– studiu de caz – Italia
În Italia, educaţia copiilor între 0-3 ani nu face parte din sistemul de învăţământ şi, ca atare, nu intră în atribuţiile Ministerului Educaţiei. Centrele de educaţie şi îngrijire pentru această tranşă de vârstă (asilo nido) se organizează de către Regiuni şi Comune, conform propriilor reglementări. Părinţii sunt cei care plătesc serviciile de educaţie antepreşcolară.
Copiii de peste 3 ani frecventează scuola dell' infanzia, responsabilitatea centrelor educative revenind Ministerului Educaţiei. Frecventarea acestui nivel de educaţie nu este însă obligatorie.
Nivelul minim de calificare în centrele de antepreşcolari este ISCED 3, diplomă de specialitate obţinută după absolvirea de studii secundare superioare. Tendinţa actuală este de a se pregăti educatori cel puţin cu diplomă de licenţă, la nivel ISCED 5, în cadrul aşa-numitului curs de un singur ciclu (3+2 ani). Precum în Spania, studiile de master capătă şi în Italia o tot mai mare amploare.
Formarea teoretică
a. Filiere mai importante, unele tipuri de instituţii care furnizează servicii de formare
Filiera cea mai uzitată este cea a învăţământului liceal sau vocaţional, nu rareori urmată de frecventarea unui curs de specializare în profesiunea de educator. Între cele 21 de regiuni din Italia există însă mari diferenţe.
În Basilica se cer diplome de studii secundare sau postsecundare (educator de creşe, puericultor, etc.).
În Calabria se optează pentru absolvirea de studii liceale (liceo socio-psico-pedagogico), a unei şcoli normale superioare etc., dar sunt recunoscute ca fiind compatibile cu ocuparea unui post într-o creşă şi titlurile de nivel terţiar (diplomă de licenţă în pedagogie sau cea în ştiinţele educaţiei).
Din 2018, noii educatori vor fi numai cei licenţiaţi în domeniul educativ-pedagogic.
În regiunea Emilia-Romagna cerinţa deţinerii unei diplome de licenţă pentru cei angajaţi ca educatori va intra în vigoare chiar mai devreme, respectiv din 2015.
În Lombardia, pe lângă diplome universitare, şi înainte de acestea, se solicită ca persoanele care vor să lucreze în centrele pentru copii mici să posede o diplomă a unui colegiu de formare a profesorilor, pentru care durata studiilor este de 3 ani.
Cea mai largă paletă a titlurilor de studii pentru creşă este cea propusă în Molise. Aceasta se întinde de la asistent pediatric la posesor al unei diplome de maturitate sau al unei diplome în pedagogie (licenţă sau studii masterale). Pot lucra în creşe, de asemenea, persoanele care au urmat cursuri postlicenţă de educaţie pentru copilăria mică, de 600 de ore, sau absolvenţi de şcoală secundară care au frecventat un curs de specialitate cu durata de 800 de ore.
Şi în regiunea Trento, titlurile trebuie să fie însoţite de un atestat de formare profesională pentru educatorul de creşă, obţinut în urma parcurgerii unui curs de 1000 de ore.
Se constată, aşadar, că, deocamdată, titlurile universitare nu sunt trecute automat la începutul listei de titluri necesare pentru angajare. Aceasta, printre altele, deoarece administratorii creşelor (sau ai altor instituţii antepreşcolare) cer ce au în primul rând nevoie, ce se potriveşte mai bine ca tip de calificare în domeniu, ceea ce nu înseamnă neapărat specializare de nivel universitar.
Totodată, se observă că titlurile şi cerinţele pentru angajarea educatorului de creşă sunt de o diversitate rar întâlnită în altă ţară europeană. O explicaţie a acestui fapt rezidă în efectele reformelor din învăţământul secundar italian. Există destui absolvenţi ai unor instituţii de învăţământ liceal, vocaţional care, în timp, au fost înlocuite cu altele. De unde dificultatea angajatorului de a găsi profilul profesional care să fie actualmente compatibil cu studiile absolvite în fostele instituţii de formare.
Cealaltă posibilitate este înscrierea pe ruta învăţământului superior, soldată cu obţinerea masterului profesional, la capătul absolvirii cursului de un singur ciclu.
Se acordă în total 300 de credite CFU (CFU sunt credite acordate la finalizarea cursului universitar, fiecare credit fiind echivalat cu 25 de ore de studiu, iar un an fiind echivalent cu 60 de credite). Din anul al doilea studenţii efectuează activitatea de instruire practică.
b. Curriculum minim obligatoriu – discipline/domenii şi timp alocat
Absolvenţii de şcoală secundară, cu vârsta de cel puţin 18 ani, pot urma cursuri de educator-puericultor, cu durata de 1000 de ore, unde principalele probleme tratate sunt: îngrijirea copilului, siguranţa acestuia, proiectarea intervenţiilor educative, punerea în aplicare şi gestionarea proiectelor educative (Agenzia Formativa di Tortona).
În toate oraşele din Italia sunt disponibile cursurile OSA. Materiile propuse se referă la:
- alimentaţie, bucătărie, dietă;
- elemente de anatomie şi fiziologie;
- economie domestică;
- elemente de patologie şi farmacologie;
- noţiuni de legislaţie socială şi sanitară;
- elemente de psihologie;
- elemente de prim ajutor şi igienă;
- elemente de puericultură;
- comunicare şi marketing social (materie facultativă de examen);
- elemente de istoria literaturii italiene;
- elemente de sociologie;
- problematica psihosocială a copilului;
- elemente de psihopedagogie.
Exemplu de curricula pentru specializarea educator în servicii pentru prima copilărie (Universitatea din Bergamo, primul nivel, 2014-2015):
anul I
Obiect de studiu Credite CFU
Istoria pedagogiei 10
Istoria filosofiei 10
Psihologia vârstelor 10
Drept public şi administrativ 10
Literatura italiană 10
Bazele informaticii 5
Limba engleză (B1) 5
anul II
Obiect de studiu Credite CFU
Pedagogia generală 10
Didactică 10
Psihologia proceselor educative 5
La alegere: - muzeologie şi iconologie;
- istoria teatrului modern şi contemporan;
- istoria muzicii moderne şi contemporane 10
Sociologia comunicării 10
La alegere: - istoria contemporană;
- istoria ştiinţei 10
Alegere liberă a studentului 5
anul III
Obiect de studiu Credite CFU
Pedagogia socială 10
La alegere:- pedagogie specială;
- educaţie, migraţie, dezvoltare;
- pedagogia cooperării internaţionale 5 + 5
- psihologia diferenţelor dintre sexe 5
- filosofia ştiinţei 10
- alegere liberă a studentului 10, sau 5 + 5
- stagii de practică 10
- proba finală 5.
Formarea viitorului educator se bazează pe cunoştinţe interdisciplinare şi pe dezvoltarea de capacităţi/competenţe cu deschidere spre transversalitate: capacitate de înţelegere, aplicare a cunoştinţelor, abilităţi de comunicare, capacitate de învăţare, autonomie de reflecţie.
Stagii de practică
Studiu de caz: Şcoala de Psihologie şi Ştiinţe ale Formării din Bologna
Pentru cei trei ani de studii sunt alocate 225 de ore de practică, dintre care 25 raportului final. Contactarea instituţiei pentru efectuarea stagiului şi încheierea contractului de practică, trimis apoi
biroului de practică al facultăţii, cad în responsabilitatea studentului. Contractul, semnat de centrul educativ şi de student, va specifica perioada de efectuare a practicii.
Mai înainte de stagiu au loc discuţii cu grupurile de viitori practicanţi, în care acestora li se oferă informaţii şi cunoştinţe practice despre: momentele principale din instituţia educativă; relaţionarea cu mama şi copilul; fazele stagiului.
Primele 100 de ore constituie faza de observaţie (efectuată pe baza unor foi de observaţie). Prima săptămână este dedicată observării şi înţelegerii funcţionării generale a creşei(centrului în care se efectuează practica). Apoi practicantul alege un aspect specific care va fi observat de cel puţin ¾ ori câte 15/20 minute. Se participă la întâlnirile grupurilor de lucru şi la cele cu părinţii.
Celelalte 100 de ore prevăd o participare mai activă, conceperea şi realizarea unui proiect inovativ.
După stagiu, responsabilul didactic pentru stagii va primi de la studentul practicant un dosar care conţine: fişa de evaluare a activităţii de practică şi a rezultatelor acesteia – completată de tutorele din partea locului de practică; fişa de observaţie; textul cu formularea proiectului şi raportul realizat de practicant despre stagiul de practică. Responsabilul didactic de stagii comunică studentului data pentru susţinerea raportului.
În anumite condiţii, durata practicii se poate micşora: când studentul lucrează de 6 luni în acelaşi tip de centru pentru antepreşcolari cu locul de stagiu, va fi scutit de faza de observaţie; când el lucrează cu un contract pe o perioadă nedeterminată într-o creşă (sau de cel puţin un an de zile), i se va recunoaşte activitatea profesională pentru întreg stagiul; când lucrează în sectorul preşcolar, practicianul va efectua doar faza de observaţie într-o instituţie de îngrijire a copiilor (foarte) mici.
Rute alternative de formare. Supliment de formare pentru meseria de educator-puericultor, în cazul persoanelor care vin din specialităţi/profesii conexe celei de educator în creşă
În ciuda bogatei oferte de cursuri, în absenţa unui pattern de formare la nivel naţional, nu se poate vorbi de alternativitate.
Cel mult, poate fi avută în vedere deja discutata dispensă pentru stagiile de practică.
Atribuţii şi competenţe generale
Nu există un profil naţional al competenţelor profesionale sau al competenţelor de format în cadrul pregătirii iniţiale.
Municipalităţile, pe de-o parte, universităţile, pe de altă parte, propun propriile reglementări privind stabilirea acestor profiluri. Chiar şi când e vorba de competenţe comune, profilul competenţelor de format prin pregătirea universitară presupune accente diferite de la o universitate la alta.
Instituţional–juridic, lucrurile au o explicaţie destul de simplă: rolul educatoarei de creşă a fost perceput/trăit ca un rol profesional mai degrabă de inventat decât ca unul definit spre a fi asumat şi dezvoltat.
Unele asemănări şi diferenţe faţă de sistemul de formare din România
Ca şi în România, nivelul minim de calificare este ISCED 3.
Dată fiind existenţa sistemului descentralizat antepreşcolar, în legătură cu Italia nu se poate vorbi de existenţa standardelor naţionale pentru formarea iniţială a educatorului (se vorbeşte, în schimb, despre necesitatea acestora).
În România s-au făcut paşi – timizi, deocamdată – în privinţa stabilirii standardelor de calitate dar numai pentru funcţionarea creşelor, neexistând standard ocupaţional pentru educatorul-puericultor din domeniul învăţământului.
Ca şi în România, tendinţa actuală este spre formarea de profesionişti cu înaltă calificare timp de 5 ani.
În universităţile italiene însă, se urmăreşte o specializare mai centrată pe copilăria mică. şi nu doar pe educaţia timpurie.
Spre deosebire de România, piaţa serviciilor private (mai ales online) de educaţie antepreşcolară este una foarte dinamică în Italia (situaţie asemănătoare celei din Spania): ofertele de cursuri, oricare ar fi efectele crizei asupra sectorului educaţional „curg” literalmente pe internet.
Italia are o tradiţie instituţională şi pedagogică foarte dezvoltată în privinţa îngrijirii copiilor mici şi foarte mici, recunoscută pe plan mondial (mai ales cea din regiunea Emilia-Romagna). România, în schimb, a reuşit, cu mari eforturi financiare, să doteze şi să înfiinţeze creşe la nivelul exigenţelor unei veritabile educaţii timpurii; să elaboreze carta reperelor fundamentale ale dezvoltării copilului între 0-6 ani (ca referenţial pentru construirea de curriculum pentru cele două cicluri ale educaţiei timpurii). S-a elaborat şi curricula universitară, inclusiv pentru masteratul în educaţie timpurie, precum şi pentru specializarea educator-puericultor din cadrul liceelor pedagogice (lipsind deocamdată componenta curriculumului diferenţiat pentru clasele a XI-a şi a XII-a, precum şi curriculumul pentru practica pedagogică din ultimii doi ani de studii liceale).