Situația de criză din primăvara anului 2020, provocată de pandemia Covid 19, a scos la iveală problemele existente în societate, care cu certitudine își va aduce aportul la o schimbare radicală a mentalității oamenilor. În acest context, se resimte o schimbare radicală a sistemului educațional, pentru ai face pe educabili să devină mai conștienți, mai flexibili și mai bine pregătiți pentru viața de mâine cu surprizele sale.
Nimeni nu a fost pregătit pentru învățarea în totalitate în mediul online. Cadrele didactice au fost provocate să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor/studenților: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare; se poate face progres; se pot încuraja elevii /studenții să învețe și să lucreze independent.
Schimbarea trebuie să includă, implicarea mai largă a cadrelor didactice, a părinților, dar și a membrilor comunității, în calitate de parteneri activi ai cadrelor didactice, în educația tinerei generații.
Organizarea procesului de învățare în mediul online presupune o pregătire specială, nu numai din perspectiva adaptării și gestionării conținutului, a asigurării mijloacelor necesare procesului de instruire, a flexibilității metodologiei de predare, ci, mai ales, din perspectiva pregătirii resursei umane (profesori și elevi/studenți, deopotrivă) pentru o astfel de experiență didactică.
Ministerul Educației și Cercetării este instituţia care stabileşte obiectivele şi coordonează formarea continuă a personalului didactic la nivel de sistem de învăţământ preuniversitar, în conformitate cu strategiile şi politicile naţionale.
Formarea continuă a cadrelor didactice cuprinde dezvoltarea profesională și evoluția în carieră conform art. 242, alin (1) din Legea Educației Naționale nr. 1/1011, cu modificările și completările ulterioare.
Formarea continuă reprezintă atât un DREPT, cât și o OBLIGAȚIE, potrivit legislației în vigoare.
Principalele modalități de realizare a formării continue:
- programe și activități de perfecționare a pregătirii științifice și psihopedagogice și didactice;
- programe de formare în domeniile conducerii, îndrumării și evaluării învățământului;
- cursuri de pregătire și susținerea examenelor de obținere a gradelor didactice II și I;
- programe de conversie profesională;
- studii corespunzătoare unei specializări în domeniul licenței.
Personalul didactic, precum şi personalul de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ, minimum 90 de credite profesionale transferabile (CPT).
Ministerul Educației și Cercetării a adoptat următoarele măsuri referitoare la desfășurarea programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID-19:
• Ordin MEC nr. 4862/2020 privind instituirea unor măsuri de sprijin pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar, susținute prin activități de formare continuă, organizate și desfășurate prin casele corpului didactic (CCD), în scopul asigurării calității procesului de predare - învățare - evaluare, inclusiv în sistem blended learning și online, în contextul pandemiei COVID - 19
• Ordin MEC nr. 4649/2020 privind instituirea unor măsuri referitoare la acreditarea, organizarea și desfășurarea programelor de formare continuă, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID - 19 + anexa
• Ordin MEC nr. 4303/2020 pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.561/2011
• Ordin MEC nr. 4253/2020 pentru modificarea anexei la ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.241/2020 privind aprobarea Calendarului activităţilor prevăzute în Metodologia privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a învăţământului universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.553/2011, sesiunea 2019 - 2020
• Ordin MEC nr. 4246/2020 privind modificarea și completarea ordinului ministrului Educației și Cercetării nr. 3.844/27.03.2020 privind instituirea unor măsuri referitoare la desfășurarea programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID-19
Desfășurarea acestor activități în sistem online este condiționată de respectarea cumulativă a următoarelor condiții:
- deținerea avizului Comisiei Specializate de Acreditare, acordat doar în format sincron audio-video (webinar) - utilizând facilitățile platformelor/aplicațiilor de formare e-learning, avizate pentru programele respective - și doar pentru grupele de cursanți din seriile curente, implicate în activitățile de formare la data suspendării acestora;
- acordul a cel puțin jumătate + 1 din numărul cursanților notificați pentru participare la activitățile desfășurate sub formă de webinar;
- declarație pe proprie răspundere, datată și semnată, din partea fiecărui cursant/participant la aceste activități de formare online (webinar), care să ateste accesul la internet și la mijloacele electronice necesare parcurgerii programului;
- declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal al furnizorului, privind capacitatea acestuia de transformare a activităților față-în-față în activități online de tip sincron audio-video (webinar);
- existența unor contracte de închiriere sau de punere la dispoziție de mijloace electronice, încheiate de furnizorul de formare cu terți și a procesului-verbal de predare a acestora către cursanți, după caz, în situația desfășurării unor activități de formare în regim online;
- denumirea platformei/aplicației e-learning și linkul către aceasta, cu prezentarea/descrierea succintă a specificațiilor tehnice și cu prezentarea ghidului de utilizare a platformei, adaptat desfășurării activităților din cadrul programului de formare în regim online, conform planului de învăţământ al programului de formare continuă acreditat;
• Ordin MEC nr. 3844/2020 privind instituirea unor măsuri referitoare la desfășurarea programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID-19
Ministerul Educației și Cercetării a adoptat unele reglementări de instituire a unor măsuri de sprijin pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar, susținute prin activități de formare continuă, organizate și desfășurate prin casele corpului didactic - CCD - în scopul asigurării calității procesului de predare - învățare - evaluare, inclusiv în sistem blended learning și online, în contextul pandemiei COVID – 19.
Inspectoratele școlare vor asigura sprijin caselor corpului didactic și unităților de învățământ preuniversitar pentru organizarea și desfășurarea activităților de formare continuă a personalului didactic din învățământul preuniversitar, în vederea asigurării unei bune predări, inclusiv în sistem blended learning/online, în acord cu precizările Ministerului Educației și Cercetării și cu recomandările în vigoare la nivel european.
Casele corpului didactic din toate județele și din Municipiul București vor asigura, prin activități, programe și instrumente puse la dispoziția cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, accesul acestora la dezvoltare profesională de calitate, bazată pe egalitate de șanse și sustenabilitate, în vederea dezvoltării competenței didactice și a abilităților digitale, pentru o bună predare-învățare evaluare în unitățile de învățământ din România, inclusiv în sistem blended learning/online.
Programele și activitățile de formare continuă pot fi organizate în regim față- în-față, atât în sediile caselor corpului didactic cât și în unitățile de învățământ preuniversitar sau în alte locații autorizate, numai în condițiile respectării stricte a normelor speciale de distanţare fizică şi securitate sanitară, în conformitate cu actele normative care reglementează cu privire la prevenirea infecţiei cu coronavirusul SARS-CoV-2.
Activitățile de formare continuă organizate în regim blended learning/online, se pot desfășura pe platforme/aplicații, pentru care există un drept de utilizare/proprietate în favoarea CCD.
Programele de formare continuă pot fi structurate modular, astfel încât, corespunzător nevoii de formare identificate la nivelul județului/ al Municipiului București, să se asigure participarea cadrelor didactice, fie la toate modulele, fie, după caz, numai la acele module pe care aceștia le consideră necesare dezvoltării competenței didactice și a abilităților digitale, în vederea adaptării strategiilor și mijloacelor didactice de învățare specifice școlii fizice la particularitățile și exigențele școlii virtuale, complementare școlii fizice.
Pentru organizarea și desfășurarea programelor de formare în domeniul învățării online/la distanță, casele corpului didactic pot implica atât personalul propriu, cât și formatori/experți abilitați în domeniul învățării digitale provenind din afara sistemului educațional, în temeiul acordurilor de parteneriat, încheiate la nivel național sau local, cu organizații nonguvernamentale cu experiență și rezultate recunoscute în formarea cadrelor didactice.
În scopul asigurării accesului echitabil al cadrelor didactice la programe de formare continuă de calitate, inclusiv prin promovarea unor metode inovative de predare-învățare-evaluare, casele corpului didactic, în baza procedurilor specifice și a normelor metodologice în vigoare, recunosc și propun spre echivalare în credite profesionale transferabile, programe de formare continuă/ activități de formare continuă desfășurate în cadrul unor programe de formare continuă, din categoria programe speciale, naționale sau internaționale.
Pentru programele de formare continuă organizate și desfășurate de către sau cu sprijinul caselor corpului didactic, se va elabora un document de analiză a impactului programului de formare asupra calității procesului de predare – învățare – evaluare referitor la cadrele didactice care și-au îmbunătățit competența didactică și abilitățile digitale, ca urmare a participării la programele de formare organizate în regim blended learning/online și care va fi inclus în raportul anual de activitate al CCD, transmis la Ministerul Educației și Cercetării, la finalul anului școlar.
La nivelul Uniunii Europene au fost identificate următoarele Platforme online pentru profesori și educatori:
School Education Gateway
Acest catalog online conține materiale didactice și cursuri de formare pentru profesori și alte părți interesate din sectorul educației școlare din Europa (disponibil în 23 de limbi europene).
eTwinning
Această platformă colaborativă le permite profesorilor să comunice, să facă schimb de resurse, să urmeze cursuri de dezvoltare profesională și să creeze împreună proiecte (disponibilă în 30 de limbi).
SALTO-YOUTH
Catalog online cu instrumente de formare care promovează și sprijină activitățile pentru tineret.
Platforma electronică pentru educația adulților în Europa - EPALE (utilizatorii trebuie să se înregistreze)
Editor de înregistrări video, ușor de utilizat, pentru personalizarea cursurilor de e-learning
Competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții: resurse pentru educația online
Schimburi virtuale Erasmus+
Explorarea oportunităților inovatoare de schimburi virtuale online pentru tinerii din Europa și din sudul Mediteranei.
Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT)
Resurse elaborate de EIT pentru a sprijini formarea online de calitate în învățământul superior.
Modulul „Predarea online în perioade de criză” (utilizatorii trebuie să se înregistreze)
EIT Digital: cursuri online
EIT InnoEnergy: cursuri online
Bibliografie: