Măsurarea eficienței programelor de instruire a cursanţilor consumă timp și resurse şi multe programe de formare în domeniul educației incluzive eșuează în a livra beneficiile așteptate. Doar un sistem foarte bine structurat de măsurare a efectelor acestor programe poate ajuta furnizorii de formare să identifice cauzele ineficienței.

În elaborarea strategiilor pentru formarea cadrelor didactice în domeniul educației incluzive trebuie să se aibă în vedere specificul acestui tip de educaţie şi particularităţile copiilor cu care cadrele didactice lucrează la clasă. Astfel, un program de formare care a dat rezultate cu o anumită grupă de cursanţi poate deveni un program ineficient din punct de vedere al costurilor implicate raportate la rezultatele/ obţinute. De aceea, este deosebit deimportant pentru un furnizor de formare să măsoare permanent impactul  acestor rezultate asupra cursanţilor şi chiar asupra beneficiarilor finali ai educaţiei, copiii.

Originea și descrierea modelului Kirkpatrick

Donald Kirkpatrick a dezvoltat un de evaluare a programelor de formare în anii 1950. Modelul a fost publicat inițial în anul 1959 în Journal of American Society of Training Directors, iar apoi prezentat în cartea sa, “Evaluating Training Programs” în anul 1975.

Donald Kirkpatrick a fost președintele American Society for Training and Development (ASTD) în 1975 și a scris o serie de alte cărți semnificative despre training și evaluare și a oferit consultanță pentru câteva corporații de nivel global.

Modelul descris poate fi adaptata cu succes şi în domeniul formării continue a  cadrelor didactice.

Modelul CELOR 4 NIVELURI este cea mai recunoscută metodă de evaluare a eficienței programelor de formare și învațare folosită de organizații, iar în prezent este considerată un standard în industria Resurselor Umane.

Adaptat programelor de formare continua a acdrelor didactice în domeniul educaţiei, modelul poate avea 4 nivele:

Nivelul 1 – Reacția - în ce măsură cursanţii au apreciat programul de formare ca fiind util, bine structurat, organizat şi deschizător de oportunităţi?

Acest nivel solicită opinii despre experiența de învătare în urma unui program de formare.

Întrebările aferente acestui nivel se referă la gradul de satisfacție a participanților legat de experiența participării la curs, dacă s-au simțit implicați și dacă au considerat relevante informațiile transmise. Furnizorii de formare utilizează această formă de feedback pentru evaluarea eficienței programului, a percepției cursanților și pentru identificarea îmbunătățirilor potenția.

Nivelul 2 – Învățarea - în ce măsură şi-au îmbunătăţit cursanţii participanţi la programul de formare competenţele didactice, cunoştinţele, abilităţile?

Acest nivel măsoară gradul în care participanții și-au însușit cunoștințele şi şi-au dezvoltat abilitățile care au fost proiectate a fi transmise/ dezvoltate.

Nivelul este utilizat de către formatori pentru a determina dacă au fost îndeplinite obiectivele programului deformare. Numai prin identificarea cursanților care au dobândit cunoștințe/abilități și a celor care nu și-au insusit aceste elemente,furnizorii de formare pot face îmbunătățirile necesare în strategiile de instruire.

Nivel 3 – Comportament - în ce măsură şi-au adaptat cursanţii participanţi la programul de formare comportamentul în şcoală?

Acest nivel măsoară gradul în care s-a schimbat comportamentul cadrelor didactice beneficiare de formare, ca rezultat al cursului, în special în cazul în care cunoștintele și abilitățile transmise sunt specifice și aplicabile instituţiei de învăţământ unde îşi desfăşoară activiatatea. Se paote înregistra un eșec în schimbarea comportamentului vadrelor didactice, care poate avea drept cauză rezistența la schimbare a acestora.

Acest nivel implică măsurarea comportamentului cursanților înainte și după participarea la curs.

Nivel 4 – Rezultate - beneficii măsurabile

La acest nivel se urmărește să se determine rezultatele tangibile ale programului de formare, precum: îmbunătățirea calității și eficienței, retenția cadrelor didactice, dezvoltarea competenţelor de lucru cu copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Este o provocare atât pentru işcoli cât şi pentru furnizorii programelor de formare să determine dacă anumite rezultate înregistrate la clasă sunt datorate programelor de formare parcurse.

Acest nivel necesită măsurarea obiectivelor cursului în raport cu efectele instruirii (măsurarea atât înainte, cât și după desfășurarea cursului).

O evaluare la fiecare nivel arată dacă au fost îndeplinite cerințele fundamentale ale programului de formare.

Toate nivelurile de evaluare sunt la fel de importante. În esență, Modelul Kirkpatrick explică utilitatea evaluarii gradului de performanță al unui program pe fiecare nivel. Astfel, fiecare nivel furnizează un mijloc de control și de diagnosticare a problemelor aferente nivelului respectiv.

Dacă participanții nu au învățat din urma cursului (Nivel 2), acest lucru se poate datora reacțiilor acestora adunate la nivelul 1, care vor crea bariere în procesul de acumulare a cunoștințelor.

Mai departe, dacă participanții nu și-au folosit abilitățile dobândite prin training, odată reîntorși la activitatea lor, este posibil ca ei să nu le fi învățat pe cele necesare (la nivelul 2).

Dificultatea în realizarea unei evaluări creşte odată cu mutarea spre nivelurile superioare.

Adaptarea modelului Kirkpatrick pentru a fi utilizat în evaluaraea unui program de formare a cadrelor didactice

Nivel 1 (Reacția)

·         Finalizarea chestionarului de feedback pentru participanti;

·         Colectarea de comentarii informale de la participanti;

·         Realizarea de sesiuni de discutii pe diferite teme cu participantii.

Nivel 2 (Învățarea)

·         Elaborare de scoruri de evaluare pre si post eveniment (curs, program);

·         Evaluarea in activitatea didactică a participanţilor la curs;

·         Elaborarea raportului supervizorilor.

Nivel 3 (Comportament)

·         Finalizarea chestionarului de autoevaluare;

·         Observarea comportamentului in şcoala unde este încadrat;

·         Colectarea unor rapoartelor de la părinţi, colegi, directorul şcolii, cu privire la percepţia acestora asupra schimbărilor apărute ulterior finalizării de către cursanţi a unui program de formare.

Nivel 4 (Rezultate)

·         Realizarea de inspectii la clasă;

·         Întocmirea unor fişe de progres al copiilor etc.

 Când se selectează sursele de informații utilizate pentru evaluare, este indicat să se ia în considerare costurile și timpul alocate colectării datelor, punându-le în balanță cu acuratețea surselor.

Sursele pot include:

·         rapoarte de cercetare cantitativă;

·         înregistrări din activitatea profesională;

·         interviuri cu participanți, manageri, colegi, părinţi etc.;

·         teste și liste de verificare;

·         observare directă;

·         chestionare, evaluări multiple;

·         sesiuni de discuții.

Modelul Kirkpatrick trebuie utilizat nu doar ca o evaluare finală, ci şi ca o pre-evaluare a cadrului ce ţine de structura unui program de formare continua a cadrelor didactice. Ca evaluare finală, modelul arată reacţiile cursantilor legate de învatare şi schimbarea comportamentului spre rezultatele dorite. Ca pre-evaluare se recomandă să se pornească de la rezultalele asteptate si să se continue cu modul în care se poate schimba comportamentul cursantilor.

Resursa bibliografica

Donald L. Kirkpatrick, (2009), Evaluating Training Programs: The Four Levels, disponibil online https://www.mindtools.com/pages/article/kirkpatrick.htm