Programul Operațional Capital Uman (POCU), parte din Politica de Coeziune a Uniunii Europene este una dintre cele mai active modalități de sprijin financiar pentru accelerarea dezvoltării învățământului românesc.

România și-a propus pentru anul 2020 să reducă rata la 11,3%, dar, având în vedere cele mai recente statistici, este puțin probabil să ajungem la această țintă, mai ales că implementarea programelor care au drept scop reducerea abandonului școlar a început cu întârziere, a mai spus consilierul Ministerului Educației.

Autoritățile încearcă să prevină părăsirea școlilor pe mai multe căi: pe de-o parte, au lansat programe sociale care să motiveze familiile cu dificultăți financiare să-și țină copiii în școală, inclusiv în programe after-school, iar de cealaltă parte, lucrează pentru îmbunătățirea sistemului educațional, atât prin formarea corpului didactic, cât și prin restructurarea învățământului secundar - prin promovarea școlilor profesionale și implementarea învățământului dual.

 

Abandonul școlar este în România o problemă socială din ce în ce mai gravă.

Cauzele abandonului școlar sunt multiple, acesta reprezentând o expresie și o rezultantă a unei duble situații de inadaptare. Este vorba, pe de o parte, despre „inadaptarea elevului la activitatea de învțăare realizată în mediul școlar dar și extrașcolar” și, pe de altă parte, despre „inadaptarea școlii la factorii interni (biologici, psihologici) și externi (socio-economici, socio-culturali)”.

Prevenirea părăsirii timpurii a școlii este considerată ca fiind deosebit de importantă, nu numai pentru a combate consecințele negative ale sărăciei și excluziunii sociale asupra dezvoltării copilului, dar și pentru a oferi copiilor mijloacele necesare pentru a întrerupe ciclul de transmitere a dezavantajului între generații.

Proiectul Școala prietenul tău de azi și de mâine (Proiect POCU/74/6/18/106583, cod SMIS 106583), proiect finanțat de Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, are ca obiectiv principal prevenirea abandonului școlar, prin realizarea de activități integrate care implică elevii, părinții și cadrele didactice.

Programul Operațional Capital Uman (PO CU) stabilește prioritățile de investiții, obiectivele specifice și acțiunile asumate de către România în domeniul resurselor umane, continuând astfel investițiile realizate prin Fondul Social European în perioada 20072013 și contribuind, totodată, la atingerea obiectivului general al Acordului de Parteneriat (AP 20142020) implicit al Fondurilor Europene Structurale și de Investiții din România, şi anume, de a reduce disparităţile de dezvoltare economică şi socială dintre România şi Statele Membre ale UE.

Acest proiect răspunde unei probleme tot mai acute care afectează societatea românească atât la nivel urban cât și la nivel rural – părăsirea timpurie a școlii.

Conform studiilor realizate de Institutul Național de Statistică regiunea București-Ilfov a înregistrat cea mai mare scădere a populației școlare, 18% comparativ cu celelalte regiuni. Fenomenul abandonului școlar este tot mai prezent în zonele locuite de populație săracă, zonele periferice, cartierele cu populație minoritară și grupuri vulnerabile.

Proiectul își propune să realizeze un cadru integrat care să implice familia, cadre didactice, psihologi și consilieri educaționali în educația și formarea copiilor astfel încât riscurile de abandon școlar să scadă semnificativ.

Proiectul este dezvoltat de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României cu parteneri asociați: Școală gimnazială Sfântul Silvestru și Școală Gimnazială nr. 41.

Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României este o organizație non-guvernamentală, înființată în anul 1990, care prin activitatea sa, urmărește valorificarea capitalului uman prin descoperirea, antrenarea și promovarea inteligenței și a excelenței.

Scopul proiectului este implicarea, prin joacă, a copiilor din medii defavorizate în activități extrașcolare, cu un impact pozitiv asupra dezvoltării personalității lor.

Astfel, “Școala prietenul tău de azi și de maine” este un proiect care aduce școala mai aproape de copii, grupul țintă a constat în copii și elevi din medii dezavantajate, cu copii și elevi care locuiesc în afara Bucureștiului, care au posibilități materiale mai puțin satisfăcătoare. În acestă alternativă educațională se reușește să se aducă școala mai aproape de sufletul copiilor și se dezvoltă pe latura emoțională foarte bine.

Scopul proiectului “Școala prietenul tău de azi și de maine” constă în reducerea și prevenirea părăsirii timpurii a școlii, prin implementarea de acțiuni integrate la nivelul copilului, familiei și cadrelor didactice menite să înlăture/diminueze obstacolele întâmpinate pe parcursul traseului educațional.

Acțiunile proiectului se adresează copiilor care frecventează învățământul preșcolar, primar/gimnazial, dar și părinților acestora, abordând subiecte diverse, de la asistență pentru recuperarea decalajelor de învățare până la consiliere psihologică și promovarea nonviolenței.

Printre obiectivele acestui proiect se număra:

- reducerea riscului de abandon școlar pentru 180 de elevi din învățământul primar și gimnazial

- creșterea participării la învățământul preșcolar pentru 72 de copii aparținând grupurilor vulnerabile

- consilierea educațională și psihologică pentru participanți

- creșterea gradului de incluziune socială pentru copiii care provin din grupuri vulnerabile

- consilierea și responsabilizarea părinților

- consilierea și implicarea cadrelor didactice

Copiii care fac parte din grupul țintă al acestui proiect participă la ședinte de consiliere psihologică care vizează autocunoașterea și dezvoltarea personală, legată de stima de sine și optimizarea motivației pentru învățare.

In cadrul proiectului "Școala, prietenul tău de azi și de mâine" toți participanții sunt testați cu instrumente relevante pentru procesul de învățare vs abandon școlar.

Consilierea psihologică a copilului este o intervenție psihologică ce urmarește, în primul rând, autocunoașterea și apoi dezvoltarea personală. Este foarte importantă pentru adaptarea eficientă la mediul de viață actual.

De asemenea, în cadrul acestui proiect copiii vor avea ocazia de a se întâlni cu diverse personalități din România, care le vor vorbi despre importanța școlii și a educației.

Copiii care participă la proiectul "Școala, prietenul tău de azi și de mâine", primesc, la final, o serie de recomandări legate de strategii de intervenție cognitivă, emoționala, socială, și comportamentală, atât pentru ei, cât și pentru părinți și cadrele didactice.

Preocuparea pentru prevenirea și diminuarea abandonului școlar trebuie privită ca o prioritate a sistemului de educație și a societății civile, cu atât mai mult cu cât factorii determinanți ai abandonului se multiplică și se diversifică, ca adaptare la contextul social, economic, cultural, profesional din ce în ce mai provocator în care sistemul de învățământ funcţionează.

Considerăm că principalele obiective în cadrul unui program de prevenire a abandonului şcolar:

·        identificarea elevilor aflaţi în abandon sau risc de abandon şcolar în vederea menţinerii acestora în sistemul învăţămîntului guvernamental de zi;

·        implicarea sistemului familial în reabilitarea şcolară şi socială a elevului;

·        creşterea gradului de implicare a comunităţii locale în soluţionarea situaţiilor de abandon şcolar sau a situațiilor ce prezintă risc de abandon şcolar.

·        În măsura în care aceste obiective vor fi îndeplinite, abandonul şcolar nu va mai reprezenta un pericol imediat de abandon, fiind urmărite în cadrul unui program de prevenţie bine organizat, ce se desfăşoară pe o perioadă foarte îndelungată.

Bibliografie:

www.fundatiavoiculescu.ro

www.scoalasilvestru.net