Când vorbim despre emoții și sentimente, stilul de comunicare este un aspect cheie. Pentru a se putea dezvolta, elevii trebuie să simtă confortul siguranței și acceptării emoționale.
Didactica emoțiilor este un format educațional de nouă generație, orientat atât pentru promovarea stării de bine în clasă, cât și pentru prevenirea disconfortului la copii și adolescenți, în special la cele caracterizate prin adăugarea patologică. Didactica emoțiilor face parte din practicile de prevenire timpurie și se bazează pe presupunerea științifică care spune că, o bună stăpânire a propriei lumi emoționale constituie un factor de protecție excelent. (Schiralli R., Mariani, U 2006)
Prevenirea părăsirii timpurii a școlii este o prioritate a UE care a ghidat puternic acest proiect în acești ani, încercând întotdeauna să asigure acea perspectivă holistică, care este indispensabilă pentru a obține beneficii pentru elevi.
EUMOSCHOOL – Educația emoțională pentru prevenirea părăsirii timpurii a școlii este un proiect Erasmus+ – KA2: Parteneriat strategic educație școlară.
Proiectul EUMOSCHOOL urmăreşte să elaboreze, să testeze și să implementeze o metodologie coerentă și un curriculum inovator de educație emoțională în școli din șase țări partenere (Italia, Marea Britanie, Ungaria, România, Turcia și Austria) și în contexte noi, pentru a oferi un model eficient de intervenție în vederea reducerii fenomenului de părăsire timpurie a școlii.
Partenerii EUMOSCHOOL sunt:
- Centro per lo Sviluppo Creativo “Danilo Dolci” (Italia)
- Emotional Training Center (Italia)
- Verein Multikulturell (Austria)
- Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány (Ungaria)
- DOGA Schools (Turcia)
- Consorțiul Internațional Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice - CILSDGC (România)
- University of Gloucestershire (UK)
CILSDGC este o comunitate globală care reunește educatori – profesori, formatori – din întreaga lume, care colaborează cu scopul de a construi împreună înțelegeri ale practicilor de predare și învățare prin implicarea profesorilor și persoanelor care învață în procese de reflecție critică. Consorțiul – care a emanat din comunitatea RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) – răspunde la nevoia de cunoaștere a unor strategii de predare care să promoveze învățarea activă în mediile școlare. Bazându-se pe profesionalism de cea mai bună calitate, pe spiritul de voluntariat, pe capacitatea de cercetare educațională, pe diseminarea ideilor progresive prin publicații și conferințe și pe dezvoltare profesională continuă în cadrul unor proiecte care combină cele de mai sus în diferite moduri, CILSDGC oferă un spațiu de colaborare acelor practicieni din domeniul educației care continuă să construiască, să consolideze și să influențeze ideile originale ale programului RWCT și își propune să aducă astfel o contribuție semnificativă la progresul educației.
Proiectul se bazează pe adaptarea la nivel european a metodologiei numite “Didattica delle Emozioni”© (Didactica emoțiilor, DE), elaborată în Italia pe baza unei experiențe de cercetare a educației emoționale timp de 16 ani. Metodologia a fost testată cu succes pe 3.000 de profesori, elevi, părinți/ tutori pentru a crește starea de bine și competențele cheie transversale ale elevilor, reducând astfel PTS și perfecționând competențele profesionale ale cadrelor didactice.
O trăsătură foarte importantă a Didacticii Emoțiilor este aceea de a fi înglobată în viața cotidiană a școlilor. Există câteva școli care integrează educația emoțională în curriculum și, prin urmare, au lecții speciale alocate dezvoltării socio-emoționale (în școlile care adoptă pedagogii reformiste), dar majoritatea școlilor nu își permit acest lux.
Prin urmare, profesorii au următoarele opțiuni:
- Să se dedice timp înainte de lecții: poate avea loc o scurtă discuție sau o tehnică DoE înainte de a începe orele dimineața. În acest sens, profesorul cere elevilor să vină cu 15 minute mai devreme. Acest lucru poate funcționa bine cu copiii mici (până la 10 ani), deoarece este nevoie de aranjamente făcute împreună cu părinții. Funcționează destul de bine, deoarece abordarea oferă un start fără probleme pentru ziua școală.
- Putem folosi intervalele între lecții, pauzele pentru tehnicile DoE, însă numai ocazional. Pauzele răspund la o nevoie importantă a copiilor, dar dacă apar conflicte, ar putea fi important să folosiți timpul pauzelor în mod corespunzător, alături de timpul alocat pe durata lecției (vezi Stop și pauză). Elevii sunt mai dispuși să își ofere timpul liber dacă se alocă timp și din durata lecției.
- După cursuri: în cazul în care avem un curriculum încărcat, putem să alocăm timp după lecții (la fel ca în cazul oricărei activități extra-curriculare). Este important să găsiți perioada bună pentru toți copiii. Dacă nu este posibil, vă sfătuim să NU folosiți tehnicile DoE cu un subgrup al clasei, deoarece ar putea conduce la o scindare emoțională în cadrul clasei. Cu toate acestea, s-ar putea să se întâmple că oferim DoE ca o opțiune facultativă pentru un grup mai larg și să organizăm un grup DoE specializat, care ar putea oferi elevilor posibilitatea de a lucra mai profund la inteligența lor emoțională.
- Dirigenție: în majoritatea școlilor există timp dedicat (de exemplu o lecție pe săptămână) pentru dirigenție. Aceasta poate fi o oportunitate de a utiliza tehnicile DoE, iar profesorul va vedea că discuțiile despre emoții contribuie la creșterea sentimentului apartenenței la comunitatea clasei.
- Excursii cu clasa / activități extrașcolare: în cele mai multe excursii, chiar dacă de o jumătate de zi, de-o zi sau mai multe zile, se poate aloca timp pentru DoE. Acest lucru va ajuta elevii să se conecteze mai mult între ei și de asemenea și cu profesorii – pe lângă impactul tehnicilor asupra inteligenței emoționale a elevilor. O verificare a prezenței emoțiilor adaptată poate fi folosită și în timpul așteptării unui autobuz sau tren, pentru a discuta despre modul în care se simt înainte de excursie sau după.
- În timpul orelor: în majoritatea cazurilor, putem ajunge la elevi în timpul orelor. Deși uneori pare că este imposibil să includem tehnicile DoE, acest lucru ar avea multe avantaje: dacă există un nivel scăzut de motivație în rândul elevilor din cauza stării emoționale, atunci asta împiedică învățarea oricum. Profesorii care utilizează DoE au observat că alocarea a 10 minute pentru un exercițiu și discuții a ajutat elevii să se re-focalizeze și, ulterior, eficiența clasei a crescut. Putem îngloba tehnicile DoE în planul nostru de lecție, în funcție de tema lecției noastre.
EUMOSCHOOL dorește să disemineze metodologia adaptată la o varietate de elevi, profesori și școli prin pilotarea și adoptarea educației emoționale în curriculumul școlar.
Obiectivele specifice ale proiectului EUMOSCHOOL sunt:
- să contribuie la strategii eficiente de prevenire a părăsirii timpurii a școlii prin integrarea metodologiei educației emoționale în programele școlare la toate nivelurile de învățământ pentru a produce efect asupra reducerii ratei părăsirii timpurii a școlii;
- prin educație emoțională, să promoveze dezvoltarea și evaluarea competențelor transversale pentru a crește starea de bine și a reduce riscul disconfortului emoțional;
- să dezvolte competențele profesorilor în domeniul educației emoționale prin abilitarea lor în vederea utilizării unei metodologii accesibile de intervenție pentru prevenirea PTS, utilizată ca OER (open educational resource – resursă educațională deschisă), combinată cu tehnici și instrumente de evaluare practice și adaptate la nivelul clasei la orice categorie de vârstă școlară;
- să sprijine colaborarea și abordarea holistică a predării prin mijlocirea participării la rețele și evenimente care promovează dialogul cu factorii interesați de educația școlară în toată Europa și să încurajeze schimbul de bune practici pentru a aborda și sprijini copiii și tinerii dezavantajați care sunt amenințați de riscul părăsirii timpurii a școlii.
Grupul țintă al proiectului este format din:
- 750 de elevi cu vârste între 6 și 16 ani
- 30 de profesori din 5 țări
- 30 de școli /500 de profesori /30 de directori /30 factori de decizie, 450 de factori interesați din toate țările partenere, pentru a transfera bunele practici din proiect către acțiuni la nivel de politici educaționale, în vederea generalizării lor la nivel instituțional.
Principalele rezultate ale Proiectului sunt:
- Un raport de cercetare comparativă a contextului și sistemului educațional în fiecare țară parteneră și colectare de date primare referitor la nevoile școlilor și cadrelor didactice în ceea ce privește prevenirea PTS și educația emoțională.
- OER (Open Educational Resource) Eumoschool
Acest instrument rezumă experiențele parteneriatului în cel de-al doilea an de implementare și introduce instrumente importante și instrucțiuni pas cu pas despre cum să se implementeze Didactica emoțiilor. Acest produs oferă cititorului o privire de ansamblu complexă și completă a celor făcute și - mai ales - sugestii și recomandări concrete pentru toți profesorii care doresc să integreze tehnicile de didactică a emoțiilor în fluxul lecțiilor lor, pentru a garanta o pozitivitate climat emoțional în sala de clasă și bunăstare pentru elevii lor.
Cursul este structurat pe patru module și urmărește:
a. Să ofere o privire de ansamblu asupra situației actuale a educației școlare și în familie în lumina dificultăților cu care se confruntă noile generaţii, precum și să prezinte abordări pragmatice de implementare a principiilor educației emoționale în școală;
b. Să faciliteze cunoașterea unor teorii relevante și a constatărilor din studii recente despre impactul implementării programului Didactica emoțiilor (Didactics of Emotions - DoE);
c. Să faciliteze învățarea unor tehnici de educație emoțională care pot fi utilizate cu grupuri de elevi;
d. Să pregătească profesorii pentru a proiecta și gestiona intervenții de tipul DoE în cursul lecțiilor.
Cele patru module sunt:
Modulul 1 - De ce didactica emoțiilor? Modulul explorează relația dintre bunăstarea emoțională a copiilor și adolescenților și părăsirea timpurie a școlii, precum și situația actuală a școlii, familiei și educației
Modulul 2 - De la inteligența emoțională la educația emoțională: bază științifică a didacticii emoțiilor - Modulul facilitează înțelegerea teoriilor majore care stau la baza educației emoționale
Modulul 3 - Instrumente practice de utilizat în clasă și dovezi științifice: instruire pentru activități cu studenții - Modulul ilustrează cele 18 tehnici DoE care vor fi utilizate în clasă cu elevii
Modulul 4 - Planificare și management DoE - Modulul pregătește profesorii cu privire la modul de planificare și gestionare a intervențiilor didacticii emoțiilor în sălile de clasă.
- Ghid interactiv pentru implementarea Eumoschool ca o abordare holistică a prevenirii părăsirii timpurii a școlii
- Recomandări de politici: un document care își propune să influențeze factorii de decizie și alți factori interesați de învățământ în elaborarea strategiilor de prevenire a părăsirii timpurii a școlii la nivel local, național și european.
În acest context, cele două recomandări principale apărute în mod comun de toate țările partenere sunt:
- Integrarea educației emoționale în formarea profesională nouă și dezvoltarea profesională a profesorilor
- Integrarea unei componente a educației emoționale în curriculum.
Bibliografie:
- https://eumoschool.eu/ro/