Îmbogăţirea instrumentală este un program educaţional de tip aplicativ elaborat de  Reuven Feuerstein.

          Reuven Feuerstein este o personalitate marcantă a psihologiei și pedagogiei contemporane mondiale, fiind premiat de multe universități din întreaga lume pentru valoroasele sale cercetări, studii și pentru instrumentele de evaluare si intervenție congnitivă pe care le-a creat și care sunt utilizate în peste patruzeci de state ale lumii, reabilitând zeci de mii de copii și persoane aflate în situații dificile.

          Reuven Feuerstein are formare profesională inițială la Universitatea din Geneva, unde a avut profesori remarcabili precum Jean Piaget, Andre Rey, Barbel Inhelder, Marguerite Losli Uster. A urmat studiile doctorale, pe care le-a absolvit la Sorbona. Viața sa profesională și-a dedicat-o psihologiei dezvoltării umane. Ulterior s-a consacrat activității de pedagog, lucrând cu copii supraviețuitori ai Holocaustului, cărora încerca să le stimuleze gândirea.

 

          Conform lui Feuerstein, orice persoană, indiferent de dizabilitate, îşi poate imbunătăţi abilitatea de a învăţa. Mai mult decât oricare alt program cognitiv, metoda sa - metoda Feuerstein - a rezistat de-a lungul timpului. Metoda are la bază teoria elaborată de Feuerstein - Modificabilitatea Structural Cognitivă (SCM) - şi implementarea Experienţei Învăţării Mediate (MLE) - o combinaţie puternică ce permite practicienilor să deblocheze potenţialul ascuns al copilului.

          În anul școlar 1994 -1995 s-a derulat o cercetare experimentală, având ca obiectiv verificarea efectelor Programului de Îmbogățire Instrumentală (FIE) asupra unor elevi din învățământul preuniversitar. Experimentul a avut drept subiecți elevi din clasele a V-a (învățământ obișnuit) și elevi din clasele a VII-a (învățământ special). Grupurile experimentale au fost antrenate în învățare mediată prin instrumente FIE (Organizare de puncte, Orientare în spatiu, Perceptie analitică, Comparații) – de către profesori care au demonstrat excelență în aplicarea principiilor acestui tip de învățare. (Sursa: Manolache, I., http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?f=63&t=5007).

Teoria Modificării Structural Cognitive şi sistemele ei aplicate

(apud Lebeer, J. și Roth, M., 2001, 13)

Baza teoretică

S C M

Modificarea Structural Cognitivă

LPAD

Instrument de evaluare a

potenţialului de învăţare

Instrument de evaluare

Evaluare dinamică

Metodă

Sistemele aplicate

F I E

Îmbogăţire instrumentală

Îmbogăţire instrumentală

Intervenţie cognitivă

Program                                                                                                                                 

MLE

Modificabilitate

Mediere

Cadru de dezvoltare

Mediu de învăţare

Model interactiv de învăţare

M L E

Experienţa învăţării mediate


            Conform lui Feuerstein, inteligența este flexibilă, și nu fixă; prin urmare, inteligența poate fi învățată (Modificabilitatea Cognitivă Structurală).

Programul de Îmbogățire Instrumentală/ Feuerstein Instrumental Enrichment (FIE):

­            are drept scop evitarea excluderii categoriilor vulnerabile de copii din sistemul educativ şi oferirea de şanse de adaptare socială;

­            include un set de 14 „instrumente independente de conținut” prin care pedagogii și elevii de peste 10 ani pot dezvolta funcțiile cognitive și dobândi deprinderi de învățare eficientă.

­            vizează în mod direct anumite funcţii cognitive adesea deficitare la persoanele cu dificultăţi de învăţare: capacitatea de comparaţie a structurilor, căutarea analogiilor şi a diferenţelor, capacitatea de modelare şi de concretizare, capacitatea de generalizare.

­            reprezintă o abordare metodologică educaţională, ţintind asupra unei schimbări semnificative în calitatea şi eficacitatea interacţiunii umane în tot ansamblul ei.

          Sistemul de metode aplicative Feuerstein conţine:

·          o teorie centrală - Structural Cognitive Modifiability, SCM – inteligenţa, adaptarea la mediu; poate fi aplicată cu succes copiilor cu dificultăţi de învățare, copii cu sindrom Down;

·          o metodă de lucru - Mediated Learning Experience, MLE, o tehnică care a produs efectiv modificarea structurii creierului copiilor asistaţi prin învăţare mediată, în ţări din toată lumea;

·          un program: Instrumental Enrichment include 14 programe separate ce dezvoltă funcţiile cognitive folosind MLE pentru copii cu vârste de peste de 10 ani, tineri şi adulţi;

·          o metodă de evaluare: LPAD, Learning Propensity Assessment Device, o metodă dinamică de evaluare a funcţiilor cognitive ce permite unui evaluator instruit să aleagă exerciţii specifice pentru corecţia funcţiilor cognitive semnalate ca deficitare;

·          un program de cercetare şi dezvoltare în Chicago şi o reţea de peste 75 centre autorizate în toată lumea (Israel, Hong Kong, SUA, Africa de Sud, Australia) care aplică şi înregistrează progresele metodei Feuerstein;

·          un program anual de formare Comenius, Erasmus, în colaborare cu Universitatea din Antwerpen, Belgia - ce permite educatorilor, terapeuţilor, psihologilor şi părinţilor să asiste la demonstrații privind tehnica de lucru cu copii, să preia materialele de specialitate şi să exerseze planificarea lecțiilor de folosire a instrumentelor IE şi LPAD pentru sprijinirea copiilor, elevilor sau clienţilor lor;

·          conferinţe internaţionale anuale de promovare şi valorificare a rezultatelor.

          Programul FIE - pregătirea profesorilor

          Pentru a putea aplica programul FIE, profesorul trebuie să fie bine pregătit şi calificat în ceea ce privește teoria și metodologia de aplicare a sistemului Feuerstein.

          Pregătirea profesorilor necesită cel puţin 200 de ore de pregătire iniţială, seminarii şi workshop-uri, urmate de activităţi de pregătire la locul de muncă, studiu individual şi seminarii.

          Pregătirea profesorilor pentru Îmbogăţirea Instrumentală permite aprofundarea conştientizării profesorilor şi schimbarea comportamentului mediat actual.

          Deși metoda Feuerstein presupune o abordare complexă (necesită planificarea medierii pe unități de învățare cu urmărirea obiectivelor generale și a indicatorilor de progres pentru modificarea comportamentelor, deprinderilor, atitudinilor), ea este aplicabilă oricărui domeniu de activitate și, totodată, nefiind legată de un domeniu specific, este transdisciplinară.

         

          Aplicabilitatea metodei Feuerstein:

¨     mediul educațional formal de orice nivel;

¨     psihopedagogia specială pentru persoane cu probleme de integrare,

¨     educarea adulților: întreținerea capacității mentale;

¨     formarea profesională continuă: sprijină reconversia profesională.

SURSE BIBLIOGRAFICE:

Feuerstein, R., Falik, L.H., & Feuerstein, R.S. (2015). Changing Minds and Brains―The Legacy of Reuven Feuerstein: Higher Thinking and Cognition Through Mediated Learning.  New York: Teachers College Press.

Feuerstein, R., Klein, S. P., & Tannenbaum, A. J. (eds.) (1999). Mediated Learning Experience (MLE): Theoretical, Psychosocial and Learning Implications. Tel Aviv: Freund Publishing House.

Intelligence is Modifiable: An interview with Dr. Reuven Feuerstein (2018).

          https://brainworldmagazine.com/intelligence-modifiable-interview-dr-reuven-feuerstein

Lebeer, J. (2001). Arta consolidării cognitive prin intensificarea calităţii interacţiunii între copil şi profesor, pe baza modelului Feuerstein de modificabilitate structural cognitivă şi de învăţare mediată. În: Lebeer, J., & Roth, M. (eds.). Cum putem ridica performanţele cognitive ale copiilor cu situaţii defavorizante şi a celor cu tulburări de dezvoltare în cadrul unui învăţământ incluziv. Fundaţia Prostudia.

          https://www.academia.edu/14783768/BookletRO2001

Manolache, I. (1999). Repere biografice ale Programului Feuerstein din România. http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?f=63&t=5007

Mara, D. (2005). Metoda Reuven Feuerstein – Programul de îmbogățire instrumentală. 

          http://dppd.ulbsibiu.ro/ro/ccocd/consiliere/documente/metoda_reuven_feuerstein.pdf.

Reuven Feuerstein. http://mennta.hi.is/starfsfolk/solrunb/feuerst.htm

https://www.feuerstein.ro