Este incontestabilă importanța parteneriatul şcoală – agenți economici, acesta având ca effect indirect o mai bună corelație dintre oferta şi cererea pe piața muncii (corelarea rețelei şcolare, structurată pe filiere, profiluri, specializări şi calificări profesionale în funcție de nevoile educaționale locale şi naționale).

De asemenea, parteneriatul menționat poate asigura integrarea socială prin diferențiere a absolvenților, în funcție de competențe şi opțiuni, transmiterea unor valori precum responsabilitatea, respectul pentru muncă şi valorile produse de către aceasta, etc..

Parteneriatul școală- agenți economici poate fi realizat cu succes la toate nivelurile de învățământ,stfel, pentru ciclul primar şi gimnazial se pot organiza vizite la agenții economici, lecții deschise, sponsorizări acordate de agenții economici pentru diverse manifestări, participări ai unor reprezentanți ai agenților economici la lecții care să aibă ca obiectiv educația economică a micilor şcolari etc.

La nivel gimnazial  aceste activități pot fi diversificate prin implicarea elevilor în activități productive care să pună în practică diverse cunoştințe dobândite în şcoală, consiliere profesională, activități cu scopul orientării şcolare şi profesionale, prezentarea diverselor meserii, etc..

La nivel liceal activitățile, pe lângă cele menționate anterior, pot fi desfășurate activități de practică de specializare în anumite domenii economice conform cu specializarea oferită de către şcoală.

În art art. 32 al Legii educației naționale se prevede modalitatea în care pot fi organizate stagiile de practică: „stagiile de pregătire practică de pe parcursul filierei tehnologice sau vocaționale se pot organiza la nivelul unității de învățământ și/sau la operatorii economici ori instituțiile publice cu care unitatea de învățământ are încheiate contracte pentru pregătire practică”.

Tot în acest articol se stipulează că „Operatorii economici care asigură, pe bază de contract cu unitățile de învățământ, burse de școlarizare, stagii de pregătire practică a elevilor, dotarea spațiilor de pregătire practică sau locuri de muncă pentru absolvenți pot beneficia de facilități fiscale, potrivit prevederilor legale.”

Art. 61 arată modul în care operatorii economici pot colabora cu şcolile pentru a contribui la constituirea unor clase de elevi din cadrul unităților de învățământ - „în cadrul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat se pot înființa și pot funcționa, conform legii, unități de învățământ cu clase constituite pe bază de contracte de parteneriat între unități de învățământ de stat și particulare acreditate, între acestea și operatori economici, precum și între instituții din țară și străinătate, pe baza unor acorduri interguvernamentale.”

Alte forme de parteneriat școală- agenți economici

- susținerea financiară a şcolilor de către agenții economici: prin acordarea de sponsorizări către acestea (în bani sau natură – mobilier, echipamente, reparații, etc.);

- sprijin acordat cadrelor didactice pentru a urma diverse stagii de pregătire, participarea la conferințe şi seminarii profesionale ale acestora;

- punerea la dispoziția şcolilor a echipamentelor şi laboratoarelor agenților economici pentru activități practice, etc..

În noua Lege a educației se prevede că „Învățământul poate să fie finanțat și direct de către operatori economici, precum și de alte persoane fizice sau juridice, în condițiile legii prin: burse, credite de studii, taxe, donații, sponsorizări, surse proprii și alte surse legale” (art. 9).

O practică controversată este oferirea elevilor a unor produse furnizate de agenții economici în scop comercial, se oferă gratis anumite produse pentru ca apoi elevii să devină consumatori. O astfel de inițiativă, din partea unor furnizori de produse fast-food a suscitat critici dure din partea părinților ceea ce a condus la dezbateri parlamentare pentru adoptarea unei prevederi legislative prin care se interzice comercializarea produselor fast-food şi a celor cu risc crescut de obezitate în rândul consumatorilor, în şcoli şi în apropierea acestora. Alte forme mascate de publicitate adoptate de diverşi agenți economici poate lua forma unor concursuri, atractive pentru copii (Ex. Campaniile desfăşurate de Hiper-market-uri cu ocazia sărbătorilor de Paşti şi Crăciun) prin care se promit premii celor participanți la concurs.

O altă practică este aceea în care, marile firme încurajează împlicarea socială a angajaților proprii. Aceştia sunt încurajați să contribuie cu resurse financiare la programe sociale (burse pentru copiii din familii sărace, ajutor material pentru persoanele defavorizate social, sponsorizarea unor activități culturale, etc.) prin dublarea contribuției financiare a angajaților de către companie.

Condiții ale colaborării:

- stabilirea priorităților pe care şcoala doreşte să le acopere prin intermediul parteneriatului;

- identificarea agenților economici cu valoare de parteneri potențiali ai şcolii;

- negocierea finalităților comune care pot sta la baza parteneriatului;

- clarificarea condițiilor concrete pentru derularea efectivă a parteneriatului;

- conceperea şi valorificarea unor activități/proiecte în regim de parteneriat;

- identificarea categoriilor de parteneri, pe care şcoala îi poate găsi în rândul agenților economici;

- identificarea căilor prin care agenții economici pot fi atraşi în parteneriat;

- găsirea modalităților concrete de colaborare cu agenții economici;

- identificarea setului de valori comune, ale şcolii şi ale agenților economici care pot contribui la un bun parteneriat şcoală – comunitate;

- cultivarea unei atitudini pro-şcoală în comunitate şi creşterea responsabilității sociale ale agenților economici.

Bibliografie

1. Legea Educației Naționale, publicată în MO Nr. 18/10.I.2011

2.Iosifescu, Şerban (coord.) - Management educațional pentru instituțiile de învățământ, Bucureşti, ISE - MEC, 2001

3.Rădulescu Eleonora, Tîrcă Anca – „Şcoală şi comunitate Ghid pentru profesori”, Colecția Educația 2000+, Editura Humanitas Educațional, Bucureşti ,2002

4. tăiculescu Camelia – „Managementul parteneriatului şcoală – comunitate” în

Managementul grupului educat, Editura ASE, Bucureşti, 2006