învăţarea on-line în unităţile de învăţământ din subordine;

  c) monitorizează completarea în SIIIR de către unităţile de învăţământ a informaţiilor relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor sistemului de educaţie, analizează aceste date cu scopul actualizării periodice a planului prevăzut la lit. a);

  d) colaborează cu autorităţile administraţiei publice judeţene şi locale în vederea asigurării echipamentelor informatice şi a conectării la internet a unităţilor de învăţământ;

  e) asigură, monitorizează, analizează şi pune în aplicare, împreună cu unităţile de învăţământ, cu casele corpului didactic şi cu furnizorii programelor de formare continuă acreditate, pregătirea personalului didactic din învăţământul preuniversitar;

  f) îndrumă, prin inspectorii şcolari de specialitate/profesorii metodişti, cadrele didactice în:

  (h) elaborarea unor exemple de resurse educaţionale;

  (i) proiectarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare on-line;

  g) organizează sesiuni on-line cu cadrele didactice pentru transferul de bune practici în învăţarea on-line;

  h) transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetării raportări cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii suport pentru învăţarea on-line, conform formatului şi termenelor stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;

  i) aplică mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice, alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţilor desfăşurate on-line.

        Măsuri la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar

  Conducerea unităţii de învăţământ desfăşoară următoarele activităţi de facilitare a învăţării on-line:

  a) aplică planul de acţiune al inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB)

  b) informează, prin intermediul cadrelor didactice, elevii şi părinţii acestora cu privire la perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi la modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line în această perioadă, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;

  c) realizează completarea în SIIIR a informaţiilor relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare al beneficiarilor sistemului de educaţie;

  d) asigură accesul cadrelor didactice şi elevilor la platforme educaţionale, prin înregistrarea unităţii de învăţământ (dacă este cazul);

  e) colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu inspectoratul şcolar, pentru completarea dotării cu echipamente informatice şi pentru conectarea la internet, în funcţie de nevoile identificate;

  f) analizează nevoile de dezvoltare a competenţelor digitale ale cadrelor didactice şi le desemnează pe cele care trebuie să participe la programe de formare;

  g) stabileşte, împreună cu cadrele didactice şi profesorii diriginţi, platformele, aplicaţiile şi resursele educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;

  h) realizează, împreună cu profesorii diriginţi şi cadrele didactice, un program săptămânal care include activităţile de învăţare on-line pentru fiecare disciplină de studiu, având în vedere o durată echilibrată a acestora;

  i) stabileşte modalitatea de monitorizare a realizării activităţilor on-line de către cadrele didactice;

  j) identifică şi aplică modalităţi de susţinere a activităţii pentru posibile cazuri speciale, inclusiv pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale (CES);

  k) aplică mecanismele de colectare a feedbackului de la elevi, părinţi, cadre didactice, alte categorii de personal implicat în organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, în scopul luării măsurilor care să conducă la îmbunătăţirea accesului, participării şi a calităţii activităţii;

  l) actualizează fişele posturilor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, cu atribuţii referitoare la activităţile de învăţare on-line.

            Educatoarea/Profesorul pentru învăţământ preşcolar/Învăţătorul de la clasele pregătitoare, clasele I şi clasele a II-a/Profesorul pentru învăţământ primar de la clasele pregătitoare, clasele I şi clasele a II-a realizează, după caz, următoarele activităţi:

  a) informează părinţii preşcolarilor/elevilor cu privire la perioada suspendării cursurilor în unitatea de învăţământ şi modalitatea de organizare a activităţii-suport pentru învăţarea on-line, inclusiv cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora;

  b) coordonează activitatea grupei/clasei şi colaborează cu celelalte cadre didactice în vederea asigurării continuităţii participării preşcolarilor/elevilor la activitatea de învăţare on-line;

  c) participă împreună cu celelalte cadre didactice şi conducerea unităţii de învăţământ la stabilirea platformelor, aplicaţiilor şi resurselor educaţionale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfăşurată;

  d) transmite părinţilor preşcolarilor/elevilor de la grupa/clasa pe care o coordonează programul stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, precum şi alte informaţii relevante pentru facilitarea învăţării on-line;

  e) asigură comunicarea cu părinţii pentru participarea preşcolarilor/elevilor la activităţile-suport pentru învăţarea on-line;

  f) colectează feedbackul de la preşcolari/elevi şi părinţi, cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii-suport pentru învăţarea on-line, şi îl transmite conducerii unităţii de învăţământ;

  g) intervine în soluţionarea unor situaţii specifice cu privire la desfăşurarea activităţii, în care sunt implicaţi preşcolarii/elevii grupei/clasei.

Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului/elevului la activităţile de învăţare on-line organizate de unitatea de învăţământ.

  Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal răspunde material pentru distrugerea echipamentelor informatice şi de comunicare în situaţia în care acestea aparţin patrimoniului unităţii de învăţământ.

  Preşcolarul/Elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile, platformele de învăţare, bibliotecile virtuale şi la alte resurse de învăţare digitale, în funcţie de nevoi.

  Elevul are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare on-line stabilite de unitatea de învăţământ.

            II. PLANUL DE INTERVENȚIE EDUCAȚIONALĂ PENTRU SITUAȚIA SUSPENDĂRII CURSURILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR, LA NIVELUL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI au fost stabilite 6 direcții de acțiune, astfel :

            1.         Asigurarea cadrului legal pentru desfășurarea activității didactice în mediul online

            Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Transmiterea către unitățile de învățământ a OMEC cu nr. 4135/21.04.2020 de aprobare a instrucțiunii privind asigurarea continuității procesului de învățare la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar și a Anexei la OMEC nr. 4135/21.04.2020 - INSTRUCȚIUNE 24 Aprilie 2020 Inspectorul școlar general adjunct desemnat, Secretariatul ISMB

Ø  Elaborarea și transmiterea către unitățile de învățământ din Municipiul București a Planului ISMB de intervenție educațională pentru situația suspendării cursurilor

Ø  Afișarea pe site-ul ISMB 24 Aprilie 2020 Inspectorul școlar general adjunct desemnat, Secretariatul ISMB

Ø  Actualizarea fișelor posturilor cadrelor didactice, și respectiv a Fișei de evaluare a activității anuale a cadrelor didactice, incluzând atribuții specifice învățării online, și respectiv, indicatori de performanță, pentru evaluarea activității didactice în mediul online.

Ø  Operaționalizarea site-ului ISMB și a paginii de Facebook, în vederea accesării platformelor de e-learning și a resurselor educaționale utile desfășurării activității didactice în mediul online Permanent, în perioada suspendării cursurilor Serviciul Informatizare al ISMB .

            2.         Colaborarea și comunicarea permanentă cu partenerii educaționali, în vederea asigurării resurselor necesare desfășurării activității online

            Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Colaborarea cu administrația publică locală, la nivelul sectoarelor Municipiului București, în vederea stabilirii măsurilor pentru facilitarea conectării elevilor la mediul online și desfășurarea examenelor naționale: existența echipamentelor informatice și a conectării la internet a unităților de învățământ, respectiv, colaborarea cu autoritățile locale/alți parteneri educaționali, în vederea asigurării echipamentelor informatice și a conectării la internet, a preșcolarilor/elevilor din medii dezavantajate 

            3.         Realizarea procesului de învățare online

Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Analizarea nevoii de formare a cadrelor didactice și facilitarea organizării unor sesiuni de formare și webinare, pentru utilizarea instrumentelor de lucru în activitatea de învățare online

Ø  Informarea unităților de învățământ cu privire la accesarea platformelor e-learning și a resurselor de învățare: portalul Digital pe educred.ro, Teleșcoala TVR2, resursele de antrenament de tip teste și bareme de notare, pentru Evaluarea Națională și Examenul de bacalaureat național, Lecția regăsită ISMB, RED-ISMB etc., precum și elaborarea de noi resurse educaționale

Ø  Identificarea, diseminarea și valorificarea exemplelor de bună practică dezvoltate la nivelul unităților de învățământ din Municipiul București prin organizarea de întâlniri online cu cadrele didactice, pe discipline

            4.         Coordonarea și monitorizarea organizării și desfășurării activităților suport de învățare online

            Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Transmiterea informațiilor cu privire la deciziile adoptate la nivel național, pe durata suspendării cursurilor, care au impact asupra activității unităților de învățământ și implicit asupra activității cadrelor didactice În funcție de necesitate și de comunicările MEC Inspector școlar general adjunct desemnat, Inspectorii școlari pentru management instituțional, Serviciul Informatizare al ISMB, Directorii unităților de învățământ

Ø  Monitorizarea completării în SIIIR, de către unitățile de învățământ, a informațiilor relevante pentru susținerea, îmbunătățirea accesului la învățare al beneficiarilor sistemului de educație, respectiv, a colectării informațiilor cu privire la activitățile de învățare online derulate Permanent, în perioada suspendării cursurilor Inspectorul școlar general/Inspector școlar general adjunct desemnat, Serviciul Informatizare al ISMB, Directorii unităților de învățământ

Ø  Monitorizarea organizării și desfășurării activităților suport de învățare online, prin utilizarea platformelor e-learning și a resurselor de învățare online asigurate și validate/recomandate de către MEC/ISMB Permanent, în perioada suspendării cursurilor Inspectorii școlari de specialitate, Directorii unităților de învățământ

Ø  Identificarea și comunicarea către MEC a situațiilor deosebite semnalate la nivelul unităților de învățământ, în procesul de învățare online

            5.         Utilizarea instrumentelor de colectare a datelor din rețeaua școlară a Municipiului București

Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Monitorizarea utilizării instrumentelor de colectare a datelor din rețeaua școlară a Municipiului București, pentru obținerea de feed-back din partea elevilor, părinților, cadrelor didactice/alte categorii de personal implicat în organizarea și desfășurarea activităților suport de învățare online și centralizarea acestora

            6.         Reglarea procesului de predare-învățareevaluare în mediul online, prin utilizarea datelor rezultate din feed-back

Măsuri la nivelul Inspectoratului Școlar al Municipiului București

Ø  Colectarea informațiilor cu privire la activitățile suport de învățare online, în unitățile de învățământ În fiecare zi de luni, pentru săptămâna anterioară Inspectorul școlar general/Inspectorii școlari generali adjuncți, Directorul CCD București, Inspectorii pentru management instituțional, Serviciul Informatizare al ISMB

Ø  Centralizarea și analizarea informațiilor cu privire la activitățile suport de învățare online, în unitățile de învățământ

Ø  Transmieterea către MEC a rapoartelor cuprinzând aspectele cu privire la organizarea și desfășurarea activităților suport de învățare online, la nivelul Municipiului București

Bibliografie:

- Legea Educației Naționale nr.1/2011

- Ordinul MEC nr. 4.135 din 21 aprilie 2020 privind aprobarea Instrucțiunii pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line

- http://ismb.edu.ro/documente/diverse/2020/Plan_interventie_educationala_ISMB.pdf