Conflictul este considerat în psihologia generală ca fiind orice ciocnire de necesităţi, motive, interese, gânduri, sentimente, modele de conduită direcţionate în sens opus.
Conflictul este o modalitate neconstructivă de exteriorizare a emoţiilor acumulate, fiind însoţit de procese emoţionale negative, care dezorganizează comportamentul şi reduc eficienţa  activităţilor persoanei.

Conflictul poate avea dublu rol: un rol pozitiv sau un rol negativ, degenerând în dispute interpersonale generând uneori destructurarea unor relaţii sociale.

Rolul pozitiv al conflictului se reflectă prin:

• reconsiderarea poziţiei celor doi subiecţi ai comunicării sau dintre unul şi mai multi subiecţi,
• îmbunătăţirea feedbackului, autocunoaştere în plan personal,
• autocontrol viitor,
• recunoaştere socială din partea celorlalţi (Iosifescu, 2000).

Principalele surse ale conflictelor pot fi:

            - nevoile fundamentale;

            - valorile diferite;

            - percepţiile diferite;

            - interesele diferite;

            - resursele limitate;

            - nevoile psihologice.

      În mediul şcolar putem evidenţia conflicte între elevi, conflicte între profesori şi elevi, conflicte între profesori, conflicte între părinţi şi cadrele didactice.

În cazul elevilor, conflictele au la bază, de regulă, competiţia neloială, dorinţa de afirmare cu orice preţ, invidia, antipatia reciprocă, intoleranţa, nepotrivirile de caracter, lupta pentru dominarea grupului, comunicarea slabă, exprimarea nepotrivită a emoţiilor, lipsa priceperilor de rezolvare a conflictelor, utilizarea greşită a puterii de către cadrul didactic, agresiunile nemotivate din partea colegilor, criticile aduse familiilor lor, agresarea prietenilor, aroganţa, minciunile şi ridiculizarea aspectului fizic.

În ce privește atmosfera competitivă este bine cunoscut faptul că unii elevi sunt obişnuiţi să lucreze individual pe bază de competiţie, lipsindu-le deprinderea de a munci în grup, încrederea în colegi şi profesori. Ei nu doresc decât victoria asupra celorlalţi şi dacă nu o obţin îşi pierd stima de sine. Competiţia apare în toate momentele, chiar în cele în care ea este neproductivă.

Referitor la atmosfera de intoleranţă se constată uneori că în clasă se formează clici iar lipsa sprijinului între colegi duce de multe ori la singurătate şi izolare. Apar resentimente faţă de capacităţile şi realizările celorlalţi, neîncrederea şi lipsa prieteniei.

Comunicarea ineficientă este o sursă inevitabilă de conflict. Cele mai multe conflicte pot fi atribuite neînţelegerii sau percepţiei greşite a intenţiilor, sentimentelor, nevoilor şi acţiunilor celorlalţi. Elevii nu ştiu să-şi exprime în mod pozitiv nevoile şi dorinţele sau le este frică să facă asta.

Conflictele se pot accentua atunci când elevii au sentimente deplasate, nu ştiu să-şi exprime supărarea sau nemulţumirea într-un mod neagresiv, îşi suprimă emoţiile şi sunt lipsiţi de auto-control. În soluţionarea acestor conflicte un rol mare îl are profesorul, care el trebuie să afle, în primul rând, cauzele concrete ale conflictului apărut.

În cazul conflictelor dintre profesori şi elevi, la bază se află cauze multiple, cele mai frecvente fiind:

-          nerezolvarea unor stări mai vechi, pe fondul cărora se acumulează noi tensiuni;

-          supraîncărcarea cu sarcini nediferenţiate, corelată cu evaluarea incorectă;

-          aplicarea rutinieră, şablon, a unor măsuri asemănătoare la toţi elevii;

-          evaluarea subiectivă a cunoştinţelor şi a comportamentului afectiv – atitudinal;

-          nevalorificarea preocupărilor elevilor de studiu independent, de afirmarea creativităţii, de completare prin activităţi extraşcolare; 

-          diversificarea redusă a metodelor activ – participative şi de implicare efectivă a elevilor în activitatea de predare – învăţare;

-          recurgerea la autoritate în rezolvarea unor probleme care se ivesc;

-          neadaptarea la evoluţia dezvoltărilor elevilor, la particularităţile de vârstă;

-          formarea insuficientă a deprinderilor de cunoaştere reciprocă, de muncă în grup, de cooperare, de acceptare reciprocă;

-          neantrenarea elevilor în managementul activităţii–în organizare, în luarea deciziilor curente, în coordonare, în evaluare, în reglare; 

-          slaba comunicare cu părinţii pentru cunoaşterea evoluţiei elevilor şi stabilirea unui parteneriat în soluţionarea tensiunilor ivite.

Violenţa psihologică repetată îndreptată împotriva elevilor, poate duce la apariţia sentimentului de frustrare, care se poate generaliza determinând o schimbare a atitudinii faţă de profesor şi faţă de activitatea şcolară în general. Sunt elevi care suferă ca urmare a unor judecăţi negative ale unor profesori, judecăţi care vin să întărească propriul lor sentiment de îndoială, de descurajare, de lipsă de încredere în forţele proprii.

Conflictele dintre cadrele didactice sunt determinate, mai ales, de lupta pentru obţinerea unor avantaje (obţinerea gradaţiei de merit, de exemplu), lupta pentru obţinerea unor funcţii de conducere (şef de catedră sau de comisie metodică, membru în consiliul de administraţie, director adjunct, director) sau pentru afirmare (obţinerea de premii de către elevii lor care participă la diverse concursuri şcolare, obţinerea gradelor didactice etc.). Printre cauze se numără și existenţa unor convingeri şi opinii diferite, a unor valori diferite, deosebirile în plan temperamental şi cultural.

Foarte delicate sunt conflictele unor profesori cu conducerea şcolii în general sau cu directorul şcolii în special. Pentru evitarea şi/sau rezolvarea rapidă a unor astfel de conflicte, este bine ca fiecare parte să adopte un comportament proactiv, prin care se caută îmbunătăţirea relaţiilor interpersonale dar şi a celor organizaţionale.

Acest caz se produce între mai multe cadre didactice care concurează pentru promovare
(salarii de merit, gradații) sau pentru o poziție influentă în școală (Iosifescu, 2001)
 

Conflictele cu conducerea școlii pot evolua de la apatie, neimplicare sau retragere până la refuz, reproșuri, ostilitate și chiar reclamații la autoritățile educaționale aflate în poziții  ierarhic superioare. (Iosifescu, 2001) 

Conflictele între părinţi şi cadrele didactice. Principalele cauze ale acestor conflicte sunt: comunicarea defectuoasă datorită neînţelegerilor sau numărului mic de contacte pe parcursul unui an şcolar; conflictul de valori şi lupta pentru putere: părinţii au prejudecăţi bazate pe experienţele lor anterioare sau nu le este clar care este rolul profesorilor în viaţa copiilor.

Îmbunătăţirea relaţiilor cu părinţii prin diminuarea posibilităţilor apariţiei unor conflicte presupune informarea periodică, în scris sau verbală a părinţiilor în legătură cu realizarea obiectivelor educaţionale, cu reliefarea progreselor înregistrate de copilul lor, creşterea numărului de contacte în care se solicită părinţilor sugestii şi opinii, acomodarea cu ideile diferite ale părinţilor despre desfăşurarea procesului de învăţământ şi explicarea, pe înţelesul lor, a demersului educaţional care a generat diferenţele de opinii.

Managementul conflictelor în unităţile de învăţământ presupune rezolvarea conflictelor dintre participanţii la educaţie (profesor-profesor, profesor-elev, elev-elev), prin  dezvoltarea deprinderilor de  cunoaştere şi de autocunoaştere.

Un studiu efectuat de către Asociaţia Americană de Management a relevat faptul că managerii superiori şi intermediari îşi consumă circa 2 ore din timpul lor pentru soluţionarea unor situaţii conflictuale. Datorită acestui fapt tot mai mulţi specialişti consideră managementul conflictului ca fiind la fel de important ca şi celelalte funcţii ale managementului. (Iatagan, 2018)

Soluţionarea conflictului se poate realiza prin:

· fixarea de obiective comune – în condiţiile în care o sursă majoră de conflicte este  reprezentată de urmărirea unor obiective diferite, managerul trebuie să încerce să propună obiective acceptate în egală măsură de grupurile aflate în conflict – restructurare;

· îmbunătăţirea proceselor de comunicare – barierele de comunicare existente între manager și ceilalţi membri ai organizaţiei sau între aceştia din urmă, trebuie reduse, comunicarea dintre membrii organizaţiei trebuie stimulată prin intensificarea schimburilor informaţionale dintre departamente;

· negocierea integrativă – esenţa acestui proces este că nici una din părţi nu trebuie obligată să renunţe la aspectele pe care le consideră vitale; oamenii trebuie încurajaţi să  găsească o soluţie creativă în locul compromisului.(Iatagan, 2018)

Una dintre metodele aplicate pentru soluționarea conflictelor elevi- elevi, care a dat rezultate foarte bune, este consilierea între elevi “peer counseling”. (Șanța, 2011)

Ideea fundamentală este aceea că elevii comunică mai bine, mai ușor și într-un mod mai deschis unii cu ceilalți decât cu adulții, fie ei părinți sau profesori. În comunicarea cu adulții intervin neînțelegeri determinate de diferențele de experiențe, status și grad de autonomie. Prin urmare, dacă se iscă un conflict între elevi, părțile sunt consiliate de un grup de elevi pregătiți anume în acest scop. Ei au la dispoziție o încăpere unde discută cu colegii lor care au avut un  diferend.

Consilierii elevi știu că trebuie să fie arbitri imparțiali, că trebuie să dea posibilitatea fiecărei părți să își exprime punctual de vedere, că trebuie să detensioneze conflictul și să se ajungă la o soluție. În caz contrar, părțile vor trebui să accepte judecata profesorilor și sancțiunile impuse de aceștia. Școala acceptă soluțiile la care au ajuns elevii
dacă respectivul conflict a fost dezamorsat. Adulții au încredere în judecata consilierilor elevi  și nu pun întrebări referitoare la cauzele care au generat conflictul, nu încearcă să afle cum au justificat părțile implicarea lor în conflict și nici care au fost argumentele aduse pentru a împăca părțile din conflict.

O altă metodă aplicată pentru soluționarea conflictelor este analiza tranzacțională,
fundamentată de Eric Berne (Berne, 1961 Șanța, 2011). Ea este o teorie explicativă a
personalității umane și a comunicării umane, punând la dispoziție noi tehnici și instrumente cu
ajutorul cărora poate fi ameliorată capacitatea de comunicare intra și interumană, se pot corecta
deficiențe psihice și comportamentale ori se poate ajunge la mărirea capacității de comunicare în grup. Analiza tranzacțională are numeroase aplicații în diplomație, protocol, vânzări, negocierea afacerilor, negocierile politice, în studiul și armonizarea relațiilor din interiorul organizațiilor și poate fi utilizată cu succes și în organizațiile școlare.
             Modelul lui Eric Berne postulează idea că personalitatea umană este structurată pe trei niveluri și trei stări ale eu-lui (ego-ului) părinte, adult, copil. În esență, copilul este sediul simțirii, adultul este sediul gândirii, părintele este sediul ethos-ului, al conduitei, obiceiurilor și comportamentului conformist. Cele trei stări ale eului pot fi activate alternative în procesul de negociere în funcție se situație și în raport cu starea eu-lui în care se situează partenerul aflat la masa tratativelor. La școală se recomandă să utilizăm în negociere comportamentul specific copiilor deoarece experiența a demonstrat faptul că de cele mai multe ori comportamentul de acest tip înlătură barierele în comunicare. Avantajul principal este susținerea afectivă a comunicării celor două părți în timpul negocierii. În cadrul unui proces de negociere adultul cu vastă experiență de viață când joacă rolul de copil (emotiv, visător, etc) tinde să atingă o formă superioară de comunicare. Astfel, vectorul atracție personală dintre cele două părți negociatoare poate fi dezvoltat și printr-un comportament de copil. Practic aspirația la simetrie devine cauză a comunicării, dar și efect al ei.

Bibliografie

1. Johns, G., (2006) Comportament organizaţional, Editura Economică, Bucureşti

2. Iatagan M., (2018), Managementul organizațiilor publice, Editura Fundației România de Mâine, București

1. Iosifescu, S. (2000 b) (coord), Manual de management educaţional pentru directorii de unităţi şcolare, Ed. ProGnosis, Bucureşti

2. Iosifescu Ș., (2001), Management educațional pentru instituțiile de învățământ, București

3. Maximiuc A.C. (coordonator), (2017), Abordări moderne ale managementului educațional, Editura EDINFO

4. Popescu A.M., (2014), Managementul conflictului în organizația școlară, Editura SITECH, Craiova

5. Peyroux, O., Rotaru,A.M., Gruia M., (2011), Ghidul mediatorului şcolar/ Craiova, Reprograph

6. Strasser F., Randolph P., (2012), Medierea - o perspectivă psihologică asupra soluţionării conflictelor. Bucureşti: FMMM.RO