Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate

Sesiune 8

1. Tema sesiune: Puterea modelului

Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.

2. Obiective sesiune

Ø Să  exerseze/să experimenteze propriul sistem de valori, corelându-l cu cel promovat de societate.

Ø Să definească setul idealurilor de viaţă, argumentând o parte dintre acestea din perspectiva managementului vieţii personale.

3. Mesaje din cadrul dezbaterilor

*        Orice om este o persoană. Orice persoană este o fiinţă influenţabilă.

*        Comportamentul şi personalitatea unei persoane urmează un model.

*        Ni se întâmplă fiecăruia să admirăm o persoană deosebită, să ne dorim să fim ca aceasta, dorim să fim mai buni observând la alţii o multitudine de calităţi.

*        Foarte important este însa să ne dorim să ne transformăm noi înşine într-un exemplu pentru ceilalţi.

*        Este, de asemenea, important să înţelegem semnificaţia modelelor în viaţa noastră, dar nu trebuie să ne limităm doar la aceasta, pentru că avem datoria, la rândul nostru, să încercam să devenim modele pentru cei din jur – pentru familie,  pentru prieteni, pentru cunoscuţi şi necunoscuţi.

*        Prezenţa unor modele în viaţa oricărei persoane reprezintă o oportunitate de a învăţa. Conform unor mituri, se ştie că exemplele demne de urmat în viaţă sunt cele ale bătrânilor, dar, în realitate, oricine poate dezvolta această posibilitate, indiferent de vârstă, rasă sau gen.

*        Modelul îl reprezintă o persoană care demonstrează alteia că se poate, indiferent de situaţii, dificultăţi, resurse, important fiind impulsul pentru reuşită şi dorinţa de a fi mai performant, mai bun.

*        Oamenii creează valoare, creează valorile.

*        Succesul, eşecul sau mediocritatea depind, în cea mai mare măsură, de oamenii cu sau fără talent, oamenii de calitate sau nu, cu pregătire profesională şi experienţă în domeniu sau fără.

*        Modelul creează legăturile emoţionale – este nevoie de oameni care să fie modele pentru ceilalţi, pentru membrii echipelor din care fac parte. Cu ajutorul lor pot fi puse în evidenţă, pot fi observabile, perceptibile, valorile (eficienţa, toleranţa, integritate, etica şi morala etc.). Prin oameni este posibilă cultura, prin ei se creează legăturile emoţionale care nuanţează relaţiile şi comunicarea socială.

*        Principalele concepte ale modelului – adulţii să-i înveţe pe adolescenţi:

• cum să se controleze, cum să respecte regulile şi cum să se comporte cu respect şi acceptabil pentru cei din jur;

• cum să creeze un mediu sigur şi care să-l implice pe adolescent;

• cum să creeze un mediu propice învăţării (prin apreciere, încurajare etc.);

• utilizarea disciplinării asertive în abordarea neascultării şi comportamentelor nedorite;

• tratarea comportamentelor nedorite rapid, hotărât şi coerent;

• aplicarea consecinţelor logice până când adolescenţii învaţă să accepte responsabilitatea comportamentelor lor;

• diferenţa dintre disciplina asertivă şi pedeapsă;

• utilizarea recompenselor şi a laudelor – atunci când comportamentul este cel adecvat;

• graficele comportamentale;

• stabilirea regulilor şi facilitarea respectării lor.

4. Aplicație: „Avem nevoie de modele în viaţă?”

Realizați un scurt eseu, cu tema Avem nevoie de modele în viaţă?,  focalizând interesul pe următoarele repere:

o        eseul să fie cât mai original;

o        atunci când abordaţi un astfel de subiect, trebuie să vă gândiţi la ceea ce doriţi să faceţi în viitor şi dacă vedeţi într-o anumită persoană un model demn de urmat; de exemplu: dacă consideraţi că un sportiv, un cântăreţ de muzică sau o personalitate cunoscută are calităţi şi competente pe care aţi dori să le urmaţi, puteţi să plecaţi de la acest subiect;

*                  apoi, personalizând şi pliind totul pe ceea ce vă doriţi şi pe personalitatea voastră, veţi putea să daţi un răspuns la întrebarea: „Avem nevoie de modele în viaţă?”.

 

Reflecție: „Chiar avem nevoie de modele în viaţă?”