Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate

Sesiune 4

1. Tema sesiune: Eficienţa personală şi proactivitatea: angajament, dedicare

Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.

2. Obiective sesiune

Obiectiv general:

v  Creșterea gradului de conștientizare, sensibilizare și motivare cu privire la importanța dezvoltării profesionale și implicarea în continuare în lucrul cu elevii din școli și comunități defavorizate.

Obiective specifice:

v  Să precizeze sensul proactivităţii ca indicator al eficienţei personale, realizând exerciţii de introspecţie/analiză personală.

v  Să identifice consecinţele angajamentelor respectate/nerespectate în viaţa personală, analizând cazuri/situaţii individuale şi independente, valorificându-le apoi în stabilirea unor concluzii de tip „învăţătură” .

3. Mesaje din cadrul dezbaterilor

*      Proactivitatea exprimă faptul că, în calitatea noastră de fiinţe umane, suntem răspunzători de vieţile noastre. Comportamentul nostru este rezultatul deciziilor/hotărârilor noastre, şi nu al condiţiilor de viaţă neapărat.

*      Într-un context mai larg, a fi proactiv înseamnă a-ţi asuma responsabilitatea lucrurilor care ţi se întâmplă şi a nu-i acuza pe ceilalţi sau a nu da vina pe contextul de viaţă pentru nereuşitele tale.

*      Persoanele proactive se poartă conform unei opţiuni conştiente, bazate pe valori. Se implică, iau atitudine, îşi manifestă voinţa activ, nu reacţionând la mediu.

*      Oamenii proactivi îşi concentrează eforturile asupra lucrurilor pe care le pot schimba. Dimpotrivă, oamenii reactivi îşi concentrează energiile pe deficienţele celorlalţi, pe problemele mediului în care trăiesc, pe împrejurări pe care nu le pot domina, se simt victimizaţi, neglijează domeniile de activitate unde le-ar sta în putere să intervină, micşorându-şi zona de influenţă pe care o pot controla.

*      Capacitatea de a lua angajamente, de a face promisiuni şi de a le respecta – calitatea angajamentelor luate faţă de noi şi faţă de ceilalţi, onestitatea de a le respecta este esenţa şi manifestarea cea mai evidentă a proactivităţii noastre.

*      Este, de asemenea, esenţa creşterii noastre: printr-o conştientizare permanentă, putem scoate la lumină „zonele” deficitare din viaţa noastră, zonele ce se cer ameliorate, talentele ce pot fi dezvoltate/educate, sau cele care trebuie transformate sau eliminate.

*      Pe măsură ce luăm cunoştinţă de aceste realităţi, putem recurge la imaginaţie şi la voinţa noastră autonomă pentru a lucra cu propria persoană, fixându-ne promisiuni şi ţeluri pe care, mai apoi, să le respectăm cu seriozitate.

*      În esență, discuțiile din cadrul sesiunii vor fi orientate spre conștientizarea importanței evaluării periodice a stadiului de pregătire profesională, prioritizarea nevoilor și alegerea celei mai bune soluții de formare într-un anumit moment al vieții.  

*      De asemenea, se va accentua faptul că trebuie avute în vedere beneficiile obținute pe termen lung, care se cuantifică în creșterea competențelor, dezvoltarea stimei de sine, creșterea gradului de satisfacție cu privire la utilitatea muncii depuse, creșterea autorității în fața elevilor și părinților, răspunsuri adecvate la provocările de a găsi noi metode sau soluții pentru a-i motiva pe copiii să învețe, creșterea respectului și aprecierii pentru profesia de cadru didactic.

*      Educația este esențială la orice nivel. Poți învăța din postura de elev dar și de profesor. Învățarea este un proces continuu care nu se oprește la o anumită vârstă.

*      Profesorii  sunt cei care învață, dar nu doar pentru a-și completa informațiile profesionale și a obține un certificat, ci, mult mai important, pentru a-și dezvolta competențele profesionale și personale și a învăța cum să-i învețe pe elevi, adaptându-se la nevoile particulare ale acestora.

4. Aplicație: Cum devenim proactivi?

 Alege o situaţie din viaţa personală de care nu eşti pe deplin mulţumit. Încearcă să stabileşti  dacă este o problemă în care poţi interveni direct, indirect sau deloc. Hotărăşte asupra primului pas pe care-l poţi face pentru a îmbunătăţi situaţia, apoi gândeşte cum poţi trece la fapte! Împărtăşeşte  colegilor ce ai hotărât.

Analizaţi în echipe următorii paşi în dezvoltarea proactivităţii!  Găsiţi împreună şi alte modalităţi de a deveni proactiv!

ü  Luaţi-vă angajamente şi respectaţi-le!

ü  Oferiţi soluţii şi nu criticaţi!

ü  Fiţi un exemplu, nu un judecător!

ü  Fiţi o parte a rezolvării, şi nu o parte a problemei!

ü  Nu scoateţi în evidenţă deficienţele celor din jur, acest lucru nu ajută pe nimeni!

ü  Priviţi defectele celorlalţi cu toleranţă şi compasiune, nu-i învinuiţi. Nu e vorba de ceea ce ei nu fac sau de ceea ce ar trebui să facă; e vorba de opţiunea voastră de a face ceva într-o situaţie dată!

ü  Când faceţi o greşeală, recunoaşteţi-o, corectaţi-o pe loc, trageţi concluzii!

ü  Nu vă complăceţi în a blama sau a acuza. Concentraţi-vă pe lucrurile în care puteţi interveni. Lucraţi asupra voastră, asupra modului vostru de a fi!

ü  Dacă vă surprindeţi gândind că problema este în exterior, opriţi-vă! Acest gând este o adevărată problemă!

Reflecție individuală:

v  Care este cea mai proactivă persoană pe care o cunoşti?

 

v  Ce admiri cel mai mult la ea?