Scopul acestui seminar este să medităm la câteva reguli pentru a face minuni în relațiile interumane, pentru a fi buni observatori și pentru a contribui la dezvoltarea personală și spirituală.
A ști să-l asculți pe celălalt este o artă și pentru acest lucru este nevoie de calm interior și de renunțarea la efortul de a-l controla pe interlocutor, astfel încât să îl convingem că îi acordăm toata atenția noastră. De câte ori ridicăm moralul cuiva îl umplem de viață și energie. Când facem complimente, persoana devine mai cooperantă și mai binevoitoare. Această mică minune, cum o numește Les Giblin (Les Giblin, p.156), îl va face pe celălalt să se descurce mai bine.
Psihologul H. H. Goddard a măusrat în mod științific creșterea energiei la școlari atunci când sunt lăudați. S-a mai demonstrat că lauda sinceră îi ajută pe școlari să ia note mai mari. Când înainte de examen studenților li se spune”N-o să aveți probleme pentru că sunteți pricepuți și inteligenți” au luat note mai mari decât atunci când li s-a explicat că testul este peste inteligența lor (Les Giblin, p.156).
Este important să ne aducem aminte cât de valoros este gestul de a sta pur şi simplu în prezenţa neputinţei celuilalt, fără să punem presiune suplimentară asupra sa prin indicaţiile pe care i le oferim, ci doar păstrând o stare interioară de deschidere şi empatie.
Ascultarea înseamnă receptivitate, nu directivitate. Ascultarea crează intimitate şi un spaţiu relaţional comfortabil în care celălalt se poate regăsi pe sine şi poate intra în contact cu propriile sale resurse. Mai presus de orice, ascultarea oricui altcuiva începe prin exersarea ascultării constante de sine.
Când simțim că s-a votat „contra”, începem să ne punem tot felul de întrebări precum: ce am zis de l-am supărat, ce nu ar fi trebuit să spun, ce aș fi putut spune să fiu mai binevoităr? Răspunsul: ați dat greș nu pentru că ați zis sau nu ați zis ceva, ci pentru că, nu ați știut să ascultați.
Șase reguli pentru a spune “mulțumesc”.
Cuvântul “mulțumesc” poate face minuni în relațiile interumane, dacă este folosit cum trebuie. Aceste reguli au fost testate și li s-a dovedit valabilitatea. (Les Giblin, p.158).
1. Mulțumirea trebuie să fie sinceră.
2. Spuneți-o răspicat, nu mormăit.
3. Mulțumiți oamernilor adăugându-le numele. Personalizați0vă mulțumirea, pomenind numele persoanei respective. Dacă sunt mai multe persoane într-un grup, nu spunți”vă mulțumesc tuturor”, ci menționați-i pe fiecare în parte.
4. Uitați-vă în ochii persoanei căreia îi mulțumiți.
5. Mulțumiți-le în mod studiat.
În mod conștient și deliberat începeți să căutați lucruri pentru care să le mulțumiți celorlalți. Făceți-o în mod deliberat până devine un obicei. Recunoștința nu pare să fie o trăsătură firească a naturii umane.
6. Mulțumiți-le oamenilor când se așteaptă mai puțin.
Un “mulțumesc”este cu atât mai eficient cu cât persoana nici nu se așteaptă să primească acel “mulțumesc”.
Discuții
Referințe bibliografice:
· Cartea furnizeaza instrumentele cele mai potrivite pentru obtinerea calitatii de buni ascultatori, prezentind regulile de comunicare, toate formele si tehnicile acesteia, precum si principiile fundamentale ce ne vor ajuta sa stabilim cele mai bune raporturi cu cei din jur si, desigur, cu noi insine.
· Les Giblin. Arta relațiilor interumane. Curtea Veche, București, 2000