Fişa de caracterizare a grupului/clasei
Rubricile fişei oferă, totodată, cadrelor didactice, indicaţii asupra faptelor pe care trebuie să le cerceteze în continuare şi care sunt considerate necesare pentru o bună cunoaştere a unui grup şcolar.
În cadrul școlii, profesorii utilizează diverse alte tipuri de fişe (fişa medicală, fişa psihologică, fişa pedagogică, fişa psihopedagogică sau fişa individuală a elevului), dar spre deosebire de fişa clasei de elevi, ele sunt destinate sistematizării datelor despre caracteristicile unui singur elev, cu particularităţile sale individuale, nu despre un întreg colectiv şcolar.
Fişa de caracterizare a clasei reprezintă un instrument de lucru pentru profesor şi îndeplineşte următoarele funcţii:
→ fixează cadrul de cunoaştere a grupului clasei de elevi, indicând aspectele care trebuie să fie abordate;
→ ordonează şi prezintă într-o manieră sistematică datele obţinute în urma investigaţiilor întreprinse asupra grupului;
→ informează profesorii care preiau o clasa de elevi asupra caracteristicilor colectivului respectiv;
→ direcţionează procesul formativ desfăşurat în şcoală, în vederea educării capacităţilor de integrare socială a elevilor care formează clasa şcolară la care se referă fişa respectivă;
→ oferă indicatori de evaluare a eficienţei acţiunilor educative întreprinse, pentru a-i ajuta pe elevi să se dezvolte în plan social.
Gradul de eficienţă al fişei clasei de elevi este condiţionat de respectarea mai multor criterii metodologice (Muster și Văideanu, 1971):
a) criteriul completitudinii - să permită acoperirea tuturor aspectelor definitorii pentru specificul unui grup;
b) criteriul selectării - din multitudinea fenomenelor de grup descrise în literatura de specialitate, să vizeze cele care sunt utile profesorilor pentru realizarea obiectivelor lor educative;
c) criteriul sistematizării - să permită o ordonare logică a informaţiei şi să scoată în evidenţă aspectele specifice ale unei clase de elevi;
d) criteriul accesibilităţii - să poată fi completată şi cercetată cu uşurinţă de toate persoanele implicate în procesul educativ.
Conţinutul fişei de caracterizare a clasei de elevi se grupează în patru mari secţiuni (Cristea și Constantinescu, 1998):
I. Informaţii generale
II. Dinamica grupului
III. Specificul clasei ca microgrup social
IV. Concluzii
I. INFORMAŢII GENERALE:
Şcoala ………………………………......................................…........................
Localitatea…………………................…Judeţul....................................
Clasa:…………………….
An şcolar:.......................................
1. Structura clasei de elevi
Numărul elevilor din clasă |
Distribuţia elevilor după |
||||||||
Sex |
Vârstă |
Categoria socio-profesională a părinţilor |
|||||||
M |
F |
Vârsta corespunzătoare clasei |
Peste vârsta corespunzătoare clasei |
Muncitori |
Ţărani |
Intelectuali |
Funcţionari |
Alte ocupaţii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Mediul de provenienţă
a) tipul familiei
|
Nr. elevi |
normală |
|
tatăl/mama decedat |
|
părinţi despărţiţi |
|
părinţi vitregi |
|
alte situaţii |
|
b) atmosfera şi climatul educativ
|
Nr. elevi |
-raporturi armonioase, de înţelegere între părinţi şi între părinţi şi copii; |
|
-raporturi punctate de conflicte mici şi trecătoare; |
|
-dezacorduri puternice în familie, conflicte frecvente; |
|
-familie destrămată sau pe cale de destrămare. |
|
c) condiţii de viaţă şi de lucru ale elevului
|
Nr. elevi |
-foarte precare |
|
-la limită |
|
-acceptabile |
|
-bune |
|
-foarte bune |
|
d) influenţe din afara familiei (vecini, prieteni, colegi)
|
Nr. elevi |
reduse |
|
ample |
|
frecvente |
|
întâmplătoare |
|
3. Caracteristici ale dezvoltării fizice
|
|
Nr. elevi |
Înălţime
|
Valori normale |
|
Sub valorile normale |
|
|
Peste valorile normale |
|
|
Greutate |
Valori normale |
|
Sub valorile normale |
|
|
Peste valorile normale |
|
|
Analizatori |
Deficienţe de auz |
|
Deficienţe de vedere |
|
|
Predispoziții/tulburări/ handicapuri |
|
|
4. Nivelul de pregătire generală a clasei, exprimat prin rezultate şcolare generale:
Medii generale anuale între |
Procentual / an şcolar |
|||
|
|
|
|
|
9-10 / FB |
|
|
|
|
7-8 / B |
|
|
|
|
5-6 / S |
|
|
|
|
Corigenti/repetenţi |
|
|
|
|
5. Elevi cu aptitudini deosebite:
|
Nr. elevi |
Aptitudini logico-matematice |
|
Aptitudini literar-creative |
|
Aptitudini tehnico-stiinţifice |
|
Aptitudini artistico-plastice |
|
Aptitudini muzicale |
|
Aptitudini sportive |
|
Altele |
|
6. Elevi care ridică probleme:
|
Nr. cazuri |
Probleme sociale |
|
Probleme la învăţătură |
|
Probleme comportamentale |
|
7. Starea generală de disciplină a colectivului:
foarte bună |
bună |
satisfăcătoare |
nesatisfăcătoare |
II. DINAMICA GRUPULUI
1. Gradul de coeziune colectivului:
a) Situaţia în care colectivul clasei este în formare
- Există un subgrup dominant format din foşti colegi de clasă (nr. elevi…..);
- Există un subgrup secundar cu tendinţa de a se opune grupului majoritar, dominant (nr. elevi…….);
o Există mai multe subgrupuri labile (nr. subgrupuri/ nr. elevi….../…..)
b) Situaţia în care colectivul clasei este format
o Alegerea modului de acţiune al grupului se face cu acordul total sau majoritar al membrilor? ………………………………………………
o Ajungerea la acord presupune discuţii, confruntare de puncte de vedere?……………………………………………………
o Se constată o transformare a structurii interne a grupului atunci când se trece de la o sarcină la alta?………………………………………...
2. Scopul dominant imediat al colectivului:
……………………………………………
3. Scopul de perspectivă colectivului:
…………………………………………
III. SPECIFICUL CLASEI CA MICROGRUP
Profilul psihosocial al clasei (se aplică acolo unde colectivul clasei este format)
Proprietăţile grupului |
În foarte mică măsură |
În mică măsură |
Într-o oarecare măsură |
În mare măsură |
În foarte mare măsură |
1. consens |
|
|
|
|
|
2. conformism |
|
|
|
|
|
3.autoorganizare |
|
|
|
|
|
4. coeziune |
|
|
|
|
|
5. eficienţă |
|
|
|
|
|
6.autonomie |
|
|
|
|
|
7. control |
|
|
|
|
|
8. stratificare |
|
|
|
|
|
9. permeabilitate |
|
|
|
|
|
10. flexibilitate |
|
|
|
|
|
11. omogenitate |
|
|
|
|
|
12. ton hedonic |
|
|
|
|
|
13. intimitate |
|
|
|
|
|
14. forţă |
|
|
|
|
|
15. participare |
|
|
|
|
|
16. stabilitate |
|
|
|
|
|
Profilul psihosocial al grupului
Profilul psihosocial al grupului este o metodă și, totodată, o modalitate de reprezentare grafică a gradului în care grupul posedă anumite proprietăţi definitorii pentru un grup mic, cum este și grupul/ clasa de elevi. Informaţiile privind proprietăţile grupului respectiv sunt obţinute în urma aplicării şi prelucrării unui chestionar de evaluare. Aplicarea acestei metode presupune parcurgerea mai multor etape (Zlate, M. și Zlate, C., pp. 75-77):
A. Pregătirea grupului în vederea aplicării chestionarului constă în organizarea unei discuţii preliminare cu întreaga clasă, pentru explicarea unor termeni mai dificili care vor fi întâlniţi în chestionar (de exemplu, „consens”, „statute”, „constanţă” ş.a.). În plus, grupul va fi instruit în legătură cu completarea foilor de răspuns ale chestionarului: de exemplu, vor primi 16 întrebări, iar în dreptul fiecăreia vor trebui să scrie o notă de la 1 la 5, după cum apreciază că particularitatea vizată de întrebare este prezentă în clasa lor „într-o foarte mică măsură” (1 punct); „într-o mică măsură” (2 puncte); „într-o oarecare măsură” (3 puncte); „într-o mare măsură” (4 puncte); „într-o foarte mare măsură” (5 puncte).
B. Aplicarea chestionarului presupune distribuirea formularelor cu întrebări sau dictarea lor şi notarea răspunsului de către elevi.
Chestionarul de evaluare în vederea stabilirii profilului grupului (Zlate, M. și Zlate, C., pp. 75-77, pp. 74-75):
1. În ce măsură există atitudini şi comportamente asemănătoare la membrii grupului dv.?
2. În ce măsură membrii grupului dv. manifestă conduite de supunere, acceptare, aderenţă şi traducere în fapt a prescripţiilor normelor de grup?
3. În ce măsură grupul dv. poate să se autoregleze, să se organizeze şi să se conducă prin sine însuşi, fără intervenţii din afară?
4. În ce măsură membrii grupului dv. sunt uniţi, acţionează unitar?
5. În ce măsură grupul dv. îşi realizează scopurile şi sarcinile propuse?
6. În ce măsură grupul dv. funcţionează independent de un alt grup?
7. În ce măsură grupul dv. controlează conduita şi acţiunile membrilor săi?
8. În ce măsură în grupul dv. statutele şi rolurile membrilor sunt strict delimitate şi ierarhizate?
9. În ce măsură admite grupul dv. cooptarea sau pătrunderea în grup a unor noi membri?
10. În ce măsură permite grupul dv. manifestarea unor idei sau comportamente diferite, variate?
11. În ce măsură se caracterizează grupul dv. prin asemănarea caracteristicilor sociale şi psihologice ale membrilor săi?
12. În ce măsură membrii grupului dv. se simt bine, satisfăcuţi, fericiţi în cadrul grupului, simt plăcerea de a fi în grup?
13. În ce măsură membrii grupului dv. sunt apropiaţi între ei?
14. În ce măsură grupul este considerat ca având un sens pentru membrii săi?
15. În ce măsură membrii grupului acţionează, muncesc pentru grup?
16.În ce măsură grupul dv. se caracterizează prin constanţă, stabilitate şi durabilitate în timp?
C. Construirea profilului psihosocial al grupului reprezintă cea de a treia etapă în care, mai întâi, se calculează, pentru fiecare întrebare, mediile notelor acordate de elevii clasei, apoi fiecare medie se marchează grafic printr-un punct pe un tablou, de genul celui de mai jos, iar în final, prin unirea punctelor, se obţine profilul psihosocial al grupului clasei respective.
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Cristea S., & Constantinescu C. (1998). Sociologia educației. Pitești: Hardiscom.
Muster, D., & Văideanu, G. (1971). Fișe pedagogice. București: Didactică și Pedagogică.
Radu, N., Martin, V, Ioniță, M, & Predescu, A. (1974). Teoria grupurilor și cercetarea grupurilor școlare. București: Pedagogică.
Zlate, M., & Zlate, C. (1982). Cunoașterea și activarea grupurolor sociale. București: Politică.
Zlate, M. (1972). Psihologia socială a grupurilor școlare. București: Politică.