Factorii esentiali in asigurarea si cresterea eficientei interpersonale la nivelul organizatiei scolare sunt:

-         relatiile optime de intercomunicare;

-         intercunoasterea (bazata pe incredere si stima reciproca);

-         relatiile socio-afective/ afectiv-simpatetice (bazate pe sinceritate).

Eficienta/eficacitatea interpersonala depinde de capacitatea indivizilor aflati in relatie de a transpune in practica, in comportamentele interpersonale, a unor competente sociale, care au un rol pozitiv atat la nivel personal si interpersonal, cat si in planul activitatii profesionale/scolare.

Referindu-se la gestionarea eficientă a abilitatilor si competentelor sociale si psihosociale, precum și la gestiunea dinamicii relatiilor ca atare, Covey (2002) acordă o atentie deosebita managementului si intretinerii relatiilor interpersonale. Autorul pleacă de la sase modele (denumite de el „paradigme ale interactiunilor umane”).

Modele/ paradigme ale intercatiunii umane:

1.     CASTIG/ CASTIG

2.     CASTIG/ PIERDERE

3.     PIERDERE/ CASTIG

4.     PIERDERE/ PIERDERE

5.     CASTIG

6.     NETRANZACȚIONARE

 

1. CASTIG/ CASTIG:

§  intelegerile si solutiile adoptate sunt reciproc avantajoase, reciproc satisfacatoare;

§  toate partile interesate sunt multumite de deciziile luate si se simt angajate fata de planul de actiune;

§  priveste viata ca pe o arena de cooperare, nu de competitie;

§  se bazeaza pe principiul ca exista destul pentru fiecare, ca succesul unei persoane nu se realizeaza cu pretul insuccesului sau excluderii alteia;

§  Se bazează pe o a treia alternativă (compromis) - care nu inseamna o victorie asupra celorlalti, ci succesul rezultat dintr-o conlucrare eficienta, care produce efecte reciproc avantajoase pentru toti cei co-interesati.

§  Se desfasoara pe terenul unei mari increderi mutuale.

§  Are ca atribute esentiale:

Integritatea - valoarea pe care ne-o acordam noua insine;

Maturitatea -  echilibrul intre curaj si consideratie;

Mentalitatea abundentei - „exista indeajuns pentru fiecare”; aceasta caracteristică, imbogatita de bucuria personala, de multumirea si sentimentul de implinire se revarsa si asupra celorlalti, apreciindu-le unicitatea, orientarea lor interioara, natura lor proactiva.

§  Se concretizeaza in acorduri care clarifica si organizeaza atat asteptarile, cat si realizarile.

          Acordurile/contractele de tip CASTIG/CASTIG:

­         Decurg din relatiile care definesc si orienteaza modalitatea de lucru Castig/ Castig, fiind denumite si acorduri de performanta sau acorduri de parteneriat.

­         Acopera un larg evantai de relatii interdependente.

­         Intelegerea si invoiala, de la inceput clare si reciproce, creeaza un standard, un etalon al succesului.

­         Au la bază urmatoarele cinci elemente:

a)   rezultatele dorite (si nu metodele) sunt cele care fixeaza ce anume trebuie facut si cand;

b)  liniile directoare specifica parametrii (principii, strategii etc) in cadrul carora se vor obtine rezultatele;

c)   resursele identifica suportul uman, financiar, tehnic sau organizatoric disponibil pentru obtinerea rezultatelor scontate;

d)  administrarea responsabilitatilor (contabilizarea) stabileste standardele executarii si data evaluarilor;

e)   consecintele specifica ce se va intampla in urma evaluarilor, in bine si rau, in mod firesc si logic (consecintele apar ca niste rezultate firesti si logice ale prestatiilor, si nu ca recompense sau penalizari administrate arbitrar de catre cadrele responsabile).

­         Sunt patru tipuri de consecinte (recompense sau penalizari) care pot fi administrate: cele in plan financiar, in plan psihologic, al oportunitatilor si responsabilitatii.

®      Consecintele financiare cuprind venitul, investitiile optionale, alocatiile sau penalizarile.

®      Consecintele psihologice sunt recunoasterea, aprecierea, respectul, fiabilitatea - sau pierderea lor. In afara cazului cand prestatorii sunt stamtorati, compensatiile psihologice sunt, in general, mai motivante decat cele financiare.

®      Oportunitatile desemneaza calificarea, perfectionarea, gratfficatiile si alte beneficii.

®      Responsabilitatea se refera la libertatea de actiune si autoritate, fiecare din ele putand fi extinsa sau diminuata.

­         Pentru ca sa devina operante intr-o organizatie, trebuie sa fie sprijinite de sisteme: sistemul de calificare, sistemul de planificare, sistemul de comunicare, sistemul bugetar, sistemul informational, sistemul de compensari. In plan practic obtineti nu atat ceea ce doriti, ci ceea ce recompensati. Cooperarea primează, deoarece acest tip de acord  nu poate functiona intr-o ambianta de competitie si concurenta.

          Pași de urmat:

A.    Priviti problema dintr-un alt punct de vedere. Cautati sa intelegeti mai intai, sa exprimati nevoile si preocuparile celeilalte parti la fel de bine, sau chiar mai bine decat ar putea-o face partea respectiva.

B.    Identificati rezultatele si preocuparile (nu pozitiile) implicate.

C.    Determinati rezultatele care ar constitui o solutie pe deplin acceptabila.

D.   Cautati noi posibile optiuni in vederea obtinerii acelor rezultate.

2. CASTIG/ PIERDERE:

§  Este o abordare de tip autoritar.

§  Cei carea adopta aceasta paradigma se preleveaza, pentru a-si impune vointa, de pozitia de influenta, de putere, de acreditari, avere sau ascendentul personal.

3. PIERDERE/ CASTIG:

§  Este mai negativ decat modelul CASTIG/PIERDERE - nu are nici criterii, nici cerinte, nici asteptari, nici viziune.

§  Persoanele cu această abordare sunt usor de multumit si usor de calmat. A fi pe placul celorlalti, a fi acceptati de ceilalti constituie singura lor sursa de putere. Se sfiesc sa-si manifeste sentimentele ori convingerile, se lasa usor intimidati de personalitati cu un ego puternic.

§  In sfera negocierilor, aceasta abordare este considerata o capitulare - a ceda sau a renunta. In stilul conducerii, inseamna permisivitate sau indulgenta.

          Modelele CASTIG/PIERDERE si PIERDERE/CASTIG sunt pozitii slabe, generate de sentimentul insecuritatii interioare.

4. PIERDERE/ PIERDERE:

§  Cand doua persoane de tipul CASTIG/PIERDERE – doua persoane hotarate, incapatanati, egoiste, au „ceva de impartit", rezultatul va fi pozitia PIERDERE/PIERDERE.

§  Aceasta atitudine are la baza filosofia conflictului, a adversitatii.

5. CASTIG:

§  Cei care au aceasta mentalitate nu vor neaparat ca ceilalti sa piarda; acest aspect este secundar, irelevant. Penru ei, esential este sa-si atinga scopul.

§  In absenta rivalitatii si a competitiei, stilul CASTIG este probabil abordarea cea mai comuna in negocierile cotidiene.

6. NETRANZACTIONARE:

§  Se refera, in esenta, la cazul cand, in lipsa unor solutii mutual avantajoase, convenim de comun acord sa nu incheiem un acord. Nu s-au creat nici asteptari, nici nu s-au stabilit conditiile contractuale. Nu ne angajam in ceva comun, dat fiind ca valorile si obiectivele noastre sunt in mod evident divergente.

§  Atunci cand nu se poate obtine un real castig/castig, este recomandabil sa se opteze pentru netranzactionare.

SURSA BIBLIOGRAFICĂ:

Covey, S. R. (2002). Eficiența în 7 trepte sau Un abecedar al înțelepciunii. București: Allfa.