Educaţia incluzivă implică asumarea de noi roluri de către toţi actorii procesului de învăţămînt. Pentru ca şcolile obişnuite să facă faţă provocărilor legate de inserţia copiilor cu CES, personalul didactic trebuie să beneficieze de sprijin în activitatea la clasă.

Comitetul Miniştrilor ţărilor membre ale Consiliului Europei menționa în Recomandarea nr. R(92)6 din 9 aprilie 1992 că  „tinerii cu handicap și cei care au dificultăți de învățare trebuie să beneficieze de o acțiune pedagogică concepută sub forma unui sprijin educaţional”.

De asemenea, Regulile Standard privind Egalizarea Şanselor pentru Persoanele cu Handicap (1993) stipulează că, pentru a implementa practici educaționale vizând copiii cu CES, trebuie să se asigure flexibilitatea programei şcolare, formarea continuă a profesorilor și a cadrelor didactice de sprijin.

În condițiile școlii pentru diversitate, cadrul didactic de sprijin reprezintă o persoană cu rol major în optimizarea procesului educațional din clasele unde se derulează învățământul integrat.

 

Cadrul didactic de sprijin este o funcție didactică de asistență educațională individualizată a copilului/elevului cu cerințe educaționale speciale, în vederea asigurării incluziunii educaţionale și a progresului, în contextul potențialului și a particularităților individuale de dezvoltare ale acestuia.

Cadrul didactic de sprijin (CDS),în conformitate cu Codul Educaţiei, este/ poate fi specialistul calificat în domeniul pedagogieipsihopedagogiei şi pedagogiei speciale, care acordă asistenţă psihopedagogică copiilor cu CES.

Instituirea postului de cadru didactic de sprijin se face prin decizia directorului instituţiei de învăţământ, la recomandarea Serviciului raional/municipal de asistență psihopedagogică, în baza rezultatelor evaluării complexe a dezvoltării copilului.

Numărul de posturi de cadru didactic de sprijin se stabilește anual, în funcție de numărul de copii/elevi cu cerințe educaționale speciale din instituție, pentru care Serviciul raional/municipal de asistență psihopedagogică a recomandat acest serviciu, în rezultatul evaluării complexe a dezvoltării copilului.

Numărul de posturi de cadru didactic de sprijin, inclus în schema de încadrare a personalului instituției, se coordonează cu Serviciul raional/municipal de asistență psihopedagogică.

Cadrul didactic de sprijin este angajat în baza criteriilor de competență profesională, conform actelor normative de angajare a personalului didactic aprobate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

În calitate de cadre didactice de sprijin sunt angajați absolvenți ai învățământului superior, titulari ai diplomei de licență/masterat în domeniul științe ale educației.

Activitatea cadrului didactic de sprijin se realizează în conformitate cu prevederile normative stabilite pentru personalul didactic din învățământul general, într-un interval zilnic de 7 ore, respectiv 35 de ore săptămânal.

În exercitarea funcției, cadrul didactic de sprijin respectă următoarele principii:

-  interesul superior al copilului;

-  nondiscriminării;

-  abordării individualizate;

-  flexibilităţii;

-  confidențialităţii;

-  cooperării și parteneriatului socio-educaţional.

Obiectivele generale ale activităţii cadrului didactic de sprijin sunt:

a. acordarea suportului educaţional şi facilitarea incluziunii educaţionale a copiilor/elevilor cu cerinţe educaţionale speciale din instituţiile de învăţământ general;

b. abilitarea copiilor/elevilor cu cerinţe educaţionale speciale pentru realizarea şi achiziţionarea nivelurilor adecvate de competenţe şcolare;

c. colaborarea cu cadrele didactice la clasă, alţi specialişti, părinţii/reprezentanţii legali ai copilului/elevului, în scopul stabilirii modalităţilor optime de lucru cu copiii/elevii cu cerinţe educaţionale speciale, în vederea realizării obiectivelor Planului educaţional individualizat.

Atribuțiile și responsabilitățile cadrului didactic de sprijin se stabilesc în Fişa de post, care se aprobă de către directorul instituției de învăţământ.

Planul anual de activitate al cadrului didactic de sprijin include activități vizând:

 a) organizarea și proiectarea activității;

b) organizarea şi realizarea activităților de suport educațional;

c) realizarea Planului educațional individualizat;

d) evaluarea progresului școlar al copiilor asistați;

e) coordonarea activității Centrului de resurse pentru educația incluzivă;

f) dezvoltarea profesională;

g) dezvoltarea parteneriatelor socio-educaționale;

h) promovarea educației incluzive la nivel de comunitate.

Atribuțiile și responsabilitățile cadrului didactic de sprijin privind acordarea suportului educațional și facilitatea incluziunii școlare a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale în instituțiile de învățământ general sunt:

a.       participă, în comun cu cadrele didactice la discipline școlare și/sau alți specialiști la

- elaborarea și realizarea Planului educațional individualizat;

- realizarea adaptărilor în procesul educațional adecvate nivelului și particularităților individuale de dezvoltare ale copilului/elevului cu cerințele educaționale speciale;

- evaluarea rezultatelor aplicării programelor curriculare modificate;

- monitorizarea progresului în dezvoltarea copilului/elevului;

- evaluarea, revizuirea și actualizarea Planului educațional individualizat.

b. propune și realizează materiale didactice individualizate în funcţie de dificultăţile de învăţare ale copiilor/elevilor asistați;

c. elaborează și implementează strategii de suport individualizat pentru copiii/elevii asistați, identifică resursele necesare și adecvate realizării acestora;

d. monitorizează eficiența strategiilor de asistență individualizată a copililor/elevilor cu cerințe educaționale speciale și propune, după caz, modificarea acestora.

Atribuțiile și responsabilitățile cadrului didactic de sprijin privind abilitarea copiilor/elevilor pentru realizarea și achiziționarea de competențe adecvate potențialului fiecăruia:

a) asistă copilul/elevul cu cerințe educaționale speciale la activități/lecții și în afara acestora;

b) realizează activități de asistență educațională, individuale sau în grup;

c) desfăşoară, după caz, activităţi de tip ocupațional, individuale sau în grup

d) monitorizează și înregistrează progresul în dezvoltarea copiilor/elevilor asistați

e) identifică și recomandă tehnologii educaționale care facilitează procesul de achiziționare a competențelor școlare de către copiii/elevii asistați.

Atribuțiile și responsabilitățile cadrului didactic de sprijin privind colaborarea cu cadrele didactice la discipline școlare, alți specialiști, părinții/reprezentanții legali asistați, în scopul realizării obiectivelor Planului educațional individualizat:

a) colaborează cu cadrele didactice la discipline școlare, alți specialiști pentru realizarea obiectivelor din Planul educațional individualizat şi stabilirea modalităților concrete de lucru cu copiii/elevii cu cerințe educaționale speciale;

b)  colaborează cu specialiştii care realizează asistență specializată și/sau terapii specifice de dezvoltare, în vederea realizării obiectivelor Planului educațional individualizat;

c)  colaborează cu copiii/elevii și cu părinţii/reprezentanţii legali în procesul de elaborare a Planului educațional individualizat;

d)  adaptează strategiile pe care le utilizează în asistența copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale, în conformitate cu recomandările psihologului, cadrului didactic la grupă/clasă, altor specialiști;

e) coordonează activitatea Centrului de resurse pentru educația incluzivă din instituție, în cazul desemnării de către directorul instituției în calitate de coordonator al Centrului de resurse pentru educația incluzivă.

Atribuţiile cadrului didactic de sprijin privind promovarea educației incluzive și a beneficiilor acesteia pentru dezvoltarea copiilor sunt:

a) prezintă, la solicitarea Serviciului raional/municipal de asistență psihopedagogică sau a Comisiei multidisciplinare intrașcolare, informații privind bunele practici în asistența copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale, în cadrul programelor de informare/formare a cadrelor didactice în probleme de educaţie incluzivă, la nivel de raion/municipiu și instituție;

b) perfectează și distribuie materiale informative privind beneficiile asistenței copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale în asigurarea incluziunii educaționale;

c) publică articole, participă în activitatea grupurilor de promotori ai educației incluzive la nivel de comunitate, iar la indicația superiorilor – la emisiuni radio, TV cu tematica educației incluzive.

Cadrul didactic de sprijin, în comun cu specialiștii care asistă copilul, elaborează și realizează planul săptămânal de asistență pentru fiecare copil, în care se indică, ziua, formele de asistență, prestatorul, și timpul desfășurării. Planul activităților săptămânale de asistență a copilului cu cerințe educaționale speciale se coordonează cu președintele Comisiei multidisciplinare intrașcolare.

Planificarea și realizarea asistenței copiilor cu cerințe educaționale speciale va întruni următoarele cerințe:

a) adecvat cerințelor educaționale speciale ale copilului;

b) în conformitate cu Planul educațional individualizat;

c) abordarea sistemică și multidisciplinară;

d) coerența, coordonarea acțiunilor specialiștilor implicați;

e) asigurarea continuității procesului educațional în context formal și non-formal.

Asistarea copilului de către cadrul didactic de sprijin la lecții se va realiza cu respectarea următoarelor etape:

a) analiza Planului educațional individualizat, precizarea competențelor copilului la materia de studiu;

b) cooperarea cu cadrul didactic la clasă;

c) identificarea tehnologiilor de lucru la clasă;

d) elaborarea planului de asistare;

e) pregătirea/elaborarea/adaptarea materialelor de învățare, pentru lucrul cu copilul;

f) asistarea propriu-zisă;

g) identificarea necesităților de suport educațional post-asistență la lecție;

h) realizarea activităților pentru consolidarea competențelor achiziționate.

Cadrele didactice de sprijin contribuie în mod esențial la depășirea inegalităților și inechităților în educația copiilor cu CES. Însă, numărul acestora la scara întregii țări este mai mult decât simbolic, iar la capitolul analizat de noi lipsesc cu desăvârșire. Analiza datelor identifică o tendinţă pozitivă în dezvoltarea serviciilor de suport.

Crearea parteneriatelor dintre cadrele didactice şi cadrele didactice de sprijin, între cadrele didactice şi copii, între copii, părinţi şi şcoala a stat la baza creării culturii şi practicilor pozitive în educaţia incluzivă.

Bibliografie:

- Ludmila Malcoci, Inga Sinchevici, Implementarea educaţiei incluzive în Republica Moldova – studiu sociologic; Proiectul "The Civil Society Education Fund 2016-2018 in Moldova" – Chişinău: S. n., 2017 (Tipografia "Artpoligraf").

- Recomandarea nr. R (92)6 a Comitetului Miniş- trilor ţărilor membre referitoare la o politică coerentă pentru persoanele handicapate (adop- tată de Comitetul Miniştrilor la 9 aprilie 1992 în cadrul celei de-a 474-a reuniuni a Delegaţiei Miniştrilor).

- Reguli Standard privind Egalizarea Şanselor Persoanelor cu Handicap, adoptată de Adunarea Generală la 20 decembrie (1993) prin Rezoluţia A/RES/48/96.

- Codul educației al Republicii Moldova, nr.152 din 17 iulie 2014

- Codul de etică al cadrului didactic, aprobat prin ordinul ME nr. 831 din 7 septembrie 2015.

- HG nr 523/2011 privind Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020

- Repere Metodologice privind activitatea cadrului didactic de sprijin în instituțiile de învățământ general

- Strategai de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei din Moldova