Scopul acestui seminar este exersarea comunicării asertive, exersarea comunicării nevoilor personale, a comunicării eficiente și  exprimarea gândurile și emoțiilor negative intr-un mod controlat și sănătos,  păstrând atitudinea de respect față de ceilalți.

Conceptul de « comunicare » este strâns legat de existența noastră ca oameni, iar apoi ca societate, datorită faptului că ființele umane și comunicarea sunt interdependente. Fără comunicare și limbaj, noi ca ființe prin excelență sociale nu am exista.

Comunicarea este esențiala în procesul de socializare, indiferent de natura ei, prin modul de transmitere și recepționare a mesajelor. Eficiența comunicării este dată de asertivitate și de modul de exploatare a acestor abilități.

1. Comportamentul asertiv.

Caracteristica de baza a comportamentului asertiv consta in exprimarea emotiilor, nevoilor, ideilor sau drepturilor noastre fără a incălca drepturile celorlalți.

Asertivitatea presupune sustinerea propriului punct de vedere cu fermitate si curaj, dar făăă a deveni agresivi. Să învățăm să spunem “NU” lucrurilor sau solicitărilor pe care nu le dorim.

Comportamentul asertiv este de cele mai multe ori onest și spontan, iar persoanele care actionează astfel sunt de cele mai multe ori increzatoare in propriile puteri și nu se tem sa-și exprime emoțiile in fața celor din jurul lor.

Poate că nu reușesc să-și atingă mereu scopul, dar ele se simt impăcate cu sine deoarece au reușit să spună ce au avut de spus și-și recapătă increderea in propriile puteri, ceea ce le permite să creeze relații bazate pe deschidere și sinceritate cu oamenii de lângă ei.

2. Comportamentul nonasertiv (pasiv).

Atunci când apelam la comportamentul nonasertiv, nu reusim sa ne exprimam emotiile sau nevoile in fata celorlalti. De asemenea, ne ignorăm drepturile personale și chiar le permitem celorlalți să le încalce. Acest tip de comportament este inconstient cel mai adesea inconștient.

Persoanele pasive ii lasa de obicei pe ceilalti să aleagă pentru ele și sfărșesc prin a se infuria deoarece se simt dezamăgite că nu au acționat. Aacest tip de comportament apare, cel mai adesea, in situatiile tensionante, in conflicte sau confruntări.

3. Comportamentul agresiv.

Comportamentul agresivpresupune să ne exprimam emotiile, gandurile si nevoile intr-o modalitate care ii raneste pe cei din jurul nostru.

Persoanele agresive lupta pentru drepturile lor, insa le ignora pe ale celorlalti. De asemenea, ele ii pot domina si umili pe cei din jurul lor.

Un exercițiu care ne-ar putea ajuta, ar fi acela de autoobservare în care să putem sa constientizăm trăirile noastre în diferite momente. Astfel, ne putem ajuta sa reusim sa alegem soluția care să ni se potrivească și care să ne ajute să comunicam in mod sănătos cu cei din jur.

Persoanele care nu comunica asertiv, adopta una din urmatoarele tipuri de comunicare:

·        Comunicarea pasivă: cei care comunica pasiv sunt excesiv de amabili in orice situatie, gata sa indeplineasca orice solicitare din partea cuiva pentru a nu strica relatiile cu aceste persoane. Cei care folosesc acest mod de comunicare nu au curajul sa isi apere drepturile sau nu le cunosc.

·        Comunicarea agresivă: presupune utilizarea constrângerii și a intimidării, comunicarea pe un ton autoritar și ostil și fără a ține cont de sentimentele și drepturile celorlalți.

·        Comunicarea pasiv-agresivă: deși nu isi manifestă agresivitatea in mod direct, aceste persoane manifestă o rezistentă indirectă la solicitările celorlalti (spre exemplu, amanarea indeplinirii sarcinilor cu care nu sunt de acord);

·        Manipulatorii:  aceste persoane pozează in victime și ii determină pe cei din jur să se simtă vinovati sau să simtă compasiune fată de ei pentru a obține ceea ce doresc.

Cum iți poți dezvolta asertivitatea?

În primul rând, prin cunoașterea valoarii personale și a drepturilor tale. Consideră că ai dreptul să fii tratat cu respect și demnitate in orice situație.

Cunoaște-ți nevoile și exprimă-le!

Nu aștepta ca ceilalți să-ți identifice nevoile, fără ca tu să le exprimi. Astfel nevoile tale nu iti vor fi satisfacute niciodată.

Oamenii sunt responsabili pentru propriul comportament

Oamenii nu vor reacționa mereu așa cum ți-ai dori atunci când vei comunica asertiv, dar acest lucrul nu-l poți gestiona. Nu poti controla modul in care oamenii se manifestă. Dacă nu incalci drepturile celorlalți, poti spune sau face orice!

Exprima-ti gandurile și emotiile negative intr-un mod controlat și sănătos,  păstrând atitudinea de respect față de ei. Protejeaza emotiile celorlalti si incearca sa iti controlezi propriile emotii. Apara-ți drepturile și confruntă oamenii care incearcă să ți le incalce.

Nu deveni agresiv sau defensiv, chiar daca nu esti de acord cu feedback-ul pe care il primesti. Aminteste-ti ca ai dreptul sa faci greseli si sa ceri ajutor!

Exercițiu:

Jurnalul situațiilor de comunicare

-          Noteaza situațiile in care ai fost excesiv de amabil -analizează.  Căt de eficient ai fost? Ce a transmis limbajul corpului tau? Care a fost efectul cuvintelor pe care le-ai folosit? Ce ai vrea sa schimbi si ce ai vrea sa pastrezi in viitor?

-         

-          Noteaza situațiile in care ai fost agresiv -analizează. Căt de eficient ai fost? Ce a transmis limbajul corpului tau? Care a fost efectul cuvintelor pe care le-ai folosit? Ce ai vrea sa schimbi si ce ai vrea sa pastrezi in viitor?

-          Noteaza situațiile in care ai fost asertiv analizează. Căt de eficient ai fost? Ce a transmis limbajul corpului tau? Care a fost efectul cuvintelor pe care le-ai folosit? Ce ai vrea sa schimbi si ce ai vrea sa pastrezi in viitor?

Adoptă stilul asertiv de comunicare și practică-l!

Tehnici de comunicare asertiva

Foloseste formulări la persoana I

Spune “Eu vreau”,“Eu am nevoie”,“Eu ma simt” când transmiți mesaje altor persoane.

Foloseste afirmatii care arata consecintele comportamentului celuilalt

Acest tip de afirmatii te ajuta sa le transmiti celorlalti care sunt consecintele comportamentelor lor asupra ta, fara a deveni agresiv(ă). Foloseste fraze prin care critici comportamentul si nu persoana!

Exemple:

- Faptul că nu imi raspunzi la solicitări, imi face imposibilă respectarea termenelor limită si ma pune in situația de a intarzia munca celorlalte departamente.

……………………….

Folosește afirmații empatice!

Exemple:

Incepe prin a-i transmite interlocutorului ca ii intelegi perspectiva si modul in care se simte apoi comunică lucrul de care ai nevoie

…………………………………

Metoda “placa stricata”

Foloseste acelasi mesaj pe care sa il spui exact cu aceleasi cuvinte, pana cand interlocutorul se va convinge ca nu iti vei schimba pozitia.

Exemple:

Timpul nu imi permite să preiau această responsabilitate.

– Daca te-ai implica in acest proiect, m-ai ajuta foarte mult.

- Inteleg ca proiectul este foarte important și mi-aș dori să pot ajuta, insă Timpul nu imi permite să preiau această responsabilitate

În tot acest timp, folosește un volum al vocii normal, un ton hotarat, o voce calma și sigură. Nu vorbi prea repede. Ramai calm(a) pe toate durata discutiei. Transmite-i interlocutorului ca il asculti, aprobandu-l din cap si folosind aprobari verbale: aha, da…

 

       

Referințe bibliografice/sitografice:

 

Potts C., Potts S (2017): Asertivitatea, Editura: Trei, BucureștiColecția: Psihologie practică

Zlate M. (2006):  Psihologia mecanismelor cognitive, Polirom, Iași

https://www.andyszekely.ro/comunica-asertiv-nu-agresiv/