“Orice visați să faceți, începeți acel lucru.
Îndrăzneala are geniu, putere și magie”
Goethe
“Cap sur l’école inclusive en Europe” este un proiect Erasmus+ care răspunde nevoilor reale de formare pentru școlile incluzive. Perioada de desfășurare a proiectului este de 3 ani (2016-2019).
Proiectul ,,Cap sur l'ecole inclusive en Europe” este un proiect inovativ în domeniul educației incluzive, cu rezultate notabile în domeniul incluziunii școlare și sociale, reprezentând în soluții reale pentru o educație de calitate a copiilor cu dizabilități.
,,Cap sur l'ecole inclusive en Europe” este primul şi singurul program din Europa care are un accent tematic asupra integrării şi incluziunii copiilor cu CES – o paradigmă şcolară incluzivă – care trebuie să fie principiul director al sistemelor noastre educaţionale, reunind laolaltă asociaţii care lucrează în domeniul handicapului, organisme de formare a profesorilor, instituţii şcolare.
Motivarea proiectului a pornit de la faptul că formarea profesorilor este deseori insuficientă pentru elevii cu C.E.S.), atunci când mijloacele folosite pentru a răspunde provocării incluziunii, deşi importante, erau lipsite de eficiență datorită lipsei unei sinergii între actorii educaţiei şi cei din mediul medico-social.
De-a lungul timpului, s-a constat că rezultate satisfăcătoare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale puteau fi obţinute recurgând la pedagogii diferenţiate, la transversalitatea învăţării şi a strânsei colaborări între specialiştii care se ocupă de persoanele cu dizabilități. Astfel, proiectul “Cap sur l’école inclusive en Europe” a apărut ca un factor evident că recensământul şi exploatarea acestor modele de bune practici ar putea constitui o bază pentru îmbunătăţirea parcursului de formare a profesorilor.
10 parteneri repartizaţi în 7 ţări europene s-au reunit după criterii de motivaţie, de complementaritate şi diversitate pentru a construi un modul de formare pentru profesorii care primesc elevi cu C.E.S. în clasele lor. Acest parteneriat este format din asociaţii care lucrează în domeniul persoanelor cu dizabilități, organisme de formare a profesorilor, instituţii şcolare de primul şi al doilea grad. Toate aceste structuri sunt implicate în diferite nivele în incluziunea şcolară.
Partenerii implicați în proiect sunt:
- Belgia: Colegiul Saint Guibert din Gembloux (provincia Namur)
- Franța: Asociaţia pentru Adulţi şi Tineri Handicapaţi(APAJH) din Cahors (Regiunea Occitanie) care va fi coordonatoare, şcoala Jean Calvet din Cahors şi Institutul de Formare, Cercetare Sanitară şi Socială (IFRASS) din Toulouse (Occitania)
- Italia: Istituto comprensivo "Cecrope BARILLI" din Montechiarugolo,în provincia PARMA
- Grecia: 1st Gymnasium de Kamaterou de la periferia Atenei
- Polonia: Asociaţia Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI)
- Portugalia: l’Agrupamento de Escolas João de Deus
- România: Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă "Elena Doamna" din Focşani
Metodologia utilizată de proiect este compusă din 3 faze:
Faza 1: Construirea fundamentului modulului
- colectarea a 100 de fişe resurse destinate identificării modelelor de bune practici care urmăresc teme predefinite(activităţi orizontale)
- exploatarea acestor fişe în 5 ateliere pentru a le clasa în 5 loturi,şi pentru a le da o coerentă(activităţi verticale)
- construirea soclului modulului de formare plecând de la exploatarea fişelor resurse şi de la definirea nevoii de formare a profesorilor care va rezulta din aceasta.
Faza 2 : construirea corpului modulului,metodelor D.L.E. in 3 ateliere de lucru prin inlocuirea celor 5 precedente.
- atelierul de lucru D de la a defini incluziunea și limitele ei înalte și joase. Este vorba de a încadra sensul pe care vrem să îl dăm termenului incluziune,evitând cele 2 capcane care ar fi asimilarea forţată care să conducă la un impas educaţional sau, dimpotrivă, o exagerare a dificultăţilor studentului care duc la îngrijirea lui în structurile specializate.
- atelierul de lucru L de la a liniștii elevii cu CES, profesorii și restul clasei cu scopul de a obține un climat pașnic, favorabil învățării.
- atelierul de lucru E de a a educa și a evalua – se referă la a propune metode alternative, atât pentru predarea cunoștințelor, cât și pentru evaluarea competențelor și obiectivelor de progress, cu scopul de a răspunde cel mai bine nevoilor specific fiecărui elev. Acest atelier reprezintă partea cea mai consistentă a modulului.
Fiecare trunchi este susţinut de către fişe –resurse care pot fi descărcate și care se referă la materialul existent, identifică nevoile educative,t rasează evoluţia acestora şi conturează perspective.
Faza 3 : Impactul, diseminarea şi durabilitatea rezultatelor
Produsele şi rezultatele proiectului vor avea impact în principal asupra:
- publicului ţintă (elevii cu C.E.S.),cărora le vom propune metode de învăţare şi de evaluare adaptate specificităţii lor. Ne putem deci aştepta la o mai mică vulnerabilitate la descurajare şi la un interes crescut faţă de învăţare.
- profesorilor care vor lucra cu copiii cu C.E.S. :vor dispune de instrumente pedagogice corespunzătoare pentru a răspunde provocării incluziunii,ceea ce îi va linişti pe profesori,în privinţa propriilor competence,va pune în valoare imaginea personală şi deci va duce la creşterea încrederii în sine. Se aşteaptă deci o imbunatatire a performanţelor educative.
- echipa educativă:promovarea lucrului în echipa va crea o sinergie între specialişti.O mai bună evaluare a capacităţilor cognitive şi a competenţelor acestor elevi,precum şi un plan de progres mai bine formulat ar putea rezulta din această cooperare.
- elevii claselor în care vor fi copiii cu C.E.S.vor învaţă toleranţa şi respectarea difernetelor-ceea ce face parte din recomandările metodei noastre. Având aceste principii,elevii vor fi mai bine pregătiţi pentru a rezista tentaţiilor de xenofobie şi de rasism de care suferă societatea noastră
- organizaţiile participante :vor dispune de un instrument uşor de folosit care va răspunde nevoilor mai puţin satisfăcute în prezent şi astfel vor îmbunătăţi eficienţa activităţii organizaţiilor crescând în acelaşi timp notorietatea acestora.
- O cerere de participare voluntară va fi lansată pe site pentru a menţine alimentarea cu fişe de lucru în toată zona sa de audienţă.
Primele două faze ale proiectlui se vor concretiza în:
- Un modul de formare: metoda DLE va putea fi consultată pe site-ul proiectului începând cu luna aprilie 2019
- 100 de fișe pedagogice care vor putea fi descărcate de pe site-ul proiectului
- 100 de fișe de resurse care vor susține modulul
- o culegere de bune practici în materie de organizare, de evaluare, de pedagogie sau de activităţi care vizează schimbarea opiniei despre persoanele cu dizabilități.
Toate rezultatele proiectului vor fi publicate în cele 6 limbi al e proiectului și în limba engleză.