- LUCRUL ÎN ECHIPĂ INTREDISCIPLINARĂ:

 SERVICII DE SPRIJIN EDUCAȚIONAL

 

          Abordarea interdisciplinară în cadrul unității școlare, în cazul copiilor cu cerințe speciale (CES), reprezintă un indicator al calităţii educaţiei în unitatea şcolară.

 

          Prevenirea problemelor sau/ și sprijinul oferit fiecărui elev cu cerințe speciale în cadrul școlilor de masă necesită existenţa şi punerea la dispoziţia elevului a unor servicii de suport suplimentare, prin care profesioniști diferiți, cu informații din domenii diferite adună aceste date, le analizează, le planifică și realizează intervenții.

 

 

PARTENERIATE RECOMANDATE ÎN FUNCȚIE DE CONTEXTUL SPECIFIC AL UNITĂȚII ȘCOLARE

PROFESORUL DE SPRIJIN/ ITINERANT:

  • pentru servicii de sprijin educaţional, în cazul în care unitatea școlară are un astfel de profesor de sprijin/ itinerant, cadrul didactic poate apela la acesta.
  • profesorul de sprijin este cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic care desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unităţile de învăţământ de masă, în colaborare cu toţi factorii implicaţi.
  • colaborează cu comisia internă de expertiză complexă din unitatea de învăţământ special în vederea preluării informaţiilor privind evaluarea şi planul de servicii individualizat al copilului/elevului cu CES integrat în învăţământul de masă;
  • colaborează cu toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ în care este înscris copilul/elevul în vederea realizării unei integrări şcolare eficiente şi a punerii în aplicare în mod unitar a planului de servicii individualizat;
  • elaborează şi pune în aplicare planul de intervenţie personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat, în parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
  • la cererea părinţilor/tutorilor şi/sau a cadrelor didactice poate recomanda evaluarea şi orientarea şcolară de către comisia din cadrul CJRAE/CMBRAE a tuturor acelor copii/elevi care au dificultăţi de învăţare şi nu beneficiază de servicii educaţionale de sprijin.

CENTRUL ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ (CSEI):

  • asigură accesul la educație tuturor copiilor prin educație formală și servicii educaționale acordate copiilor cu cerințe educative speciale școlarizați atât în învățământul special, cât și în învățământul de masă, precum și personalului care este implicat în educația acestora.
  • asigură servicii specializate în următoarele domenii:
  • educație specială și specializată a copiilor cu deficiențe;
  • compensare prin terapii specifice pentru copii/elevi cu dificultăți de învățare, dificultăți de dezvoltare, dificultăți de adaptare, tulburări de limbaj, tulburări de comportament, deficiențe fizice și neuromotorii, deficiențe senzoriale etc.;
  • evaluare psihopedagogică, diagnosticare, orientare școlară și profesională;
  • asistență educațională și terapeutic-recuperatorie pentru copiii/elevii cu cerințe educative speciale integrați în unitățile de învățământ de masă;
  • informare și consiliere pentru părinți;
  • informare și consiliere a cadrelor didactice;
  • testare și consiliere psihologică (realizate numai de către PROFESORII PSIHOLOGI atestați de Colegiul Psihologilor din România).

CONSILIERUL ŞCOLAR sau CONSILIER din cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAP):

  • pentru servicii de orientare şi consiliere, probleme de adaptare şi de comportament, cadrul didactic poate lucra în parteneriat cu consilierul şcolar din unitatea şcolară sau cu un consilier din cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAP)

MEDIATORUL ŞCOLAR,  MEDIATORUL  COMUNITAR, ASISTENTUL SOCIAL:

  • pentru facilitarea relaţiei şcoală - comunitate, a preveni abandonul şcolar al unor elevi, putem apela la serviciile de mediere şcolară asigurate de mediatorul şcolar sau comunitar de la nivelul localităţii sau al Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE). Colaborarea cadrului didactic cu părinții poate aduce informații relevante care, ulterior, pot fi adaptate și personalizate pentru a spori performanța școlară a elevului, diminuînd astfel factorii de risc.