Principalii factorii care determină părăsirea timpurie a școlii, sunt:
- Calitatea, procesele și practicile educaționale: probleme comportamentale la nivel de școală, atitudinea profesorilor față de elevi (și reciproc) și față de părinți;
- Calitatea proceselor de predare și învățare: competențele și metodele de predare ale cadrelor didactice nu sunt corelate cu metodele moderne și nu sunt adaptate nevoilor grupurilor aflate în situație de risc; metodele de predare sunt inadecvate; lipsa resurselor de învățare disponibile în școli; lipsa de motivație a cadrelor didactice;
- Mediul școlar – lipsa de comunicare între diferitele niveluri ale sistemului educațional și părinți/comunitate și alte instituții relevante la nivel local.
Cadrele didactice au un rol fundamental în furnizarea unei educații de calitate, iar atragerea celor mai buni profesioniști în domeniu (inclusiv prin îmbunătățirea salariilor profesorilor și dezvoltarea oportunităților de promovare în carieră a acestora, pe baza meritului și a performanței), reprezintă o prioritate.
Dezvoltarea personală reprezintă un factor motivaţional. Cadrele didactice ar trebui să urmeze cursuri de perfecţionare, să obţină grade didactice şi astfel ar creşte eficienţa, ar reduce erorile, ar scădea nivelul de stres şi în final ar creşte nivelul de loialitate şi autorespect.
In contextul obiectivului asumat de România de a reduce părăsirea timpurie a școlii pentru copiii aparținând grupurilor vulnerabile și în acord cu recomandările formulate în Cadrul Strategic pentru Cooperarea Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ET 2020), Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a deschis apelul de proiecte „Profesori motivați în școli defavorizate”, cu o alocare de 25 milioane euro din Programul Operațional Capital Uman (POCU).
Această linie de finanţare sprijină măsura 6.5 din Pachetul Naţional Anti-Sărăcie.
„Profesori motivaţi în şcoli defavorizate” este un apel de proiecte în cadrul Axei Prioritare (AP) 6 „Educaţie şi competenţe”, Prioritatea de Investiţii (PI) 10i „Reducerea şi prevenirea abandonului şcolar timpuriu şi promovarea accesului egal la învăţământul preşcolar, primar şi secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învăţare formale, non-formale şi informale pentru reintegrarea în educaţie şi formare”, obiective specifice (OS):
• OS 6.2 „Creşterea participării la învăţământul ante-preşcolar şi preşcolar, în special a grupurilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii, cu accent pe copiii aparţinând minorităţii romă şi a celor din mediul rural”;
• OS 6.3 „Reducerea părăsirii timpurii a şcolii prin măsuri integrate de prevenire şi de asigurare a oportunităţilor egale pentru elevii aparţinând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii apartinând minorităţii romă şi elevii din mediul rural/ comunităţile dezavantajate socio-economic”;
• OS 6.6 „Imbunătăţirea competenăelor personalului didactic din învăţământul pre universitar în vederea promovării unor servicii educaţionale de calitate orientate pe nevoile elevilor şi a unei şcoli incluzive”.
„Profesori motivați în școli defavorizate” este dedicat școlilor cu cel mai ridicat grad de defavorizare, care au mulţi copii aflaţi în risc de abandon şcolar şi nu reuşesc să atragă sau să menţină în şcoală profesorii calificaţi. Modelul internaţional de bune practici care a inspirat acest program este Teach for America, aplicat în Romînia de către organizaţia parteneră Teach for România.
Prin acest apel sunt sprijinite intervențiile care vizează nevoile personalului educațional din unitățile de învățământ publice, în care sunt înmatriculați copii cu un grad ridicat de risc educațional (numite în continuare generic „școli țintă”), în vederea asigurării calității în educație și a incluziunii școlare.
Acest tip de proiecte se adresează cadrelor didactice, personalului de sprijin, managerilor şcolari din şcolile defavorizate şi personalului partenerilor sociali din clasele cu forme de predare atipice, care doresc să participe la programe pentru dezvoltarea competenţelor şi aprofundarea cunoştinţelor pentru a preda în şcoli defavorizate şi/sau în forme atipice de predare, respectiv clase sau grupe înfiinţate în spitale, în centre de reeducare/penitenciare pentru minori, la domiciliul copiilor bolnavi/cu dizabilităţi şi alte forme recunoscute prin lege.
Solicitanți și parteneri eligibili sunt:
- Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) și agenții, structuri/alte organisme aflate în subordinea/coordonarea MENCS şi alte organisme publice cu atribuții în domeniul educației şi formării profesionale
- Organizații neguvernamentale
- Unități de învățământ (ISCED 1-3) acreditate, publice sau private, din rețeaua școlară națională;
- Furnizori de servicii de orientare, consiliere, mediere școlară și servicii alternative, publici și privați;
- Parteneri sociali din învățământul preuniversitar (ex. organizații sindicale);
- Autorități publice locale cu atribuții în domeniul educației de nivel preuniversitar;
- Administrația Națională a Penitenciarelor și instituții subordonate;
- Parteneriate între entitățile mai sus menționate.
Pentru asigurarea calității și sustenabilității programelor de formare continuă și/sau dezvoltare de competențe transversale, acestea pot include:
- Activități de tipul mentoratului didactic, inclusiv prin crearea/dezvoltarea de rețele de mentori la nivel local care să ofere sprijin continuu personalului din școlile țintă.
- Aplicarea de instrumente de sprijin pentru susținerea procesului de efectuare de către cadrele didactice a activităților/stagiilor practice în școala țintă, în scopul asigurării resurselor materiale necesare punerii în practică și perfecționării competențelor obținute în componenta teoretică. Instrumentul de sprijin (sub formă de subvenție) este acordat cadrelor didactice pentru materiale didactice, resurse pentru adaptarea curriculară și pentru desfășurarea de proiecte educaționale în interiorul și în afara școlii.
Astfel, măsurile de stimulare a resurselor umane calificate să lucreze în școlile defavorizate acceptate sunt:
a. Acordarea unui pachet pentru încurajarea mobilității profesionale a cadrelor didactice, care să stimuleze cadrele didactice să concureze pentru posturile din școlile țintă. Pachetul poate include stimulente pentru mobilitate profesională prin acordarea unei subvenții care poate acoperi o parte din nevoile de cazare pentru cadrele didactice care se mută într-o altă localitate decât cea de domiciliu pentru a lucra într-o școală țintă sau transport pentru cei care comută zilnic.
b. Acordarea de stimulente pentru performanță (de tip bursă) pentru cadrele didactice care lucrează în școlile țintă și participă la programe de formare continuă/dezvoltare de competențe. Acordarea stimulentelor financiare se realizează în baza unor criterii de performanță stabilite de Solicitant pe baza progresului individual al elevilor.
c. Organizarea de competiții de premiere a cadrelor didactice, personalului de sprijin, managerilor școlari și personalului partenerilor sociali din școlile țintă, care au rezultate deosebite în asigurarea unei educații incluzive de calitate pentru copiii cu risc educațional major.
Rata crescută a sărăciei și numărul semnificativ de copii cu cerințe educaționale speciale (CES) în școlile din aceste regiuni, coroborate cu scăderea numărului unităților școlare (de masă și speciale) și cu lipsa de pregătire a cadrelor didactice în vederea lucrului cu copiii cu nevoi speciale, conduc la scăderea gradului de incluziune școlară a acestora și, implicit, către creșterea abandonului școlar.
Prin intermediul finanţării se doreşte stimularea cadrelor didactice care lucrează cu copii aflaţi în situaţii speciale:
• Copii cu risc ridicat de abandon şcolar - majoritatea provin din familii sărace / au dizabilităţi / sunt de etnie romă / din comunităţi isolate, etc
• Copii din spitale
• Copiii aflati în penitenciare (delincvenţă juvenilă)
Prin implementarea unor astfel de proiecte, autorităţile să rezolve prin această linie de finanţare:
• Să atragă tineri cu potenţial în sistemul de educaţie publică (prin campanii de recrutare, stimulente de mobilitate etc.)
• Să pregătească profesorii şi personalul de sprijin să atragă copiii către şcoală şi să îi ajute să aibă rezultate mai bune (prin formare continuă în regim intensiv, practică în şcoli defavorizate etc.)
• Să stimuleze profesorii să rămână şi să facă performanţă în aceste şcoli (prin mentorat, burse, reţele de sprijin etc.)
• Să dezvolte managementul şcolar şi relaţia şcolii cu comunitatea (formare pentru directorii de şcoli şi consolidarea echipei de profesori, mecanisme de premiere a calităţii în educaţie etc.)
„Profesori Pregătiți – Profesori Motivați”
În contexul în care în ultimii 15 ani, eforturi majore au fost depuse de organizaţiile societăţii civile pentru creşterea accesului la intervenţii terapeutice a copiilor cu tulburări din spectrul autist, este esenţial să existe cadre didactice pregătite pentru a lucra în mod incluziv cu copii cu CES.
O bună practică în acest sens o reprezintă proiectul „Profesori Pregătiți – Profesori Motivați”, implementat de Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu Asociația de Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale din România (APCCR) și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (F.E.D.R.A.).
Scopul Fundației Romanian Angel Appeal (RAA) îl constituie folosirea fondurilor sale în scopuri caritabile în beneficiul copiilor și tinerilor cu nevoi, inclusiv a celor cu boli cronice, infecție cu HIV/SIDA etc. prin acordarea de ajutor medical, psihologic, social și material, precum și prin dezvoltarea de rețele, cursuri de instruire, cercetare, campanii și programe de advocacy, în colaborare cu autorități guvernamentale, companii, organizații neguvernamentale și persoane fizice.
Proiectul „Profesori Pregătiți – Profesori Motivați” are o durată de 30 de luni, are valoarea de 3,915,221.26 RON şi este finanțat de FONDUL SOCIAL EUROPEAN prin intermediul apelului de proiecte POCU 2014-2020 73/6/6/105405 „Profesori motivați în școli defavorizate”, obiectivul specific al programului fiind: „Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul pre-universitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și ale unei școli incluzive”.
Obiectivul proiectului constă în dezvoltarea, prin formare continuă, a abilităţilor de lucru cu copii cu cerinţe educaţionale speciale pentru 400 de cadre didactice, 80 persoane din rândul personalului de sprijin şi 26 membri ai echipelor manageriale din 13 școli speciale și de masă. Cele 13 şcoli au fost selectate din 6 județe: Suceava, Botoșani, Prahova, Galați, Brăila și Vaslui acoperind astfel, 3 zone defavorizate (Nord-Est, Sud Muntenia și Sud-Est).
Cele 13 şcoli selectate ca parteneri asociaţi între care 10 sunt unităţi de învăţământ special, iar 3 sunt unităţi de învăţământ de masa, deservesc un număr de 2.849 de copii. Dintre aceştia, peste 65% copii cu CES, 28% copii de etnie romă, 65% din familii sărace, 39% din mediul rural. Distribuţia celor 13 şcoli pe judeţe este următoarea: 4 sunt în judeţul Prahova, 2 în Botoşani, 1 în Brăila, 2 în Vaslui, 3 în Suceava, 1 în Galaţi.
Proiectul porneşte de la premisa că diversificarea şi îmbunătăţirea metodelor de predare, adaptarea acestora la nivelul de dezvoltare al copiilor şi utilizarea de către cadrele didactice a noilor tehnologii în actul predarii, pot creşte şansele de incluziune a copiilor cu CES în învăţământ.
RAA şi partenerii săi propun un program complex de formare, constând într-un curs introductiv (în format e-learning), urmat de o serie de cursuri rezidenţiale (faţă în faţă cu lectorul) şi practică monitorizată online. Cursurile vor atinge următoarele teme:
1. Cursul introductiv (e-learning) va curpinde teme privind abandonul şcolar, segregarea şcolară şi rolul cadrelor didactice în creşterea şanselor de integrare şcolară a copiilor la risc de abandon, cu precădere a celor cu CES.
2. Cele patru cursuri rezidenţiale livrate în serii de cca. 20 cadre didactice în fiecare județ vor aborda teme precum:
• Adaptare curriculară pentru copiii cu CES
• Metode participative de predare, centrate pe copil şi TIC
• Dezvoltare a gândirii critice, formare de abilităţi şi creștere a independenţei
• Dezvoltare personală şi managementul stresului
Bibliografie:
- GHIDUL SOLICITANTULUI PROGRAMUL „PROFESORI MOTIVAȚI ÎN ȘCOLI DEFAVORIZATE”