- Programa şcolară pentru disciplina MAI ÎNTÂI CARACTERUL -

 

     

 

       Curriculumul disciplinei opţionale Mai întâi caracterul este structurat modular, pe doi ani de studiu, fiind adaptat învăţământului primar, la nivelul claselor a II-a şi a III-a, sau a III-a şi a IV-a).

 

       Conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şî pentru angajare pe piaţa muncii. Cadrul actual de reglementare este orientat de promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, capacităţi volitive şi capacităţi acţionaîe, competenţe cu relevanţă pentru profesie şi viaţa socială.

 

 

       Valorile şi atitudinile caracteriale deţin un loc important în structura de personalitate a fiecărei persoane, exprimă portretul psihic al acesteia, fizionomia spirituală, constituind modalitatea prin care se prezintă ca individualitate, se raportează la evenimentele existenţei sale în lume şi se deosebeşte de ceilalţi, se realizează uman şi profesional. Promovarea unei culturi a caracterului, formarea şi dezvoltarea caracterului - privit ca ansamblu de atitudini şi valori ca latură reiaţional-valorică a personalităţii - reprezintă un demers educaţional necesar şi benefic, complex, consecvent şi gradual, început timpuriu şi continuat progresiv, în care sunt implicate familia, şcoala, societatea.

 

       Programa şcolară pentru disciplina opţională Mai întâi caracterul completează aceste preocupări, oferind repere alternative şi modele de bună practică pentru formarea şi dezvoltarea la copii a unor trăsături de caracter pozitive şi durabile.

 

       Ideea de bază a curriculumului disciplinei opţionale Mai întâi caracterul o reprezintă sensibilizarea elevilor asupra rolului şi importanţei formării şi dezvoltării caracterului propriu, a unei culturi a caracterului, precum şi interiorizarea şi asumarea trăsăturilor relaţional-valorice pozitive - ca parte a dezvoltării generale - prin orientarea finalităţilor educaţiei către dimensiunile fundamentale ale existenţei umane: a şti, a face, a fi, a convieţui.

 

       Concret, disciplina Mai întâi caracterul contribuie la realizarea profilului de formare al absolventului de învăţământ primar, din perspectiva unor aspecte considerate esenţiale: autocunoaştere, competenţe socio-emoţionale, competenţe de relaţioriare, managementul conduitei personale, calitatea vieţii individuale în raport cu sine, cu ceilalţi, cu mediul înconjurător. Specificitatea disciplinei constă în:

 

­       centrarea activităţilor educaţionale pe promovarea unui set de valori, atitudini şi comportamente adaptative;

 

­       crearea şi/sau valorizarea unor situaţii de învăţare care fac ţransferul achiziţiilor teoretice în viaţa reală;

 

­       responsabilizarea elevilor faţă de comportamentul propriu, de valorile şi atitudinile asumate;

 

­       realizarea de conexiuni între competenţele specifice diferitelor discipline din trunchiul comun şi cele propuse în cadrul disciplinei opţionale Mai întâi caracterul.

 

       Principiile pe care este fundamentat curriculumul disciplinei opţionale Mai întâi caracterul au în vedere:

 

a)      mesajul pozitiv, cu accent pe ceea ce este permis şi nu pe interdicţii;

 

b)      reconfirmarea pozitivă prin întărirea/susţinerea elevilor cu ajutorul laudei şi încurajărilor;

 

c)      promovarea unor principii perene, universal-valabile, cu efect de durată, ce pot fi adecvate oricărei vârste, personalităţi, profesii sau culturi şi care vor ajuta copiii nu numai să fie elevi mai buni azi, ci şi angajaţi, angajatori, părinţi, vecini, cetăţeni şi lideri mai buni în viitor.

 

       În esenţă, programa şcolară pune accent pe educarea unui număr de trăsături de caracter relaţionate cu nevoile educaţionale ale elevilor. Cercetări recente au demonstrat că şapte trăsături de caracter au capacitate înalt predictivă pentru succesul la şcoală şi în viaţa al copiilor: perseverenţa, autocontrolul, entuziasmul, inteligenţa socială, recunoştinţa, optimismul şi curiozitatea; ca urmare, acestea sunt recomandate a fi avute în vedere în orice demers educaţional. Alături de acestea, alte trăsături de caracter sunt importante pentru formarea sistemului de personalitate, a profilului moral, atitudinal-comportamental şi caracterial al copilului: atenţia, ascultarea; cinstea; conştiinciozitatea; omenia; ordinea; perseverenţa; punctualitatea; respectul; sinceritatea; toleranţa.

 

       Programa şcolară pentru disciplina Mai întâi caracterul abordează cunoştinţe, abilităţi şl atitudini care susţin dezvoltarea unor astfel de trăsături de caracter.

 

 

       Competenţe generale:

 

1.        Explorarea, în contexte concrete de viaţă, a unor trăsături de caracter.

 

2.        Manifestarea, în contexte de viaţă din mediul cunoscut, a unor trăsături pozitive de caracter.

 

3.        Raportarea la manifestări comportamentale proprii sau ate altor persoane.

 

 

       Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare

 

1.        Explorarea, în contexte concrete de viaţă, a unor trăsături de caracter.

 

Anul I

Anul al II-lea

1.1. Raportarea deschisă şi pozitivă la propria persoană

·   participarea la discuţii/conversaţii exploratorii de autocunoaştere (ex. „Ce ştiu?", „Cevrea să ştiu?")

·   realizarea de asocieri sau comparaţii asupra profilului caracterial propriu, pe modelul „Eu mă asemăn cu..."

·   implicarea în jocuri de rol/dramatizări, cu scopul de recunoaştere a unor atitudini pozitive/negative in contexte de viaţă familiare

·   construirea unor explicaţii simple pentru nevoia de autocunoaştere

1.1 Identificarea unor aspecte ce descriu propria persoană

·   exerciţii de prezentare a propriei persoane şi de (auto)apreciere

·   rezolvarea de exerciţii vizând autocunoaşterea prin utilizarea unor chestionare, teste, imagini

·   discuţii despre felul de a fi al fiecăruia şi modalităţi individuale de manifestare (folosind descrieri, ilustrări, testimoniale, exemplificări)

·   exerciţii de tip adevărat/ fals, in perechi, referitoare la comportamente sau moduri de raportare la propria persoană sau la alte persoane

1.2. Explicarea, în limbaj propriu, a unor particularităţi caracteriale

·      elaborarea în grup a unui minidicţionar ilustrat, cu termeni specifici caracterului

·      exerciţii de reprezentare art-creative (desene, postere, colaje) pentru ilustrarea unor trăsături de caracter

·      exerciţii de exprimare a unor trăiri personale

·      alcătuirea unor liste cu comportamente care să ilustreze trăsături de caracter (personale, ale unor personaje date)

·      exerciţii de argumentare: „ce îmi place/ce nu îmi place” în comportamentul meu

1.2. Realizarea de comparaţii între trăsături pozitive şi negative de caracter

·      participare a la exerciţii de reflecţie personală pe tema manifestării diferitelor trăsături de caracter, pornind de la exemple date

·      joc de rol „Oglinda”: „Cum mă văd eu?"/ „Cum mă văd alţii?r

·      observarea şi descrierea unor comportamente/ evenimente/ fapte/ situaţii, cu accent pe modul de manifestare a unor trăsături de caracter

·      realizarea unui „blazon” personal care să reprezinte trăsăturile dominante de caracter

·      identificarea de puncte tari (calităţi) şi puncte sfabe (defecte), pornind de la exemple concrete

·      jocuri de rol pe teme variate: „Cum facem un compliment”; „Trenul diversităţii"

 

 

2. Manifestarea, în contexte de viață din mediul cunoscut, a unor trăsături pozitive de caracter.

 

Anul I

Anul al II-lea

2.1. Promovarea unor comportamente

pozitive, în mediul de viaţă cunoscut

·      dedicarea unei zile de şcoală unei trăsături de caracter şi exersarea unui comportament specific

·   exersarea unor tehnici de modificare atitudinale în relaţionare cu ceilalţi elevi (laudă, sensibilizare, încurajare între egali, atribuirea de roluri sau de responsabilităţi)

·   exerciţii de redactare de scrisori de felicitare/de mulţumire către un coleg, în scopul susţinerii atitudinilor şi comportamentelor pozitive în ciasa de elevi

·      realizarea unui afiş/ colaj/ pliant/ regulament al clasei, pe tema promovării trăsăturilor pozitive de caracter

2.1. Aplicarea, în mediul de viaţă cunoscut, a unor comportamente pozitive

·   analizarea, în grup, a unor situaţii concrete de colaborare, competiţie, solidaritate, toleranţă etc. care s-au manifestat în ciasa de elevi

·   elaborarea unui cod de conduită în clasă/şcoată

·   realizarea unei scrisori de mulţumire către părinţi cu tema „Sunt o persoană de caracter!”

·   exemplificarea unor acţiuni personale în care elevii au făcut dovada trăsăturilor pozitive de caracter

·   dialog privind un ele situaţii prezentate în media, referitoare la comportamen te, pe teme adecvate vârstei

2.2. Analizarea modalităţilor dc manifestare a diferitelor trăsături de caracter, în contexte famlliare de relaţionare

· alcătuirea de liste conţinând comportamente manifestate frecvent la nivelul clasei/ ai cercului de prieteni/al familiei

· analizarea unor studii de caz (din viața clasei, din viaţa cotidiană, din texte literare) în scopul identificării modului în care se exprimă diferite comportamente

· conversaţie privind comportamente necesare în anumite contexte

· realizarea portretului/profilului caracteriai al colegului de bancă sau al unui prieten (prin descriere, desen, colaj, poster) - evidenţierea calităţilor morale (este buri, harnic, prietenos...)

· redactarea unor scurte compuneri cu tema „Eroul meu”, care să evidenţieze trăsăturile de caracter ale modelului ales

· explicarea/discutarea unor texte, imagini sau citate motivaţionaie cu privire la caracter

2.2.  Rezolvarea unor situaţii-problemă simple, cu relevanţă pentru manifestarea diferitelor trăsături de caracter

·   dialog pe tema problemelor atitudinale cu care se confruntă unii dintre elevi şi/sau clasa de elevi

·   formularea de întrebări referitoare la factorii care  pot genera o situaţie -problemă identificată

·   exerciţii de reflecţie: „Cum procedez în situaţia X...?”; „Ce fac atunci când .. .?”

·   exerciţii de argumentare de tipul „Ce s-ar întâmpla daci...?” în situaţii care implică manifestări comportamentale

·   exersarea luării unor decizii pentru rezolvarea uneia dintre situaţiile-problemă identificate

·   editarea/ acordarea unor diplome de felicitare pentru „Cel/cea mai... elev(ă)” (atent, ascultător, harnic  etc.), cu accent pe utilizarea valorizării pozitive a colegilor

 

 

3. Raportarea la manifestări comportamentale proprii sau ale altor persoane

 

Anul I

Anul al II-lea

3.1.            Recunoaşterea  unor comportamente adecvate/ neadecvate în mediul din care face parte:

·      prezentarea de atitudini caracteteriale adecvate/ neadecvate în diferite grupuri (familie, clasă, şcoală, grupul de prieteni)

·      alcătuirea de liste cu valori şi atitudini pozitive, dezirabile

·      exerciţii de identificare a unor consecinţe ale diverselor comportamente, pornind de la exemple date (din viaţa clasei, din poveşti, filme sau desene pentru copii)

·      participarea la jocuri de rol pe tema manifestării diferitelor trăsături de caracter

3.1.            Evidenţierea comportamentelor pozitive în relaţia cu sine şi cu ceilalţi

·   activităţi de grup („cutia cu fapte bune”) pentru exersarea unor trăsături de caracter pozitive

·   exerciţii de reflecţie privind manifestarea unor trăsături de caracter în grupurile de apartenenţă (clasa, familie, grup de prieteni): Sunt un copil de caracter pentru că... Suntem o clasă de caracter pentru că...

·   exemplificarea unor acţiuni personale în care elevii au făcut dovadă trăsăturilor pozitive de caracter

·   jocuri de dezvoltare a imaginii pozitive despre sine şi despre ceilalţi (de exemplu: Steaua respectului de sine)

3.2.            Manifestarea disponibilităţii de corectare a propriului comportament

·      exerciţii de observare, în mediul familiar, a unor manifestări caracteriale adecvate/ neadecvate

·      exersarea unor manifestări caracteriale adecvate unui context dat

·      exerciţii de apreciere a consecinţelor unor manifestări caracteriale neadecvate (de exemplu: aşa da - aşa nu)

·      exerciţii de consolidare a unor abilităţi pentru manifestarea unui comportament de calitate în situaţii date (Ce fac eu?; Cum fac eu?; Pentru cine fac eu?)

·      discuţii individuale şi în grup pentru recomandări

3.2.            Raportarea la recomandări de corectare a unor comportamente

·   alcătuirea de liste cu calităţi şi defecte proprii

·   realizarea unei „to do list” (ce am de făcut?)

·   exerciţii de identificare a unor persoane- resursă şi a modalităţilor de colaborare cu acestea

·   exerciţii pentru dezvoltarea gândirii pozitive: „învaţă să îţi vorbeşti!”

·   exerciţii de identificare a unor resurse utile unui comportament pozitiv

·   exerciţii de simulare a comportamentelor unei persoane de caracter/clasă de caracter/ familie de caracter/comunitate de caracter

 

 

 

CONŢINUTURI:

 

DOMENII

Anul I

Anul al II-lea

Ce ştiu despre mine

Ce ştim despre noi

  Elemente ale cunoaşterii de sine şi a celor din jur

-  Cine sunt eu? Cine suntem noi?

-  Cartea mea de vizită: caracteristicile mele

-  Eu, tu, noi: cum mă văd eu, părerea pe care o am despre mine, cum ne vedem noi

  Manifestări ale caracterului

-  Felul meu de a fi - oglinda persoanei mele: cum sunt?; cum aş vrea să fiu?; cum este bine să fiu?

§ Perspective ale cunoaşterii de sine

-  Cum sunt eu? Ce ştiu şt ce pot să fac bine?

-  Ce aş dori, ce mi-ar plăcea să fac?

-  Ce este important pentru mine?

-  Caracteristicile mele

§ Caracterul în viaţa fiecăruia

-   Ce înseamnă a avea trăsături pozitive de caracter?

-   De ce am/avem nevoie de trăsături pozitive de caracter?

Cum sunt eu

Cum suntem noi

  Trăsăturile mele/ ale noastre

- Atenţie; ascultare; ordine; respect; punctualitate; sinceritate

§  Atitudini pozitive/ negative şi consecinţe aie acestora în diverse situaţii - Aşa DA, aşa NU

§  Ce îmi place/ ce nu îmi place din felul în care mă comport/ ne comportăm

  Ce pot să adaug trăsăturilor mele/ale noastre

- Cinste; conştiinciozitate; omenie; toleranţă; perseverenţă

§ Atitudini pozitive/ negative şi consecinţe ale acestora în diverse situaţii

        Ce îmi place/ ce nu îmi place din felul în care mă comport/ ne comportăm

Reuşită şi fel de a fi

§  Personaje cunoscute şi exemplele lor de caracter

§  Formarea pozitivă a caracterului:

­   deprinderi necesare: comunicare pozitivă, înţelegere şi colaborare, adaptare, alegeri şi decizii privind conduita personală/de grup

­  manifestări ale deprinderilor în situaţii de viaţă familiare

§  Cum se educă un bun caracter. Lauda ca mod de educare a caracterului

§ Caractere de succes

­   Exemple de reuşită din mediul familiar, datorate deprinderilor pozitive de caracter

­  Modelul meu/eroul meu pozitiv

§ Devin ceea ce sunt

­  persoană unică, caracter unic

­   Eu sunt aşa, tu eşti altfel

­  formarea pozitivă a caracterului

­  ce trebuie să ştiu pentru formarea pozitivă a caracterului

­   caracterul şi reuşita personală

 

 SURSA BIBLIOGRAFICĂ:

 

Anexa nr. 2 la ORDINUL MINISTRULUI EDUCAŢIEI NAŢIONALE nr. 5864/28.12.2017. Programa şcolară pentru disciplina MAI ÎNTÂI CARACTERUL Curriculum la decizia şcolii pentru învăţământul primar. Ministerul Educației Naționale.

 

Legea Educației Naționale  nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.