PROFESORUL ITINERANT ȘI DE SPRIJIN ÎN ASIGURAREA SERVICIILOR EDUCAŢIONALE PENTRU ELEVII CU CES

Cerinţele educative speciale (CES) sunt acele cerinţe care derivă din nevoile speciale ale unor persoane, generate de existenţa unor disfuncţii la nivel intelectual, senzorial, fizic, psiho-afectiv, socio-economic, cultural.

 

Conform  MECTS - Ordinul 5574/ 2011 (Ordinul care reglementează organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru elevii cu CES):

§   Cerinţele educative speciale (CES) desemnează „necesităţile educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularităţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe/dizabilităţi sau tulburări/dificultăţi de învăţare ori de altă natură, precum şi o asistenţă complexă (medicală, socială, educaţională etc.);”

§   Profesorul itinerant și de sprijin este „cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psiho-pedagogic care desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unităţile de învăţământ de masă în colaborare cu toţi factorii implicaţi.”

         

          Profesorul itinerant și de sprijin:

­         are rol de profesor consultant și tutore pentru elevii cu CES incluși în programe de integrare;

­         acționează în una sau mai multe scoli dintr-o comunitate/ zona bine delimitate;

­         asigură consilierea necesară pentru cadrele didactice de la școala obișnuită, evaluarea curriculară, precum și participarea directă la procesul instructiv-educativ al copiilor cu CES.

           Atribuţii şi competenţe ale profesorului itinerant și de sprijin:

­         colaborează cu comisia internă de evaluare continuă din şcoală/ centrul de resurse, în vederea preluării informaţiilor privind evaluarea şi planul de servicii personalizat al copilului/elevului cu CES integrat în învăţământul de masă;

-         colaborează cu întreg corpul profesoral al unităţii de învăţământ în care este înscris copilul/elevul, în vederea realizării unei integrări eficiente în întregul colectiv al şcolii;

-         elaborează şi realizează planul de intervenţie personalizat, precum şi adaptarea curriculară în parteneriat cu cadrele didactice de la grupă/clasă;

-         evaluează, în parteneriat cu echipa, rezultatele aplicării programelor curriculare adoptate ;

-         colaborează cu cadrele didactice de la grupa/clasa în care sunt elevi cu CES, în vederea stabilirii modalităţilor de lucru pentru fiecare unitate de învăţare:

-         participă, în timpul orelor de predare, la activităţile ce se desfăşoară în clasă de către învăţător/ profesor;

-         participă la activităţile educative din grupă/clasă, în calitate de observator, consultant, coparticipant;

-         organizează activităţi de intervenţie personalizată în grupe/clase sau în afara acestora;

-         desfăşoară activităţi de tip terapeutic-cognitiv-ocupaţional, individuale sau în grup;

-         colaborează cu specialiştii care realizează terapiile specifice în vederea realizării coerente a planului de servicii personalizat;

-         propune şi realizează materiale didactice individualizate în funcţie de dificultăţile de învăţare ale copiilor/elevilor;

-         realizează activitatea de evaluare periodică vizând dezvoltarea elevilor şi reproiectează programul de intervenţie personalizat;

-         realizează, în cadrul normei didactice de predare, programul săptămânal de asistenţă educaţională;

-         orientează către comisia internă de evaluare continuă toţi acei copii/elevi care au cerinţe educative speciale şi nu beneficiază de servicii educaţionale de sprijin.

-         îl ajută pe părinte să înțeleagă la ce nivel se află copilul;

-         consiliază și colaborează cu părinții copiilor/elevilor care beneficiază de serviciile de sprijin;

-         susține punctele tari, pozitive ale copilului/elevului cu CES sau în dificultate.

         

          Principalele instrumente ale profesorului itinerant și de sprijin:

Ø Adaptarea curriculară – corelează conținuturile curriculum-ului național cu posibilitățile elevului cu CES, din perspectiva finalităților procesului de adaptare și de integrare școlară și socială a acestuia;

Ø Programul de intervenție personalizat – instrument de proiectare și implementare a activităților educațional-terapeutice, folosit pentru eficientizarea activităților de intervenție;

Ø Teste de evaluare diferențiată, lucrări și teze adaptate la nivelul de dezvoltare a copilului.

    

          Beneficiile intervenției profesorului itinerant și de sprijin:

v menținerea elevilor cu CES în clasa obișnuită și evitarea perturbării activităților din clasă/ școală;

v evitarea stigmatizării, etichetării, discriminării și segregării;

v eliminarea/ reducerea testării standardizate excesive;

v crearea ocaziilor pentru ca elevii școlii obișnuite să-i cunoască și să-i înțeleagă pe elevii cu dizabilități; apariția ocaziilor necesare pentru aceștia din urmă de a interacționa social;

v familiarizarea cadrelor didactice din învățământul obișnuit cu elementele specifice educatiei speciale;

v valorizarea, într-un cadru mai larg, a compețentelor cadrelor didactice specializate.