I. Programul „Nouă ne pasă” și-a propus pentru acest an extinderea la 50 de centre after-school în școlile din comunitățile rurale din întreaga țară.

            Situația la nivel național

            În 2019, 26.8%1 dintre elevii care au susținut examenul de evaluare națională au obținut medii mai mici de 5. În 35 de județe promovabilitatea a fost între 53.6% și 74.9%2.

            Pe de altă parte, rata abandonului școlar în mediul rural ajunge la 26%2, cauzele cele mai frecvente pentru părăsirea timpurie a școlii sunt lipsa resurselor materiale și rezultatele școlare foarte slabe.

 

            În perioada 2016-2019, „Nouă ne pasă” a dezvoltat 24 de centre after-school ce asigură prin intermediul celor 139 de profesori implicați, activităţi de educaţie remedială pentru aproximativ 800 de copii din mediul rural care se află în pericol de abandon şcolar.

            Activitățile școlare presupun ore de educație remedială în grupuri mici de 4-10 elevi, unde profesorii intervin și sprijină copiii cu probleme educaționale și socio-financiare.

            Scopul programului „Nouă ne pasă” îl reprezintă menținerea în populația școlară a elevilor cu rezultate slabe la școală și susținerea lor pentru acumularea bagajului de cunoștințe necesar promovării examenului de Evaluare Națională cu medie peste 6.

            Dacă până în prezent, zona de acoperire a celor 24 de centre a vizat partea de Est și Sud - Est a țării, începând cu anul școlar 2019-2020, Programul „Nouă ne pasă” va primi aplicații de la echipele de cadre didactice din întreg mediul rural de pe teritoriul țării.

            Perioada pentru aplicațiile de proiecte a fost între 20.01 – 20.02.2020 prin accesarea paginii  de internet https://nouanepasa.ro/aplicatii.

            În prima fază, au fost analizate proiectele primite și s-a realizat o preselecție, în urma căreia au fost invitate unele echipe de dascăli să participe la un workshop de formare, și care au avut și o componentă de recrutare.

            După acest workshop au fost selectate cele mai bune 26 de echipe și integrate în programul „Nouă ne pasă”.

            Ulterior, fiecare școală selectată va primi o bursă anuală care acoperă cheltuielile pentru masa copiilor la școală, materialele didactice și plata profesorilor.

            Specialiști din partea finanțatorilor împreună cu profesorii vor discuta și implementa metodele optime de predare, adaptate obiectivelor de integrare a copiilor în comunitatea școlară și motivarea acestora, precum și de recuperare a cunoștințelor restante.

            „Conform estimărilor noastre, în România sunt peste 200.000 de copii care ar avea nevoie de astfel de sprijin pentru un parcurs școlar concludent. Totodată, știm că în multe dintre aceste comunități există profesori și învățători cărora nu le sunt indiferenți acești copii și care doresc să-i ajute și dincolo de programul școlar. Apelul nostru li se adresează acestor cadre didactice, cu intenția ca împreună să ajutăm cât mai mulți copii”, a precizat Tudor Vlad, directorul programului.

            Construit pe ideea de a asigura condițiile necesare pentru ca elevii din comunitățile defavorizate să-și continue studiile, programul a înregistrat în timp scăderea ratei abandonului școlar în comunitățile rurale incluse în program.

            În plus, peste 600 de elevi au obținut rezultate mai bune la clasă, au primit consiliere psihologică și vocațională și au beneficiat de o masă caldă și de rechizite.

            Programul „Nouă ne pasă” a fost lansat de Fundația eMAG, în 2014, ca o serie de acțiuni prin care oferă resursele necesare pregătirii școlare unor comunități cu posibilități restrânse. Din 2016, FLANCO este partener în demersurile pentru reducerea abandonului școlar prin implementarea de centre after-school în zone rurale. În prezent, funcționează 24 de centre after-school, în care 800 de copii se pregătesc pentru a putea finaliza cel puțin ciclurile de învățământ obligatoriu[1].

            Lansat în 2016, programul “Nouă ne pasă” susține profesorii care doresc să-i ajute pe copiii din mediul rural cu o situație materială sau familială dificilă.

            Echipele de profesori implementează centre after-school unde copiii recuperează materia restantă, capătă încredere în sine și găsesc motivația corectă pentru continuarea studiilor.

Anul școlar 2016 – 2017

6 școli din 5 județe.

Anul școlar 2017 – 2018

15 școli din 9 județe.

Anul școlar 2018 – 2019

12 școli din 8 județe (au ieșit din program 5 școli și au intrat 2).

Anul școlar 2019 – 2020

24 școli din 8 județe, aproximativ 800 de copii incluși în program (au ieșit din program 2 școli și au intrat 14).

Cum se derulează programul:

1.         Sunt invitate echipele de profesori din mediul rural să aplice cu propunerile de proiecte.

2.         Sunt selectate cele mai bune aplicații și se vizitează școlile pentru a-i cunoaște pe membrii echipelor locale de proiect.

3.         Este oferită o bursă anuală pentru fiecare școală selectată. Această sumă acoperă cheltuielile pentru masa copiilor la școală, materialele didactice și plata profesorilor.

4.         Profesorii implementeazpă unele metode de predare adaptate obiectivelor programului: integrarea copiilor în comunitatea școlară și motivarea acestora, precum și pentru recuperarea cunoștințelor restante.

Exemplu de bună practică:

Școala Gimnazială nr. 1 Limanu a fost cuprinsă pentru al treilea an în programul ”Nouă ne pasă” pentru elevii care ascund povești de viață greu de acceptat în societatea modernă în care trăim. Sărăcia, munca fizică, lipsa hranei necesare pentru o dezvoltare normală a copilului, satul Hagieni care pare desprins dintr-o lume fără urmă de modernism și lipsa dragostei părintești, sunt doar câteva dintre poverile pe care acești copii le poarta zilnic pe chipul și în sufletele lor.

            În centrul ”Nouă ne pasă” ei primesc pe lângă dragostea profesorilor și o porție de hrană caldă, ore de pregătire și de remediere pentru cele două discipline de examen. Se lucrează individual și în grup, cu tehnici moderne de predare adaptate pentru nivelul lor de înțelegere. Aici, ei înțeleg cât de mult contează finalizarea ciclului gimnazial și îmbrățișarea unei meserii care să le asigure în viitor un trai mai bun. Datorită acestui program, abandonul școlar la noi în școală a ajuns la zero procente, iar situația școlară este îmbucurătoare, deoarece nu au mai existat situații de corigență și de repetenție. Anul trecut șase elevi care au fost incluși în acest proiect au finalizat cu brio ciclul gimnazial și au fost admiși în școli profesionale și licee.”[2]

            Detalii despre centrul after-school din localitatea Limanu, județul Constanța

Anul intrării în program

2017

Nr. elevi în program

11

Nr. Grupe

1

Nr. profesori

3

Nr. ore / săptămână

5

Nr. mese estimativ / săptămână

33

Nr. mese estimativ / an școlar

990

Buget an școlar

3.919 Euro

Detalii buget

plata profesori, masa elevilor și rechizite

Costuri elev / an școlar

356 Euro

            II. Programul sesiunilor de pregătire în anul școlar 2019-2020 pentru concursul „Hai la Olimpiadă!”  

            Campanie a fost inițiată de Fundația eMAG cu sprijinul BCR prin crearea unor Centre de performanță în București și în alte 17 județe din România în idea unor cluburi selecte ale tinerilor pentru care matematica, informatica și fizica nu mai au secrete. Se consideră mediul perfect în care acești adolescenți își pot cultiva pasiunea și de unde, cu multă muncă, se pot naște modele pentru alți tineri.

            Prin acest program se stimulează ca pregătirea pentru performanță să se desfășoare în cele mai bune condiții și se oferă această posibilitate tuturor elevilor din sistemul public de învățământ care doresc să se pregătească la un nivel peste medie și se asigură că potențialul lor este cultivat corect, cu ajutorul profesorilor valoroși din sistemul educațional românesc.

            În perioada 2 – 23 septembrie 2019 copii s-au înscris la centrul de pregătire pentru materia preferată, iar pentru admitere copii au susținut o testare în perioada 27 septembrie – 1 octombrie. Înscrierile s-au închis pe data de 23 septembrie 2019.

            Modalitatea de desfășurare a concursului „Hai la Olimpiadă!” București - informatică

            Selecția elevilor pentru centrul de pregătire pentru performanță „Hai la Olimpiadă!” București - informatică s-a desfășurat la data de 16 noiembrie 2019, astfel:

            1. Repartizarea elevilor a fost postată în data de 11 noiembrie 2019 la adresele:

- http://webserv.lgrcat.ro/ci/Excelenta/default.html

- http://ismb-informatica.victoriacentre.ro/

            2. Elevii claselor V-IX au susținut un test grilă în intervalul orar 14:00 - 15:00.

Testul grilă a conținut probleme de perspicacitate, logică matematică și secvențe de cod scrise în limbajul Pascal/C/C++.

            3. Elevii claselor a X-a au susținut testarea pe calculator in intervalul orar 09:00 - 11:00. Elevii claselor a XI-a și a XII-a au susținut testarea pe calculator în intervalul orar 12:00 - 14:00.

Proba a constat în rezolvarea practică a unor probleme de natură algoritmică, utilizându-se la alegere Code::Blocks sau Free Pascal.

            4. Programa aferentă claselor X-XII a fost precizată, astfel:

Clasa

Conținuturi tematice

X

Materia corespunzătoare disciplinei Informatică pentru clasa a IX-a specializarea matematică-informatică, intensiv informatică

• Subprograme

XI

Materia corespunzătoare disciplinei Informatică pentru clasele a IX-a, a X-a speciaIizarea matematică-informatică, intensiv informatică

• Metoda backtracking

XII

Materia corespunzătoare disciplinei Informatică pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a specializarea matematică-informatică, intensiv informatică

            5. Accesul în centrul de testare a fost permis până la ora 8:45 pentru elevii claselor a X-a, 11:45 pentru elevii claselor XI-XII, respectiv 13:30 pentru elevii claselor V-IX.

            6. A fost verificată identității fiecărui elev în mod OBLIGATORIU de către profesorii supraveghetori, după intrarea în sălile de concurs până la primirea subiectelor.

Au forst verificate cărțile de identitate/certificatul de naștere/legițimația sau carnetul de elev - cu fotografie, semnate sau ștampilate pentru anul școlar 2019-2020.

În cazul în care aceștia nu au deținut un document de identificare unii dintre ei NU au fost admiși în sălile de concurs.

            7. Elevii au fost așezați în sălile de concurs conform listelor transmise organizatorilor.

            8. Rezultatele au fost afișate în data de 17 noiembrie 2019, dupa ora 22:00 la adresele:

- http://webserv.lgrcat.ro/ci/Excelenta/default.html

- http://ismb-informatica.victoriacentre.ro/

            9. Activitățile Centrului de pregătire pentru performanță „Hai la Olimpiadă” București – informatică s-a desfășurat în laboratoarele de informatică ale următoarelor unități de învățământ: Colegiul Național “I.L. Caragiale”, Liceul Teoretic “Jean Monnet”, Colegiul Național “Grigore Moisi l”.

            10. Numărul locurilor la centrul de pregătire „Hai la Olimpiadă!” București - informatică a fost :

Clasa

Număr locuri

V

60

VI

40

VII-VIII

20

IX

70

X

60

XI-XII

60

În anul școlar 2019-2020 își desfășură activitatea de pregătire următoarele centre:

1.

Alexandria

Fizică (clasele 6-8)

2.

Baia Mare  

Matematică (clasele 5-12)

3.

Bârlad

Informatică (clasele 5-12)

4.

Bârlad

Fizică (clasele 9-12)

5.

Bistrița

Matematică (clasele 5-11)

6.

Bistrița

Fizică (clasele 6-11)

7.

Bistrița

Informatică (clasele 5-12)

8.

Beclean

Matematică (clasele 5-8)

9.

Beclean

Fizică (clasele 6-8)

10.

Beclean

Informatică (clasele 5-10)

11.

Brașov

Matematică (clasele 5-12)

12.

Brașov

Fizică (clasele 6-12)

13.

Brașov

Informatică (clasele 5-12)

14.

București

Matematică (clasele 5-12)

15.

București

Informatică (clasele 5-12)

16.

București

Fizică (clasele 6-12)

17.

Buzău

Matematică (clasele 9-10)

18.

Buzău

Fizică (clasele 6-10)

19.

Buzău

Astronomie și Astrofizică (clasele 5-12)

20.

Cluj-Napoca

Astronomie și Astrofizică (clasele 6-9)

21.

Cluj-Napoca

Matematică (clasele 5-12)

22.

Cluj-Napoca

Informatică (clasele 5-12)

23.

Constanța

Matematică (clasele 5-12)

24.

Constanța

Fizică (clasele 6-12)

25.

Constanța

Informatică (clasele 5-12)

26.

Constanța

Chimie (clasele 8-12)

27.

Drobeta Turnu Severin

Informatică (clasele 5-12)

28.

Hunedoara

Matematică (clasele 5-11)

29.

Huși

Fizică (clasa a 10-a)

30.

Iași

Informatică (clasele 5-8)

31.

Năsăud

Matematică (clasele 5-8)

32.

Năsăud

Fizică (clasele 6-8)

33.

Năsăud

Informatică (clasele 5-8)

34.

Oradea

Matematică (clasele 5-12)

35.

Oradea

Fizică (clasele 6-12)

36.

Piatra Neamț

Matematică (clasele 5-10)

37.

Piatra Neamț

Fizică (clasele 6-12)

38.

Piatra Neamț  

Astronomie și Astrofizică (clasele 9-10)

39.

Piatra Neamț

Informatică (clasele 5-12)

40.

Râmnicul Sărat

Fizică (clasele 6-8)

41.

Rădăuți

Informatică (clasele 5-8)

42.

Sângeorz Băi

Matematică (clasele 5-8)

43.

Sângeorz-Băi

Fizică (clasele 6-8)

44.

Suceava

Informatică (clasele 5-12)

45.

Târgoviște  

Matematică (clasele 5-12)

46.

Târgu Mureș

Matematică (clasele 5-12)

47.

Târgu Mureș

 Informatică (clasele 5-12)

48.

Timișoara

Fizică (clasele 6-12)

49.

Timișoara

Informatică (clasele 5-12)

50.

Vatra Dornei

Informatică (clasele 5-12)

51.

Vaslui

Informatică (clasele 5-12)

52.

Vaslui

Fizică (clasele 6-12)

Printre cele mai importante elemente din noua metodologie-cadru[3] sunt:

Ø  acordarea unui număr sporit de locuri suplimentare pentru etapa națională a olimpiadelor naționale, la toate disciplinele;

Ø  posibilitatea de transfer a locurilor suplimentare neocupate la un an de studiu, la un alt an de studiu

Ø  stabilirea unui punctaj minim pentru a participa la etapa națională a olimpiadei de regulă, etapa națională a olimpiadelor se desfășoară în universitățile de stat din România.

            Numărul participanților la etapa națională este de 90 elevi/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele: matematică, informatică, fizică, chimie, biologie și 70 elevi/an de studiu la celelalte olimpiade.

            Se califică, la etapa națională, cei 47 de câștigători ai etapei județene - din cele 41 de județe și 6 (șase) sectoare ale municipiului București - la care se adaugă 43, respectiv 23 locuri suplimentare/an de studiu, conform ierarhiei din clasamentul național.

            Pentru a se califica la etapa națională, participanții trebuie să obțină un punctaj cel puțin egal cu 40% din punctajul maxim posibil de obţinut la etapa județeană/ de sector.

            În cazul în care, la nivelul județului/sectorului, nu există participanți care să întrunească această condiție, locurile astfel disponibilizate pot fi adăugate locurilor suplimentare.

            În cazul în care locurile suplimentare nu se ocupă, acestea pot fi transferate la alt an de studiu, în limita unui procent de maximum 50% din locurile suplimentare, fără a se depăși, la etapa națională, 110 locuri pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie, respectiv 85 pentru celelalte olimpiade.

            Evaluarea lucrărilor elevilor participanți la etapa județeană a olimpiadelor școlare va avea loc fie în alt județ decât cel în care a fost susținută proba, fie la Comisia Centrală a Olimpiadei.

CONCLUZII

            Prin CENTRELE AFTER-SCHOOL „NOUĂ NE PASĂ” în anul școlar 2019-2020, aproximativ 800 de copii din 24 de comunități rurale beneficiază de cursurile de educație remedială organizate prin programul ”Nouă ne pasă”.

            În zilele de curs, copiii primesc o masă caldă la școală, iar echipa de profesori beneficiază de materialele didactice necesare desfășurării activităților after-school.

            Conform estimărilor societății civile direct implicate, în România sunt peste 200.000 de copii care ar avea nevoie de astfel de sprijin pentru un parcurs școlar concludent.

            Inițiatorii acestui program ”Hai la Olimpiadă” contribuie la pregatirea la un nivel superior care să devină o regulă pentru toate școlile din Romania.

            Astfel, dezvoltarea sănătoasă a fiecarei comunități este singura varianta de dezvoltare durabilă și responsabilă a unei educații sănătoase de business pentru viitor.

            În plus, Programul ”Hai la Olimpiadă” a căștigat marele premiu  la sectiunea Best Community Development Initiative la Gala organizată de Business Review.

Bibliografie:

Ø  Strategia U.E. Europa 2020 din 3.03.2010/Bruxelles privind creșterea inteligentă, ecologică și favorabilă incluziunii

Ø  Legea Educaţiei naţionale nr. 1/2011

Ø  Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copiilor

Ø  Ordinul M.E.N.C.S. nr. 5079/2016 privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare şi funcţionare a unităților de învățământ preuniversitar

Surse:

Ø  www.edu.ro/rezultatele-finale-înregistrate-la-evaluarea-națională-absolvenților-de-clasa-viii-sesiunea-2019

Ø  edupedu.ro/ministerul-educatiei-627-dintre-elevi-au-luat-note-peste-5-la-matematica-si-806-la-examenul-de-limba-romana-evaluarea-nationala-2019/

Ø  www.salvaticopiii.ro/ce-facem/educatie/prevenirea-abandonului-scolar/viitor-prin-scoala

Adresa internet:

            http://www.europacasanoastra.ro/categorii/activitati-clasele-ix-xii

            https://sites.google.com/site/hailaolimpiadasv/home

            https://hailaolimpiada.ro/inscriere/

 



[1] Sursa: nouanepasa.ro

[2] Miron Florin – coordonator ”Nouă ne pasă” din Comuna Limanu

[3] Ministerul Educației și Cercetării