- Programa şcolară pentru disciplina MAI ÎNTÂI CARACTERUL-

       Curriculumul disciplinei opţionale Mai întâi caracterul vizează ariile curriculare Om şi societate şi Consiliere şi orientare, este structurat modular, pe doi ani de studiu, fiind adaptat învăţământului gimnazial, cu un buget de timp de 1 oră/ săptămână. În funcţie de oferta educaţională a unităţii de învăţământ, cadrele didactice vor alege nivelul claselor la care urmează să aplice programa şcolară (clasele a V-a şi a Vl-a sau clasele a Vl-a şi a VII-a).

      Conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii. Cadrul actual de reglementare este orientat de promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, capacităţi volitive şi capacităţi acţionale, competenţe cu relevanţă pentru profesie şi viaţa socială.

 

       Valorile şi atitudinile caracteriale deţin un loc important în structura de personalitate a fiecărei persoane, exprimă portretul psihic al acesteia, fizionomia spirituală, constituind modalitatea prin care se prezintă ca individualitate, se raportează la evenimentele existenţei sale în lume şi se deosebeşte de ceilalţi, se realizează uman şi profesional. Promovarea unei culturi a caracterului, formarea şi dezvoltarea caracterului - privit ca ansamblu de atitudini şi valori, ca latură relaţional-valorică a personalităţii - reprezintă un demers educaţional necesar şi benefic, complex, consecvent şi gradual, început timpuriu şi continuat progresiv, în care sunt implicate familia, şcoala, societatea.

       Programa şcolară pentru disciplina opţională Mai întâi caracterul completează aceste preocupări, oferind repere alternative şi modele de bună practică pentru formarea şi dezvoltarea la tineri a unor trăsături de caracter pozitive şi durabile. Ideea de bază a curriculumului propus o reprezintă sensibilizarea elevilor asupra rolului şi importanţei formării şi dezvoltării caracterului propriu, a unei culturi a caracterului, precum şi interiorizarea şi asumarea trăsăturilor relaţional-valorice pozitive - ca parte a dezvoltării generale - prin orientarea finalităţilor educaţiei către dimensiunile fundamentale ale existenţei umane: a sti, a face, a fi, a convieţui.

       Concret, disciplina Mai întâi caracterul contribuie la realizarea profilului de formare al absolventului de învăţământ gimnazial, din perspectiva unor aspecte considerate esenţiale: autocunoaştere, competenţe socio-emoţionale, competenţe psiho-relaţionale, managementul conduitei personale, calitatea vieţii individuale în raport cu sine, cu ceilalţi şi cu mediul înconjurător.

       Ceea ce configurează specificitatea disciplinei opţionale la nivelul învăţământului gimnazial este reprezentat de:

·       construirea demersului educaţional pe o problematică de interes major, ce răspunde unor nevoi educaţionale şi sociale de actualitate;

·       racordarea la preocupări, experienţe şi reuşite internaţionale prin transferul de bune practici din alte sisteme educaţionale;

·       propunerea unei abordări educaţionale bazate pe educarea pozitivă, menită să contribuie la modelarea personalităţii elevilor, la pregătirea lor pentru viaţa activă;

·       abordarea unitară a unei teme relevante pentru dezvoltarea personală - educarea pentru o cultură pozitivă a caracterului - şi care face doar tangenţial obiectul altor programe şcolare;

·       centrarea activităţilor educaţionale pe promovarea unui set de valori, atitudini şi comportamente adaptative;

·       crearea şi/sau valorizarea unor situaţii de învăţare care fac transferul achiziţiilor teoretice în viaţa reală; responsabilizarea elevilor faţă de comportamentul propriu, de valorile şi atitudinile asumate;

·       realizarea de conexiuni între competenţele specifice diferitelor discipline din trunchiul comun şi cele propuse în cadrul disciplinei opţionale Mai întâi caracterul.

       Curriculumul specific disciplinei opţionale Mai întâi caracterul pentru învăţământul gimnazial continuă demersul început cu propunerea acestei discipline la nivelul învăţământului primar, completând setul de competenţe prin adecvarea acestora la nevoile de cunoaştere şi la dezvoltarea personală ale elevilor preadolescenţi. În acelaşi timp, prin competenţele generale şi specifice dezvoltate, prin activităţile de învăţare şi conţinuturile tematice propuse, prin situarea în cicluri de învăţământ diferite, cele două oferte curriculare pot funcţiona autonom, nefiind condiţionate reciproc.

       Competenţe generale:

1.        Manifestarea interesului pentru explorarea profilului caracterial.

2.        Luarea unor decizii care susţin acţiuni în acord cu valorile asumate.

3.        Promovarea atitudinilor şi valorilor asumate, în contexte concrete de viaţă.

       Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare:

1.        Manifestarea interesului pentru explorarea profilului caracterial

Anul I

Anul al II-lea

1.1. Identificarea aspectelor de bază care

definesc profilul caracterial personal:

­    exerciţii de prezentare a propriei persoane şi de (auto)apreciere

­    completarea unor chestionare, teste de autocunoastere, adaptate vârstei

­    realizarea de desene, colaje, afise pe teme precum „Eu si familia mea”, „Cum mă văd eu?/Cum mă văd alţii?”

­    elaborarea de texte scurte pe teme: „Cine sunt eu?”; „Ce aş fi dacă aş fi... ”; „Unic şi diferit prin...”

­     exerciţii de autoproiectare: „Cum voi fi când voi fi mare?” „Cum aş putea fi şi mai bun?”

­    realizarea unor fişe descriptive despre trăsături de caracter

1.1. Explorarea rolului dimensiunilor afective şi motivaţionale în dezvoltarea caracterului:

­       exerciţii de identificare, în diferite situaţii date, a unor valori şi atitudini personale, relevante din perspectiva dimensiunii afective şi motivaţionale

­       realizarea de scurte descrieri ale caracteristicilor proprii şi ale altor persoane: „Pot fi de folos, pentru că sunt...”; „Poţi conta pe mine, fiindcă...”

­       exerciţii de exprimare a unor trăiri personale legate de diferite contexte de viaţă scolară

­       elaborarea, în grup, a unor hărţi mentale ale caracterului, pornind de la diferite aspecte ale inteligenţei emoţionale

­        participarea la jocuri de rol privind specificul unor manifestări socio-emoţionale în diferite contexte şi efectele corespunzătoare acestora

1.2. Explicarea rolului unor valori şi atitudini

caracteriale în viaţa personală:

­  exerciţii de investigare/interpretare a unor trăsături de caracter, bazate pe aplicarea unor tehnici variate (observarea, introspecţia, testul VIA - valori în acţiune)

­  exerciţii de evaluare atitudinală: „Accept sfaturi de la .... pentru că ....”; „Ştiu - vreau să ştiu - am învăţat”

­  organizarea unei gale a modelelor caracteriale alese de fiecare elev, în forme variate (fotografii, prezentări orale, afise etc.)

­  elaborarea de caracterizări ale propriei persoane, în scopul valorizării particularităţilor individuale pozitive si al redefinirii particularităţilor individuale percepute negativ, folosind tehnici variate (autocaracterizarea, caracterizarea cu ajutorul feed-back-ului obţinut de la colegi)

­  realizarea unei schiţe pentru planul personal de dezvoltare pozitivă a caracterului, care urmează să fie completată/dezvoltată pe parcursul anilor următori, folosind următoarele dimensiuni: atitudinea faţă de sine, faţă de ceilalţi, faţă de cunoaştere, faţă de mediul înconjurător

1.2. Evidenţierea rolului caracterului în relaţiile interpersonale:

­         redactarea unor texte tematice scurte (eseuri, poveşti, povestiri, compuneri) care să evidenţieze rolul diferitelor trăsături de caracter în contexte cunoscute (familie, grupul de prieteni)

­          participare la „Biblioteca vie”: întâlniri/discuţii cu persoane realizate profesional, cu personalităţi din comunitatea locală

­          studii de caz cu rol de identificare a punctelor tari/a punctelor slabe, a calităţilor/a defectelor unor persoane reale sau a unor personaje imaginare (din povesti, texte literare)

­          elaborarea unui calendar/a unor fişe cu „trăsătura zilei/a săptămânii/a lunii” în clasa de elevi

­          discuţii de grup despre valori morale şi trăsături de caracter ce sunt corelate cu identitatea diferitelor popoare, cu rolul de a evidenţia eventuale stereotipii şi prejudecăţi

­          exerciţii de analiză critică a unor caracteristici proprii şi/sau ale colectivului de elevi

­          participarea la discuţii de grup cu specialişti pe tema caracterului

2.      Luarea unor decizii care susţin acţiuni în acord cu valorile asumate

Anul I

Anul al II-lea

2.1. Analizarea modalităţilor în care trăsăturile de caracter influenţează luarea deciziilor:

­       dialog pe tema semnificaţiei actului decizional, bazate pe explicaţii, exemplificări pentru diferite contexte de viaţă cunoscute

­       formularea de decizii personale: „Eu sunt... Eu acţionez...”; „Aş lua pe planeta personală...”

­       exerciţii de identificarea unor valori şi atitudini care se manifestă în luarea deciziilor legate de mediul scolar/rolul de elev

­       vizionarea unor filme care evidenţiază rolul si efectele unor decizii, urmată de discuţii referitoare la trăsături de caracter exprimate în contextul dat

­       analizarea unor studii de caz care solicită formularea unor decizii cu relevanţă pentru viaţa de elev, utilizând tehnici variate de gândire critică (de exemplu, gândiţi-lucraţi în perechi- comunicaţi; pălăriile gânditoare)

­        organizarea unor întâlniri cu reprezentanţi ai unor instituţii publice si organizaţii civice aflate în situaţia de a lua decizii în interes comunitar

2.1. Argumentarea importanţei alegerilor şi deciziilor bazate pe trăsături pozitive de caracter:

­       discutarea în grup a rolului manifestărillor caracteriale în alegerile şi deciziile personale, pornind de la exemple date sau de la experienţe ale clasei de elevi

­       analiza unor studii de caz, pentru identificarea consecinţelor care decurg din amânarea luării unor decizii

­       exerciţii de reflecţie asupra unor decizii anterioare personale sau ale grupului şi asupra impactului acestora

­       alcătuirea unor liste cu posibile cauze si soluţii ale problemelor atitudinale care se manifestă în clasa de elevi

­       stabilirea de corelaţii între diferite trăsături de caracter si decizii posibil de luat în situaţii date

­       exerciţii de construire în grup a unor recomandări/ măsuri pentru întărirea trăsăturilor pozitive de caracter şi a capacităţii de a lua decizii bazate pe acestea

2.2. Luarea unor decizii personale, bazate pe

trăsături pozitive de caracter:

­       exerciţii de proiectare şi evaluarea unor decizii proprii sau ale grupului, pe baza unor criterii date

­       formularea unor alternative de soluţionare a unei situaţii date, bazate pe diferite trăsături pozitive de caracter

­       dialog pe tema riscurilor generate de luarea unor decizii care nu au la bază trăsături pozitive de caracter

­       realizarea unui jurnal cu deciziile personale luate pe o perioadă determinată de timp, în vederea analizării ulterioare a valorilor care le-au fundamentat

­       exerciţii de analiză a impactului unor decizii personale asupra situaţiei şcolare (de exemplu, rezultatele scolare, integrarea în clasa de elevi etc.)

­       exerciţii de revenire asupra unor opţiuni/decizii anterioare (gândirea contrafactuală: „Ce s-ar fi întâmplat dacă decideam/ acţionam altfel?”)

2.2. Promovarea, în grupurile de apartenenţă, a deciziilor bazate pe trăsături pozitive de caracter:

­       participarea la discuţii pe tema unor situaţii în care activitatea şi viaţa în societate/în comunitate/în grupuri nu ar mai fi reglementată de opţiuni şi decizii

­       jocuri de rol/simulări în care elevii acţionează în calitate de decident (părinte, profesor, diriginte, director, primar, parlamentar, avocatul elevilor), în situaţii cu relevanţă pentru educaţie

­       prezentarea unor exemple de acţiuni/decizii personale în care elevii au făcut dovada unor trăsături pozitive de caracter

­       identificarea de probleme din viaţa comunităţii locale şi construirea de posibile soluţii care să fie implementate cu ajutorul elevilor

­       exerciţii de argumentare/ contraargumentare/ negociere a unor situaţii conflictuale din grup, cu promovarea atitudinilor pozitive care solicită luarea unei decizii


3.      Promovarea atitudinilor şi valorilor asumate, în contexte concrete de viaţă.

Anul I

Anul al II-lea

3.1. Analizarea valorilor şi atitudinilor caracteriale proprii/din grupul de apartenenţă:

­       activităţi de grup („cutia cu fapte bune”) pentru identificarea unor manifestări caracteriale

­       exerciţii de descoperire sau de clarificare a felului propriu de a fi în contexte familiare de viaţă

­       alcătuirea unei liste de valori şi caracteristici personale de caracter

­       analiza comparativă a unor puncte de vedere diferite referitoare la valori şi atitudini caracteriale într-un context dat

­       jocuri de dezvoltare a imaginii pozitive despre sine şi despre ceilalţi

­       alcătuirea unei liste cu valori şi atitudini dezirabile

­       exerciţii pentru dezvoltarea gândirii pozitive: învaţă să îţi vorbeşti!

3.1. Recunoaşterea felului individual de a fi în contexte favorabile sau mai puţin favorabile:

­       folosirea observaţiei, a prezentării, a descoperirii pentru identificarea unor caracteristici personale

­       analiza avantajelor unui „caracter educat”

­      exerciţii de conştientizare a consecinţelor unor manifestări caracteriale neadecvate

­      organizarea unei dezbateri privind beneficiile/ costurile felului propriu de a fi

­      simularea unor manifestări caracteriale în situaţii/ în contexte date

­      realizarea unui panou cu citate motivaţionale despre caracter

­      analiza unor citate motivaţionale/ inspiraţionale pentru stimularea atitudinilor pozitive

­        exerciţii de dezvoltare a spiritului critic şi analitic

3.2. Manifestarea unor trăsături pozitive de caracter în contexte concrete de viaţă:

­  exerciţii de asociere între atitudini caracteriale şi contextul în care acestea se manifestă

­  exerciţii de elaborare în grup a unor norme de conduită în clasă/ scoală, bazate pe trăsături

­  pozitive de caracter

­  exerciţii de asumare/îndeplinire de responsabilităţi la nivelul clasei (exemplu: activităţi de întrajutorare şi sprijin a unor elevi cu dificultăţi la învăţătură)

­  realizarea unor discuţii/ dezbateri cu tema „Cum mă poate ajuta caracterul în viaţă?”; „Ce alegeri m-au făcut ceea ce sunt în prezent?”; „Ce păstrez, la ce pot să renunţ dintre manifestările mele caracteriale?”; „Ce pot adăuga profilului meu caracterial?”

­  exerciţii de consolidare a unor abilităţi pentru manifestarea unui comportament de calitate în situaţii date

­   participarea la proiecte de voluntariat organizate la nivelul clasei, al scolii sau al comunităţii

3.2. Analizarea consecinţelor unor abateri de la trăsături pozitive de caracter:

­       exerciţii de reflecţie: examinarea consecinţelor diverselor atitudini caracteriale

­       realizarea, prin activităţi în perechi/echipă, a unor afise/ colaje/ desene în format letric sau

­       digital, care să exemplifice diferite forme de manifestări caracteriale pozitive şi negative

­       prezentarea şi discutarea unor studii de caz referitoare la comportamente din viaţa cotidiană manifestate în acord/dezacord cu valorile şi atitudinile caracteriale pozitive

­       realizarea unei liste cu „ce am de făcut?” pentru dezvoltarea punctelor tari/ a calităţilor respectiv pentru depăşirea punctelor slabe/ a defectelor

­       exerciţii de identificare a unor resurse utile unui comportament pozitiv

­       exerciţii de reflecţie privind beneficiile/costurile manifestării caracterului propriu în diferite situaţii

CONŢINUTURI:

DOMENII

Anul I

Anul al II-lea

Profilul caracterial

§ Designul unui profil caracterial

-     Aspecte de bază ale caracterului

§ Portretul personalităţii mele

-  Trăsături caracteristice

-        Puncte tari şi puncte slabe

-        Ce este important pentru fiecare persoană

§ Eu şi ceilalţi

-  Caracteristici personale şi ale colectivului de elevi

-  Imaginea de sine şi auto-motivarea

- Profilul meu caracterial. Profilul clasei noastre

§ Diversitate. Unicitate

-  Fiecare persoană este unică; diferenţe individuale

-  Acceptarea diferenţelor

Valori şi atitudini caracteriale

§ Cum pot fi mai bun: prin cunoaştere, prin manifestările afectiv-emoţionale, prin atitudini şi comportament, prin capacitatea de alegere şi de a lua decizii

§ Valori şi atitudini caracteriale necesare unei persoane: autocontrolul; curiozitatea; egalitatea; entuziasmul; optimismul; organizarea; dragostea faţă de natură

§ Atitudini negative şi consecinţe ale acestora

§ Beneficii ale unor trăsături pozitive de caracter, la nivel personal şi de grup

§ Valori în construirea caracterului

§ Semnificaţia valorilor în dezvoltarea caracterului: adevărul; binele; dreptatea; libertatea; frumosul; sacrul

§ Valori şi atitudini personale şi ale grupului

§ Atitudini caracteriale pentru un profil armonios:

§ altruismul; creativitatea; fraternitatea; leadershipul; legalitatea; recunoştinţa; responsabilitatea

§ Manifestări atitudinale negative şi consecinţe ale

§ acestora

Caracter şi comportament

§  Caracterul şi atitudinile mele

­   Cum mă comport în situaţii date

­   Atitudini faţă de comportamentul altor persoane

§  Caracterul şi alegerile mele:

-     Alegeri şi decizii

-     Evaluarea deciziilor

-     Impactul alegerilor şi deciziilor asupra dezvoltării personale

§ Cum putem deveni mai buni: modele şi comportamente

§  Caracterul, parte inseparabilă din noi, personal şi social

-   Când şi de ce am nevoie de caracter

-   Valori morale şi trăsături de caracter la diverse popoare

§  Convieţuirea pe baza manifestărilor de caracter (impact şi beneficii)

§  Construirea pozitivă a caracterului

-  Resurse utile unui comportament pozitiv

-  Instrumente pentru manifestarea pozitivă a caracterului (Regulamentul clasei bazate pe caracter; proiectul unei zile a caracterului/ a unei trăsături de caracter; proiectul unei activităţi de servicii comunitare)

SURSA BIBLIOGRAFICĂ:

Anexa nr. 2 la ORDINUL MINISTRULUI EDUCAŢIEI NAŢIONALE nr. 5864/28.12.2017. Programa şcolară pentru disciplina MAI ÎNTÂI CARACTERUL Curriculum la decizia şcolii pentru învăţământul primar. Ministerul Educației Naționale.

Legea Educației Naționale  nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.