Aptitudinile trebuie considerate într-o dublă calitate:

·     al eficienței/ reușitei în activitate

·     al procesualității/ structuralității

          Un aspect deosebit de important îl constituie modul în care o persoană receptează informația, prelucrează informația și oferă răspunsuri pe această bază. Plecând de la abordarea cognitivă, Fleishman (2008) elaborează o taxonomie a aptitudinilor umane, pentru a organiza o mare cantitate de informaţie privind performanţele profesionale.

Ghidul aptitudinilor umane elaborat de Edwin A. Fleishman și adaptat în România de Pitariu, H., Iliescu, D. și Coldea, D (2008) constituie o documentare utilă a aptitudinilor umane, prin:

­         definiții actualizate ale aptitudinilor;

­         exemple de sarcini care se efectuează prin apelul la fiecare aptitudine în parte;

­         exemple de profesii care necesită o dezvoltare deosebită a fiecărei aptitudine;

­         exemple de teste (cele mai cunoscute) care pot fi utilizate pentru a măsura fiecare aptitudine.

          Taxonomia lui Fleishman reprezintă un ghid util:

­       pentru psihologii din domeniul industrial şi organizaţional, pentru profesioniştii din resurse umane, pentru consilieri, pentru specialiştii în educaţie;

­       pentru recrutarea, selecţia, instruirea şi evaluarea angajaților într-o manieră cât mai precisă, validă. Pentru aceasta este necesar o cât mai bună identificare a cunoştinţelor, deprinderilor şi aptitudinilor necesare pentru executarea eficientă a sarcinilor de muncă;

­       pentru a descrie diverse performanțe umane, indicându-se astfel aptitudinile cerute pentru reușita diverselor activități profesioanle.

          Taxonomia lui Fleishman (adaptarea românească - 2008) cuprinde o listă cu 73 de aptitudini (cognitive, psihomotorii, fizice, senzoriale/perceptuale şi sociale/interpersonale).

Taxonomia aptitudinilor  (Fleishman și Relly, 2008):

APTITUDINE

DEFINIŢIE

APTITUDINI COGNITIVE

1. Înţelegerea verbală

Este aptitudinea de a asculta şi înţelege limba vorbită (cuvinte şi fraze)

2. Înţelegerea limbajului scris

Este aptitudinea de a citi şi înţelege propoziţii şi fraze scrise.

3. Exprimarea orală

Este aptitudinea de a folosi cuvinte şi fraze în actul vorbirii, astfel încât ceilalţi să înţeleagă.

4. Exprimarea în scris

Este aptitudinea de a folosi cuvinte şi fraze scrise astfel încât să fie înţelese de alte persoane.

5. Fluenţa ideilor

Este aptitudinea de a oferi un anumit număr de idei cu privire la un subiect dat.

6. Originalitatea

Este aptitudinea de a emite idei neobişnuite sau ingenioase despre un subiect sau o problemă dată.

7. Capacitatea de memorare

Este aptitudinea de a ţine minte informaţii (cuvinte, cifre, imagini şi proceduri).

8. Receptivitatea la probleme

Este aptitudinea de a realiza că ceva nu merge sau riscă să nu meargă bine.

9. Raţionament matematic

Este aptitudinea de a înţelege şi a organiza o problemă şi, apoi, de a selecta o metodă sau o formulă matematică pentru a o rezolva.

10. Uşurinţa aritmetică

Această aptitudine se referă la gradul în care operaţiile de adunare, scădere, înmulţire sau împărţire pot fi efectuate rapid şi corect.

11. Raţionament deductiv

Este aptitudinea de a aplica reguli generale la probleme specifice cu scopul de a găsi răspunsuri logice la acestea.

12. Raţionament inductiv

Este aptitudinea de a combina informaţii distincte sau răspunsuri specifice la probleme date cu scopul de a formula reguli sau concluzii generale.

13. Ordonarea informaţiilor

Este aptitudinea de a aplica corect o regulă sau un set de reguli cu scopul de a ordona obiecte sau acţiuni într-o anumită secvenţă.

14. Flexibilitate categorială

Este aptitudinea de a produce multe reguli, astfel încât fiecare dintre ele să arate cum trebuie grupat un anumit set de lucruri într-un mod diferit.

15. Rapiditatea structurării informaţiilor

Este aptitudinea de a recepta rapid informaţii care, la început, par fără sens sau organizare.

16. Flexibilitatea structurării

Este aptitudinea de a identifica sau recunoaşte un model cunoscut (formă geometrică, obiect, sau cuvânt) care este ascuns într-un alt material.

17. Orientarea spaţială

Este aptitudinea de a cunoaşte propria situare în raport cu poziţia unui obiect sau de a spune unde se situează un obiect în raport cu propria persoană.

18. Capacitatea de vizualizare

Este aptitudinea de a imagina cum va arăta un obiect când va fi mişcat sau când componentele sale vor fi rearanjate.

19. Rapiditatea percepţiei

Este aptitudinea care priveşte gradul în care o persoană reuşeşte să compare rapid şi cu precizie litere, cifre, obiecte, imagini sau forme/tipare/modele.

20. Atenţia selectivă

Este abilitatea unei persoane de a se concentra asupra unei sarcini fără a se lăsa distrasă de la această activitate.

21. Atenţia distributivă

Este aptitudinea de a pendula între două sau mai multe surse de informaţii.

APTITUDINI FIZICE

1. Forţa statică

Este aptitudinea de a exercita o forţă musculară continuă pentru a ridica, a împinge, a trage sau a căra obiecte.

2. Forţa explozivă

Este aptitudinea de a folosi pusee scurte de forţă musculară pentru a se propulsa (de pildă, pentru a sări sau a sprinta), sau pentru a arunca obiecte.

3. Forţa dinamică

Este capacitatea muşchilor de a exercita forţă în mod repetat sau continuu, în timp.

4. Forţa trunchiului

Este abilitatea care se referă la gradul în care muşchii abdomenului şi ai regiunii lombare pot susţine o parte a corpului sau poziţia picioarelor, în mod repetat sau continuu pentru mult timp.

5. Supleţea extensiei

Este aptitudinea de a se înclina, a se întinde sau a torsiona corpul, braţele şi/sau picioarele.

6. Supleţea dinamică

Este abilitatea de a înclina, întinde, torsiona sau răsuci braţele şi/sau picioarele în mod rapid şi repetat.

7. Coordonarea ansamblului mişcărilor

Este capacitatea de coordonare a braţelor, picioarelor şi trunchiului în activităţi în care întregul corp este în mişcare.

8. Echilibrul corporal

Constă în capacitatea de a păstra sau redobândi echilibrul propriului corp, sau de a-l menţine vertical în ciuda unei poziţii instabile.

9. Rezistenţa fizică

Este capacitatea de a exercita efort fizic într-un interval de timp fără a-şi pierde suflul/respiraţia.

APTITUDINI SENZORIALE/ PERCEPTUALE

1. Acuitatea vizuală de aproape

Este capacitatea de a realiza o bună discriminare vizuală la distanţe mici.

2. Acuitatea vizuală la distanţă

Este capacitatea de a face discriminări vizuale la mare distanţă.

3. Vederea cromatică

Este abilitatea de a potrivi sau diferenţia culorile.

4. Vederea nocturnă

Este capacitatea de a face discriminări vizuale în condiţii de luminozitate scăzută.

5. Vederea periferică

Este abilitatea de a percepe obiecte sau a detecta mişcări faţă de sine, atunci când ochii sunt aţintiţi înainte.

6. Perceperea adâncimii / vederea stereoscopică

Este abilitatea de a distinge care dintre mai multe obiecte este mai departe sau mai aproape de observator.

7. Vederea în lumină strălucitoare

Este capacitatea de a percepe obiecte în prezenţa unei lumini orbitoare sau strălucitoare.

8. Sensibilitatea auditivă

Este abilitatea de a detecta şi discrimina sunete care pot varia într-o gamă foarte mare de tonuri (înălţimi) şi / sau volume (intensitate).

9. Atenţia auditivă

Este abilitatea unei persoane de a se concentra asupra unei singure surse auditive de informaţii, în prezenţa altor sunete fără relevanţă sau perturbatoare.

10. Localizarea sunetelor

Este abilitatea de a identifica direcţia din care vine un sunet.

11. Recunoaşterea vorbirii

Este abilitatea de a asculta şi înţelege cuvintele rostite de o altă persoană.

12. Claritatea vorbirii

Este abilitatea de a comunica oral într-o manieră clară şi inteligibilă pentru auditor.

APTITUDINI SOCIALE / INTERPERSONALE

1. Amabilitatea

Este aptitudinea de a fi plăcut, plin de tact şi serviabil în relaţiile de muncă cu ceilalţi.

2. Flexibilitatea comportamentală

Este aptitudinea de a adapta propriul comportament la situaţiile schimbătoare din mediul de muncă.

3. Capacitatea de coordonare

Este aptitudinea de a structura planurile de muncă şi activităţile, astfel încât să coincidă cu programele, stilul şi ritmul de muncă ale celorlalţi şi de a le ajusta, amendându-le cu schimbările ce se impun.

4. Responsabilitatea

Este aptitudinea de a fi o persoană de încredere şi cu simţul responsabilităţii faţă de alţii.

5. Asertivitatea

Este aptitudinea de a-şi exprima părerile şi opiniile într-un mod curajos şi activ.

6. Capacitatea de negociere

Este aptitudinea de a negocia cu alţii pentru rezolvarea unui conflict.

7. Persuasiunea

Este capacitatea de a prezenta informaţiile astfel încât să influenţeze opiniile sau acţiunile celorlalţi.

8. Sociabilitatea

Este aptitudinea de a fi comunicativ şi participativ în situaţiile sociale.

9. Conformitatea socială

Este aptitudinea de a adera la reguli şi politici de comportament social.

10. Receptivitatea socială

Este aptitudinea de a înţelege corect situaţiile sociale.

11. Auto-controlul

Este aptitudinea de a rămâne calm şi echilibrat în situaţii dificile sau stresante.

12. Încrederea socială

Este aptitudinea de a afişa încredere în sine în situaţiile sociale.

13. Dezvoltarea celorlalţi

Este aptitudinea de a contribui la dezvoltarea talentelor şi competenţelor celorlalţi.

14. Obţinerea de informaţii prin conversaţie

Este aptitudinea de a descoperi informaţii importante referitoare la o problemă, prin conversaţie, întrebări sau discuţii.

15. Dorinţa de realizare

Este aptitudinea de a-şi fixa standarde foarte înalte şi de a realiza cât mai bine posibil o sarcină.

16. Deschiderea către experienţă

Reprezintă aptitudinea de a avea o atitudine deschisă şi veşnic curioasă, receptivă la noi idei, circumstanţe şi medii.

17. Independenţa şi autonomia

Aptitudinea de a lucra într-un mediu nestructurat, cu minimă îndrumare sau supervizare.

18. Perseverenţa

Este aptitudinea de a menţine un nivel optim de efort până când sarcinile de muncă sunt realizate cu succes.

19. Controlul tendinţei de a lua decizii pripite

Este aptitudinea de a se abţine de la decizii finale până când nu au fost culese şi evaluate toate datele relevante.

20. Argumentarea verbală

Este aptitudinea de a-şi susţine şi apăra verbal raţionamentele şi propriile concluzii.

21. Capacitatea de refacere a tonusului

Este aptitudinea de a reveni în mod rapid la energia şi doza de entuziasm iniţiale, după o situaţie descurajantă.

          Un instrument util care se bazează pe această taxonomie este Fleishman Job Analysis Survey (F-JAS) care face legătura dintre sarcinile de muncă şi aptitudinile de care are nevoie personalul pentru realizarea acestora.

          Pentru a putea obţine un profil aptitudinal complet sunt surprinse mai multe domenii ale performanţei umane care includ aptitudini cognitive, psihomotrice, fizice, senzorial-perceptive şi de personalitate.

          Profilul aptitudinal obţinut este necesar pentru:

­         compararea cu cerinţele aptitudinale ale postului de muncă;

­         oferirea informaţiilor necesare pentru dezvoltarea unor sisteme de selecţie, instruire şi evaluare a performanţelor, validate ştiinţific şi fundamentate juridic.

          Aplicaţii ale F-JAS:

­         selecţia personalului, evaluarea performanţelor şi promovare profesională

­         pregătirea profesională a personalului, prin dezvoltarea unor programe de instruire;

­         suport pentru deciziile legate de promovarea personalului, se pot elabora programe de pregătire profesională care să urmărească dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru o paletă largă de posturi;

­         pot fi dezvoltate sisteme de evaluare a performanţelor profesionale, care să se centreze pe sarcini clare şi pe aptitudini relevante (direct) pentru respectivele sarcini;

­         dezvoltarea familiilor de posturi de muncă ori de ocupaţii, a grupajelor care presupun cerinţe aptitudinale comune.

          Ghidul aptitudinilor umane este unul dintre cele mai utilizate în activitatea practică de catre psihologii, pedagogii și sociologii din întreaga lume.

SURSE BIBLIOGRAFICE:

Fleishman, E.A., & Relly, M. E. (2008). Handbook of Human Abilities. (Ghidul aptitudinilor umane - adaptat în România de Pitariu, H., Iliescu, D., & Coldea, D.). Cluj-Napoca: Sinapsis.