Conform studiilor efectuate în domeniul social, mai mult de jumătate dintre copiii români se află în risc de sărăcie sau excluziune socială (52,2% în 2012), respectiv cel mai ridicat nivel din UE 28 cu excepția Bulgariei. S-a specificat, de asemenea, faptul că riscul sărăciei și excluziunii sociale este mai mare în gospodăriile cu mulți copii (72,5% în cazul gospodăriilor cu 2 adulți și 3 sau mai mulți copii) şi în cele monoparentale (60,7%)[1].
După aderarea României, în cadrul Programului Operaţional Sectoriual Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 a fost aprobat Domeniul Major de Intervenţie 1.1 – “Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate” cu o alocare financiară totală a intervenţilor în sumă de 131.957.952 euro din care 96.846.507 euro a reprezentat contribuţia UE.
Pentru prima perioada de programare din perioada 2007-2013, principalele obiective specifice identificate în cadrul POSDRU pentru restructurarea şi îmbunătăţirea sistemului de învăţământ preuniversitar au fost:
- dezvoltarea şi implementarea unui sistem eficient de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar;
- planificarea şi îmbunătăţirea managementului educaţional în învăţământul preuniversitar;
-îmbunătăţirea ofertelor din învăţământul profesional şi tehnic şi învăţământul postliceal (învăţământ terţiar non-universitar); o mai bună corelare a ofertei cu nevoile pieţei muncii şi ale societăţii bazate pe cunoaştere prin îmbunătăţirea procesului de planificare în educaţie, prin furnizarea de competenţe şi educaţie mai bună; sprijin pentru dobândirea competenţelor cheie şi profesionale pentru toţi, cu accent pe dezvoltarea abilităţilor personale prin dezvoltarea şi furnizarea de programe/oferte de educaţie şi formare profesională iniţială;
- sprijin pentru creşterea accesului şi participării la educaţie, în special în învăţământul secundar superior, o atenţie deosebită fiind acordată elevilor din mediul rural, celor provenind din comunitatea romă şi altor grupuri vulnerabile, prin crearea de mecanisme, instrumente şi servicii specifice;
- promovarea culturii antreprenoriale şi a cetăţeniei active pentru elevii din învăţământul preuniversitar.
Pentru nevoile de a construi şi de a structura un sistem de educaţie şi formare profesională iniţială incluziv, au fost eligibile pentru finanţare FSE activităţile destinate integrării practicilor educaţionale incluzive, dezvoltarea de sisteme pentru validarea învăţării anterioare şi pentru dezvoltarea curriculară şi evaluarea adecvată a acumulării de competenţe cheie şi a rezultatelor de învăţare, dezvoltarea mecanismelor care să susţină creşterea ratei de tranziţie către nivelele superioare de educaţie – în special în învăţământul secundar superior.
Având în vedere gradul de absorbţie al sumelor utilizate pentru finanţarea operaţiunilor din acest DMI, care a fost de aproximativ 57% la finalul anului 2015, se poate constata că rezultatele estimate nu au fost atinse în întregime iar politicile în domeniul incluziunii copiilor cu nevoi educaţionale CES nu au reprezentat o prioritate.
După semnarea Acordului de parteneriat dintre Comisia Europeană şi România in 2014, pornind de la realităţile sociale, au fost aprobate prin Programul operational Capital Umana şi alte obiective strategice pentru perioada de programare 2014- 2020 care sprijină concret educaţia incluzivă, cum ar fi:
- OS 6.5 Creșterea numărului de oferte educaționale orientate pe formarea de competențe și pe utilizarea de soluţii digitale/de tip TIC în procesul de predare. Rezultatul pe care România îl va obține prin sprijinul financiar din partea Uniunii Europene constă în ofertă curriculară optimizată şi atractivă în învățământul primar, secundar, centrată pe formarea de competențe cheie, inclusiv pentru categoriile dezavantajate de copii în scopul prevenirii PTS și pe utilizarea de soluţii digitale/de tip TIC în procesul de predare.
- OS 6.6 Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul pre-universitar în vederea promovării unor servicii educaţionale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive. Rezultatele pe care România îl va obține prin sprijinul financiar din partea Uniunii Europene vor fi, în principal, competențele îmbunătățite ale personalului didactic din învățământul pre-universitar în vederea promovării unor servicii educaţionale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli inclusive.
Până în present, a fost lansat Apelul de proiecte nr.4 cu finanțare din Axa Prioritară 6 ”Educație și competențe”, Prioritatea de investiții 10 (i) ”Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, non formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare”, în valoare totală de 173.200.000 euro, reprezentând cofinanțare UE și națională.
Astfel, prin apelul de proiecte au fost finanţate intervenţiile care pun în centrul lor “COPILUL și NEVOILE sale” și prin care se stabilesc direcții de acțiune a căror menire duc la înlăturarea obstacolelor care îl împiedică să meargă la școală (cum ar fi : servicii destinate copilului și familiei), precum și transformarea mediului școlar într-unul prietenos și de calitate, capabil să atragă și să mențină copilul în procesul educațional (servicii destinate școlii și cadrelor didactice).
Grupul țintă din cadrul Apelului a fost format din copii, elevi, tineri și adulți din programe “A doua șansă”, părinți/tutori ai copiilor/elevilor în risc de părăsire timpurie a școlii și personal didactic sau personal de sprijin, inclusiv mediatori școlari și manageri școlari.
În Ghidul Solicitantului[2] pentru acest apel, Autoritatea de management POCU a solicitat în cadrul proiectelor care se desfășoară în comunități unde, conform recensământului sau analizei de nevoi, procentul cetățenilor români aparținând minorității rome este de peste 50% din totalul populației, ca fiind obligatoriu procentul copiilor, elevilor, tinerilor și/sau adulților din programele A doua șansă, de etnie romă, de a reprezenta minimum 75% din grupul țintă.
Conform prevederilor Ghidului POCU, sprijinul financiar acordat pentru asigurarea educației de calitate în creșe, în grădinițe și în școli finanţează următoarele tipuri de intervenţii:
- Activități care contribuie la creșterea accesului copiilor, familiilor și/sau școlilor la personal de sprijin și auxiliar (ex. consilier școlar, psihopedagog, logoped, mediator școlar, psiholog etc.)
- Activități care facilitează colaborarea personalului didactic și de sprijin cu alți profesioniști (asistenți sociali, asistenți medicali comunitari, mediatori sanitari etc.) pentru rezolvarea problemelor care stau în calea accesului copiilor la educație (ex: clarificarea situației privind actele de identitate) și pentru (re)integrarea copilului, tânărului și adultului din afara sistemului și crearea de rețele pentru incluziune socio-educațională.
- Asigurarea spațiilor și echipamentelor necesare pentru dezvoltarea propice a activităților educaționale și creșterea frecvenței școlare a copiilor și pentru oferirea de servicii care să stimuleze rămânerea copiilor cât mai mult timp în unitatea de învățământ sau în alte spații destinate activităților educaționale (săli de mese, săli de joacă și mișcare, spațiu de dormit etc.), în condițiile și limitele FEDR
- Activități de accesibilizare a învățământului pentru copii, elevi, tineri și/sau adulți cu dizabilități prin asigurarea de materiale de învățare adaptate nevoilor acestora, inclusiv accesibilizarea materialelor de predare existente și noi mijloace de învățare pentru copiii/elevii cu cerințe educaționale speciale (de exemplu: tehnologii de recunoaștere optică Braille, limbajul semnelor, elaborarea de planuri educaționale individuale sau de profiluri de învățare și asigurarea de noi terapii cognitive pentru îmbunătățirea rezultatelor la învățătură ale elevilor).
Valoarea indicatorilor de realizare prognozați a fi atinşi prin contractile de finanţare cu Beneficiarii, în relație directă cu dimensiunea financiară alocată pentru fiecare obiectiv specific (OS), este următoarea:
OS |
Descriere indicator |
Valoare indicator estimat a fi atins |
Cost mediu / persoană proiect |
6.2 |
Copii de vârstă antepreșcolară și preșcolară sprijiniți |
17.373 |
2.705 € |
6.3 |
Copii de vârstă școlară sprijiniți |
40.887 |
1.834 € |
6.4 |
Tineri și adulți din programe “A doua șansă” sprijiniți |
16.605 |
1.807 € |
6.6 |
Cadre didactice și personal de sprijin sprijinite (formare) |
18.937 |
528 € |
6.6 |
Cadre didactice și personal de sprijin sprijinite (motivare) |
667 |
2.400 € |
Din acest tabel se poate observa detalierea indicatorilor şi limitarea costurilor per persoană ceea ce demostrează o utilizare eficientă şi bine directionată către grupul ţintă a fondurilor externe neramburabile puse la dispoziţie prin Acordul de Parteneriat pentru perioada 2014- 2020.
Astfel, legislaţia naţională este completată cu principiile privind respectarea temelor orizontale privind egalitatea de şanse şi incluziunea socială a persoanelor defavorizate care sunt prevazute şi în documentele de programare aferente Programului Operaţional Capital Uman finanţat din Fondul Social European.
FIȘĂ PROIECT: „ȘCOALA PRIETENOASĂ”, COD CONTRACT: ID 106468 INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN ALBA, în calitate de partener 1, implementează proiectul cu titlul: „Școala prietenoasă”, Cod contract: ID 106468.
Proiectul este implementat în cadrul unui parteneriat format din:
a. SOLICITANT: ASOCIAȚIA AS 2001 ALBA IULIA
b. PARTENER 1: INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN ALBA
c. PARTENER 2: ORAȘ ZLATNA
d. PARTENER 3: ASSOCIAZIONE FORMA.AZIONE srl (ITALIA).
Proiectul este finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa Prioritară 1 „Educația și formarea profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere”.
Prioritatea de investiții (PI) 10i “Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, non formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare”.
Scopul proiectului este prevenirea și reducerea abandonului școlar timpuriu, menținerea și reintegrarea în sistemul de învățământ obligatoriu, promovarea accesului egal la învățământul preșcolar și școlar, inclusiv prin parcursuri de învățare tip a doua șansă a copiilor, elevilor, tinerilor și adulților din județul Alba.
Obiective:
1. OS 1- ”Creşterea participarii la învăţământul antepreșcolar și preșcolar a 60 antepreșcolari și 200 preșcolari (dintre care cel putin 50% copii de etnie roma), din mediul rural și din comunitățile dezavantajate socioeconomic- judeţul Alba, pe parcursul a 36 luni.”
2. OS 2 –”Reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire şi de asigurare a
oportunităţilor egale pentru 480 elevi (primar, gimanazial) aparținând grupurilor vulnerabile (dintre care cel puțin 50% copii de etnie romă), din mediul rural și din comunitățile dezavantajate socio-economic- judeţul Alba, pe parcursul a 36 luni.”
3. OS 3 –”Creșterea numărului de tineri și adulți, care nu și-au finalizat educația obligatorie și se reîntorc în sistemul de formare pentru 200 tineri și adulți cu vârsta între 16-64 ani din mediul rural și din comunitățile dezavantajate socio-economic- judeţul Alba, pe o perioada de 36 luni.”
4. OS 4 –”Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar prin cursuri, schimburi de experiență și transfer de bune practici pentru 260 cadre didactice din judeţul Alba, în 36 luni.”
5. OS 5 –”Creșterea implicării a minim 700 de părinți ai antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii în activităţi şcolare şi extraşcolare în vederea reducerii abandonului şcolar, pe o perioada de 36 luni ”
6. OS 6 –”Implementarea unui model managerial în vederea creşterii capacităţii profesionale a 40 de manageri şcolari din judetul Alba, pe o perioada de 36 luni
Prin acest proiect se propune, de asemenea, creșterea incluziunii și calității sistemului de învățământ din judetul Alba, cu accent pe persoanele apartinând comunitatilor rome și a celor din mediul rural, în conformitate cu principiile directoare ale Strategiei privind reducerea părăsirii timpurii a școlii.
Bugetul total al proiectului este de 9.216.651,83 lei.
Grupul țintă al proiectului este format din:
A) ANTEPREȘCOLARI
-60 copii de vârsta antepreșcolara de 2 -3 ani (corespondent în indicatorii definiți de MySMIS la categoria de varsta 0-2 ani ), din care 30 de copii de etnie romă și 15 din mediul rural.
B) PREȘCOLARI ȘI ELEVI
- 200 preșcolari, din care 97 de etnie roma și 40 din mediul rural.
-480 elevi care beneficiază de sprijin pentru participarea la programe de educație (învățământ primar și secundar) cu vârste cuprinse între 6-16 ani din care: 340 elevi din învățământul primar (6-10 ani), 140 elevi din învățământul secundar-gimnaziu (11-14 ani) din care 241 de etnie romă și 56 din mediul rural.
C) ADULȚI
-200 adulți între 25-64 de ani care nu au absolvit învatamântul obligatoriu (tineri de 16-24 de ani care au un loc de muncă, dar nu au absolvit învațământul obligatoriu și adulți între 25-64 de ani care nu au absolvit învatamântul obligatoriu) sunt selectați din toate zonele județului Alba.
D) CADRE DIDACTICE/PERSONAL DE SPRIJIN
-260 cadre didactice care vor beneficia de programe de formare selectate din cadrul școlilor cu calitatea de partener asociat în proiect și din cadrul altor școli din județul Alba.
E ) M A N A G E R I
- 40 manageri școlari și membri ai echipelor manageriale selectați din cadrul școlilor cu calitatea de partener asociat în proiect și din cadrul altor școli din județul Alba.
REZULTATE AȘTEPTATE:
- Creșterea participării la învățământul antepreșcolar si preșcolar a 60 antepreșcolari și 200 preșcolari (dintre care cel puțin 50% copii de etnie romă), din mediul rural si din comunitatile dezavantajate socio-economic din județul Alba, pe parcursul a 36 luni.”
- ”Reducerea părăsirii timpurii a scolii prin măsuri integrate de prevenire și de asigurare a oportunitaților egale pentru 480 elevi (primar, gimanazial) aparținând grupurilor vulnerabile (dintre care cel putin 50% copii de etnie romă), din mediul rural si din comunitățile dezavantajate socio-economic din județul Alba, pe parcursul a 36 luni.”
- ”Creșterea numărului de tineri si adulți, care nu și-au finalizat educatia obligatorie și se reîntorc în sistemul de formare pentru 200 tineri și adulti cu vârsta între 16-64 ani din mediul rural si din comunitățile dezavantajate socio-economic din județul Alba, pe o perioada de 36 luni.”
- ”Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar prin cursuri, schimburi de experiență și transfer de bune practici pentru 260 cadre didactice din județul Alba, in 36 luni.”
- ”Creșterea implicării a minim 700 de părinți ai antepreșcolarilor, preșcolarilor si elevilor cu risc de părăsirire timpurie a școlii din județul Alba în activitați școlare si extrașcolare în vederea reducerii abandonului școlar, pe o perioadă de 36 luni”.
- ”Implementarea unui model managerial în vederea creșterii capacității profesionale a 40 de manageri școlari din judetul Alba, pe o perioada de 36 luni”.
Perioada de implementare a proiectului este 22.05.2018-21.05.2021.
BENEFICIILE elevilor, părinților și cadrelor didactice care vor participa pe parcursul a 5 semestre la activitățile proiectului prin implicarea a:
Ø 60 copii de vârstă antepreșcolara de 2 -3 ani, din care 30 de copii de etnie romă și 15 din mediul rural.
Ø 200 preșcolari, din care 97 de etnie roma și 40 din mediul rural.
Ø 480 elevi cu vârste cuprinse între 6-16 ani, din care 241 de etnie romă și 56 din mediul rural în programe de educație atractive, prietenoase, care să stimuleze interesul și motivația pentru învățătură și care să contribuie la reducerea riscului de abandon școlar și, implicit, să conducă la creșterea performanțelor școlare sunt:
Ø acordarea a 7.500 subvenții a 65 lei pentru cei 480 de elevi(480 elevi x 3 luni x 5 semestre), total 468.000 lei;
Ø amenajarea și dotarea a 10 grupe de preșcolari cu seturi de jucării adecvate antepreșcolarilor și preșcolarilor, CD-uri, materiale didactice, consumabile, videoproiectoare, boxe, laptopuri, licențe
Ø amenajarea a 24 săli de clasă cu seturi materiale didactice, videoproiectoare, laptopuri, ecrane proiectie, aparat foto, imprimante, seturi mobilier (masa, scaune, dulapuri), licente pentru laptop-uri
Ø organizarea de concursuri școlare interesante în care sunt stimulați să participe și părinții, concursuri în care premiile acordate constau în cărți sau bani
Ø asigurarea pentru fiecare elev a unui set de rechizite, în fiecare semestru școlar
Ø asigurarea unei mese calde pentru toți copiii și elevii participanți la activitățile zilnice ale proiectului
Ø asigurarea unui set de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru cei 200 de preșcolari, în fiecare semestru școlar, până la finalizarea proiectului
Ø formarea a 48 de cadre didactice ce vor fi angajate în proiect pentru a lucra cu instrumente educaționale inovative, propuse de partenerii noștri internaționali, în cadrul unei formări în Italia, Perugia în luna februarie 2019
Ø consilierea copiilor și elevilor care întâmpină probleme în activitatea școlară
Ø îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar prin cursuri, schimburi de experiență și transfer de bune practici pentru 260 cadre didactice din județul Alba
Ø implementarea unui model managerial în vederea creșterii capacității profesionale a 40 de manageri școlari din județul Alba, manageri care vor participa la un schimb de experiență și transfer de bune practici în Italia
Ø implicarea în activitățile educaționale a peste 700 de părinți în vederea construirii unui parteneriat viabil între școală-elev-familie
Bibliografie:
- Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, actualizată
[1] În cadrul POCU 2014-2020 se prezintă STRATEGIA PENTRU CONTRIBUȚIA PROGRAMULUI OPERAȚIONAL LA STRATEGIA UNIUNII PENTRU O CREȘTERE INTELIGENTĂ, DURABILĂ ȘI FAVORABILĂ INCLUZIUNII ȘI REALIZAREA COEZIUNII ECONOMICE, SOCIALE ȘI TERITORIALE
[2] GHIDUL SOLICITANTULUI CONDIȚII SPECIFICE DE ACCESARE A FONDURILOR pentru Programul „ȘCOALĂ PENTRU TOȚI”