MODEL
CAPITOLUL 1- MEMBRII, NUMELE, SCOPUL, SEDIUL ŞI DURATA ASOCIAŢIEI
Art.1 - Fondată potrivit Anexei nr. 1 la Actul Constitutiv de membrii fondatori, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
Art. 2 – Denumirea asociaţiei este..........................................., conform dovezii de disponibilitate a denumirii eliberată de Ministerul Justiţiei sub nr. .......................... şi este persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial.
Art. 3 – (1) Sediul asociaţiei este în .....................................
(2) Sediul poate fi schimbat pe baza hotărârii Consiliului director.
(3) Asociația poate înființa puncte de lucru în București și în alte localități din țară.
Art. 4 – Asociația își poate constitui filiale, prin hotărârea autentificată a adunării generale a membrilor săi, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 3 (trei) membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel al Asociației.
Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice de administrare și de conservare, în condițiile stabilite de asociație prin actul constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte juridice, în numele și pe seama Asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a Consiliului Director al Asociației.
Art. 5 - ASOCIAŢIA ....................................... se constituie pe o durată nedeterminată.
Art. 6 – (1) Patrimoniul ASOCIAŢIEI .....................................” este format dintr-un activ patrimonial iniţial în valoare de ........... lei, precum şi din aporturi în numerar depuse de fondatori în valoare de ......... lei fiecare.
(2) Întregul patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat în conformitate cu legislaţia română în materie, pe numele asociaţiei şi va fi folosit exclusiv pentru realizarea obiectivelor ei.
Art. 7 - Scopul ASOCIATIEI este social, umanitar, cultural, educativ și participativ.
ASOCIAȚIA are următoarele obiective:
- Să desfășoare acțiuni în vederea dezvoltării și promovării societății românesti, din punct de vedere educațional, precum și cultural;
- Să ofere celor interesați o structură funcțională de asociere, autonomă și independentă financiar, în avantajul reciproc al partenerilor, în conformitate cu reglementările europene privind condițiile de participare la Programele Cadru ale Uniunii Europene;
- Să obțină la timp toate informațiile privind noile oportunități de finanțare și parteneriate în cadrul proiectelor europene;
- Să participe la derularea proiectelor, direct sau alături de alți parteneri - școli, autorități publice locale și centrale și/sau organizații naționale și internaționale;
- Să creeze centre în care cetăţenii – inclusiv părinții, copii și cadrele didactice - se pot documenta cu privire la diverse domenii educaţionale şi culturale;
- Să sprijine copiii/tinerii cu rezultate bune şi foarte bune la învățătură pentru a obţine burse şi locuri de muncă pe măsura capacităţii lor;
- Să organizeze activităţi cu caracter educativ, cultural și științific (seminarii, conferinţe, etc.); Sa colaboreze cu alte organisme de acest gen (asociaţii, fundatii etc), în vederea realizării obiectivelor propuse;
- Să colaboreze cu organele administraţiei publice locale sau centrale, precum şi cu alte organizaţii care ar putea sprijinii asociația în cauză și societatea românească;
- Să aducă în centrul atenţiei problemele specifice societăţii și învățământului românesc, prin intermediul mass-media şi prin acţiuni publice.
În vederea realizării acestor obiective și îndeplinirii scopurilor pe care și le propune, ASOCIAȚIA va putea stabili relații oficiale cu alte organizații non-profit, instituții guvernamentale și neguvernamentale, atât din țară cât și din străinătate.
CAPITOLUL 2 - FONDURILE ŞI PATRIMONIUL ASOCIAŢIEI
Art. 8 - Patrimoniul inițial al Asociației, la data constituirii este format dintr-un fond în valoare de ...........lei, depuși la Banca ........................... și aflați la dispozitia ASOCIAȚIEI. Patrimoniul social iniţial al asociaţiei se completează cu cotizaţiile percepute membrilor asociaţiei, dobânzile rezultate din păstrarea la bancă a banilor asociaţiei, donaţii, sponsorizări sau legate, venituri realizate din activităţi comerciale directe, resurse obţinute de la bugetul de sat şi/sau de la bugetele locale, precum şi alte venituri prevăzute de lege.
Toate activitățile ASOCIATIEI servesc la îndeplinirea obiectivelor propuse și a scopului acesteia, iar rezultatele lor nu pot fi folosite pentru a crea avantaje membrilor Asociației.
Asociația poate avea un patrimoniu, îl poate administra și poate dispune de el, îl poate deține cu titlu de proprietate, poate înființa și desființa orice fel de conturi bancare și instrumente financiare necesare realizării scopului ei.
CAPITOLUL 3 – MEMBRII ASOCIAŢIEI
Art. 9. – Poate fi membru al ASOCIAŢIEI orice persoană fizică sau orice persoană juridică fără scop patrimonial.
Art. 10 – Membrii asociaţiei sunt de două feluri: membri fondatori şi membri afiliaţi.
Art. 11 – Calitatea de membru afiliat al ASOCIAŢIEI se dobândeşte în mod provizoriu prin hotărârea Consiliului director, urmând ca această calitate să fie dobândită definitiv după ratificarea hotărârii la prima Adunare generală a asociaţilor.
Art. 12 – Membrii ASOCIATIEI au următoarele drepturi:
- Participă cu drept de vot la Adunarea Generală;
- Propun și aleg reprezentanți în structurile de conducere a asociației;
- Inițiază (proiecte de) măsuri menite să promoveze și să protejeze interesele membrilor asociației.
Art. 13 – Membrii ASOCIAȚIEI au următoarele obligații:
- Să respecte Statutul și deciziile organelor de conducere ale ASOCIAȚIEI;
- Să apere imaginea și prestigiul ASOCIAȚIEI;
- Să acționeze pentru conservarea scopului și obiectivelor ASOCIATIEI la care a aderat;
- Să promoveze respectul reciproc în relațiile cu ceilalți membri ai ASOCIAȚIEI;
- Să se abțină de la denigrarea activității celorlalți membri ai ASOCIAȚIEI;
- Să achite integral și la termenele stabilite taxele și cotizațiile stabilite de Adunarea Generală.
Art. 14. – Calitatea de membru al ASOCIAȚIEI încetează în următoarele situații:
- La cerere, formulată în formă autentică;
- Prin lichidare voluntară sau judiciară a ASOCIAȚIEI;
- Prin deces;
- Prin excludere, hotărâtă de către Adunarea Generală, pentru neplata cotizației sau pentru încălcarea gravă a Statutului ASOCIAȚIEI.
CAPITOLUL 4 - CONDUCEREA, ADMINISTRAREA ŞI CONTROLUL ASOCIAŢIEI
Art. 15 - Organele de conducere, administrare și control ale ASOCIAŢIEI sunt: a) Adunarea generală a membrilor asociați; b) Consiliul Director; c) Cenzorul.
Art. 16 - Adunarea generală este organul de conducere alcătuit din totalitatea membrilor fondatori și asociați și are următoarele atribuții: 1. stabilirea strategiei şi obiectivelor generale ale ASOCIAŢIEI; 2. aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil; 3. alegerea şi revocarea membrilor Consiliului Director; 4. cooptarea şi excluderea membrilor ASOCIAŢIEI la propunerea Consiliului Director; 5. alegerea şi revocarea cenzorului sau a comisiei de cenzori după caz; 6. modificarea Actului Constitutiv şi a Statutului cu excepţia schimbării sediului, înfiinţării şi desfiinţării punctelor de lucru; 7. înfiinţarea de filiale; 8. dizolvarea şi lichidarea ASOCIAŢIEI, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare; 9. aprobarea regulilor generale de lucru pentru cenzor; 10 - orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 17 - Adunarea generală poate fi convocată anual de către Președintele/Vicepreședintele ASOCIAȚIEI și se va ține la locul și la data hotărâte de acesta.
Sesiunile extraordinare ale Adunării generale pot fi convocate de către Președinte, la propunerea Consiliului Director.
Membrii ASOCIAȚIEI vor fi anunțați cu cel puțin 10 zile înaintea datei stabilite pentru sesiunea Adunării generale. Convocarea trimisă membrilor Asociației va conține informațiile cuvenite cu privire la data și locul sesiunii Adunării generale, precum și cu privire la ordinea de zi a acesteia.
Sesiunile Adunării generale vor fi conduse de către Președintele/ Vicepreședintele sau alt membru al ASOCIAȚIEI, desemnat de Adunarea Generală.
Art. 18 - Participarea majorității simple a membrilor ASOCIAȚIEI la sesiunea Adunării generale constituie cvorumul necesar pentru ținerea sesiunii.
Hotărârile Adunării generale vor fi luate cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenți la sesiune, fiecare membru având dreptul la un vot. Voturile vor fi consemnate într-un registru oficial.
Art. 19 - Hotărârile Adunării generale sunt obligatorii pentru toți membrii ASOCIAȚIEI, inclusiv pentru membrii ce nu au luat parte la sesiune, fără ca ulterior să mai fie nevoie de acordul sau dezacordul lor.
Art. 20 - Orice hotărâre contrară legii și Statutului de față poate fi atacată în justiție de oricare membru asociat care nu a participat la sesiune sau a votat împotriva acelei hotărâri și a cerut să se insereze aceasta în procesul verbal de ședință, în termen de 15 zile de la data când a luat cunoștință despre hotărâre sau de la data când a avut loc sesiunea, după caz.
Art. 21 - Consiliul Director
Consiliul Director, format din 3 membri, ales pe o perioada de 2 (...?) ani, are următoarea componență:
- Președinte:
- Vicepreședinte:
- Membri:
Ulterior înființării ASOCIAȚIEI, în funcție de necesități și volumul activității acesteia, numărul membrilor Consiliului Director și componența acestuia pot fi modificate prin hotărârea Adunării generale.
Art. 22 - Din Consiliul Director pot face parte și persoane din afara ASOCIAȚIEI, nominalizate și alese de Adunarea generală, cunoscute ca având un comportament civic meritoriu și activități deosebite în domeniul educațional. Numărul acestor persoane nu poate depăși o pătrime din componența Consiliului Director.
Art. 23 - Consiliul Director al ASOCIAȚIEI asigură punerea în execuție a hotărârilor Adunării generale și are următoarele atribuții:
- Asigură ducerea la îndeplinire a tuturor hotărârârilor Adunării generale și urmărește respectarea de către toți membrii a Statutului ASOCIAȚIEI;
- prezintă Adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor ASOCIAŢIEI;
- încheie acte juridice în numele şi pe seama ASOCIAŢIEI;
- aprobă organigrama şi politica de personal a ASOCIAŢIEI;
- hotărăşte schimbarea sediului ASOCIAŢIEI, înfiinţarea şi desfiinţarea de puncte de lucru;
- elaborează Regulamentul Intern de funcţionare al ASOCIAŢIEI;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Adunarea generală;
- propune Adunării Generale primirea de noi membri sau excluderea membrilor care se fac vinovaţi de nerespectarea statutului;
Art. 24 - Ședintele Consiliului Director vor fi convocate și se vor desfășura în conformitate cu prevederile Regulamentului intern de funcționare, ce va fi elaborat de primul Consiliu Director după acordarea personalității juridice.
Fiecare membru are dreptul la un vot și deciziile vor fi consemnate într-un registru special. În acest Registru vor fi, de asemenea, consemnate și motivele eventualelor voturi ale membrilor Consiliului Director împotriva deciziilor propuse.
Art. 25 - Deciziile luate de Consiliul Director, în limitele legii și ale prevederilor Statutului Asociației sunt obligatorii și pentru membrii Consiliului Director care nu au luat parte la ședință sau au votat împotrivă, fără să mai fie nevoie de acordul sau dezacordul lor.
Deciziile Consiliului Director contrare legii, Actului Constitutiv sau Statutului Asociației pot fi atacate în justiție în conditiile prevăzute la art. 13 din prezentul Statut.
Art. 26 – Consiliul Director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de asociaţie, pentru a încheia acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei sau cu orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în Statut.
Art. 27 – Preşedintele ASOCIAŢIEI are următoarele atribuţii:
a) Conduce activitatea curentă a asociaţiei;
b) Prezidează Adunarea generală şi conduce activitatea Consiliului Director;
c) Reprezintă ASOCIAŢIA în faţa oricărei instituţii publice sau private, în faţa organizaţiilor guvernamentale sau neguvernamentale, în raporturile cu orice persoană fizică sau juridică;
d) Angajează personalul salariat al asociaţiei;
e) Poate delega anumite atribuţii oricăruia dintre membrii Consiliului Director;
Art. 28 –Vicepreşedintele ASOCIAŢIEI îndeplineşte atribuţiunile preşedintelui în lipsa acestuia, dacă este cazul.
Art. 29 – Cenzorul. Activitatea asociației va fi verificată anual de un cenzor.
Primul cenzor desemnat de Adunarea generală pe o perioadă de 2 (doi) ani este .............................................................. .
Dacă numărul membrilor Asociației crește pe parcursul existenței acesteia la peste 100, Adunarea generală va hotără numirea unei comisii de cenzori, formată dintr-un număr impar de membri.
Comisia de cenzori va fi formată în majoritate din asociați. Membrii Consiliului Director nu pot fi cenzori.
Art. 30 - Cenzorul sau după caz comisia de cenzori, are următoarele atribuții:
a) verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociației;
b) întocmește rapoarte și le prezintă Adunării generale;
c) poate participa la ședințele Comitetului Director, însă fără drept de vot;
d) îndeplinește orice alte atribuții stabilite de Adunarea generală.
CAPITOLUL 5 - ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI
Art. 31 - Activitatea Asociației se va desfășura în conformitate cu scopul acesteia așa cum a fost stabilit prin Statut, prin Regulamentul de funcționare și prin hotărârile Adunării generale, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 32 - Activitatea financiară a Asociației se va desfășura în conformitate cu bugetul aprobat de Adunarea generală. Evidența contabilă va fi ținută în conformitate cu prevederile legislației române.
Consiliul Director al Asociației va folosi mijloacele financiare în conformitate cu bugetul aprobat de Adunarea generală.
Art. 33 – O dată pe an, cenzorul/comisia de cenzori va verifica rapoartele financiare și evidența contabilă a Asociației și va prezenta un raport Adunării generale.
CAPITOLUL 6 - MODIFICAREA STATUTULUI, DIZOLVAREA ŞI LICHIDAREA ASOCIAŢIEI
Art. 34 - În funcție de necesitățile ulterioare ale Asociației, Adunarea generală poate aduce modificări la prezentul Statut și la Actul Constitutiv al acesteia.
Orice modificare a Actului Constitutiv și a Statutului asociației va forma obiectul unei hotărâri a Adunării generale, consemnată într-un proces verbal semnat de toți membrii asociați prezenți în adunare, în formă autentică.
Modificările aduse vor fi înscrise în Registrul asociațiilor și fundațiilor, aflat la grefa judecătoriei în a cărei rază teritorială își are sediul Asociația.
Art. 35 - Membrii fondatori pot hotărî dizolvarea Asociației, în conformitate cu procedura prevăzută de lege. În cazul dizolvării, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau public, cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură ce va fi stabilită ulterior acordării personalității juridice, în conformitate cu prevederile legale.
CAPITOLUL 7 - ALTE PREVEDERI
Art. 36 - Prezentul Statut se completeaza de drept cu prevederile legislației aplicabile asociațiilor.
Art. 37 - Prezentul Statut a fost adoptat și semnat de membrii fondatori asociați și autentificat împreuna cu Actul Constitutiv al Asociației.
Prezentul Statut va fi semnat de membrii fondatori conform anexei care face parte integrantă din acesta.