Scopul acestui seminar este învățarea unei căi eficiente de a formula o critică pentru că, cei cu care ne întâlnim zi de zi, ne măsoară și ne evaluează, votând într-un final “pro” sau „contra”. Oricât de mult am dori să nu ne dezvăluim fața de ceilalți trebuie s-o facem, pentru că avem nevoie de respectul și bunăvoința celor din jur pentru a ne bucura de succes.
Dacă azi, spre exemplu, ați auzit 100 de laude și o singură critică, la ce vă gândiți?
Să faci față criticii înseamnă să-ți oferi ocazia să devii mai bun. Gandeste-te la trecut doar ca la un antrenament pentru viitor și folosește-l ca sa inveți din propriile greșeli și din cele ale altora, insa nu te agata de niciun alt fel de amintiri. Trecutul nu trebuie sa te defineasca, ci doar să-ți ofere ocazia să inveți din experiențe, bune sau rele. A ști să-l asculți pe celălalt este o artă nu tocmai ușor de insușit: e nevoie de calm interior și de renunțarea la efortul de a-l controla pe interlocutor.
Când ne gândim că critica nu este o jignire personală o acceptăm altfel. Este important să ne amintim cât de valoros este gestul de a sta pur şi simplu în prezenţa neputinţei celuilalt, fără să punem presiune suplimentară asupra sa prin indicaţiile pe care i le oferim, ci doar păstrând o stare interioară de deschidere şi empatie de genul. Greșim când credem următorul lucru: “Dacă mă critică, înseamnă că nu mă place”.
Lasa deoparte lucrurile pe care nu ai cum să le schimbi
ȘASE PAȘI PENTRU A FORMULA O CRITICĂ (Walter Anderson, p 162-163)
1. Puteți schimba situația?
Daca nu, nu faceti pasul urmator. Pastrati liniștea. Niciodata nu criticați ceea ce nu puteti schimba: „N-ar fi trebuit sa te imbraci așșa in seara asta." Aceste critici nu fac altceva decât să răneasca. Daca e prea tirziu, lasati-o balta. Aceasta este cea mai dificila regula pe care trebuie să o respectati, pentru ca va interzice sa v aeliberati de ceva apasator. Trebuie sa nu ne exteriorizam dezamagirea fata de cineva, cind, de fapt, tot ceea ce dorim este sa spunem lucrurilor pe nume. Exista suficiente detalii in viata noastra pe care le putem imbunatati ca sa ne irosim timpul cu ceea ce nu poate fi schimbat.
2. Alegeti locul fi momentul potrivit
Nimanui nu -i place sa fie criticat de fata cu altii. De asemenea, controlați-va temperamentul.
3. Calmati-1 pe celălalt
Ori de cite ori e posibil, incepeti cu o lauda. Care sunt lucrurile bune pe care le-a facut cineva? Fiti sinceri. Nu spuneti: „E extraordinar, dar...". Spuneti ceea ce este extraordinar.
4. Fiti explicit
Daca nu puteti fi explicit, nu criticati. Daca nici dumneavoastra nu va este clar, cum va așteptați ca sa inteleaga celalalt?
5. Exprimati incredere
Criticați ceva asupra căruia v-ați hotarât deja că poate fi corectat. Ajutati persoana să inteleagă că, de fapt, se poate corecta. Apoi lasați să se inteleaga ca e ușor sa se schimbe.
6. Lăudati ameliorarea
Fiti de fata a doua zi. Sinteti obligat, pentru ca altfel, o simpla critica poate parea nepoliticoasa. Daca tot ati criticat, puteti și lauda. Nu doar ca lauda va grabi ameliorarea, dar, daca veti mai critica in viitor, remarca dumneavoastra va fi bine primita grațiee sinceritatii ei. Care este cea mai buna modalitate de a incuraja pe cineva sa-și corecteze greșelile, sa-și modifice comportamentul, sa acționeze mai efficient sau sa devina mai util?
Puneți-vă în locul lui. Ce-mi place mie să aud atunci când greșesc?
Încercați să răspundeți la această întrebare.
Fiecare dintre noi se simte uneori stresat de lucruri asupra cărora este imposibil să avem un impact substanțial. Să ne rezumăm la ce putem face, căci probabil nu vom reuși să schimbăm pe toata lumea, dar ne putem mulțumi cu ceea ce poate face fiecare
Discuții
Referințe bibliografice:
· Cartea furnizeaza instrumentele cele mai potrivite pentru obtinerea calitatii de buni ascultatori, prezentind regulile de comunicare, toate formele si tehnicile acesteia, precum si principiile fundamentale ce ne vor ajuta sa stabilim cele mai bune raporturi cu cei din jur si, desigur, cu noi insine.
· Les Giblin. Arta relațiilor interumane. Curtea Veche, București, 2000
· Walter Anderson. Curs practice de încredere, Curtea Veche, București, 2007