Mijloacele TIC, în special aplicaţiile software educaţionale, oferă o varietate de mijloace pentru rezolvarea probleme de invatare sau de adaptare întâmpinate de copiii cu CES în faţa anumitor cerinte scolare/sociale, permiţând cadrelor didactice să creeze instrumente de lucru personalizate, să propună sarcini de lucru şi exerciţii potrivit ritmului de dezvoltare individual.
Aceste instrumente software pot fi extrem de motivante şi să reţină mult mai bine atenţia copiilor cu CES, spre deosebire de mijloacele tradiţionale de învăţare, dacă se ia în considerare faptul că această categorie de copii deţine decât rar şi/sau foarte puţin controlul vieţii de zi cu zi.
De asemenea, prin controlul direct exercitat asupra conţinutului educaţional avut la dispoziţie, copiii cu CES, în special cei cu deficienţe mentale, pot fi mult mai bine stimulaţi, răspunzând, în consecinţă, mult mai bine bagajului de informaţii transferat.E-incluziunea este un factor important pentru îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare economică şi socială stabilite de Iniţiativa i2010 - O societate informaţională pentru creştere şi locuri de muncă şi, implicit, a obiectivelor stabilite de Agenda Lisabona, termenul de E-incluziune vizând inclusiv persoanele cu situaţie defavorizată şi prin urmare copiii cu cerinţe educaţionale speciale.
Accelerarea participării efective a grupurilor expuse riscului de excluziune şi ameliorarea calităţii vieţii, ca obiectiv al E-incluziunii, promovează integrarea persoanelor defavorizate prin intermediul unor servicii publice online moderne.
În acest context, este mai mult decât necesar să se stimuleze utilizarea efectivă a serviciilor bazate pe TIC de către persoanele cu dizabilităţi şi să se ofere acestei categorii de persoane toate posibilităţile de dobândire a competenţelor prin educaţie şi formare. Acţiunile în materie de e-incluziune trebuie să se concentreze şi asupra persoanelor expuse riscului de excluziune, precum şi a celor care tind să nu utilizeze TIC şi care, astfel, nu profită de potenţialele beneficii pentru calitatea vieţii lor. Copii cu cerinţe educaţionale speciale fac parte din aceste categorii. Resursele de învăţare pentru educaţia pe Internet a persoanelor cu nevoi speciale sunt importante în acest context, dezvoltarea şi asigurarea lor prin proiectul de faţă contribuind în mod direct la realizarea obiectivelor specifice aferente axei prioritare, precum şi la realizarea obiectivului general al POS CCE. Dezvoltarea de resurse educaţionale disponibile on-line, destinate elevilor cu cerinţe educationale speciale, va duce în final nu doar la o înţelegere mai bună din partea acestei categorii de copii a lumii înconjurătoare şi a mediului în care se dezvoltă cât şi la deprinderea unor abilităţi de bază în ceea ce priveşte utilizarea mijloacelor TIC şi a resurselor şi facilităţilor oferite de Internet.
“Sprijinirea sistemului educational special prin portal educational dedicat” (Proiect nr. 4422 SMIS) a avut finanțare din Fondul European de Devoltare Regională. Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE), Axa Prioritara III - „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public” ,Domeniul major de intervenţie 2 „Susţinerea implementării de aplicaţii de e-educaţie”.
Valoarea totală a proiectului este de 24.236.305,94 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 16.776.520,87 lei.
PERIOADA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI
21.10.2009 – 21.10.2011
Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea şi stimularea sistemului educaţional special pentru a facilita copiilor cu cerinţe educative speciale (celor cu deficienţe mentale în particular) o înţelegere mai bună a mediului şi a societăţii în care se dezvoltă, cât şi pentru a asigura integrarea acestora si participarea activa si responsabila la viata sociala.
Obiectivele specifice ale proiectului urmaresc:
• dezvoltarea si implementarea de lecţii educaţionale destinate elevilor cu cerinţe
educationale speciale, ţinând cont de cerinţele programei speciale, de particularităţile acestui grup de copii şi aliniate la standardele internaţionale de curriculum şi calitate şi la principiile unei educaţii incluzive;
• deprinderea unor abilităţi de bază în ceea ce priveşte utilizarea mijloacelor TIC şi a resurselor şi facilităţilor oferite de Internet de către elevii cu cerinţe educationale speciale;
• dezvoltarea profesională a cadrelor didactice pentru utilizarea TIC ca resursă de predare şi integrarea acesteia în educaţie;
• creşterea capacitatii la nivel central si local de administrare a solutiilor software dedicate imbunatatirii proceselor educationale la nivel de insitutie de invatamant.
Prin obiectivele şi activităţile de învăţare propuse, aplicatiile software educationale vor putea stimula eficient:
- participarea activă, conştientă şi voluntară a elevilor la însuşirea obiectivelor de învăţare;
- descoperirea relaţiei dintre obiecte şi fenomenele mediului înconjurător şi operarea cu termenii care le definesc;
- plăcerea de a comunica şi a purta un dialog;
- dezvoltarea laturii afective a elevului în relaţia cu adultul;
De asemenea, aplicațiile software educaționale vor putea facilita și oferi copiilor ocazia de a gândi şi a învăţa, de a-şi dezvolta curiozitatea şi interesul pentru anumite aspecte ale lumii înconjurătoare, prin acţiune directă, explorare şi observaţie.
Prin intermediul continutului creat, elevul va putea deprinde mult mai ușor cunoştinţe funcţionale, eficiente adaptării la mediul social. Tinând cont de faptul că noţiunile ştiinţifice dobândite de copilul cu retard sever au o acoperire senzorială, având la bază contactul direct cu obiectele şi cu imaginile acestora, caracterul practic-aplicativ al experienţelor de cunoştere în care va fi introdus copilul va permite înţelegerea mai buna a relaţiilor dintre organ şi funcţie (ureche-auz; ochi-văz etc), de exemplu, sau dintre organism şi mediu. Prin urmare, copiii vor putea:
- să-şi dezvolte interesul faţă de mediul înconjurător şi faţă de propria persoană;
- să se folosească de propriile simţuri pentru a observa şi a investiga diferite fenomene;
- să-şi lărgească câmpul experienţei directe;
- să înţeleagă noţiunile de cauză şi efect; să aplice cunoştinţele învăţate în viaţa cotidiană (se poate hrăni mai sănătos etc.);
- să cunoască regulile unei vieţi sănătoase;
- să opereze cu instrumente de măsură (termometru, metru, ceasul) şi cu unităţi de măsură semnificative;
- să experimenteze simplu schimbările de stare a materiei;
- să conştientizeze alternanţa zi/noapte şi cea a anotimpurilor si sa observe direct efectele acestora etc.
În cadrul proiectului s-au desfășurat următoarele activități:
I. Activitati de dezvoltare şi implementare a aplicaţiilor informatice
Dezvoltarea aplicaţiilor informatice s-a realizat urmând, în principiu, următoarele etape:
A. Dezvoltarea şi implementarea portalului educațional
- Analiza functionalități
- Proiectare functionalități
- Proiectare tehnică
- Dezvoltare portal
- Instalare și punere în funcțiune portal
B. Furnizarea şi implementarea lecţiilor educaţionale
C. Formarea
Activităţile de formare au implicat:
- pregătirea manualelor de utilizare şi administrare a aplicaţiilor software dezvoltate
- organizarea şi livrarea sesiunilor de formare
- evaluarea formării (raport de formare al formatorului şi fişe de evaluare ale participanţilor).
Activităţile de formare au avut în vedere:
- formarea a circa 1400 cadre didactice (inclusiv consilieri, cadre didactice itinerante etc) din 140 de şcoli speciale în utilizarea la clasă a resurselor educaţionale on-line (medie de 10 persoane/şcoală)
- formarea a cca 10 persoane din cadrul MECT în administrarea aplicaţiilor software dezvoltate
II. Dotarea cu echipamente a Centrului de Date al M.E.C.T.S.
Dotarea cu echipamente a inclus echipamentele de rețea şi dispozitivele necesare pentru conectare (UPS, router, cablare etc), precum şi aplicaţiile software de bază aferente (sistem de operare, baza de date, software de aplicatie, antivirus).
III. Dotarea cu echipamente a școlilor speciale
Următoarele echipamente au fost incluse în cadrul laboratoarelor TIC furnizate celor 140 de şcoli speciale:
Dotarea cu echipamente a inclus echipamentele de rețea şi dispozitivele necesare pentru conectare (UPS, router, cablare etc), echipamente de conectare la Internet (WAN: Wireless Router/Firewall) precum şi aplicaţiile software de bază aferente (sistem de operare, aplicatii tip office, antivirus).
IV. Conectarea la infrastructura broadband a şcolilor speciale incluse în proiect În cadrul proiectului, se va asigura legătura broadband pentru 140 de şcoli speciale.
Grupul de beneficiari direcți si indirecti ai proiectului (inclusiv grupul țintă) este format din:
- 19.315 copii cu CES la nivel naţional, în special cei cu deficienţe mentale (15.880);
- 6.038 cadre didactice din cadrul şcolilor speciale:
• profesori psihopedagogi
• profesori de educaţie specială
• profesori de alte specialităţi
• învăţători
• învăţători-educatori
• profesori-educatori
• cadre didactice de sprijin/itinerante
• profesori kinetoterapeuti
• maistri-instructori
· cadrele didactice din cadrul şcolilor de masă care integrează copii cu cerinţe educaţionale speciale (inclusiv consilieri, cadre didactice itinerante etc);
· personal administrativ/tehnic din cadrul MECTS (10 persoane).
REZULTATELE PROIECTULUI:
I. Activitati de dezvoltare a aplicaţiilor informatice
A. Portal educațional funcțional și cu utilizatori înscriși
B. 250 lecţii educaţionale dezvoltate şi disponibile on-line
C. Personal instruit
− circa 1400 cadre didactice formate (inclusiv consilieri, cadre didactice itinerante etc) din 140 de şcoli speciale în utilizarea la clasă a resurselor educaţionale on-line
− circa 10 persoane din cadrul MECTS formate în administrarea aplicaţiilor software dezvoltate
− 1 manual de utilizare si de administrare a aplicatiei software dezvoltate si implementate.
II. Centru de Date functional la nivelul MECTS, format din echipamente precum: 2 Servere de aplicatie, 2 Servere Baza de Date, 1 Server de backup, Storage Area Network (SAN), 1 Rack (inclusiv infrastructura necesara).
Centrul de Date dispune inclusiv de echipamentele de retea şi dispozitivele necesare pentru conectare (UPS, router, cablare etc), precum şi aplicaţiile software de bază aferente (sistem de operare, baza de date, software de aplicatie, antivirus).
III.140 de şcoli speciale dotate cu laboratoare TIC, incluzand urmatoarele echipamente: 5 statii de lucru, notebook, proiector si ecran de proiectie, imprimanta multifunctionala, echipament de retea (LAN: pasive + active), echipament de conectare la Internet (WAN: Wireless Router/Firewall).
IV. Asigurarea legăturii broadband
• 140 şcoli speciale cu legătură broadband asigurată, la o capacitate minimă negarantată de
2048 kbps.
Bibliografie:
- O.M.E.C.T.S. 5573/2011 privind Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat;
- O.M.E.C.T.S. 5574/2011 privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă;
- www.proiecte.pmu.ro