Asociația “Rețeaua Națională de Informare și Cooperare pentru Integrarea în Comunitate a Copiilor cu Cerințe Educative Speciale” (RENINCO) România este o asociație care a fost înființată la data de 30.03.1998 și are ca scop sprijinirea și promovarea integrării în comunitate a copiilor cu cerințe educative speciale (CES).

            Obiectivele principale ale Asociației sunt:

- Constituirea unei structuri de parteneriat între organizaţii neguvernamentale, reprezentanţii instituţiilor, părinţi, specialişti interesaţi şi implicaţi în realizarea scopului;

- Formarea şi dezvoltarea unei reţele active de informare, comunicare şi schimb de experienţă prin:

- Încurajarea şi facilitarea informării şi cooperării între membri;

- Promovarea şi dezvoltarea comunicării dintre membri şi autorităţi, la nivel regional şi local;

 

- Facilitarea transferului de informaţii între membri RENINCO şi ONG-urile cu preocupări asemănătoare;

- Promovarea intervenţiei precoce, a integrării şcolare şi sociale a copiilor și tinerilor cu CES;

- Prevenirea şi diminuarea instituţionalizării copiilor si tinerilor cu CES;

- Promovarea şi încurajarea colaborării dintre unităţile şi structurile educaţionale speciale şi cele obişnuite.

            Conform Statului RENINCO, principalele activități ale asociației sunt:

- Organizează conferinţe, seminarii, simpozioane pentru realizarea scopului RENINCO – sprijinirea şi promovarea integrării în comunitate a copiiilor şi tinerilor cu cerinţe educative speciale;

 - Sprijină şi promovează, sau, după caz, organizează activităţi de formare continuă;

 - Editează şi distribuie periodic suporturi pedagogice privind educaţia integrată și  incluzivă;

 - Realizează asistenţă tehnică privind serviciile comunitare pentru copii și tineri cu cerinţe educative speciale;

 - Elaborează şi distribuie periodic lista actualizată a membrilor săi;

-          Realizează studii şi cercetări privind integrarea și incluziunea copiilor şi tinerilor cu CES.

Principalele proiecte pe care RENINCO le-a desfășurat pentru promovarea unei educații incluzive în România sunt:

·         Parteneriate active pentru incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale -proiect finanțat  în cadrul apelului COERENT cu sprijinul financiar al Programului RO10-CORAI, program finanțat de Granturile SEE 2009-2014 și administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială

·             Promovarea educației incluzive pentru copii cu dizabilități și CES în România, cu focalizare pe învățământul preșcolar, primar si gimnazial (2014-2015) - proiect implementat in parteneriat de Asociatia RENINCO Romania, UNICEF, Ministerul Educatiei Nationale si Institutul de Stiinte ale Educatiei  )

·            TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi! Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în României

·            Armonizarea metodologiilor privind evaluarea copilului cu dizabilităţi, încadrarea în grad de handicap şi orientarea şcolara –proiect finanţat de UNICEF România, parteneriat cu DPC, 2013 

·            Incluziunea şcolară între deziderate şi realitate -finanţat de Fundaţia World Vision România, parteneriat cu Şcoala nr. 1 „Sf. Voievozi”, 2013

·            Start pentru școlarizare incluzivă –finanțat de UNICEF România, parteneriat cu MECTS, 2012

·            Puterea Reţelei – sprijin pentru integrarea şcolară şi socială a tuturor copiiilor”,finanţat de UNICEF România, parteneriat cu MEC, (2005-2006)

·            Mai aproape de oameni prin forme ale economiei sociale -parteneriat cu HR Specialists, proiect POS DRU (2010-2013)

·            Învățământ pentru toți, împreună cu toți - șanse și pentru tine, șanse și pentru noi- (2010 – 2012) - proiect POS DRU, parteneriat cu Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Roman

·            Aliante pentru educatie incluziva”(2010, 2011, 2012) -finantat de Ambasada Frantei la Bucuresti

·            Grădinițe incluzive -în parteneriat cu MECTS și finanțat de UNICEF Romania, 2009-2011

·            GRUNDTVIG,Parteneriat – familii ale persoanelor cu dizabilitățiși LEONARDO, Parteneriat – profesioniştiîn cadrul programului Life Long Learning (2009-2011), cu organizatii din Anglia, Italia Islanda si Franta

·            Centrul Român de Muzicoterapie -în colaborare cu Centre International de Musicotherapie Paris (2007- 2010)

·            Parteneriat pentru incluziune -finanţat de UNICEF România, parteneriat cu MEC, (2008)

·            Şi eu trebuie să fiu elev -finanţat de Ambasada Olandei (2008)

·            Dezvoltarea unui instrument pentru includerea CES în statistici şi baze de date ale învăţământului”, finanţat de OECD, parteneriat cu MEC (2006-2007)

Proiectul „TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilități!” a vizat întărirea mişcării de reprezentare a persoanelor cu dizabilități din România şi ameliorarea politicilor publice din domeniul dizabilității, prin dezvoltarea unei platforme sustenabile de acțiune, dialog şi lobby.

Proiectul s-a desfășurat în perioada 2 iunie 2014 – 30 aprilie 2016, având un bugetul total în valoare de 154.597 euro.

Beneficiarii proiectului au fost:

- 50 de organizații ale persoanelor cu dizabilități (cu accent pe organizațiile care reprezintă grupurile cele mai vulnerabile sau excluse – copiii, persoanele cu dizabilități intelectuale, cu afecțiuni neuropsihiatrice, victimele psihiatriei, persoanele cu dizabilități asociate sau boli rare etc.) + 50 organizații ale profesioniştilor din domeniul dizabilității, inclusiv organizații furnizoare de servicii + 3 organizații de promovare a drepturilor omului vor participa la programe de formare cu privire la obiective şi tehnici moderne de lobby şi advocacy în domeniul dizabilității, în lumina Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități ratificată de România prin Legea nr. 221/2010. Acest grup cuprinde peste 1.100 de persoane.

- reprezentanți ai autorităților publice locale (consilii locale, primării, consilii județene, prefecturi, structuri deconcentrate ale ministerelor în teritoriu), parlamentari, funcționari şi manageri ai serviciilor publice (SPAS, AJOFM, DGASPC, servicii de sănătate, inclusiv cabinete de medicina familiei, unități școlare, transport public etc), arhitecți și responsabili în dezvoltare şi planificare urbană, respectiv reprezentanți din domeniul comunicării şi mass media vor beneficia de activități și materiale de informare. Acest grup include peste 3.300 de persoane.

Proiectul s-a centrat pe organizațiile persoanelor cu dizabilități care reprezintă interesele acestor persoane, fiind actorii cheie ai procesului de modernizare a politicilor publice în domeniul dizabilității. Aceste organizații vor avea cunoştințele necesare pentru exersarea unor competențe concrete de lobby şi advocacy, dar în egală măsură comunitatea (actorii cheie, cu rol activ în formularea şi implementarea măsurilor pentru persoanele cu dizabilități) va avea o nouă perspectivă asupra dizabilității şi va avea capacitatea de a lua decizii informate cu impact direct asupra calității vieții persoanelor cu dizabilități.

Acțiunile la nivel național din cadrul proiectului au dus la realizarea unor rezultate importante, dintre care amintim :

-          două studii tematice: Accesul persoanelor cu dizabilităţi din România la servicii de educaţie, de la grădiniţă la universitate + Costul dizabilităţii în România (primul studiu de acest tip în Europa de Est)

-          alcătuirea unui manual cu privire la obiective şi tehnici moderne de lobby şi advocacy în domeniul dizabilității, în lumina Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi

-          formarea unui număr de 25 persoane ca formatori de formatori, din rândul organizațiilor de persoane cu dizabilități

-          derularea a 25 de sesiuni de formare în 8 regiuni ale țării, pentru organizațiile de persoane cu dizabilități, incluzând şi un modul aplicativ (de exemplu: organizarea unei campanii concrete de advocacy, a unor inițiative locale etc.)

-          alcătuirea unei broşuri informative şi derularea a 8 sesiuni de informare pentru reprezentanții autorităților publice locale

-          alcătuirea unei broşuri informative şi derularea unei sesiuni de informare pentru reprezentanții Parlamentului

-          alcătuirea unei broşuri informative şi derularea unei sesiuni de informare pentru funcționarii serviciilor publice de la nivel local

-          alcătuirea unei broşuri informative şi derularea unei sesiuni de informare pentru specialiştii în planificare urbană şi arhitecți

-          desfăşurarea unui seminar de informare la nivel național, pe tema “Dizabilitatea şi statistica” alcătuirea unui document de discuție pe tema “Dizabilitatea în presă”

-          alcătuirea unei manual de formare şi derularea a trei sesiuni de formare pentru jurnaliştii din presa scrisă, audio şi video, din toate județele țării

-          organizarea unei conferințe naționale, cu participare internațională, cu tema: “Politicile publice în domeniul dizablității, în lumina Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi”