Cadrul legal din Republica Moldova corespunde standardelor internaționale privind dezvoltarea educației incluzive și are ca bază principiul educației pentru toți copiii, el fiind reflectat în documentele aprobate și ratificate de-a lungul ultimilor ani.
Au fost înregistrate progrese în privința incluziunii copiilor cu CES în sistemul de învățământ, posibile datorită eforturilor comune ale tuturor partenerilor de nivel central, local și de unitate școlară, dar și activității ONG-urilor active în domeniu.
În Republica Moldova, preocuparea și interesul pentru educaţia incluzivă se atestă începînd cu anul 2000 și se manifestă atât la nivelul instituțiilor de stat, cât și la nivel de organizații nonguvernamentale. Aceste preocupări s-au concretizat într-un șir de documente și acte normative, cum ar fi:
- Strategia naţională privind protecţia copilului și a familiei (2003),
- Strategia Națională Educaţie pentru toţi (2003) și Planul Național de Acțiuni Educație pentru Toți (2004),
- Strategia națională și Planul de acțiuni privind reforma sistemului rezidențial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012 (2007),
- Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilități (2010),
- Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011 – 2020 etc.
Republica Moldova a ratificat, printre altele, următoarele instrumente juridice internaționale: Pactul internațional privind drepturile civile şi politice;
Pactul internațional privind drepturile economice, sociale şi culturale;
Convenția internațională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială;
Convenția internațională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare împotriva femeilor;
Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități;
Convenția privind drepturile copilului;
Convenția UNESCO împotriva discriminării în educație.
Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020 Asigurarea dreptului la educație de calitate a copiilor și tinerilor în condiții de egalitate, în cadrul instiuțiilor de învățământ, este un drept fundamental recunoscut oficial în Republica Moldova.
În vederea garantării dreptului la educație tuturor copiilor a fost a aprobat Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020 care reprezintă un document de bază pentru educația incluzivă și creează cadrul normativ-strategic pentru realizarea proceselor de asigurare a condiţiilor adecvate pentru valorifiarea potențialului tuturor copiilor.
Obiectivele de bază ale Programului vizează:
- promovarea educației incluzive drept prioritate educațională în vederea evitării excluderii și/sau marginalizării copiilor;
- dezvoltarea cadrului normativ și didactico-metodic pentru promovarea și asigurarea implementării educației incluzive;
- formarea unui mediu educațional prietenos, accesibil, în măsură să răspundă așteptărilor și cerințelor speciale ale benefiiarilor;
- formarea unei culturi și a unei societăți incluzive.
Conform prevederilor Programului, educația incluzivă creează șanse egale tuturor copiilor de a frecventa aceeași instituție și de a învăța împreună, indiferent de apartenența lor culturală, socială, etnică, religioasă și economică sau de abilitățile și capacitățile lor intelectuale sau fizice. Privite din această perspectivă, principalele funcții ale educației incluzive se referă la: satisfacerea necesităților educaționale ale tuturor membrilor comunității;
- schimbarea de atitudini, comportamente, conținuturi educaționale pentru a răspunde diversității copiilor;
- reformarea instituțiilor și societății în ansamblu, astfel încât acestea să răspundă necesităților de educație ale tuturor copiilor;
- centrarea procesului de educație pe copil/elev, abordarea fundamentată pe interesele copilului, dezvoltarea respectului de sine, toleranță și acceptare;
- orientarea strategică spre trecerea de la adaptarea copilului la diferite instituții la adaptarea învățământului la diferențele dintre copii;
- ameliorarea continuă a calității educației.
Conform Programului de dezvoltare a educației incluzive, instituția de învățământ general trebuie să achiziționeze o serie de caracteristici care îi vor permite realizarea obiectivelor și funcțiilor promovate în Program:
• accent pe integrare, și nu pe ierarhizare și selectare;
• instruire individualizată, axată pe cerințele și capacitățile fiecăruia;
• deschidere spre aplicarea programelor opționale, complementare, adaptate la situaţii specifice;
În baza acestui program au fost dezvoltate structuri și servicii de suport, precum Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP) la nivel central, Serviciul de Asistență Psihopedagogică (SAP) la nivel raional, centre de resurse pentru educația incluzivă și instuită unitatea de cadru didactic de sprijin, comisii multidisciplinare intrașcolare (CMI).
Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020 prevăd că beneficiari ai educației incluzive sunt toți copiii, indiferent de starea materială a familiei, reședință, apartenența etnică, limba vorbită, sex, vârstă, confesiune, starea de sănătate, caracteristicile de învățare, antecedentele penale, fiind evidențiate următoarele categorii de beneficiari:
a) copiii orfani, abandonați, lipsiți de îngrijire părintească;
b) copiii din familiile defavorizate;
c) copiii instituţionalizați;
d) copiii, tinerii și adulții cu dizabilități;
e) copiii străzii;
f) copiii și tinerii în conflict cu legea;
g) copiii și tinerii traficați;
h) copiii și tinerii supuși violenței;
i) copiii și tinerii care consumă droguri, alcool, alte substanțe toxice;
j) copiii afectați de HIV/SIDA,
k) copiii cu maladii somatice cronice;
l) copiii și tinerii cu tulburări psihice, devieri de comportament sau emoționale, alte stări patologice;
m) copiii cu dificultăți de învățare și comunicare;
n) copiii și tinerii supradotați;
o) copiii și tinerii victime ale exploatării prin muncă;
p) copiii minorităților naționale, grupurilor religioase sau lingvistice;
q) copiii refugiaților sau copiii persoanelor intern deplasate.
Totodată, sunt menționați beneficiarii indirecți ai educației incluzive: familiile/părinții, cadrele didactice din învăățământ, specialiștii din domeniile conexe, autoritățile publice centrale și locale, comunitatea/societatea.
În 2014, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Codul Educației (Codul Nr. 152 din 17 iulie 2014), care reglementează sistemul educațional și subliniază importanța tratatelor și convențiilor internaționale privind drepturile omului și consacră principiile egalității, nediscriminării, dialogul intercultural, toleranța și incluziunea socială.
În Republica Moldova, învățământul pentru copiii și elevii cu cerințe educaționale speciale este parte integrantă a sistemului de învățământ și are drept scop educarea, reabilitarea și/sau recuperarea și incluziunea educaţională, socială și profesională a persoanelor cu dificultăți de învățare, de comunicare și interacțiune, cu deficiențe senzoriale și fizice, emoționale și comportamentale, sociale.
Astfel, învățământul pentru copiii și elevii cu cerințe educaționale speciale este gratuit, se organizează în instituțiile de învățământ general, inclusiv în instituțiile de învățământ special, sau prin învățământ la domiciliu.
Statul asigură integrarea în sistemul de învățământ a copiilor și elevilor cu cerinţe educaţionale speciale prin:
a) înscrierea copilului sau elevului cu cerințe educaționale speciale în grupa sau clasa corespunzătoare din instituţia de învățământ special;
b) înscrierea copilului sau elevului cu cerințe educaționale speciale în grupa sau clasa din instituțiile de învățământ general.
De asemenea, statul asigură incluziunea copiilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale prin abordarea individualizată, determinarea formei de incluziune, examinarea și/sau reexaminarea complexă a copilului sau elevului cu cerințe educaționale speciale, realizate în baza unei metodologii aprobate de Ministerul Educației de către structuri abilitate, constituite la nivel central și local, care funcționează în modul stabilit de Guvern.
Determinarea formei de incluziune, evaluarea și/sau reevaluarea periodică a gradului de dezvoltare a copiilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale se efectuează în prezența părinților sau a altor reprezentanți legali, la solicitarea acestora.
Instituțiile de învățământ general în care sunt înscriși copiii sau elevii cu cerințe educaționale speciale și instituțiile de învățământ special colaborează cu instituțiile de protecție socială, alte organizații publice sau private, persoane fizice sau juridice din țară și din străinătate și beneficiază, în condițiile legii, de sprijin în organizarea învățării.
Instituțiile de învățământ special, instituțiile învățământ general și autoritățile publice responsabile asigură condiții de ordin ambiental și oferă servicii educaționale în funcție de necesitățile individuale ale copiilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale, inclusiv prin facilitarea învățării alfabetului Braille, limbajului mimico-gestual, formelor alternative de scriere, de comunicare, de orientare și a aptitudinilor de mobilitate.
În instituţiile de învățământ general activează cadre didactice de sprijin abilitate pentru incluziunea copiilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale.
Bibliografie:
- Programul de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011 – 2020, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 523 din 11 iulie 2011
- Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020 „Educația-2020”, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 944 din 14 noiembrie 2014
- Efrosinia Haheu-Munteanu, Strategii de realizare a educației incluzive la vârsta timpurie: Suport de curs; Univ. Ped. de Stat "Ion Creangă" din Chişinău, Fac. Ştiinţe ale Educaţiei şi Informatică, Catedra Pedagogie Preşcolară, Educaţie Fizică şi Dans,Progr. de studiu Metodologia Educaţiei Preşcolare. – Chişinău, 2017, Tipogr. UPS "Ion Creangă"
- Balan Vera, Bortă Liliana, Botnari Valentina – Educație incluzivă, Min. Educației, Culturii și Cercetării al Rep. Moldova. – Ed. rev. şi compl., Chișinău, 2017
- Codul Educației al Republicii Moldova nr.152 din 17.07.2014. Monitorul Oficial nr.319-324 din 23.11.2014