Ereditate, Mediu, Educaţie în Dezvoltarea  Umană

Dacă trăiesc în critică şi cicăleală, copiii învaţă să condamne;

Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învaţă să fie agresivi;

Dacă trăiesc în teamă, copiii învaţă să fie anxioşi;

Dacă trăiesc înconjuraţi de milă, copiii învaţă autocompătimirea;

Dacă trăiesc înconjuraţi de ridicol, copiii învaţă să fie timizi;

Dacă trăiesc în gelozie, copiii învaţă să simtă invidia;

Dacă trăiesc în ruşine, copiii învaţă să se simtă vinovaţi;

Dacă trăiesc în încurajare, copiii învaţă să fie încrezători;

Dacă trăiesc în toleranţă, copiii învaţă răbdarea;

Dacă trăiesc în laudă, copiii învaţă preţuirea;

Dacă trăiesc în acceptare, copiii învaţă să iubească;

 

Dacă trăiesc în aprobare, copiii învaţă să se placă pe sine;

Dacă trăiesc înconjuraţi de recunoaştere, copiii învaţă că e bine să ai un ţel;

Dacă trăiesc împărţind cu ceilalţi, copiii învaţă să fie generoşi;

Dacă trăiesc în onestitate, copiii învaţă respectul pentru adevăr;

Dacă trăiesc în corectitudine, copiii învaţă să fie drepţi;

Dacă trăiesc în siguranţă, copiii învaţă să aibă încredere în ei şi în ceilalţi;

Dacă trăiesc în prietenie, copiii învaţă că este plăcut să trăieşti pe lume.

                                                   „Copiii învaţă ceea ce trăiesc”  Dorothy Law Nolte.

Influenţa eredităţii, mediului şi educaţiei asupra dezvoltării   umane

 did200

 

            Puţine sunt domeniile în care psihologii se pun de acord. Cu privire la ereditate, mediu, educaţie, cei trei factori ai dezvoltării, se recunoaşte în unanimitate rolul lor în dezvoltarea umană, chiar dacă în istoria gândirii psihologice au existat fie accente puse excesiv pe ereditate (ambientaliste), fie pe educaţie (interacţioniste). În literatura anglo-saxonă figurează doar ereditatea şi mediul, educaţia fiind socotită în cadrul mediului social. De asemenea orientările în abordarea acestor factori precizează că trebuie pornit de la copil spre factori şi nu de la factori spre copil pentru că influenţele sunt multiple, diferite în diverse etape de dezvoltare, iar ponderea fiecăruia dintre factori în cadrul diverselor aspecte psihice este diferită.

   Pentru a aprofunda ceea ce ţi-am prezentat, îţi recomand cu căldură cărţile din bibliografia suplimentară.

               Dezvoltarea psihică este rezultatul interactiunii factorilor externi si interni. Cei externi sunt constituiti din totalitatea acțiunilor și influențelor ce se exercită din exterior asupra formării și dezvoltării personalității umane. Aceștia sunt mediul și educația. Factorii interni sunt constituiti din totalitatea condițiilor care mijlocesc și favorizeaza dezvoltarea psihică, condiții care pot fi de natură biologică, ereditară și psihosocială. Toate aceste influențe exercitate asupra personalității umane pot fi grupate prin raportare la trei noțiuni de bază:

EREDITATEA,

           did202

MEDIUL,

 did201

 

EDUCAȚIA.

 

 did203

               Conceptul “ ereditate “ provine de la cuvantul latin “ heres “- mostenitor. Ereditatea poate fi definita ca insusirea fundamentala a materiei vii de a transmite de la o generatie la alta, sub forma codului genetic, mesajele de specificitate ale speciei, grupului si individului ( A.Cosmovici, L. Iacob, 1999). De remarcat in acest context este ca identitatea genetica este practic imposibila intre antecesori si descendenti. Rezulta astfel ca din punct de vedere genetic fiecare individ este diferit, unic si irepetabil in raport cu toti ceilalti din trecut, prezent sau viitor, probabilitatea unei identitati absolute fiind de 1 la 70 de trilioane.

Unicitatea biologica este astfel una din trasaturile definitorii ale fiintei umane. Ea isi pune amprenta asupra intregii deveniri umane, nu intr-un mod independent ci in corelație cu factorii externi, de mediu și educație.

               Ca factor intern al dezvoltarii, ereditatea include un complex de elemente de ordin biologic și psihofuncțional. “ Purtătorii “ materiali ai informației ereditare sunt genele din cromozomii nucleelor celulare. Structura biochimica a acestora este cea care explica infinita diversitate umana. Totalitatea genelor constituie programul genetic sau potențialul ereditar. Fiecare specie și individ din cadrul speciei poseda propriul sau program genetic. Din punct de vedere psihologic, cantitatea de informatie stocata intr-o celula constituie mesajul genetic care, in forma sa latentă, prealabilă actiunii factorilor de mediu, este cunoscuta sub denumirea de genotip. Din interactiunea genotipului cu mediul inconjurator apare fenotipul, ca o sinteza a ceea ce este ereditar si influentele mediului.

               Majoritatea autorilor sunt de parere ca zestrea ereditara se manifesta la om pe doua planuri:    unul in determinarea unor trasaturi generale ale speciei, cum ar fi structura anatomofiziologica a organismului, poziția bipedă, etc., iar celălalt in determinarea unor particularitati individuale cum ar fi caracteristicile anatomofiziologice ( culoarea pielii, a ochilor, a pielii, etc. ), amprentele digitale, grupa sanguină, etc.

               Zestrea ereditara constituie o premisă necesara pentru dezvoltarea psihică. Ea nu produce direct aptitudinile și atitudinile, capacitățile și interesele, caracterul și concepția despre lume a individului. Fructificarea potentialitatilor ereditare este mijlocita de mediu și de modalitățile de organizare a activității celui care se dezvoltă. Astfel, in fazele de inceput ale dezvoltarii, actiunea factorilor ereditari este mai pregnantă și efectele ei mai usor vizibile. La vârste mai târzii, influența lor devine mai puțin evidentă, ea contopindu-se cu experiența deja achiziționată.

               In relație cu fenomenele psihice, factorii ereditari sunt considerati premise necesare, dar nu și suficiente pentru dezvoltarea acestora si pentru formarea insușirilor lor.

               Pe cale genetică sunt transmise un complex de predispozitii sau potentialitati, si nu trăsăturile antecesorilor.

                        Diversitatea psihica a subiectilor umani nu este rezultatul exclusiv al factorilor        ereditari, ci și al factorilor de mediu.

               Determinatiile ereditare se pot exprima la diferite momente de vârstă sau pot rămâne in stare latentă pe tot parcursul vieții individului, in absența unor factori activatori.

               Unele aspecte ale vietii psihice sunt puternic determinate ereditar ( temperament, aptitudini, emotivitate ), iar altele mai putin ( caracter, vointa, atitudini ).

               Ereditatea umană, spre deosebire de cea animala, confera cea mai mica incarcatura de comportamente instinctive. Spre exemplu, copilul mic isi pierde specificitatea daca in copilarie este asistat de membrii altei specii, el “ animalizandu-se “ in ciuda ereditatii sale de tip uman. Astfel, specia umana are cea mai lunga copilarie deoarece animalului ii este dat prin instincte tot ceea ce trebuie sa stie pentru a supravietui, pe cand omul trebuie sa invete majoritatea lucrurilor necesare asigurarii supravietuirii.

               Factorul genetic este o premisă naturală a dezvoltării, cu acțiune probabilistică, oferind fie o ereditate normală ce trebuie valorificata, fie o ereditate tarată, ce poate fi compensată in diferite grade.

               Mediul, ca factor al dezvoltării psihice, este și mai profund implicat in devenirea psihică umană, oferind materialul de construcție. In sens larg, mediul cuprinde ansamblul elementelor naturale, sociale, culturale ce ne inconjoară și cu care omul este în interacțiune permanentă, pe tot parcursul vieții sale. Factorii de mediu actioneaza in anumite contexte sau cadre sociale – grupurile familiale, de joc, de invatatura – care constituie si ele tot atatea medii. Influenta factorilor de mediu se exercita nu numai asupra constituirii psihicului in ontogeneza, dar si asupra proceselor fizice – osificarea, dentitia, greutatea – prin conditiile alimentare, igienice si de protectie pe care le ofera.

               Acțiunea mediului fizic este mereu corelată cu cea a mediului social care direcționează valorificarea posibilităților oferite de mediul fizic și modifica actiunea acestuia in concordanță cu nevoile organismului.

Din punctul de vedere al tipului de influente exercitate din partea factorilor de mediu distingem influente ale mediului proximal ( persoane si situatii cotidiene ) si influente ale mediului distal ( mass-media, Internetul ).

Concomitent cu recunoasterea influentei mediului asupra omului trebuie sa admitem si reciproca sa, aceea ca omul influenteaza si transforma mediul. Omul nu este, deci, un produs pasiv al mediului, el este un subiect activ care, transformand mediul se transforma pe sine insusi.

Mediul devine sursa a dezvoltarii psihice prin faptul ca ofera individului circumstante și condiții concrete de viață, obiecte , informatii și modele de conduită, susceptibile a fi percepute si invatate; de asemenea el ofera prilejuri de comunicare si schimburi afective intre individ si cei care il inconjoara. Mediul poate actiona ca o bariera sau ca un factor care favorizeaza, faciliteaza, avantajeaza dezvoltarea psihica. Dar nici mediul nu influenteaza direct dezvoltarea psihica. Relationarea constructiei biologice ereditare a organismului infantil nou-nascut cu datele de constructie furnizate de mediu se face printr educație.

               Etimologic, termenul “ educație “ ( de la “ educo, -educare “ ) inseamnă a crește, a instrui, a forma, a scoate din…, a duce, etc. Deci, am putea spune ca educația presupune a scoate individul “ din starea de natură “ și a-l introduce “ in starea de cultură “.

               În sens larg, educaţia este activitatea specific umană care mijloceşte şi diversifică raporturile omului cu mediul, favorizând dezvoltarea omului prin intermediul societăţii şi a societăţii prin intermediul omului. Educaţia este liantul dintre potenţialităţile de dezvoltare date de ereditatea individului şi oferta de posibilităţi furnizate de mediu.

               Nevoile sociale modelează felul în care părinţii se vor purta cu copiii lor, şi influenţează comportamentul copiilor. Timpul pe care îl petrec copiii realizând diferite activităţi variază de la o cultură la alta. De pildă în grădiniţele chineze, copiii fac aproape totul împreună. Copiii învaţă uniformitatea acţiunilor şi importanţa subjugării nevoilor individuale la cele ale grupului. Mamele africane acordă atenţie capacităţi copilului de a oferi ajutor, iar mamele americane acordă importanţa abilităţilor cognitive, pe când mamele occidentale adoptă practici care promovează atât autonomia fizică cât şi cea psihologică. Astfel tratamentele diferite duc la rezultate diferite cu privire la dezvoltarea personalităţii, iar fiecare societate are setul său particular de valori şi va vedea copiii în lumina valorilor sale. Cultura face parte şi din educaţie pentru că îşi pune amprenta asupra felului cum învaţă, asupra rezultatelor pe care le obţin la şcoală, asupra ocupaţiilor pe care şi le aleg adulţii şi asupra felului în care sunt stabilite programele şcolare, sau percepute concepţia despre lume şi viaţă.  

              

               Dezvoltarea psihică este rezultatul interacțiunii complexe ereditate-mediu-educație. Educația este o forma organizată, sistematică și continuă de formare a personalității umane, educația optimizând, în măsura posibilităților, relația ereditate-mediu.

 did2

 

Referințe bibliografice:

Papalia Diane E, Olds Sally Wendkos, Feldman Ruth Duskin, Dezvoltarea Umană, (trad.), Ediţia a XI-a, Editura Trei, Bucureşti, 2010, p. 8-13; p.54-74

Schaffer H.,R.,  Introducere în psihologia copilului, ASCR, Cluj- Napoca, 2005. p.26 – 35

Ursu GH.O., Ereditatea şi Mediul în Formarea Personalităţii, Facla, Timişoara, 1985