Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate
Sesiune 1
1. Tema sesiune: Valorile personale
Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.
2. Obiectiv sesiune
Creșterea gradului de conștientizare, sensibilizare și motivare cu privire la importanța dezvoltării profesionale și implicarea în continuare în lucrul cu elevii din școli și comunități defavorizate.
3. Mesaje din cadrul dezbaterilor
Mesajul central se concentrează pe faptul că valorile personale sunt reperele care ne orientează, care ne „conduc” viaţa. Lucrurile pot să funcționeze oriunde dacă te implici, schimbarea devenind posibilă, chiar și în școlile aflate în zone dezavantajate, dacă resursa umană este ,,de calitate’’.
În esență, discuțiile din cadrul sesiunii vor fi orientate spre conștientizarea importanței evaluării periodice a stadiului de pregătire profesională, prioritizarea nevoilor și alegerea celei mai bune soluții de formare într-un anumit moment al vieții.
Activitatea de formare și dezvoltare profesională continuă nu trebuie privită ca o obligație, un alt motiv de plictiseală sau o inutilitate, ci o oportunitate care vine în întâmpinarea nevoilor profesorilor.
De asemenea, se va accentua faptul că trebuie avute în vedere beneficiile obținute pe termen lung, care se cuantifică în creșterea competențelor, dezvoltarea stimei de sine, creșterea gradului de satisfacție cu privire la utilitatea muncii depuse, creșterea autorității în fața elevilor și părinților, răspunsuri adecvate la provocările de a găsi noi metode sau soluții pentru a-i motiva pe copiii să învețe, creșterea respectului și aprecierii pentru profesia de cadru didactic.
Fiecare profesor trebuie să fie conștient de responsabilitatea pe care o are, pentru că profesorul trebuie să fie un model pentru elevi, o sursă de încredere și inspirație, deschis și prietenos, ,,un prof de treabă care își face treaba’’, un profesionist.
Educația este esențială la orice nivel. Poți învăța din postura de elev dar și de profesor. Învățarea este un proces continuu care nu se oprește la o anumită vârstă.
Profesorii sunt cei care învață, dar nu doar pentru a-și completa informațiile profesionale și a obține un certificat, ci, mult mai important, pentru a-și dezvolta competențele profesionale și personale și a învăța cum să-i învețe pe elevi, adaptându-se la nevoile particulare ale acestora.
4. Lectură: Valorile personale[i]
Valorile personale sunt reperele care ne orientează, care ne „conduc” viaţa.
Antony Robbins spunea: „valorile ne ghidează deciziile şi, prin urmare, destinul”. Am încercat cu toţii să ne dăm seama de ce e aşa. Pentru că ele sunt nişte principii, ele conţin practic esenţa a ceea ce ne determina mişcarea într-o direcţie sau alta în viaţă. Sunt cuprinse în unul- două cuvinte şi conţin, practic, realitatea noastră.
Arată ce e cu adevărat important pentru noi, şi ele sunt cele care:
• ne filtrează relaţiile; în funcţie de ele legăm sau nu prietenii, asocieri, relaţii de cuplu etc. şi ne raportam mintal - emoţional la acestea;
• ne determină deciziile; în funcţie de ele, alegem un loc de muncă, cu o activitate care să ne reprezinte, o relaţie cu un partener etc.;
• ne motivează, „ne mână în lupta”, cum se zice; facem sau nu facem ceva în funcţie de ele;
• ne limitează, marcând ce şi până unde acceptam, ce respingem.
Valorile personale se identifică exersând, valorificând, sondând, în diferite situaţii, adâncurile proprii şi ale fiecăruia, deschis, în încercarea de a le găsi şi a le exprima, prin modul în care arată ce este cu adevărat. Asta pentru că nu e chiar uşor să le vedem, să le reperăm. Ele apar ca simboluri şi sunt mai greu de decelat. Puţini sunt cei care încumetă să îşi identifice valorile, astfel încât să ştie cum să se mişte mai uşor, mai plăcut în viaţă.
Mulţi nu îşi dau seama de conflictul interior, acela dintre contextul în care se află (carieră, relaţie personală, alte relaţii) şi propriile valori, şi trăiesc un stres zilnic, în loc să fie aliniaţi cu valorile lor, trăind implicit şi cu bucurie.
Ne identificăm valorile personale, prin simbolistica desprinsă din propriile descrieri, pe imagini luate la întâmplare. … Mi-a plăcut fantastic imaginea găsită aleator, întoarsă cu spatele, astfel încât „hazardul” să dezvăluie ce se ascunde acolo, în subconştient. O valoare-cheie, numită valoare nucleu, se află acolo, gata să fie descoperită. Iar imaginea a fost uluitoare: arată exact drumul spre „ochiul Sinelui”, căutarea mea interioară, de ani de zile…
Prin dialog, ne ajutăm unii pe alţii să ne identificăm valorile esenţiale, cele cu adevărat importante. Aşa descoperim că ne dirijează în viaţă, unele valori comune. Interesant! Oameni diferiţi, dar cu valori fundamentale comune…
Cei mai mulţi oameni vor să fie iubiţi, să fie liberi, să fie în siguranţa… îşi ghidează viaţa după Iubire, Libertate, Frumuseţe, Armonie, Unicitate, Eficienţă, Siguranţă, Prietenie.
Unele valori sunt mijloace pentru atingerea altora, numite valori-nucleu. De pildă, pentru unii, prietenia e un mijloc pentru atingerea siguranţei. Pentru alţii, acceptarea e un mijloc pentru atingerea liniştii…
În dialog şi în lucrul pe echipe aflăm care sunt valorile importante pentru noi. Sunt câteva care ne ghidează toată viaţa. Şi, când le atingem, trăim împlinit. Când suntem departe de ele, ajungem, uneori fără să ne dăm seama de ce, să tot facem schimbări în viaţă, în dorinţa, de a le atinge… ….
Unii suntem surprinşi de ceea ce descoperim despre noi înşine….
5. Reflecție: Acum, spune povestea ta!
Plecând de la lectura de mai sus, persoanele din grupul țintă sunt invitate să povestească o istorie personală…