Aptitudinile trebuie considerate într-o dublă calitate:
· al eficienței/ reușitei în activitate
· al procesualității/ structuralității
Un aspect deosebit de important îl constituie modul în care o persoană receptează informația, prelucrează informația și oferă răspunsuri pe această bază. Plecând de la abordarea cognitivă, Fleishman (2008) elaborează o taxonomie a aptitudinilor umane, pentru a organiza o mare cantitate de informaţie privind performanţele profesionale.
Ghidul aptitudinilor umane elaborat de Edwin A. Fleishman și adaptat în România de Pitariu, H., Iliescu, D. și Coldea, D (2008) constituie o documentare utilă a aptitudinilor umane, prin:
definiții actualizate ale aptitudinilor;
exemple de sarcini care se efectuează prin apelul la fiecare aptitudine în parte;
exemple de profesii care necesită o dezvoltare deosebită a fiecărei aptitudine;
exemple de teste (cele mai cunoscute) care pot fi utilizate pentru a măsura fiecare aptitudine.
Taxonomia lui Fleishman reprezintă un ghid util:
pentru psihologii din domeniul industrial şi organizaţional, pentru profesioniştii din resurse umane, pentru consilieri, pentru specialiştii în educaţie;
pentru recrutarea, selecţia, instruirea şi evaluarea angajaților într-o manieră cât mai precisă, validă. Pentru aceasta este necesar o cât mai bună identificare a cunoştinţelor, deprinderilor şi aptitudinilor necesare pentru executarea eficientă a sarcinilor de muncă;
pentru a descrie diverse performanțe umane, indicându-se astfel aptitudinile cerute pentru reușita diverselor activități profesioanle.
Taxonomia lui Fleishman (adaptarea românească - 2008) cuprinde o listă cu 73 de aptitudini (cognitive, psihomotorii, fizice, senzoriale/perceptuale şi sociale/interpersonale).
APTITUDINE |
DEFINIŢIE |
APTITUDINI COGNITIVE |
|
1. Înţelegerea verbală |
Este aptitudinea de a asculta şi înţelege limba vorbită (cuvinte şi fraze) |
2. Înţelegerea limbajului scris |
Este aptitudinea de a citi şi înţelege propoziţii şi fraze scrise. |
3. Exprimarea orală |
Este aptitudinea de a folosi cuvinte şi fraze în actul vorbirii, astfel încât ceilalţi să înţeleagă. |
4. Exprimarea în scris |
Este aptitudinea de a folosi cuvinte şi fraze scrise astfel încât să fie înţelese de alte persoane. |
5. Fluenţa ideilor |
Este aptitudinea de a oferi un anumit număr de idei cu privire la un subiect dat. |
6. Originalitatea |
Este aptitudinea de a emite idei neobişnuite sau ingenioase despre un subiect sau o problemă dată. |
7. Capacitatea de memorare |
Este aptitudinea de a ţine minte informaţii (cuvinte, cifre, imagini şi proceduri). |
8. Receptivitatea la probleme |
Este aptitudinea de a realiza că ceva nu merge sau riscă să nu meargă bine. |
9. Raţionament matematic |
Este aptitudinea de a înţelege şi a organiza o problemă şi, apoi, de a selecta o metodă sau o formulă matematică pentru a o rezolva. |
10. Uşurinţa aritmetică |
Această aptitudine se referă la gradul în care operaţiile de adunare, scădere, înmulţire sau împărţire pot fi efectuate rapid şi corect. |
11. Raţionament deductiv |
Este aptitudinea de a aplica reguli generale la probleme specifice cu scopul de a găsi răspunsuri logice la acestea. |
12. Raţionament inductiv |
Este aptitudinea de a combina informaţii distincte sau răspunsuri specifice la probleme date cu scopul de a formula reguli sau concluzii generale. |
13. Ordonarea informaţiilor |
Este aptitudinea de a aplica corect o regulă sau un set de reguli cu scopul de a ordona obiecte sau acţiuni într-o anumită secvenţă. |
14. Flexibilitate categorială |
Este aptitudinea de a produce multe reguli, astfel încât fiecare dintre ele să arate cum trebuie grupat un anumit set de lucruri într-un mod diferit. |
15. Rapiditatea structurării informaţiilor |
Este aptitudinea de a recepta rapid informaţii care, la început, par fără sens sau organizare. |
16. Flexibilitatea structurării |
Este aptitudinea de a identifica sau recunoaşte un model cunoscut (formă geometrică, obiect, sau cuvânt) care este ascuns într-un alt material. |
17. Orientarea spaţială |
Este aptitudinea de a cunoaşte propria situare în raport cu poziţia unui obiect sau de a spune unde se situează un obiect în raport cu propria persoană. |
18. Capacitatea de vizualizare |
Este aptitudinea de a imagina cum va arăta un obiect când va fi mişcat sau când componentele sale vor fi rearanjate. |
19. Rapiditatea percepţiei |
Este aptitudinea care priveşte gradul în care o persoană reuşeşte să compare rapid şi cu precizie litere, cifre, obiecte, imagini sau forme/tipare/modele. |
20. Atenţia selectivă |
Este abilitatea unei persoane de a se concentra asupra unei sarcini fără a se lăsa distrasă de la această activitate. |
21. Atenţia distributivă |
Este aptitudinea de a pendula între două sau mai multe surse de informaţii. |
APTITUDINI FIZICE |
|
1. Forţa statică |
Este aptitudinea de a exercita o forţă musculară continuă pentru a ridica, a împinge, a trage sau a căra obiecte. |
2. Forţa explozivă |
Este aptitudinea de a folosi pusee scurte de forţă musculară pentru a se propulsa (de pildă, pentru a sări sau a sprinta), sau pentru a arunca obiecte. |
3. Forţa dinamică |
Este capacitatea muşchilor de a exercita forţă în mod repetat sau continuu, în timp. |
4. Forţa trunchiului |
Este abilitatea care se referă la gradul în care muşchii abdomenului şi ai regiunii lombare pot susţine o parte a corpului sau poziţia picioarelor, în mod repetat sau continuu pentru mult timp. |
5. Supleţea extensiei |
Este aptitudinea de a se înclina, a se întinde sau a torsiona corpul, braţele şi/sau picioarele. |
6. Supleţea dinamică |
Este abilitatea de a înclina, întinde, torsiona sau răsuci braţele şi/sau picioarele în mod rapid şi repetat. |
7. Coordonarea ansamblului mişcărilor |
Este capacitatea de coordonare a braţelor, picioarelor şi trunchiului în activităţi în care întregul corp este în mişcare. |
8. Echilibrul corporal |
Constă în capacitatea de a păstra sau redobândi echilibrul propriului corp, sau de a-l menţine vertical în ciuda unei poziţii instabile. |
9. Rezistenţa fizică |
Este capacitatea de a exercita efort fizic într-un interval de timp fără a-şi pierde suflul/respiraţia. |
APTITUDINI SENZORIALE/ PERCEPTUALE |
|
1. Acuitatea vizuală de aproape |
Este capacitatea de a realiza o bună discriminare vizuală la distanţe mici. |
2. Acuitatea vizuală la distanţă |
Este capacitatea de a face discriminări vizuale la mare distanţă. |
3. Vederea cromatică |
Este abilitatea de a potrivi sau diferenţia culorile. |
4. Vederea nocturnă |
Este capacitatea de a face discriminări vizuale în condiţii de luminozitate scăzută. |
5. Vederea periferică |
Este abilitatea de a percepe obiecte sau a detecta mişcări faţă de sine, atunci când ochii sunt aţintiţi înainte. |
6. Perceperea adâncimii / vederea stereoscopică |
Este abilitatea de a distinge care dintre mai multe obiecte este mai departe sau mai aproape de observator. |
7. Vederea în lumină strălucitoare |
Este capacitatea de a percepe obiecte în prezenţa unei lumini orbitoare sau strălucitoare. |
8. Sensibilitatea auditivă |
Este abilitatea de a detecta şi discrimina sunete care pot varia într-o gamă foarte mare de tonuri (înălţimi) şi / sau volume (intensitate). |
9. Atenţia auditivă |
Este abilitatea unei persoane de a se concentra asupra unei singure surse auditive de informaţii, în prezenţa altor sunete fără relevanţă sau perturbatoare. |
10. Localizarea sunetelor |
Este abilitatea de a identifica direcţia din care vine un sunet. |
11. Recunoaşterea vorbirii |
Este abilitatea de a asculta şi înţelege cuvintele rostite de o altă persoană. |
12. Claritatea vorbirii |
Este abilitatea de a comunica oral într-o manieră clară şi inteligibilă pentru auditor. |
APTITUDINI SOCIALE / INTERPERSONALE |
|
1. Amabilitatea |
Este aptitudinea de a fi plăcut, plin de tact şi serviabil în relaţiile de muncă cu ceilalţi. |
2. Flexibilitatea comportamentală |
Este aptitudinea de a adapta propriul comportament la situaţiile schimbătoare din mediul de muncă. |
3. Capacitatea de coordonare |
Este aptitudinea de a structura planurile de muncă şi activităţile, astfel încât să coincidă cu programele, stilul şi ritmul de muncă ale celorlalţi şi de a le ajusta, amendându-le cu schimbările ce se impun. |
4. Responsabilitatea |
Este aptitudinea de a fi o persoană de încredere şi cu simţul responsabilităţii faţă de alţii. |
5. Asertivitatea |
Este aptitudinea de a-şi exprima părerile şi opiniile într-un mod curajos şi activ. |
6. Capacitatea de negociere |
Este aptitudinea de a negocia cu alţii pentru rezolvarea unui conflict. |
7. Persuasiunea |
Este capacitatea de a prezenta informaţiile astfel încât să influenţeze opiniile sau acţiunile celorlalţi. |
8. Sociabilitatea |
Este aptitudinea de a fi comunicativ şi participativ în situaţiile sociale. |
9. Conformitatea socială |
Este aptitudinea de a adera la reguli şi politici de comportament social. |
10. Receptivitatea socială |
Este aptitudinea de a înţelege corect situaţiile sociale. |
11. Auto-controlul |
Este aptitudinea de a rămâne calm şi echilibrat în situaţii dificile sau stresante. |
12. Încrederea socială |
Este aptitudinea de a afişa încredere în sine în situaţiile sociale. |
13. Dezvoltarea celorlalţi |
Este aptitudinea de a contribui la dezvoltarea talentelor şi competenţelor celorlalţi. |
14. Obţinerea de informaţii prin conversaţie |
Este aptitudinea de a descoperi informaţii importante referitoare la o problemă, prin conversaţie, întrebări sau discuţii. |
15. Dorinţa de realizare |
Este aptitudinea de a-şi fixa standarde foarte înalte şi de a realiza cât mai bine posibil o sarcină. |
16. Deschiderea către experienţă |
Reprezintă aptitudinea de a avea o atitudine deschisă şi veşnic curioasă, receptivă la noi idei, circumstanţe şi medii. |
17. Independenţa şi autonomia |
Aptitudinea de a lucra într-un mediu nestructurat, cu minimă îndrumare sau supervizare. |
18. Perseverenţa |
Este aptitudinea de a menţine un nivel optim de efort până când sarcinile de muncă sunt realizate cu succes. |
19. Controlul tendinţei de a lua decizii pripite |
Este aptitudinea de a se abţine de la decizii finale până când nu au fost culese şi evaluate toate datele relevante. |
20. Argumentarea verbală |
Este aptitudinea de a-şi susţine şi apăra verbal raţionamentele şi propriile concluzii. |
21. Capacitatea de refacere a tonusului |
Este aptitudinea de a reveni în mod rapid la energia şi doza de entuziasm iniţiale, după o situaţie descurajantă. |
Un instrument util care se bazează pe această taxonomie este Fleishman Job Analysis Survey (F-JAS) care face legătura dintre sarcinile de muncă şi aptitudinile de care are nevoie personalul pentru realizarea acestora.
Pentru a putea obţine un profil aptitudinal complet sunt surprinse mai multe domenii ale performanţei umane care includ aptitudini cognitive, psihomotrice, fizice, senzorial-perceptive şi de personalitate.
Profilul aptitudinal obţinut este necesar pentru:
compararea cu cerinţele aptitudinale ale postului de muncă;
oferirea informaţiilor necesare pentru dezvoltarea unor sisteme de selecţie, instruire şi evaluare a performanţelor, validate ştiinţific şi fundamentate juridic.
Aplicaţii ale F-JAS:
selecţia personalului, evaluarea performanţelor şi promovare profesională
pregătirea profesională a personalului, prin dezvoltarea unor programe de instruire;
suport pentru deciziile legate de promovarea personalului, se pot elabora programe de pregătire profesională care să urmărească dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru o paletă largă de posturi;
pot fi dezvoltate sisteme de evaluare a performanţelor profesionale, care să se centreze pe sarcini clare şi pe aptitudini relevante (direct) pentru respectivele sarcini;
dezvoltarea familiilor de posturi de muncă ori de ocupaţii, a grupajelor care presupun cerinţe aptitudinale comune.
Ghidul aptitudinilor umane este unul dintre cele mai utilizate în activitatea practică de catre psihologii, pedagogii și sociologii din întreaga lume.
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Fleishman, E.A., & Relly, M. E. (2008). Handbook of Human Abilities. (Ghidul aptitudinilor umane - adaptat în România de Pitariu, H., Iliescu, D., & Coldea, D.). Cluj-Napoca: Sinapsis.