ROSE este acronimul unui proiect aprobat la nivel national care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar precum și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat.
Proiectul, finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, va fi implementat de către Ministerul Educației și Cercetării pe o perioadă de 7 ani, între 2015 și 2022.
Acordul de împrumut (Proiectul pentru învățământ secundar) dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, a fost aprobat prin Legea nr. 234/08.10.2015 de ratificare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757/2015.
Implementarea acestui Proiect este în responsabilitatea Ministerului Educației și Cercetării (MEC), prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE).
Proiectul privind Învățământul Secundar a fost elaborat luând în considerare necesitatea asigurării accesului la învățământ de calitate, adaptat la necesitățile pieței forței de muncă, pentru toți tinerii. Acest obiectiv este în concordanță cu principalul obiectiv strategic național al României, de fructificare a potenţialului de creştere prin stimularea competitivităţii şi productivităţii, consolidarea coeziunii sociale şi teritoriale, crearea de noi locuri de muncă - toate acestea urmărind reducerea decalajelor faţă de celelalte state membre ale Uniunii Europene (UE).
ROSE face parte din Programul Național al MEN Sprijin la bacalaureat, acces la facultate (aprobat prin Hotărârea Guvernului 251/2015) și contribuie la atingerea obiectivelor stabilite prin strategia de reducere a părăsirii timpurii a școlii și la îmbunătățirea oportunităților de participare în învățământul terțiar, pentru populația României. Aceste eforturi vor fi susținute financiar, în mod complementar, în cadrul altor programe și proiecte, și din fondurile Uniunii Europene, aprobate pentru perioada 2014-2020.
Proiectul este structurat în trei componente, primele două fiind concepute pentru a aborda aspecte de natură academică şi socială care conduc la performanţa scăzută a elevilor în învăţământul secundar superior, precum şi în primii ani din învăţământul terţiar. A treia componentă include atât managementul de proiect, monitorizarea şi evaluarea impactului acestuia, cât și activitatea de evaluare a intervenţiilor existente, care abordează constrângerile financiare ale elevilor din învăţământul secundar superior provenind din grupuri dezavantajate.
Componenta 1 Intervenţii la nivelul liceelor și intervenții sistemice.
Subcomponenta 1.1 are în vedere intervenții la nivelul școlilor, prin acordarea de granturi liceelor mai puțin performante din sistemul public de învățământ, în valoare totală de 127,3 milioane de Euro. Perioada de derulare a granturilor acordate liceelor este de maximum 4 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de 100.000 Euro.
Obiectivele granturilor sunt reducerea ratei de abandon școlar în licee, creșterea ratei de absolvire și îmbunătățirea performanței la examenul de bacalaureat.
Liceele vor propune activități menite să conducă la realizarea obiectivelor menționate, care vor include, printre altele:
(i) activități remediale, de consiliere, îndrumare și orientare vocațională, de mediere în comunitățile rome, și activități de dezvoltare personală (cel puțin 50% din costurile directe);
(ii) activități extracurriculare și de informare, cum ar fi vizite/excursii de documentare, stagii de pregătire, participări la competiții și formarea de rețele interșcolare (până la 30% din costurile directe); și
(iii) lucrări civile minore de renovare, amenajare a interioarelor clădirilor școlare (de exemplu: laboratoare), fără impact negativ asupra mediului, și achiziții de bunuri (până la 20% din costurile directe).
Proiectul își propune să sprijine aproximativ 1.160 de licee de stat cu performanțe scăzute (reprezentând circa 80% din totalul liceelor de stat).
Schema de grant a debutat în 2016 (prima etapă a inclus aproximativ 25% din liceele eligibile) și a continuat în 2017 cu restul liceelor eligibile.
Subcomponenta 1.2 Intervenții sistemice, în valoare totală de 17,2 milioane de Euro, își propune să contribuie la sprijinirea școlilor pentru asigurarea îmbunătățirii ratei de tranziție în învățământul superior, prin activități cum ar fi:
(i) revizuirea curriculumului din învățământul secundar superior;
(ii) formarea profesorilor și a directorilor pentru implementarea noului curriculum și pentru a asigura centrarea pe elev;
(iii) creșterea calității activităților de formare de la nivelul Caselor Corpului Didactic;
(iv) revizuirea băncii de itemi de evaluare, formarea profesorilor în domeniul evaluării și îmbunătățirea platformei on-line pentru evaluări și examene naționale;
(v) dezvoltarea de materiale digitale pentru ameliorarea procesului de predare – învățare – evaluare.
Componenta 2 Intervenții la nivelul universităților din sistemul public de învățământ, prin acordare de granturi, în valoare totală de 49,1 milioane de Euro pentru a sprijini studenții în situație de risc.
Se finanțeaza două tipuri de scheme de granturi, una necompetitivă, alta competitivă.
Schema de granturi necompetitive pentru universități va acorda prioritate domeniilor de creştere economică în România, precum agricultura, ingineria, ştiinţele exacte și medicina.
În cadrul acestei scheme se vor finanța activităţi eligibile, cum ar fi: programe remediale, tutoriat, servicii de sprijin, consiliere şi orientare, coaching, promovarea târgurilor de locuri de muncă, ateliere de lucru în domenii specifice, precum şi campanii de creştere a conştientizării.
Proiectul își propune să sprijine aproximativ 60.000 de studenți aflați în situație de risc din circa 300 de facultăți (aproximativ 85% din facultățile din universitățile de stat). Perioada de derulare a granturilor acordate universităților este de maximum 3 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de 100.000 Euro.
Schema de granturi necompetitive a debutat în 2017 (prima etapă a inclus aproximativ 25% din facultățile eligibile) și a continuat în a doua etapă, în 2018, cu alte facultăți eligibile.
În cadrul unei alte scheme de granturi competitive se finanțeaza următoarele:
a) programe de tip ”punte”/ „summer bridge” în campus ce pot include activităţi precum:
(i) cursuri de vară de nivel universitar pentru elevii de liceu, pentru a le oferi elevilor o experienţă universitară timpurie;
(ii) parteneriate licee-universităţi-piaţa muncii, pentru a promova beneficiile învăţământului terţiar şi ale inserţiei profesionale; şi
(iii) dezvoltarea de programe de tutoriat în campus, gestionate şi coordonate de universităţi, pentru elevii de liceu, tutoriatul fiind asigurat de către personalul academic şi/ sau studenţi în ani terminali.
b) crearea, dezvoltarea și asigurarea funcționării inițiale a unor centre de învățare/ laboratoare în universităţi, cu scopul de a creşte gradul de menținere în universitate a studenţilor aflaţi în situaţie de risc, prin dezvoltarea de competenţe specifice, şi asigurarea unor servicii de sprijin academic, aliniate nevoilor studenţilor.
Astfel, au fost oferite în jur de 160 de programe de tip punte, iar la cursurile de vară participa aproximativ 8.000 de elevi de liceu. Facultățile pot concura pentru obținerea mai multor granturi.
Granturile prin care se finanțează programele de tip ”punte” sunt acordate în mai multe etape, în 2017 – circa 50 granturi, în 2018: în jur de 110 granturi iar restul in functie de gradul de absorbtie, dupa anul 2018 conform noilor ghiduri.
Al doilea tip de intervenție care va fi finanțat prin granturi competitive este înființarea de centre de învățare în 24 de universități publice din România, cu scopul de a îmbunătăți mecanismele de suport social și academic pentru studenții în situație de risc. Aceste centre vor fi dezvoltate ținând cont de factorii principali care contribuie la obținerea de rezultate academice slabe și la creșterea abandonului: abilități de învățare limitate, expunere scăzută la subiecte academice noi, familiarizare redusă cu exigențele și cerințele activităților universitare.
O universitate eligibilă poate aplica pentru un singur grant, în valoare de maximum 200.000 EURO. Granturile au fost acordate într-o singură etapă, respective în anul 2017.
Componenta 3 Management de proiect, monitorizare și evaluare, în valoare estimată de 6,4 milioane de euro.
Componenta va asigura managementul general de proiect, va monitoriza și evalua impactul celorlalte două componente asupra învățământului secundar superior și terțiar.
În același timp, va include și dezvoltarea de studii privind eficiența diferitelor programe finanțate din diverse surse pentru susținerea participării școlare a elevilor din învățământul secundar superior, cum ar fi: Bani de liceu, decontarea navetei, programe care presupun acordarea unor subvenții, diverse scheme de ajutor social care sunt condiționate de frecventarea școlii, revizuirea schemei de împrumut pentru studenți la nivelul învățământului terțiar etc.
In urma derularii unei proceduri de achiziţie de servicii prin SEAP pentru editarea ghidurilor elaborate în cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar (ROSE) ca instrument suport pentru implementarea activităților pedagogice, de sprijin și extracurriculare derulate în cadrul granturilor finanțate din fondurile proiectului s-a estimate data de 31 ianuarie 2020 pentru transmiterea către prestator a tuturor materialelor în vederea machetării – pentru toate ghidurile, cu excepția ”Ghid privind activități remediale și de tutorat”, la semnarea contractului de către ambele părți, iar ”Ghid privind activități remediale și de tutorat”.
Ghidurile care vor fi elaborate în cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar, vor fi urmatoarele:
Nr. crt. |
Nivel educațional |
Denumire |
Numarul aproximativ de pagini pentru machetare |
1 |
liceu |
Ghid privind educația incluzivă |
128 |
2 |
liceu |
Ghid privind consilierea și orientarea profesională |
141 |
3 |
liceu |
Ghid privind dezvoltarea socială și emoțională |
350 |
4 |
liceu |
Ghid privind dezvoltarea personală și coaching |
252 |
5 |
liceu |
Ghid privind activități remediale și de tutorat |
643 |
6 |
universități |
Ghid privind dezvoltarea socială și emoțională |
200 |
7 |
universități |
Ghid privind dezvoltarea personală și coaching |
300 |
TOTAL |
2.014 |
In continuare se prezinta schema de elaborare, evaluare si implemtare a granturilor finantate prin ROSE
CICLUL GRANTULUI |
|
||||
Exprimarea interesului Întocmirea Scrisorii de intenție, conform modelului din Anexa 1 a prezentului Ghid și transmiterea acesteia către MEC-UMPFE |
|
||||
ê |
|
||||
Identificarea nevoilor - selectarea unor nevoi/probleme din cadrul analizei de nevoi din PDI/PAS pentru a fi adresate în cadrul proiectului; - identificarea alternativelor de rezolvare a problemelor și alegerea variantei optime; - consultarea comunității (prima sesiune de consultare); - revizuirea PDI/PAS și includerea proiectului finanțat prin SGL în planificarea strategică a școlii. |
|
||||
ê |
|||||
Pregătirea propunerii de proiect - completarea Formularului de aplicație (Anexa 2), precum și a celorlalte documente (Anexele 3-6), Ghidului Aplicantului; - consultarea comunității pentru validarea propunerii de proiect (a doua sesiune de consultare); - analiza și aprobarea propunerii de proiect de către CA; - validarea propunerii de proiect de către ISJ/ISMB; - validarea propunerii finale de proiect de către facilitator |
|||||
ê |
|||||
Depunerea propunerii de proiect - propunerea de proiect validată de facilitator, incluzând Formularul de aplicație și toate anexele solicitate, însoțită de o copie a PDI/PAS revizuit, este transmisă către MEC-UMPFE în format tipărit și electronic |
|||||
ê |
|||||
Evaluarea MEC-UMPFE, prin experții evaluatori-facilitatori contractați, realizează evaluarea încrucișată a propunerilor de proiecte și comunică rezultatul evaluării |
|||||
ê |
|||||
Semnarea Acordului de Grant între liceul beneficiar și MEC-UMPFE |
|||||
ê |
|||||
Utilizarea grantului pentru implementarea proiectului |
|||||
BIBLIOGRAFIE:
- Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, Proiectul privind Învățământul Secundar (ROSE), GHIDUL APLICANTULUI, August 2019
- www.edu.ro/proiectul-privind-invatamantul-secundar-romania-secondary-education-project-rose-ghidul