competențe profesor învăţământ gimnazial - formare continuă o dată la 5 ani
Elemente de competenţă privind proiectarea activităţilor educaţionale:
® Analiza nevoilor de formare a elevilor.
® Proiectarea activităţii didactice anuale şi semestriale.
® Proiectarea unităţii de învăţare sau modulului didactic.
® Proiectarea lecţiei.
® Proiectarea curriculumului la decizia şcolii.
® Proiectarea activităţilor extracurriculare.
® Proiectarea produselor curriculare auxiliare.
1. Analiza nevoilor de formare a elevilor:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
1. Analiza nevoilor de formare a elevilor.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte conceptele referitoare la analiza nevoilor de formare (ANF): nevoi, scopuri, idealuri, test, motivaţie, chestionar, diagnoză. Explică relaţia dintre nevoile de formare a elevilor de gimnaziu şi continutul documentelor curriculare. |
Selectează şi aplică instrumente de identificare a nevoilor şi a experienţei anterioare de învăţare,a elevilor de gimnaziu. |
Analizează critic, împreună cu profesorii clasei, concluziile analizei de nevoi in vederea elaborarii planurilor individuale de invatare. |
Proiectează împreună cu elevii/alti beneficiari planuri individuale de invătare pe baza datelor obtinute din analiza nevoilor de formare. |
Isi asumă responsabilitatea pentru deciziile profesionale luate pe baza concluziilor analizei de nevoi. Include în portofoliul profesional instrumentele si rapoartele privind efectuarea periodica a analizei nevoilor de formare a elevilor. Respectă normele deontologice privind aplicarea si prelucrarea datelor obtinute prin ANF. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Explică teoriile privind tipologia nevoilor umane, motivaţia învăţării, relaţia dintre nevoi, scopuri, atitudini, valori şi învăţare. Descrie tehnici şi instrumente specific efectuarii analizei de nevoi. |
Participă la elaborarea de instrumente pentru identificarea experienţei de învăţare, a nevoilor şi motivaţiei elevilor de gimnaziu. |
Analizează critic şi constructiv instrumentele şi rezultatele analizei de nevoi pentru a identifica elevii cu cerinte special. |
Propune noi criterii de selectie a manualelor / a CDS /auxiliarelor curriculare avand in vedere interesele si nevoile de invatare ale elevilor. |
2. Proiectarea activităţii didactice anuale şi semestriale:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
2. Proiectarea activităţii didactice anuale şi semestriale.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Descrie structura si continutul programei şcolare si a celorlalte documente curriculare. Descrie resusele temporale, materiale si umane care trebuie avute in vedere in elaborarea proiectarii anuale si semestriale a activitatii didactice. |
Proiectează activitatea didactică având in vedere standardele de calitate privind actualizarea si structurarea continuturilor, corelarea cu alte discipline, valorificarea experientei anterioare de invatare a elevilor, utilizarea spatiilor si a resurselor materiale din scoala. Asigură acoperirea, în mod unitar şi echilibrat, a tuturor conţinuturilor învăţării prevăzute de programa şcolară. Consiliază alţi profesori în proiectarea activitatii didactice la disciplina de specialitate. Verifică si actualizeazaă materialul didactic şi echipamentele TIC necesare in noul an scolar la disciplina de specialitate. |
Analizează critic contributia disciplinei la dezvoltarea competentelor cheie ale absolventului invatamantului obligatoriu. |
Valorifică literatura de specialitate privin modularitatea si interdisciplnaritatea in invatamant elaborand mai multe variante de proiectare didactică semestrială. |
Îşi asumă responsabilitatea pentru proiectarea activităţii anuale şi semestriale, cu respectarea principiilor de calitate. Îşi asumă responsabilitatea privind stabilirea ritmului de parcurgere a conţinuturilor şi de dezvoltare a competenţelor specifice. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Descrie relatia dintre etapele proiectarii didactice şi realizarea unui invatamant centrat pe competente si pe particularitătile de varsta si individuale ale elevilor. Explică rolul planificării calendaristice in motivarea şi evitarea supraincarcarii elevilor. |
Analizează critic şi constructiv diferite modalităţi de proiectare didactica. |
Formulează sugestii de imbunatatirea proiectării didactice si le prezintă public la manifestări ştiinţifice/la activitatile de formare continua. |
3. Proiectarea unităţii de învăţare sau modulului didactic:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
3. Proiectarea unităţii de învăţare sau modulului didactic.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte operatiile in care constă proiectarea la nivel de modul sau unitate de invatare. Descrie relaţiile dintre programa şcolară, planificare anuală, unitate de învăţare, competenţele generale, competenţele specifice, resurse. |
Elaboreaza proiectul unităţii de învăţare/ modulului didactic respectand criteriile de calitate. Stabileste activităţi de învăţare realizabile, relaţionate cu competenţele specifice modului/unitatii de invatare. |
Analizează critic proiectarea unităţilor de învăţare/a modulelor proiectate in vederea corelării lor cu problematica altor discipline. |
Formulează sugestii de imbunatatirea proiectării didactice a unitatii de invatare si le prezintă public la manifestări ştiinţifice/ la activitatile de formare continua. |
Işi asumă responsabilitatea pentru proiectarea pe unităţi de învăţare, inclusiv pentru publicarea lor în lucrări metodico-ştiinţifice. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Diferentiază si descrie diferite modalitati de realizare in unitatea de invatare a integrării curriculare de tip mono/-pluri/-inter/- transdisciplinar. |
Asigură concordanţa între plan, programă şcolară, competenţe, conţinuturi, strategii prin proiectarea unităţilor de învăţare. Cooperează cu alti profesori în elaborarea construirea si proiectarea unităţilor de învăţare/a modulelor. |
Analizează critic şi compară modalităţile de proiectare a unităţilor de învăţare la disciplina de specialitate, cu cele utilizate de colegii de la alte discipline/din alte şcoli. |
Proiectează module didactice de tipuri diferite: de initiere, de imbogatire, de remediere, de sinteză, transcurriculare s.a. |
4. Proiectarea lecţiei:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
4. Proiectarea lecţiei .
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte concepte şi modele referitoare la proiectarea lecţiei. Explică relaţia dintre competenţe specifice, conţinuturi, strategii de instruire si strategii de evaluare. Cunoaste potentialul educational al TIC in dezvoltarea unui climat de invatare eficace si placut pentru elevi. |
Stabileste competenţele transversale şi competenţele specifice care vor fi formate în lecţie în raport cu conţinuturile, resursele disponibile şi nevoile elevilor. Defineste conţinutul lecţiei avand in vedere: accesibilitatea, actualitatea, relevanţa, gradul de dificultate etc corelat cu nevoile elevilor, cu resursele procedurale, materiale şi temporale existente. Proiectează sarcini de lucru relevante pentru formarea la elevi a competenţelor vizate. Structurează informaţiile în scheme (organizatori grafici) de diferite tipuri. |
Analizează critic şi constructiv proiecte de lecţii elaborate anterior si le raportează la rezultatele invatarii obtinute de elevi. Compara proiectele de lectii elaborate cu cele considerate modele de buna practică, existente la cabinetul metodic. |
Proiectează proiectele de lecţii pornind de la diverse modele. Proiectează mai multe variante de desfasurare a unei lectii la disciplina de specialitate. |
Isi asumă responsabilitatea pentru calitatea proiectarii lectiei si pentru realizarea finalitatilor definite. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Explică metodologia elaborării proiectelor de lecţie. Descrie teorii actuale referitoare la proiectarea lecţiilor şi operationalizarea finalităţilor educationale. Descrie o varietate de metode si tehnici de organizare a activităţii elevilor in lectie. |
Proiectează etape de instruire orientate spre obţinerea performanţei. Elaborează instrumente de înregistrare a rezultatelor învăţării: cunoştinţe, abilităţi şi competenţe. Proiectează lecţii de tipuri diferite, structurate după modele variate, corelate cu specificul clasei de elevi, cu conţinuturile abordate, cu competenţele vizate. Consiliază alţi profesori în elaborarea proiectelor de lecţie. |
Analizează critic şi constructiv diferite proiecte de lectii in vederea identificarii strategiilor didactice care favorizeaza cooperarea elevilor si diferentierea activitatii didactice. Reconsidera proiectele de lecţii elaborate adaptându-le la schimbarile care apar. |
Proiectează situaţii de învăţare variate ca formă de organizare, mod de intervenţie a profesorului în timpul învăţării, comunicare, producere a învăţării, prelucrare a informaţiilor şi aplicare a cunoştinţelor, metodologie, mijloace de învăţământ, tip de cunoştinţe dobândite de elevi. |
Îşi asumă responsabilitatea pentru proiectele de lecţii, inclusiv pentru publicarea lor în lucrări metodico- ştiinţifice. |
5. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
5. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte nevoile si interesele de cunoastere ale elevilor, structura unei programe scolare şi tipurile de CDS. ’ Explică necesitatea introducerii unei noi discipline cu statut de CDS. |
Proiectează curriculum la decizia şcolii valorificand rezultatele analizei de nevoi. Organizează modular continutul disciplinei, respectand metodologia elaborarii programelor scolare. |
Evaluează critic diferite programe de CDS in vederea evidentierii elementelor care pot fi generalizate in noi contexte educationale. |
Supune discutiei membrilor comisiei metodice propuneri de crestere a contributiei CDS privind promovabilitatea elevilor si accesul la niveluri superioare de pregatire. |
Isi asumă responsabilitatea asigurarii conditiilor de implementare a disciplinei CDS. Participa responsabil la activitatile de evaluare a programelor de CDS propuse de colegii din scoala. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Descrie componentele unei programe şcolare si criteriile de evaluare a calitatii acesteia. |
Identifică situatii de invatare bazate pe implicarea elevilor de gimnaziu in utilizarea resurselor TIC in activitatea didactica la disciplina cu statut de CDS. Alege pentru CDS conţinuturi cu caracter novator, inter, multi şi transdisciplinar |
Analizează critic şi constructiv oportunitatea implementării disciplinei CDS, implicit calitatea competenţelor transversale şi competenţelor specifice urmarite prin disciplina respectivă. |
Proiectează material didactic nou, fise de lucru, portofolii tematice in sprijinul studierii de catre elevi a problematicii abordate de CDS. |
6. Proiectarea activităţilor extracurriculare:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
6. Proiectarea activităţilor extracurriculare.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte conceptele: activitate extracurriculară, meditaţii, consultaţii, studiul individual, cerc şcolar, activitate paraşcolară, activitate perişcolară, excursia, drumetie etc. |
Formulează competenţele transversale şi competenţele specifice necesar a fi formate prin activităţile extracurriculare. Proiectează activităţi extracurriculare in colaborare cu reprezentantii elevilor si ai parintilor acestora. Corelează activitatile extracurriculare proiectate cu planul de intervenţie personalizat, cu educaţia remedială şi cu educatia pentru performanţă. |
Analizează critic calendarul activităţilor extracurriculare in vederea eficientizarii timpului alocat de elevi. Analizează critic şi constructive aplicabilitatea programelor de educaţie incluzivă pentru a favoriza progresul şcolar. |
Proiectează creativ şi inovator activităţi extracurriculare, în funcţie de specificul de dezvoltare al comunităţii, al şcolii şi al grupului de elevi. |
Isi asuma responsabilitatea pentru pregatirea si conducerea activităţilor extracurriculare proiectate. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Explică conceptele: adaptare curriculară, plan de intervenţie personalizat, educaţie remedială, performanţă (olimpiade, concursuri, competiţii), parteneriat, proiect educaţional, dezvoltare instituţională. Descrie tipologia activităţilor extracurriculare si reglementarile privind proiectarea, implementarea si evaluarea activitatilor extracurriculare. |
Propune pentru fiecare activitate extracurriculară formarea unor competenţe transversale şi competenţe specifice variate, corect formulate, în raport cu conţinuturile şi nevoile elevilor, realizabile cu resursele propuse. Discută cu reprezentanţii diferitelor institutii care au atributii sau pot oferi conditii pentru realizarea unor activitati extracurriculare variate ca formă de organizare. |
Analizează critic şi constructiv programele, proiectele elaborate, identificând punctele slabe şi punctele tari ale proiectelor didactice elaborate. Analizează periodic eficacitatea activitatilor extracurriculare pentru cresterea calitatii invatarii elevilor si promovarea imaginii scolii in comunitate. |
Propune/ se implica in initierea unor proiecte educationale de interes local/ judetean/national în funcţie de specificul de dezvoltare al comunităţii, al şcolii şi al grupului de elevi. |
7. Proiectarea produselor curriculare auxiliare:
Elemente de competență
|
Competenţe profesionale: descriptori |
||||
Cunoştinţe |
Abilităţi |
Atitudini |
|||
Cunoaştere, înţelegere şi utilizare a limbajului specific/Explicare şi interpretare |
Aplicare, transfer şi rezolvare de probleme |
Reflecţie critică şi constructivă |
Creativitate şi inovare |
Autonomie şi responsabilitate |
|
7. Proiectarea produselor curriculare auxiliare.
Formare continuă 1 - 5 ani |
Cunoaşte conceptele: produs curricular, ghid metodologic pentru cadrele didactice, material didactic suport, norme metodologice, îndrumător pentru elevi, caiet de muncă independentă pentru elevi, soft educaţional, set multimedia, material didactic auxiliar didactic. Explică necesitatea proiectării produselor curriculare. |
Proiectează fişe de lucru. Proiectează materiale didactice suport pentru elevi. Proiectează îndrumătoare pentru elevi. Proiectează caiete de muncă independentă pentru elevi. Proiectează ghidul metodologic pentru cadrele didactice. Proiectează soft educaţional. Proiectează materiale didactice (hărţi, diagrame, desene schematice, mulaje, machete etc.). Proiectează culegeri de probleme, de texte, de teste etc. |
Analizează critic şi constructiv produse curriculare auxiliare proiectate prin raportare la nevoile identificate ale colectivelor de elevi, în vederea obţinerii progresului şcolar şi a satisfacţiei beneficiarilor. |
Propune modele noi de produse curriculare auxiliare. |
Isi asuma responsabilitatea pentru respectarea normelor deontologice privind copyright-ul. |
Formare continuă 6 - 10 ani |
Descrie tipologia produselor curriculare. Explică metodologia elaborării produselor curriculare auxiliare. Descrie ce se intelege prin: produs curricular, ghid metodologic pentru cadrele didactice, material didactic suport, norme metodologice, îndrumător pentru elevi, caiet de muncă independentă pentru elevi, soft educaţional, set multimedia, material didactic. |
Valorifică experienţa personala si a colegilor în proiectarea produselor curriculare auxiliare.
|
SURSE BIBLIOGRAFICE:
Anexa 9 la OMENCS nr. 4476 / 06.07.2016. Standard profesional de formare continuă pentru funcţia didactică de predare profesor pentru învăţământ gimnazial – formare continuă o dată la 5 ani. pp. 12-16.
Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.