Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate
Sesiune 2
1. Tema sesiune: Dezvoltarea personală. Învățare și autoînvățare
Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.
2. Obiective sesiune
Obiectiv general:
v Creșterea gradului de conștientizare, sensibilizare și motivare cu privire la importanța dezvoltării profesionale și implicarea în continuare în lucrul cu elevii din școli și comunități defavorizate.
Obiective specifice:
v Să identifice strategii specifice de reuşită personală, implicându-se în situaţii experienţiale adecvate nevoilor personale de învăţare (concepte, experienţe).
v Să exerseze demersuri de antrenare a capacităţilor volitiv-motivaţionale, experimentând situaţii centrate pe optimizarea intereselor specifi ce devenirii personale, în consens cu valorile unanim acceptate în plan social.
3. Mesaje din cadrul dezbaterilor
Învăţarea – una dintre cele mai complexe activităţi umane, este principala modalitate prin care omul se dezvoltă în plan psihologic-intelectual-afectiv-experienţial.
Pentru procesul dezvoltării personale, este important să ştim CUM SĂ ÎNVĂŢĂM, nu înainte de a şti DE CE ÎNVĂŢĂM?
Răspunsurile pot fi diferite, de la caz la caz – pentru bursă, pentru diplomă, pentru recompensă materială, din dorinţa de a cunoaşte, din cauza temerilor legate de eşec, pentru a ne realiza o carieră şi a dobândi astfel un statut socio-profesional etc. Observăm diversitatea motivaţiilor – pozitive, negative, motive interioare şi exterioare procesului de învăţare. Motivaţia învăţării poate fi extrinsecă sarcinii de învăţare (recompense, note, premii) şi intrinsecă sarcinii de învăţare (când învăţarea reprezintă sarcina de motivaţie).
Învăţării tradiţionale i se adaugă, în prezent, învăţarea asistată de calculator, ipostaza esenţială prin transformarea pe care o provoacă la nivelul revoluţiei limbajelor şi a modurilor de gândire. Conceptul de învăţare participativă, anticipativă şi creativă este esenţial deoarece se modifi că universul valorilor învăţării.
În esență, discuțiile din cadrul sesiunii vor fi orientate spre conștientizarea importanței evaluării periodice a stadiului de pregătire profesională, prioritizarea nevoilor și alegerea celei mai bune soluții de formare într-un anumit moment al vieții.
Nu mai învăţăm doar acumulând cunoştinţe pentru o anumită meserie/profesie, ci învăţăm pentru a anticipa viitorul, care devine din ce în ce mai complex.
Activitatea de formare și dezvoltare profesională continuă nu trebuie privită ca o obligație, un alt motiv de plictiseală sau o inutilitate, ci o oportunitate care vine în întâmpinarea nevoilor profesorilor.
De asemenea, se va accentua faptul că trebuie avute în vedere beneficiile obținute pe termen lung, care se cuantifică în creșterea competențelor, dezvoltarea stimei de sine, creșterea gradului de satisfacție cu privire la utilitatea muncii depuse, creșterea autorității în fața elevilor și părinților, răspunsuri adecvate la provocările de a găsi noi metode sau soluții pentru a-i motiva pe copiii să învețe, creșterea respectului și aprecierii pentru profesia de cadru didactic.
Fiecare profesor trebuie să fie conștient de responsabilitatea pe care o are, pentru că profesorul trebuie să fie un model pentru elevi, o sursă de încredere și inspirație, deschis și prietenos, ,,un prof de treabă care își face treaba’’, un profesionist.
Educația este esențială la orice nivel. Poți învăța din postura de elev dar și de profesor. Învățarea este un proces continuu care nu se oprește la o anumită vârstă.
Profesorii sunt cei care învață, dar nu doar pentru a-și completa informațiile profesionale și a obține un certificat, ci, mult mai important, pentru a-și dezvolta competențele profesionale și personale și a învăța cum să-i învețe pe elevi, adaptându-se la nevoile particulare ale acestora.
4. Joc: Motivația pentru învățare (dezbatere)
Participanții se vor grupa în două echipe, pregătindu-se pentru DEZBATERE pe tema motivaţiei pentru învăţare.
• Partea PRO argumentează ideea că, fără motivaţie internă, valoroasă (intrinsecă) nu poate să apară învăţarea.
• Partea CONTRA argumentează ideea că motivaţia întâmplătoare / conjuncturală (extrinsecă) este cheia învăţării.
În cazul în care unul dintre partcipanții dintr-o „tabără” este convins de argumentaţie, atunci el se va afilia echipei a cărei argumentare a acceptat-o.
ü Câştigă echipa care şi-a atras cât mai mulţi adepţi.
Evaluare:
v Se notează pe fip-chart argumentele.
v Se concluzionează că primează autoînvăţarea şi motivaţia intrinsecă, dar au avut ca punct de pornire învăţarea dirijată de alţii şi motivaţia extrinsecă.