Partea I
Orientarea şcolară şi profesională este ansamblul de norme, metode şi tehnici prin care se asigură educaţie şi formare profesională de calitate, în acord cu particularităţile fizice, fiziologice şi psihologice ale individului.
Scopul orientării şcolare şi profesionale vizează:
§ valorificarea potenţialului aptitudinal, a intereselor, aspiraţiilor, cunoştinţelor, abilităţilor, deprinderilor şi a altor particularităţi psihocomportamentale
§ consilierea asupra modului de integrare socioprofesională adecvată în vederea asigurării egalităţii de şanse.
Orientarea şcolară şi orientarea profesională a copiilor/elevilor/tinerilor cu CES se realizează de către comisia de orientare şcolară şi profesională (COSP), numită prin decizie a inspectorului şcolar general județean la propunerea serviciului de evaluare şi orientare şcolară şi profesională (SEOSP) din cadrul centrelor judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională (CJRAE).
Componenţa comisiei de orientare şcolară şi profesională - COSP este următoarea:
1. directorul CJRAE, preşedinte al comisiei;
2. inspectorul şcolar pentru învăţământul special şi special integrat;
3. un reprezentant din partea direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului;
4. un reprezentant din partea consiliului judeţean;
5. un reprezentant din partea fiecărei instituţii de învăţământ special cu personalitate juridică;
6. un asistent social din cadrul SEOSP, cu rol de secretar al COSP.
Competenţele comisiei de orientare şcolară şi profesională - COSP sunt următoarele:
a. emite certificatele de orientare/reorientare şcolară şi profesională, la propunerea SEOSP din cadrul CJRAE;
b. colaborează cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, cu instituţiile de învăţământ, cu părinţii, cu asociaţiile persoanelor cu dizabilităţi, cu reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi societăţii civile, cu cabinete medicale, în scopul orientării copiilor cu CES în concordanţă cu particularităţile lor individuale.
Beneficiarii certificatelor de orientare şcolară şi profesională sunt:
§ copiii/elevii/tinerii cu certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de comisia pentru protecţia copilului din cadrul consiliului judeţean, prin serviciul de evaluare complexă al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului;
§ copiii/elevii/tinerii cu CES evaluaţi de serviciul de evaluare şi orientare şcolară şi profesională din cadrul CJRAE.
Pentru copiii/elevii/tinerii încadraţi în grad de handicap de către comisia pentru protecţia copilului din cadrul consiliului judeţean sunt necesare următoarele acte în vederea obţinerii certificatului de orientare şcolară şi profesională:
- cererea părintelui/tutorelui legal instituit adresată COSP;
- copie a certificatului de încadrare în grad de handicap.
Pentru copiii/elevii/tinerii cu CES neîncadraţi în grad de handicap, orientarea şcolară şi profesională se va realiza la propunerea/prin SEOSP din cadrul CJRAE, în baza următoarelor documente:
- cererea părintelui/tutorelui legal instituit adresată COSP;
- copie a actelor de identitate ale părinţilor/tutorelui legal instituit (copia sentinţei de divorţ - dacă este cazul);
- copie a actelor de identitate ale copilului/elevului/tânărului (certificat de naştere/carte de identitate);
- referat/scrisoare medicală de la medicul de familie/specialist;
- fişă de evaluare complexă, eliberată de specialişti calificaţi;
- fişă psihopedagogică eliberată, de regulă, de unitatea de învăţământ sau de profesorul psihopedagog din cadrul SEOSP al CJRAE, însoţită, dacă este cazul, de recomandări ale cadrelor didactice care lucrează efectiv cu copilul/elevul/tânărul în vederea orientării/reorientării şcolare şi profesionale;
- fişă privind traseul educaţional;
- fişă medicală sintetică;
- foaie matricolă (copie xerox), dacă este cazul;
- ultimul certificat de orientare şcolară şi/sau profesională, dacă este cazul.
Comisia de orientare şcolară şi profesională - COSP va elibera certificatul de orientare şcolară şi profesională în 3 exemplare originale: un exemplar pentru părinte/tutore legal instituit, un exemplar pentru instituţia de învăţământ spre care a fost orientat, un exemplar pentru SEOSP.
Certificatul de orientare şcolară şi profesională este valabil de la data emiterii până la finalizarea nivelului de învăţământ pentru care a fost orientat sau până la o nouă reorientare şcolară şi profesională.
Specialiştii implicaţi în evaluare, asistenţă psihoeducaţională, orientare şcolară şi profesională:
→ vor respecta dreptul persoanei/familiei de a sista, fără nicio justificare, participarea sa la serviciul furnizat, în calitate de client.
→ nu vor furniza informaţii despre rezultatele activităţii lor, pentru a nu produce prejudicii, voluntar sau involuntar, beneficiarilor.
→ nu deleagă propriile responsabilităţi unor persoane care nu au competenţele necesare pentru activităţile respective.
→ manifestă cel mai înalt grad de integritate morală şi profesională în toate relaţiile lor.
→ nu fac publice datele cu caracter personal obţinute, cu excepţia situaţiilor prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, protejând copilul/elevul/tânărul cu CES de orice formă de exploatare şi abuz şi prevenind devalorizarea acestor date.
Serviciul de evaluare şi orientare şcolară şi profesională - SEOSP:
Ø va solicita consimţământul informat al familiei/tutorelui legal instituit pentru serviciile de evaluare.
Ø va oferi informaţii despre caracteristicile psihologice ale copiilor/elevilor/tinerilor cu CES familiei/tutorelui legal constituit şi unităţii şcolare unde aceştia învaţă numai după ce s-a realizat o evaluare adecvată, care să susţină ştiinţific şi metodologic afirmaţiile şi concluziile lor, indiferent dacă este vorba de recomandări, rapoarte sau evaluări, precizând limitele afirmaţiilor, concluziilor şi recomandărilor lor.
Ø prin conducerea CJRAE, are obligaţia de a sesiza şi a implica forurile superioare ale autorităţilor locale/judeţene în cazul în care se constată că familia/tutorele legal nu acţionează în interesul superior al copilului/ elevului/tânărului cu CES, pentru asigurarea egalităţii de şanse.
SURSA BIBLIOGRAFICĂ:
Ordin nr. 6552/2011 - Metodologia privind evaluarea, asistența psihoeducațională, orientarea școlară și orientarea profesională a copiilor, a elevilor și a tinerilor cu cerințe educaționale speciale din 13.12.2011. CAPITOLUL IV - Orientarea şcolară şi profesională a copiilor, elevilor şi tinerilor cu CES. București: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.