Programul educaţional individualizat este documentul care identifică nevoile unice ale unui elev cu dizabilităţi. Recomandările programului educaţional individualizat privind sprijinul, serviciile şi programul modificărilor şi adaptărilor vizează direct nevoile unice ale elevului şi participarea lui la curriculum general al şcolii obişnuite.

Programul educaţional individualizat este un document util care ghidează activitatea de învăţare a unui anumit elev şi în acelaşi timp precizează criteriile, procedurile şi instrumentele care măsoară progresul şi realizarea obiectivelor formulate direct pe nevoile unice ale acestui elev.

Îmbunătăţirea rezultatelor la învăţătură ale elevilor este un element esenţial al politicii educaţionale promovate de școala specială.

Există multiple căi şi modalităţi de a învăţa, de a participa la activităţile şcolare, pentru a asimila cunoştinţe şi a forma capacităţi utile integrării în comunitate.

Elevii cu diversitatea şi unicitatea  nevoilor lor de învăţare, impun adaptări, modificări ale programelor şcolare, ale manualelor, ale strategiilor didactice şi resurselor materiale şi nu în ultimul rând schimbări de mentalitate şi atitudine ale întregului personal salariat al şcolii speciale.

Aşadar, programul educaţional individualizat este elementul cheie al educaţiei speciale şi este conceput pentru fiecare elev.

Programul educaţional individualizat:

- presupune aşteptări pozitive pentru elevii cu dizabilităţi (o gândire pozitivă din partea părinţilor şi cadrelor didactice),

- asigură accesul elevilor la educaţie în cadrul şcolii de masă,

- amplifică rolul părinţilor,

- oferă oportunităţi familiilor  să participe la educaţia copilului acasă şi la şcoală,

- evidenţiază faptul că educaţia specială este un serviciu, nu un loc special unde elevii trebuie să stea pentru a beneficia de  educaţie specială,

- asigură servicii de educaţie specială şi sprijin pentru elevii cu dizabilităţi în cadrul şcolii obişnuite,

- asigură personal didactic competent care are cunoştinţele şi deprinderile necesare să ajute aceşti elevi să realizeze scopurile propuse, capabil să-şi schimbe atitudinea pesimistă generală faţă de copiii cu dizabilităţi,

- focalizează resursele umane şi materiale pe activitatea de învăţare a elevului.

Programul educaţional individualizat este un document scris, unic pentru un anume elev cu dizabilităţi, care este conceput, revăzut, dezvoltat de o echipă mixtă, formată din părinţi şi cadre didactice ale şcolii.

Programul educaţional individualizat este instrumentul care asigură unui elev cu dizabilităţi accesul la curriculum general al şcolii obişnuite, asigură adaptările, serviciile speciale şi sprijinul conform nevoilor elevului, pentru ca acesta să înveţe împreună cu elevii fără dizabilităţi, depăşind dificultăţile generate de dizabilitatea sa.

Fiecare elev cu dizabilităţi trebuie să aibă un program educaţional individualizat la începutul anului şcolar.

Fiecare program educaţional individualizat trebuie să cuprindă următoarele informaţii:

- dizabilitatea elevului,

- o descriere a nevoilor unice ale elevului,

- scopurile anuale pe care trebuie să le atingă elevul,

- serviciile de educaţie specială de care beneficiază elevul în condiţiile unui mediu, - cât mai  puţin restrictiv pentru el.

Echipa care elaborează, dezvoltă, revizuieşte programul educaţional individualizat poate fi formată din:

- un elev (peste 14 ani, dacă este posibil),

- părinţii elevului,

- alţi părinţi (din cadrul Comitetului de părinţi pe clasă),

- cadrul didactic de la şcoală (pentru elevii şcolarizaţi în şcoala obişnuită),

- profesorul de psihopedagogie specială din şcoala specială (pentru elevii şcolarizaţi în şcoala obişnuită),

- dirigintele din şcoala specială (pentru elevii şcolarizaţi în şcoala specială),

- educatorul din şcoala specială (pentru elevii şcolarizaţi în şcoala specială),

- profesorul de TTL,

- profesorul de kinetoterapie,

- profesorul de  psihodiagnoză, consiliere şi terapie pentru diagnostice severe,

- medicul şcolii.

Etapele în elaborarea şi aplicarea programului educaţional individualizat:

- Obţinerea informaţiilor despre elev; se identifică nevoile unice ale elevului, capacităţile (în plan cognitiv, fizic, comportamental) şi modul în care dizabilitatea împiedică participarea elevului la curriculum general al şcolii obişnuite;

- Determinarea necesității serviciilor de educaţie specială. Pentru copiii de vârstă şcolară sunt identificate următoarele dizabilităţi pentru care copilul beneficiază de servicii de educaţie specială:autism,surditate, hipoacuzie,tulburări emoţionale,dificultăţi de învăţare etc.

-          Identificarea nivelului actual al performanţelor educaţionale

Nivelul prezent al  capacităţilor, deprinderilor şi al nevoilor individuale trebuie să fie foarte bine evaluate. Aceasta include şi descrierea modului cum dizabilitatea împiedică participarea şi progresul elevului în cadrul curriculumului general al şcolii obişnuite. Aici sunt enumerate şi nevoile specifice ale elevilor din clasa a VIII a, activităţile necesare pentru trecerea  la o etapă nouă  în viaţa lor (continuarea studiilor,  angajare, -viaţa în comunitate, în familie).

-          Identificarea şi proiectarea obiectivelor pentru perioada  de tranziţie, şcoală-postşcoală.

Pentru elevii din clasa a VIII-a, trebuie luate în considerare nevoile lor speciale, preferinţele, interesele şi identificarea obiectivelor pentru fiecare elev în ariile: angajare, continuarea studiilor, traiul în comunitate (familie).

-          Stabilirea unor scopuri  anuale realiste şi măsurabile.

Pentru fiecare scop anual se stabilesc paşi intermediari (obiective pe termen scurt) între nivelul prezent al capacităţilor elevului şi scopul anual.

Aceste scopuri vizează direct nevoile unice ale elevului.

-          Stabilirea serviciile de educaţie specială de care elevul are nevoie, adaptările, modificările, sprijinul specific.

-          Stabilirea setul activităţilor de tranziţie pentru viitorii absolvenţi

-          Stabilirea locul unde aceste servicii se vor desfăşura, luând în considerare mediul cel mai propice dezvoltării elevului

-          Aplicarea foarte repede după ce a fost elaborat. Fiecare ia cunoştinţă de responsabilităţile care îi revin

-          Măsurarea progresului pe tot parcursul anului şi se informează părinţii

-          Dezvoltarea , revizuirea programului(cel mai târziu anual). Se iau în considerare:

1.      progresul elevului de-a lungul anului

2.      opinia părinţilor

3.      informaţiile obţinute în urma noilor evaluări

4.      progresul general al elevului în cadrul şcolii obişnuite

5.      nevoile de adaptare a evaluărilor

6.      identificarea condiţiilor de mediu cel mai propice pentru evoluţia elevului

-          Revizuirea evaluării informaţiilor despre elev.

Nevoile elevului se schimbă permanent. Este necesară reevaluarea nevoilor individuale ale elvilor şi reconfirmată continuarea serviciilor speciale.

Principiile pentru elaborarea unui „Program educaţional individualizat”

-     Elaborarea PEI este activitate centrată pe elev. Nici o altă problemă, acţiune, scop nu trebuie să interfere.

-     Informaţiile de la părinţi cu privire la posibilităţile şi nevoile  copiilor lor reprezintă o parte importantă a evaluării şi sunt luate în considerare în procesul de elaborare a PEI, aceasta fiind o condiţie a progresului elevului.

-     Contribuţia fiecărui membru al echipei trebuie apreciată şi încurajată.

-     Toţi membrii echipei sunt responsabili de evoluţia elevului.

-     Părinţii elevului şi pe cât posibil şi elevul însuşi trebuie încurajaţi să participe la elaborarea şi dezvoltarea Programului educaţional individualizat.

-     Educaţia specială este un serviciu nu un loc anume unde se desfăşoară. Programul educaţional individualizat sprijină progresul elevului în cadrul curriculumului general al şcolii obişnuite, oferind servicii în cadrul celui mai puţin restrictiv mediu pentru elev.

-     Recomandările Programului educaţional individualizat se bazează pe nivelul actual al performanţelor, cunoştinţelor şi capacităţilor elevului şi vizează direct nevoile, interesele şi preferinţele elevului, luând în considerare şi opiniile părinţilor.

-     Programul educaţional individualizat este un document scris care ghidează activitatea de învăţare a elevului şi măsoară progresul în satisfacerea nevoilor individuale

-     Programul educaţional individualizat se adresează numai nevoilor unice ale elevului, fără să ia în considerare alte aspecte mai puţin semnificative

-     Sunt identificate cele mai eficiente servicii pentru elev

-     Părinţii elevului participă în elaborarea, dezvoltarea, revizuirea, aplicarea PEI şi sunt informaţi regulat de evoluţia elevului.

-     Programul educaţional individualizat va include şi paşii pentru aplicarea lui

Model de formular de Program educaţional individualizat

Modelul de formular prezentat nu reprezintă cel mai bun formular posibil, ci cel care s-a dovedit practic mai eficient; el poate orienta cadrele didactice să elaboreze un program educaţional individualizat personal. Fiecare îşi poate crea propriile formulare.

Indiferent de forma de prezentare, noi recomandăm ca programul educaţional individualizat să conţină următoarele secţiuni şi informaţii:

1.      Informaţii de identificare,

2.      Nivelul prezent al performanţelor şi nevoile individuale,

3.      Obiectivele proiectate post-şcoală,

4.      Scopurile anuale; Obiectivele pe termen scurt sau Nivele de realizare,

5.      Programul  şi serviciile de educaţie specială recomandate,

6.      Coordonarea setului de activităţi de tranziţie (Şcoală – Post-şcoală)

7.      Informarea părinţilor despre progresul copiilor,

8.      Recomandarea şcolii şi formei de şcolarizare,

9.      Recomandările pentru elevii care ies din categoria elevilor cu dizabilităţi,

10.  Informaţii suplimentare, referitoare la părinţi şi elev,

11.  Aplicarea Programului educaţional individualizat.

Fiecare elev are propriul său program educaţional individualizat, care nu seamănă cu al altui elev, deoarece program educaţional individualizat răspunde nevoilor individuale.

Este importantă prezentarea informaţiilor referitoare la întâlnirile CIEC, data şi felul întâlnirii.

Iniţial, întâlnirea în care se elaborează prima formă a programului educaţional individualizat la cerere: o întâlnire solicitată de părinţii elevului, sau de personalul şcolii, pentru a discuta o anumită problemă.

Anual se prevede o întâlnire în care se revizuieşte programul educaţional individualizat, elaborat pentru un an.

Reevaluarea constă dintr-o întâlnire în care se revăd rezultatele şi dacă este cazul se revizuieşte programul educaţional individualizat.

Se prevede și orice altă întâlnire care trebuie să rezolve o problemă anume - spre exemplu, completări la planul de intervenţie în domeniul limbajului.

Recomandările Programului educaţional individualizat se bazează pe nivelul prezent al performanţelor şi indică nevoile din fiecare din cele 3 arii:

a.          cunoştinţe şi deprinderi educaţionale generale şi caracteristici ale activităţii de învăţare a elevului,

b.         dezvoltare socială,

c.          dezvoltare fizică.

Prezentarea nivelului actual al performanţelor şi al nevoilor individuale în ariile sus enumerate trebuie să cuprindă informaţii cu privire la:

-          modul cum dizabilitatea afectează progresul elevului în cadrul curriculumului general al clasei,

-          pentru elevii din clasa aVIII –a, nevoile, preferinţele, interesele şi activităţile de tranziţie necesare.

Nivelul prezent al performanţelor şi nevoile individuale se stabilesc pe baza :

-          rezultatelor obţinute la ultimele evaluări de la nivelul clasei

-          observaţiilor şi opiniilor părinţilor referitoare la educaţia copilului lor

-          rezultatelor obţinute de elevi la probele elaborate la nivelul şcolii

-          condiţiilor speciale create de dizabilitatea elevului, ca de ex. nevoile elevului în domeniul comunicării, comportamentului (al capacităţii de relaţionare cu ceilalţi), hipoacuzie etc

-          modului particular în care influenţează dizabilitatea adaptarea elevului la curriculumului general, participarea la activităţile clasei

-          nevoile , preferinţele, interesele asociate activităţilor de tranziţie

Nivelul prezent al performanţelor şi al nevoilor:

-          sintetizează informaţiile obţinute din mai multe surse

-          traduce informaţiile tehnice specifice evaluărilor, în termeni clari şi concişi

-          identifică implicaţiile în activitatea de învăţare a evaluărilor

-          descrie în termeni familiari pentru părinţi şi cadre didactice, care pot înţelege nevoile unice ale elevului căruia i se adresează Programul educaţional individualizat şi  care identifică nivelul performanţelor în ariile în care se manifestă nevoile

Ariile/ domeniile în care se stabilesc nivelul prezent al performanţelor şi nevoile individuale:

               A.  Cunoştinţe şi deprinderi general educaţionale şi caracteristici ale învăţării :

-          nivel al operativităţii intelectuale (comparaţie, analiză, sinteză, abstractizare, generalizare, transformare, grupare, seriere etc), inteligenţă generală, atenţie, memorie, abilităţi de a rezolva probleme, capacităţi de comunicare, forma de limbaj predominantă etc

-          comportament adaptativ la condiţiile naturale şi sociale ale mediului său, capacitatea de a elabora judecăţi  şi de a lua decizii, calitatea judecăţilor şi deciziilor luate

-          nivelul aşteptat al progresului în achiziţia de noi cunoştinţe şi formarea de noi deprinderi (stilul în care elevul învaţă noi informaţii, îşi formează noi deprinderi, având în vedere nivelul actual al capacităţilor cognitive, interesele, vârsta şi modul particular în care progresează)

-          modul de a învăţa (modul predominant folosit în învăţare: vizual, auditiv, acţional, în grup, individual, prin repetiţii numeroase etc)

B.  Dezvoltare socială

-          specificul relaţiilor cu persoanele de aceeaşi vârstă şi adulte

-          imaginea de sine şi aprecierea propriei persoane

-          adaptarea socială în şcoală şi în comunitate

C.  Dezvoltarea fizică

-          dezvoltarea în plan motor şi senzorial

-          sănătatea

-          vitalitatea

-          deprinderi fizice şi/sau limitări care influenţează activitatea de învăţare

        Stabilirea nevoilor se poate face după algoritmul de mai jos:

Se apreciază natura şi gradul în care următorii factori permit  elevului să participe la curriculum general:

-          modificări  ale condiţiilor de mediu: ex. aranjarea mobilierului în clasă, materiale şi acţiuni cu ele, reguli prezentate în scris, număr redus de obiecte pe masă etc

-          resurse umane: ex. personal de sprijin  care să ajute elevul să rezolve sarcinile etc

-          resurse materiale: ex. 2 seturi de manuale, pentru acasă şi pentru şcoală, caiete cu liniaturamai mare, texte scrise cu litere de dimensiuni mai mari etc

Modul cum dizabilitatea afectează progresul în cadrul curriculumului general

Nivelul prezent al performanţelor trebuie să includă descrierea modului în care dizabilitatea elevului afectează dezvoltarea lui în cadrul curriculumului general şi serviciile organizate pentru fiecare nevoie a elevului, care să-i permită acestuia accesul la curriculum general.

În stabilirea nivelului actual al performanţelor trebuie să răspundem la întrebările:

-          Care sunt nevoile care rezultă ca urmare a dizabilităţii sale?

-          Ce poate şi ce nu poate elevul în acest moment?

-          Care sunt capacităţile şi cunoştinţele elevului în acest domeniu?

-          În ce mod dificultăţile generate de dizabilitatea sa, împiedică elevul să participe la curriculum general al şcolii de masă?

-          Care sunt opiniile părinţilor referitoare la educaţia copilului lor?

-          Care sunt serviciile şi ajutoarele necesare elevului în acest an şcolar?

-          Ce adaptări, modificări, ajutoare suplimentare trebuie prevăzute pentru a răspunde nevoilor elevului în acest an şcolar?

-          De ce fel de ajutor are nevoie elevul în activitatea de învăţare?

-          De ce activităţi de tranziţie are nevoie elevul pentru a-l pregăti pentru viaţa în familie, pentru a învăţa şi munci  în comunitate ca un adult

Indicatorii de calitate - nivelul actual al performanţelor şi nevoile de învăţare:

- reflectă nevoile individuale determinate prin evaluare,

- prezintă cele mai relevante informaţii despre elev,

 -identifică modalităţile prin care elevul progresează,

 -sunt descriptive şi specifice,

- fundamentează scopurile anuale, direcţiile programului educaţional şi serviciile stabilite,

- sunt prezentate în aşa fel încât să fie înţelese de orice persoană care le citeşte (părinţi, cadre didactice etc),

- se bazează pe rezultatele evaluărilor recente,

- reflecă priorităţile şi opiniile părinţilor asupra educaţiei copilului lor,

- reflectă nevoile elevilor care trec de la şcoală la post-şcoală,

- identifică la ce nivel se află elevul în prezent, ce urmează să înveţe în continuare şi de ce servicii şi ajutoare beneficiază pentru a realiza scopurile,

- identifică impactul pe care dizabilitatea elevului o are asupra capacităţii sale de a participa şi a se dezvolta în activităţi apropiate vârstei sale şi împreună cu copii fără disabilităţi.

Programul educaţional individualizat prezintă lista cu scopurile anuale concrete, măsurabile şi cu abilităţile care trebuie formate din momentul aplicării programului educaţional individualizat, până la data încetării lui, dată fixată CIEC.

Pentru fiecare scop anual, Programul educaţional individualizat indică:

-          obiectivele pe termen scurt / nivelurile de realizare

-          criteriile de evaluare, procedurile de evaluare, perioadele de timp când se măsoară progresul în cursul realizării scopului anual

Obiectivele pe termen scurt sau nivelurile de realizare, trebuie să fie măsurabile, trepte intermediare între nivelul actual al performanţelor şi scopurile anuale stabilite pentru elevul cu dizabilităţi.

Scopurile anuale măsurabile, incluzând obiectivele pe termen scurt sau nivelurile de realizare trebuie să:

-          satisfacă nevoile de învăţare ale elevului încât să-i permită acestuia să participe la activităţile cu colegii săi

-          să satisfacă orice nevoie educaţională determinată de dizabilitatea sa

Scopurile anuale sunt afirmaţii care identifică cunoştinţele, deprinderile sau comportamentele pe care un elev  ar trebui să le demonstreze la sfârşitul perioadei de timp de la aplicarea Programului educaţional individualizat, până la data finală, stabilită de CEAC, înainte de revizuirea acstuia.

Scopurile anuale trebuie să se identifice cu nevoile individuale ale elevului şi să le regăsim în nivelul prezent al performanţelor.

Scopurile anuale se centrează pe cunoştinţele, deprinderile, comportamentele şi strategiile care vizează nevoile elevului.

        Nevoile elevului se referă în general  la: citire, scriere, exprimare verbală, înţelegere verbală, organizare de informaţii, deprinderi generale de învăţare, comunicare, dezvoltare fizică, deprinderi motorii, activităţi cognitive, rezolvare de probleme, atenţie şi memorie (vizuală, auditivă), deprinderi sociale (de relaţionare), deprinderi de joc, percepţie (vizuală, auditivă), comportament, control emoţional, exprimare emoţională, deprinderi de viaţă în familie şi comunitate (autonomie personală şi socială).

În general, scopurile se adresează nevoilor unice ale elevului, făcând abstracţie de conţinutul diferitelor arii curriculare, astfel se formează deprinderi de bază-precursoare ale deprinderilor specifice fiecărui domeniu.

Programe de educaţie specială şi servicii de educaţie specială

Indicatorii de calitate Programului educaţional individualizat trebuie să precizeze programul de educaţie specială şi / sau serviciile necesare elevului.

Programele şi seviciile de educaţie specială includ:

-          activitatea în „clase speciale”

-          „cabinete” (pentru elevii care au nevoie de activităţi suplimentare de învăţare care completează activitate de la clasă; se desfăşoară individual sau în grup mic; se desfăşoară activităţi de citire, matematică etc)

-          „consultarea” directă / sau indirectă a unui profesor de psihopedagogie specială

-          „activităţi de orientare” pentru elevii care nu se orientează în mediu, care se deplasează greu (acasă, în şcoală, în comunitatea în care trăiesc etc)

-          „activitate de învăţare coordonată la domiciliul elevului”

-          „profesori itineranţi” (propun măsuri de adaptare a metodelor de predare, a materialelor din sala de clasă, etc)

-          „adaptarea activităţilor de educaţie fizică” (jocuri sportive, jocuri de mişcare,  activităţi pentu dezvoltarea ritmului adaptate intereselor, capacităţilor şi limitelor elevului cu dizabilităţi )

Aplicarea acestor programe presupune ca profesorii de psohopedagogie specială să lucreze în echipă pentru a răspunde nevoilor de învăţare ale elevului cu dizabilităţi şi pentru a diminua efectele dizabilităţii sale.