În România, Ministerul Educației Naționale recunoaște 6 forme de educație alternativă:
- Pedagogia Waldorf
- Pedagogia Montessori
- Pedagogia Freinet
- Alternativa Step by Step
- Planul Jena
- Pedagogia curativă
Step by Step este o metodă alternativă de educaţie dezvoltată în SUA[1], care promovează metode de predare-învăţare centrate pe copil, de la naștere până în adolescență, metodă bazată pe datele științifice ale psihologiei dezvoltării copilului.
Această metodă așează copilul – personalitatea și abilitățile acestuia – în centrul procesului de predare-învățare, educația fiind individualizată.
În sistemul Step by Step copilul învață prin descoperire și interacțiunea sa cu mediul, iar familia și comunitatea sunt încurajate să fie parte din acest proces.
Principiile promovate de programul Step by Step sunt: respectul reciproc, responsabilitatea, onestitatea, grija și seriozitatea. Responsabilitatea stă în puterea și capacitatea de control a fiecărui elev.
În România, acest program a debutat in 1994, sub numele de Head Start, la initiațiva Fundației Soros pentru o Societate Deschisă. Din 1995 programul a luat numele de Step by Step, nume de licență pentru toate statele din Europa de Est în care se aplică.
Asociația “Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” (CEDP)[2] a preluat coordonarea programului de educație alternativă Step by Step.
Potrivit prevederilor cuprinse în Acordul de colaborare încheiat între Ministerul educației Naționale și Asociația “Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” și Metodologia aprobate de Ministerul Educației Naționale nr. 9997/1.09.2017, Asociația “Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” are următoarele drepturi și obligații:
- propune Ministerului Educației Naționale, respectiv Inspectoratelor Școlare Județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, înființarea grupelor/claselor/structurilor/unităților de învățământ alternative Step by Step, cu avizul Comisiei Naționale a Alternativelor Educaționale
- participă, în cadrul comisiilor de secialitate ale Ministerului Educației Naționale, la proiectarea curriculară, la elaborarea regulamentelor și metodologiilor specific alternativei
- participă, prinn reprezentanții săi, la activitățile de evaluare/monitorizare/îndrumare metodologică/instituțională a cadrelor didactice/echipei manageriale, organizate de Ministerul Educației Naționale și de Inspectoratele Școlare Județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București
- asigură formarea continua a personalului prin cursuri/module de formare în alternative Step by Step
- avizează/reavizează, în baza unor criteria aprobate de Comisia NAțională a Alternativelor Educaționale, personalul didactic și didactic auxiliary care a absolvit cursuri/module de formare în specificul alternativei educaționale și care urmează să participle la activități din calendarul mișcării personalului didactic
- elaborează/publică/difuzeazămateriale bibliografice în doemniul de activitate
- asigură reprezentarea ui “Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” la manifestările și activitățile care privesc această alternative educațională
- asigură prin personalul propriu și cu instrumente specific calitatea procesului de predare-învățare-evaluare în alternative educațională Step by Step.
Programul Step by Step este acreditat ca alternativa de către Ministerul Educației Naționale în conformitate cu aprobarea Consiliului pentru alternative nr. 10015 din 30 mai 1995.
Școala Step by Step respectă respectă Curriculum-ul Naţional al Ministerului Educaţiei Naționale. Cunoștințele teoretice dobândite sunt similare celor din învățământul tradițional, în schimb este cultivată capacitatea de adaptare în societate sau în oricare alt tip de mediu educațional ulterior; copiii sunt încurajaţi să facă alegeri, să îşi exprime ideile în mod creativ, să se ajute reciproc, să gândească liber și să îşi dezvolte abilităţile de gândire critică.
Principiile programului Step by Step se bazează pe teoriile unor pedagogi celebri, precum Jean Piaget, Eric Erikson şi LS Vâgotsky şi pleacă de la ideea că cei mici învaţă activ şi acumulează permanent informaţii despre lumea înconjurătoare, prin joc.
Scopul fundamental al Programului Step by Step este asigurarea dezvoltării profesionale și personale sănătoase a copiiilor din școala primară. Scopul pe termen lung al Programului Step by Step este consolidarea de deprinderi de învățare pe viață.
Scopurile acestui program sunt în concordanță cu nevoile intelectuale, sociale și de creștere ale copilulu. Astfel, sunt stabilite scopuri ale procesului de predare-învățare în următoarele domenii: cognitiv, fizic, social, emoțional și estetic.
Obiectivul programului STEP BY STEP este acela de a dezvolta în fiecare elev capacitatea de:
· A fi creativ, plin de imaginație și resurse;
· A avea o gândire critică și a fi capabil să facă alegeri;
· A fi capabil să definească o problemă și să o rezolve;
· A fi preocupat de comunitate, țară și mediu.
Metoda alternativă de învățare Step by Step presupune:
- individualizarea actului didactic;
- lucrul în grupuri mici de copii;
- învățarea organizată pe centre de activitate delimitate atât fizic, cât și prin procesul de învățare;
- asigurarea formării continue;
- implicarea părinților în activitățile didactice, în condițiile respectării programei analitice a Ministerului Educației Naționale.
Într-o clasă Step by Step nu există materii, ci centre de activităţi, care se desfăşoară simultan. Metodologia didactică utilizată vizează abordarea individualizată a elevilor clasei, ținând cont de nivelul de dezvoltare al fiecaruia.
Astfel, dacă într-o clasă sunt 25 de copii de exemplu, vor există 5 centre a câte 5 elevi (de exemplu, centre de alfabetizare, de lectura, de stiinte, de matematica, de arte, de teatru si jocuri). Numărul elevilor fiind mult redus, metoda permite o învăţare mai individualizată.
Centrul de alfabetizare - Cuprinde jocuri cu litere, coli de hârtie, instrumente de scris, șabloane sau ștampile cu litere. Aici copilul își dezvoltă limbajul și dobândește abilitaățle necesare pentru a învăța să scrie și să citească.
Centrul de matematică si jocuri manipulative - Are în componență jocuri cu cifre și forme geometrice, tăblițe magnetice cu cifre, forme geometrice din lemn sau plastic, piese lego etc. Copiii își vor dezvolta motricitatea fină, capacitatea de percepție, dar vor învăța și operații matematice simple.
Centrul de construcții - Copiii pot realiza construcții din piese de lemn (specifice step by step), cuburi sau seturi lego, lucrând în echipă. De asemenea, vor învăța să lucreze în echipă și își vor dezvolta atenția, capacitatea de concentrare, creativitatea și îndemânarea.
Centrul de științe - Cu ajutorul unor instrumente precum lupa, microscopul, pensete, lamele, balanță, magneți s.a, copiii vor învăța să realizeze un experiment, să analizeze și să compare diferite fenomene.
Centrul destinat jocurilor de rol – în cadrul acestui centru copiii își vor dezvolta imaginația, capacitatea de a negocia, de a rezolva conflicte, de a-și exprima emoțiile și de a le recunoaște pe ale celorlalți.
Centrul pentru activități artistice - Este locul în care copiii desenează, pictează, modelează, cos, combină materiale pentru a realiza diferite lucrări.
Într-o clasă Step by Step sunt două cadre didactice, al căror program se suprapune în jurul prânzului. Rolul echipei de educatori este de a acționa ca mediatori, trebuind să găsească căi de a extinde și de a stimula activitatea elevilor prin întrebări deosebite pentru a-i încuraja pe copii să gândească, prin clarificarea unor neînțelegeri, prin noi informații și materiale, prin organizarea de ieșiri scurte care să stimuleze interesele elevului și procesul educational.
Centrele trebuie organizate în așa fel încât să satisfacă cerințele individuale ale elevilor și să le ofere acestora libertatea de a se deplasa fizic și intelectual în cadrul procesului de învățare.
Sarcinile de lucru specifice, concepute de învăţător, dau posibilitatea elevilor să exerseze abilităţile care urmează a fi dobândite sau să le combine cu altele deja asimilate. Ele sunt progresive, astfel încât să permită fiecărui copil să le poată rezolva în ritmul şi la nivelul său. Desfăşurându-şi activitatea în aceste centre, copiii comunică şi colaborează la realizarea unor sarcini comune, iar cadrul didactic stă alături de ei la mese, purtând discuţii de la egal la egal. Împărtăşirea impresiilor, a experienţelor, stabilirea regulilor de grup se realizează la „scaunul autorului”, unde fiecare copil devine personajul principal la un moment dat. Aici fiecare îşi prezintă rezultatele, ideile, ascultând observaţiile şi sugestiile celorlalţi. „Scaunul autorului” este locul unde începe şi se încheie ziua (dimineaţa se prezintă activităţile planificate, noutăţile; pe parcursul zilei se fac evaluările activităţilor de la centre şi în încheierea zilei se trag concluzii, se continuă evaluarea, se fac sugestii şi se împărtăşesc experienţe).[3]
Activitatea într-o clasa Step by Step are la bază dezvoltarea aptitudinilor elevilor. Astfel, sunt recunoscute șapte aptitudini de bază, după cum urmează[4]:
- Aptitudinea lingvistică: capacitatea de a folosi în mod eficient cuvinte în scris sau oral. Aceasta aptitudine se referă la sunetele limbii, înțelesurile cuvintelor și folosirea practică a limbii.
- Aptitudinea matematico-logiăa: capacitatea de a folosi în mod eficient numere și de a raționa corect. Această aptitudine curpinde și percperea corectă a modelelor logice și relațiilor, afirmațiilor și presupunerilor, funcțiilor și altor concepte abstracte conexe.
- Aptitudinea spațială: capacitatea de a percepe clar lumea spațio-vizuală și de a efectua transformări asupra acestor percepții. Această aptitudine implică percepția culorilor, liniilor, formelor, spațiului și relațiilor dintre aceste elemente.
- Aptitudinea kinestetico-corporală: se referă la capacitatea de a folosi funcțiunile corporale pentru a exprima idei și sentimente, capacitatea de a folosi mâinile pentru a produce și transforma lucruri. Această aptitudine include deprinderi fizice specifice, cum ar fi coordonarea corporală, echilibrul, dexteritatea, forța, flexibilitatea și viteza.
- Aptitudinea muzicală: capacitatea de a percepe, distinge, transforma și exprimă forme muzicale. Această aptitudine include sensibilitate la ritm, înalțimea sunetelor, melodicitate, nuanța tonului unei bucăți muzicale.
- Aptitudinea interpersonală: capacitatea de a percepe și a face distincție între stările sufletești, intențiile, motivațiile și sentimentele altor oameni. Această aptitudine implică o sensibilitate crescută în perceperea expresiilor faciale, vocii și gesturilor.
- Aptitudinea intrapersonală: capacitatea de a te cunoaște și a acționa adecvat pe baza acestei cunoașteri. Această aptitudine implică o percepere exactă a imaginii de sine, cunoașterea stărilor sufletești ulterioare, intențiilor, motivațiilor, temperamentului și dorințelor proprii; capacitatea de auto-disciplinare, auto-înțelegere și respect de sine.
Școala Step by Step urmează 10 pași esențiali:
- Gândire critică – învățăm copiii cum să gândească și nu ce se gândească; să dezvolte strategii pentru a-și atinge obiectivele, să analizeze și să planifice;
- Cultivarea talentului – învățăm copiii să-și descopere și să-și cultive prin muncă talentele înnăscute;
- Curiozitate – educam copiii sa învețe tot ce au nevoie pentru a face performanță din curiozitate și din dorința de a explora;
- Creativitate – educam copiii să-și cultive creativitatea și să o folosească pentru a-și împlini aspirațiile și a-și împlini potențialul;
- Încredere –învățăm copiii să aibă încredere în ei și în ceilalți, să colaboreze și să lucreze în echipă, să aprecieze și să se lase apreciați. Îi încurajăm să cunoască, să respecte valorile prieteniei, să lege prietenii;
- Diversitate – educăm copiii să aibă curajul să fie diferiți și să respecte diversitatea celorlalți;
- Expresia de sine–învățăm copiii sa fie ei înșiși, autentici; îi învățăm cum să comunice și nu ce să vorbească;
- Bucurie – îi învățăm pe copii să vină la grădiniță cu bucurie și să le placă să învețe;
- Ascultare– îi ascultam pe copii cu mintea, ochii și inima (nu doar îi “auzim”), comunicăm cu ei și îi înțelegem;
- Leadership & Responsibilitate – îi învățăm pe copii să-și asume responsabilități pentru ei, pentru familie și pentru comunitate; să acționeze, să fie activi și nu reactivi.
În sistemul Step by Step părintele este considerat primul educator al copilului, aşa că prezenţa acestuia în clasă este un lucru firesc. Adulţii sunt invitaţi frecvent la şcoală şi sunt implicaţi în anumite activităţi.
[1] Elaborarea metodei și licența ei aparține Children Resource International din Washington – SUA.
[2] organizație neguvernamentală, înregistrată ca persoană juridică în martie 1998
[3] Ioana Tarău – Step by Step ….printre amintiri, Revista de Pedagogie • LXII • 2014 (2)
[4] Howard Gardner – Stări sufletești