competențe profesor învăţământ gimnazial - formare continuă o dată la 5 ani
Elemente de competenţă privind cunoaşterea, consilierea şi tratarea diferenţiată a elevilor:
® Planificarea activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor.
® Utilizarea unor modele, metode, tehnici adecvate de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor.
® Valorificarea datelor obţinute prin aplicarea de modele, metode, tehnici şi instrumente de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor.
® Evaluarea efectelor activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor, în scopul îmbunătăţirii acesteia.
® Aplicarea de strategii adecvate de consiliere a familiei, în probleme specifice activităţii şcolare a elevilor.
® Gestionarea eficientă a proceselor de integrare şcolară a elevilor, de relaţionare la nivelul clasei şi al organizaţiei şcolare şi de orientare în carieră.
1. Planificarea activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
1. Planificarea activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte teoriile privind structura şi dinamica pesonalităţii în preadolescență. Cunoaşte modalităţi concrete de planificare a consilierii şi tratării diferenţiate a elevilor de gimnaziu. |
Planifică activităţile concrete de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor potrivit particularităţilor acestora. |
Analizează documentele existe în şcoli cu privire la modul de planificare a activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Propune modalităti noi de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu valorificând opiniile şi sugestiile colegilor şi noile contexte socio-economice si culturale. |
Planifică activităţile de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de vârstă şcolară mică sub atenta supervizare a unui mentor. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Explică şi interpretează diferite modele concrete de planificare a consilierii şi tratării diferenţiate a elevilor de gimnaziu. |
Reconsideră, periodic, planul activităţilor de cunoştere, consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu pe baza unor proceduri eficiente şi a unor modele funcţionale. |
Reflectează critic asupra relevanţei unor modele şi proceduri de planificare a activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Personalizează modelul de planificare a activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Îşi asumă responsabilitatea pentru elaborarea şi implementarea unui model funcţional de planificare a activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
2. Utilizarea unor modele, metode, tehnici adecvate de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
2.Utilizarea unor modele, metode, tehnici adecvate de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte teorii consacrate privind psihologia preadolescentilor. Descrie specificul diferitelor modele, metode, tehnici de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Creează situaţii de învăţare adaptate particularităţilor de vârstă şi individuale ale elevilor de gimnaziu. Consiliază elevii în elaborarea planului individualizat de iînvătare. Stimulează interesul elevilor pentru autocunoaştere prin: consultarea unor materiale scrise sau video, consultarea site-urilor şi a altor resurse on-line pentru orientare şi consiliere şcolară şi profesională. |
Analizează diferite modele, metode, tehnici de cunoaştere a elevilor din perspectiva aplicării lor în situaţii educative concrete. |
Adaptează metodele şi tehnicile de cunoaştere şi consiliere a elevilor de gimnaziu în vederea proiectării unor programe educationale specifice. |
Îşi asumă responsabilitatea pentru modul de aplicare a diferitelor metode şi tehnici de cunoaştere şi consiliere a elevilor şi pentru recomandările făcute. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Descrie valoarea diferitelor metode şi tehnici de consiliere a elevilor de gimnaziu din perspectiva rezolvării unor dificultăţi de învăţare, de susţinere a elevilor cu CES sau de tratare diferenţiată a elevilor supradotaţi. |
Reflectează critic asupra oportunităţii aplicării unor metode şi tehnici consacrate de consiliere a elevilor cu dificultăţi de învăţare, a celor cu cerinţe educative speciale sau a celor supradotaţi. |
Manifestă spirit creativ în combinarea şi modul de aplicare a diferitelor metode şi tehnici de cunoaştere a elevilor de gimnaziu. Integrează noile metodologii de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu în sistemul utilizat în şcoală. |
3. Valorificarea datelor obţinute prin aplicarea de modele, metode, tehnici şi instrumente de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare
|
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
3.Valorificarea datelor obţinute prin aplicarea de modele, metode, tehnici şi instrumente de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte reglementările naţionale şi europene privind respectarea drepturilor omului, inclusiv prelucrarea datelor personale. Cunoaşte modele, metode, tehnici de consemnare, organizare, prelucrare şi interpretare a datelor obţinute prin metode şi tehnici de cunoaştere şi de consiliere a elevilor de gimnaziu . |
Stabileşte strategii didactice care diferenţiază activitatea cu elevii pe baza cunoaşterii experienţei anterioare de învăţare şi a intereselor elevilor. Completează/ participă la completarea fisei de caracterizare psihopedagogică a elevilor. |
Reflectează asupra informaţiilor culese cu ajutorul diferitelor metode şi tehnici de cunoaştere psihologică a elevilor de gimnaziuîn vederea optimizării proiectelor educationale. Analizează critic elementele consemnate în fişa psihopedagogică a elevilor pentru corectarea sau reformularea unor aprecieri. |
Elaborează un sistem personal de organizare şi prelucrare a informaţiilor culese despre elevi pe baza documentării asupra rezultatelor recente ale cercetării ştiinţifice în domeniu. |
Işi asumă responsabilitatea pentru modul în care foloseşte informaţiile culese cu ajutorul diferitelor metode şi tehnici de cunoaştere şi consiliere a elevilor de gimnaziu. Işi asumă răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor consemnate în fişa psihopedagogică a elevului de gimnaziu |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Valorifică informaţiile culese pentru diferenţierea şi individualizarea activităţii didactice prin crearea de oportunităţi de învăţare şi activităţi extracurriculare variate, în funcţie de particularităţile de dezvoltare ale fiecăruia. |
Analizează critic modalităţile practice de valorificare informaţiilor despre elevi în scopul optimizării practicilor în consiliere educaţională şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Inovează modul de prelucrare şi valorificare a informaţiilor sintetizate in fişa psihopedagogică. |
Işi asumă responsabilitatea în culegerea şi gestionarea şi asigurarea confidenţialităţii informaţiilor obţinute de la elevi şi parinţii/tutorii acestora. |
4. Evaluarea efectelor activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor, în scopul îmbunătăţirii acesteia:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
4.Evaluarea efectelor activităţilor de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor, în scopul îmbunătăţirii acesteia.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte modalităţi de evaluare a efectelor activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Aplică tehnici de autoevaluare a efectelor acţiunilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Adoptă o conduită (auto)reflexivă asupra efectelor activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Identifică şi foloseşte modalităţi noi de evaluare a efectelor activităţilor proprii de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu. |
Informează autorităţile responsabile in cazul unor eventuale situaţii de încălcare a drepturilor copiilor. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Explică relaţia dintre situaţia şcolară şi deciziile elevului privind orientarea sa şcolară, pe de o parte, procesul de cunoaştere, de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu, pe de altă parte. |
Aplică periodic tehnici de culegere a datelor privind impactul propriilor activităţi de consiliere şi de tratare diferenţiată a elevilor. |
Analizează sistematic efectele în timp ale activităţilor de cunoaştere, consiliere, tratare diferenţiată a elevilor în vederea optimizării procesului de consiliere psihopedagogică a elevilor de gimnaziu. |
Corelează în mod creativ diferite modalităţi de evaluare a efectelor activităţilor de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor de gimnaziu şi comunică rezultatele colectivului de profesori ai clasei respective. |
Manifestă autonomie şi responsabilitate în aplicarea sistematică a unui instrumentar actualizat de evaluare şi autoevaluare a propriilor activităţi de consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor. |
5. Aplicarea de strategii adecvate de consiliere a familiei, în probleme specifice activităţii şcolare a elevilor:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
5. Aplicarea de strategii adecvate de consiliere a familiei, în probleme specifice activităţii şcolare a elevilor.
Formare continuă 1 - 5 ani; 6 - 10 ani
|
Cunoaşte strategii de consiliere a familiei în probleme specifice educaţiei elevilor de gimnaziu. |
Realizează activităţi specifice de consiliere a părinţilor focalizate pe rezolvarea unor probleme şcolare sau emoţionale ale elevilor. |
Reflectează asupra activităţilor specifice de consiliere a părinţilor în vederea diversificării lor în funcţie de schimbarile socio- economice care se produc. |
Iniţiază, împreună cu colegii, proiecte de optimizare a strategii lor de comunicare şi consiliere a familiilor elevilor. |
îşi asumă responsabilitatea pentru efectele strategiilor aplicate în consilierea familiei elevilor de liceu. |
6. Gestionarea eficientă a proceselor de integrare şcolară a elevilor, de relaţionare la nivelul clasei şi al organizaţiei şcolare şi de orientare în carieră:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
6. Gestionarea eficientă a proceselor de integrare şcolară a elevilor, de relaţionare la nivelul clasei şi al organizaţiei şcolare şi de orientare în carieră.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte strategii de facilitare a procesului de integrare a absolvenţilor învăţământului primar în mediul organizaţional al învăţământului secundar inferior. |
Creează un climat psihosocial favorabil pentru integrarea absolvenţilor învăţământului primar în cel gimnazial şi în noul grup şcolar. Colaborează cu ceilalti profesori ai primei clase de gimnaziu şi cu părinţii în monitorizarea procesului de integrare şcolară a elevilor |
Analizează critic şi selectează strategii ce pot fi aplicate în procesul de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii şi în clasa de elevi. |
Aplică strategii noi şi diversificate de facilitare a procesului de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii. |
Facilitează procesul de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii şi în clasa de elevi sub atenta supervizare a unui cadru didactic cu experienţă. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Cunoaşte structura sistemului de învăţământ şi nivelurile de calificare profesională pe care le facilitează. Descrie strategii de facilitare a procesului de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii şi de stimulare a procesului de relaţionare pozitivă între membrii clasei de elevi. |
Organizează activităţi comune ale elevilor de la diferite clase de gimnaziu pentru integrarea şcolară a elevilor în mediul organizaţional al şcolii. Organizează întâlniri ale elevilor din ultimele clase de gimnaziu cu reprezentanţi ai agenţilor economici şi ai autorităţii locale. Aplică strategii de consultare cu familiile elevilor în ceea ce priveste suportul acestora privind continuarea studiilor în învătământul secundar superior sau în învătământul profesional. |
Reflectează critic şi constructiv la efectele aplicării unor strategii de facilitare a procesului de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii şi în clasa de elevi. |
Valorifică creativ şi particularizează strategiile de facilitare a procesului de integrare a elevilor care provin de la alte unităţi şcolare în mediul organizaţional al şcolii. |
îşi asumă responsabilitatea gestionării procesului de integrare a elevilor de gimnaziu în mediul organizaţional al şcolii şi pentru sugestiile privind orientarea lor şcolară şi profesională. |
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Anexa 9 la OMENCS nr. 4476 / 06.07.2016. Standard profesional de formare continuă pentru funcţia didactică de predare profesor pentru învăţământ gimnazial – formare continuă o dată la 5 ani. pp. 26 - 29.
Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare.