Atractivitatea şcolii pentru elev, modul în care părintele va coopera cu profesorii în formarea copilului/adolescentului depind foarte mult de prima zi de şcoală.
Profesorii au menirea de a face şcoala atractivă în egală măsură pentru elevi şi părinţi şi vocaţia de a-i ajuta pe părinţi în o mai profundă înţelegere a rolului pe care-l joacă în viaţa copiilor lor. Înscrierea copilului la şcoală nu înseamnă transfer de responsabilitate de la părinte către şcoală, ci stabilirea unei relaţii de cooperare şi o responsabilitate comună a doi parteneri cu roluri şi atribuţii diferite. Odată cu clasa întâi, începe şi ”şcoala pentru părinţi”.
Buna practică pe care o prezentăm în continuare a fost concepută pentru ciclurile secundare, dar există elemente ce pot fi preluate ca bună practică inclusive pentru ciclul primar, cum ar fi scrisoarea şcolii către părinţi, iar subiectele pot fi adaptate şi pentru necesităţile acestui ciclu. Unul dintre obiectivele urmărite este sprijinul acordat părinţilor în conştientizarea rolului pe care-l joacă în viaţa de elev a copilului lor.
Scop/rezultate aşteptate
Școala susţine integrarea părinţilor în viaţa şcolii şi ca parte a procesului de educare a copiilor lor. La începutul fiecărui an şcolar, părinţii vor fi informaţi în privinţa viziunii şi obiectivelor urmărite de şcoală, iar la sfârşitul anului şcolar părinţii vor avea un nivel sporit de conştientizare a rolului pe care-l joacă, asupra faptului că şcoala nu este ”aici” pentru preluarea rolului lor, ci că rolurile şcolii şi ale părinţilor sunt complementare în abordarea copilului pe parcursul tuturor etapelor sale evolutive, cu precădere când aceştia parcurg etapa atât de frumoasă, dar şi cu numeroase provocări ale adolescenţei.
Rezultatele urmărite:
- o mai bună comunicare cu părinţii în toate etapele şcolare ale elevului;
- creşterea implicării şi susţinerii pe care aceştia o acordă şcolii;
- informarea părinţilor în privinţa diverselor forme de abuz ce pot apărea în familii, a măsurilor care pot duce la evitarea apariţiei lor;
- consilierea părinţilor în scopul identificării problemelor apărute la elevi din cauza unor circumstanţe familiale dificile (inclusiv în cazurile în care există informaţii/indicii despre existenţa violenţei în familie);
- conştientizarea importanţei comunicării cu propriul copil, dar şi cu şcoala în privinţa problemelor acestuia;
- abordarea problemelor adolescenţei şi pregătirea părinţilor pentru acest moment din viaţa copiilor lor;
- discutarea problemelor adolescenţei şi realizarea unei viziuni şi abordări comune, pe rolurile specifice ce le revin, ca părinţi şi profesori în această etapă;
- consilierea părinţilor adolescenţilor care au probleme de ajustare la această vârstă; însuşirea strategiilor de soluţionare a conflictelor dintre părinţi şi adolescenţi;
- însuşirea tacticilor de comunicare părinte-adolescent şi cultivarea abilităţilor emoţionale şi sociale ale adolescenţilor; sporirea gradului de confort emoţional al adolescentului în relaţiile cu familia şi şcoala; reducerea actelor de violenţă în familie şi la şcoală.
Grupul ţintă: Părinţii.
Tipul de activitate
Acest tip de activitate reclamă o implicare susţinută şi constantă din partea şcolii, care transmite astfel semnalul pozitiv că doreşte o bună cooperare cu părinţii şi că este pregătită să-i susţină în rolul de părinţi şi în responsabilităţile ce le revin în această calitate. Este recomandabil ca întâlnirile pentru îndeplinirea acestei activităţi să aibă un caracter susţinut, lunar, iar în cadrul întâlnirilor părinţii vor fi invitaţi să discute între ei şi împreună cu profesorul-diriginte/profesorii participanţi preocupările pe care le au în privinţa educaţiei şi evoluţiei copiilor lor. Profesorii vor încerca, în cadrul acestor întâlniri, prin aplicarea tacticilor de instruire pentru adulţi (dacă şi atunci când este necesar) să faciliteze dezbaterile prin care să conştientizeze pentru părinţi într-o mai mare măsură rolul pe care-l joacă în viaţa şcolară a copilului lor, să indice cum pot părinţii coopera eficient cu profesorii pentru îmbunătăţirea generală a rezultatelor şcolare ale copiilor/adolescenţilor, respectiv la bunăstarea copiilor lor în şcoală şi în clasă.
Profesorii pot supune atenţiei părinţilor subiectele ce vor fi discutate semestrial, ori pe parcursul întregului an şcolar, solicitându-le contribuţia la sugerarea subiectelor, lista de subiecte finală fiind cea care a întrunit acordul celor doi parteneri de discuţie. De asemenea, profesorii vor solicita părinţilor opinia în privinţa unor activităţi extracuriculare la care să participe elevii alături de părinţi şi profesori.
Resurse umane: Dirigintele clasei, alţi profesori care au ore de predare la respectiva clasă, asistenţi sociali, psihologi (invitaţi dacă şi ori de câte ori este necesar), etc..
Conţinut: În primul rând, părinţii vor fi invitaţi să-şi prezinte propriile preocupări şi interese în privinţa comportamentelor dorite/nedorite ale copiilor lor şi vor fi solicitaţi să ofere sugestii pe baza unei liste de subiecte întocmite de diriginiţi, conform ciclului şcolar (primar/secundar).
Informarea părinţilor se va concentra pe importanţa comunicării cu copiii lor, iar în cazul adolescenţilor vor fi abordate din perspectiva psihologiei şcolare şi celei a adolescenţilor principalele teme care se constituie în elemente critice în această etapă.
Părinţii vor fi învăţaţi că adolescenţa este etapa în care copiii lor trebuie să aibă dreptul de a-şi exprima liber sentimentele, întrebările, temerile, înainte de a fi corectaţi arbitrar, ori de a li se da sfaturi şi că astfel îi pot susţine în această perioadă de formare şi transformare în adulţi cu drepturi şi obligaţii. Implicit, părinţii vor deveni parteneri activi în procesul educaţional, prin:
- Sesiuni de informare pe tema violenţei în familie (prezentări, prelegeri, ateliere de lucru, dezbateri, studii de caz);
- Sesiuni de informare pe teme legate de îndrumarea educaţională şi pentru o carieră a adolescenţilor;
- Sesiuni de informare pe teme legate de consumul de alcool şi droguri. etc..
Părinţii vor primi o listă de subiecte la începutul fiecărui semestru, urmând să bifeze acele subiecte care li se par relevante, în funcţie de necesităţile şi preocupările lor.
Dacă este necesar, dirigintele ori ceilalţi profesori, inclusiv psihologul şcolar, vor putea opera schimbări, îmbunătăţiri, ori adaptări ale subiectelor propuse de părinţi în conformitate cu necesităţile identificate în privinţa comportamentului/rezultatelor învăţării şi a celorlalte probleme referitoare la copiii/ adolescenţii din respectiva clasă.
Organizare:
Primul pas: Părinţii vor fi informaţi şi conştientizaţi la începutul fiecărui an în privinţa valorilor şi a aşteptărilor specifice pe care le are şcoala de la elevi şi părinţi şi pe care aceştia trebuie să le satisfacă. De aceea, vor primi o ”scrisoare pentru părinţi” semnată de directorul şcolii şi de dirigintele clasei, care se va încheia cu datele de contact ale acestora, precum şi cu invitaţia de a se implica activ în viaţa şcolii prin participarea la întâlnirile dedicate părinţilor şi la activităţile extracurriculare organizate de şcoală, la
excursii, precum şi prin exprimarea opiniilor legate de aspectele ce trebuie îmbunătăţite în şcoală.
Al doilea pas: La prima întâlnire cu părinţii, aceştia vor fi informaţi despre modul în care este organizat planul de lecţie standard, despre comportamentele aşteptate şi dezirabile din partea copiilor/adolescenţilor, despre indicatorii de comportament pozitiv care au fost comunicaţi şi copiilor, precum şi despre comportamentele pe care profesorii vor urmări să le consolideze, pe baza ”planului general de lecţie standard pentru comportamente şi reguli”, care va fi creat şi cu contribuţia lor, în calitate de părinţi.
”În oglindă”, părinţilor le vor fi prezentate informaţii despre comportamentele indezirabile şi ”contraexemple” referitoare la indicatorii negativi ce urmează să fie descurajaţi. Profesorii vor solicita sprijinul şi sugestiile părinţilor cu privire la aceste subiecte de discuţie, despre ce îmbunătăţiri ar considera drept necesare şi care sunt propriile preocupări/ingrijorări legate de acestea.
Listă de subiecte (posibile) pentru părinţii elevilor din ciclul secundar:
1. Înţelegerea anilor adolescenţei. Cum discut cu copilul meu despre alcool, droguri şi fumat.
2. Pubertatea nu înseamnă numai dezvoltarea atributelor sexuale adulte.
Distincţia artificială dar necesară dintre pubertate şi adolescenţă.
Cum ne ajutăm copilul ”să se potrivească”, respective să se ajusteze la transformările prin care trece. Testarea diferitelor lookuri şi identităţi.
Cum îi ajutăm să înţeleagă în ce măsură seamănă cu/se deosebeşte de colegii de generaţie şi de părinţi.
3. Să-i învăţăm împreună, profesori şi părinţi, să devină independenţi şi responsabili în loc să avem conflicte cu ei, ca părinţi ori profesori.
Puneţi-vă următoarele întrebări: ”Sunt un părinte care încearcă să-şi domine copilul prin control exagerat?”, ”Ascult, înţeleg într-adevăr ce îmi spune copilul meu?” şi ”Îi permit să aibă opinii şi gusturi diferite de ale mele?” etc..
4. Idei pentru a deveni un părinte mai bun şi pentru a fi mai uşoară ”ajustarea” la anii de adolescenţă ai copilului.
5. Recunoaşterea semnalelor timpurii ale comportamentelor/ situaţiilor/ circumstanţelor care pot indica unele comportamente ”problemă” etc..
6. Activităţi/proiecte practice prin care puteţi interacţiona cu copilul dumneavoastră şi să vă implicaţi şi în viaţa lui şcolară.
Al treilea pas: Discuţii la subiect pe baza necesităţilor părinţilor din respectiva clasă şi despre subiectele selectate pe baza listei de (posibile) subiecte prezentată părinţilor.
Durata programului: Pe parcursul întregului an şcolar.
Suportul material necesar: Ghiduri pentru părinţi, ghiduri şcolare, materiale audio şi video cu prezentări/situaţii/exemple despre ”cum să”, eventual pagina de web – forum al părinţilor din respectiva şcoală etc..